Beste Ziggo,
Het gebeurt regelmatig (of altijd?) dat wanneer mijn computer geactiveerd wordt vanuit standby, het internet gedurende enige tijd (soms een half uur lang) onstabiel is. Nu ook tijdens het opstellen van dit bericht. Op de taakbalk van Windows is afwisselend het internet pictogram van een monitor (wel verbinding) en de wereldbol (geen verbinding, zie bijlage) te zien. Ik heb nog niet geprobeerd wat het effect is van opnieuw opstarten, maar dat zou mijns inziens niet nodig moeten zijn. Enkele maanden geleden had ik nog KPN ADSL (jarenlang) en dit probleem heb ik daar nooit gehad.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Maar vanaf het begin beginnen want een PC die geen verbinding heeft met modem, is niet de bedoeling, dan zitten er een paar uitsluiten misschien niet goed. Wat voor modem hem je en kan je het volgende doen en laten zien.
Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?
Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...
En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?
De downstream vertoont instraling van 4G en 5G, de uncorrectable errors ('Fouten na RS') moeten 0 zijn. In de upstream zijn 3/4 kanalen op afwijkende frequenties gekoppeld. De log vertoont kanaaluitval (RCS partial service, MDD timeout) welke verband houdt met de instraling.
Het AOP is zeer verouderd en moet worden vervangen door een btv 01-SET, hiervoor is een monteursafspraak noodzakelijk.
De splitter (POA-01-B) en IEC/F-kabel naar het modem zijn in orde. De IEC/IEC-kabel naar de TV/decoder is verouderd en moet worden vervangen door een nieuwer exemplaar, wat is hiervan de lengte? Een kabel van 1,5/3/5 meter wordt kosteloos toegestuurd, voor 7,5 meter kun je bij Ziggo Randapparatuur terecht. De IEC/IEC-kabel naar de radio kan komen te vervallen, analoge radio is sinds april landelijk afgeschakeld.
Radiokabel: klopt, die zit nog gewoon voor spek en bonen in de wandcontactdoos.
Tv kabel: die loopt bij mij onder de vloer door, en wil ik liever niet vervangen, als die geen onderdeel is van de problemen met het internet. Die kabel is volgens mij 10 meter lang (in de winkel gekocht) omdat mijn tv helemaal aan de ander kant van de woonkamer staat. Al bijna 20 jaar lang.
Even als achtergrond: ik zit voor het internet pas enkele maanden bij Ziggo (voor tv al veel langer), omdat KPN stopt met ADSL, en ik me zorgen maakte over de verrommeling aan de muur in de woonkamer bij het aansluitpunt als gevolg van een glasvezelaansluiting (modem/voeding). Ik hoop niet alsnog in die problemen te komen.
Ik hoop dat het vervangen van de wandcontactdoos voldoende is. Uiteraard sta ik ook open voor jullie suggesties wat betreft de tv-kabel, maar een nieuwe kabel naar de tv boven de vloer via een kabelgoot is voor mij onbespreekbaar. De huidige kabel ligt zoals gezegd uit het zicht onder de vloer.
Hoe moet ik een monteursafspraak maken?
De verouderde TV-kabel is vrijwel zeker (mede)veroorzaker van de instraling, die weer problemen op het modem oplevert. Zolang deze op de coaxinstallatie is aangesloten, kan deze problemen veroorzaken voor het modem (dit geldt ook voor de radiokabel). Vandaar mijn advies om deze te vervangen. Nadat het nieuwe AOP is geplaatst, kun je ook nog testen met/zonder de TV-kabel.
Een monteur kan tegen kostprijs een nieuwe kabel trekken (waarbij de oude kabel als trekveer wordt gebruikt) en hierop stekker afmonteren. De kabel moet dan wel vrij liggen, een monteur gaat niet de kruipruimte in.
Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.
Goedemiddag @esims, ik lees dat er een monteursbezoek ingepland moet worden. Deze kan ik voor je inplannen en deze kan zoals @tobiastheebe al aangeeft een nieuwe kabel trekken. De voorwaarden van een monteursbezoek vind je hier: https://www.ziggo.nl/klantenservice/monteur/monteur-kiezen#/ik-wil-hulp-met-een-storing/storingsmont... De monteur vervangt dan gelijk het AOP.
Ligt de kabel in de kruipruimte? Dan kan de monteur deze zoals @tobiastheebe aangeeft helaas niet vervangen.
Voordat er een afspraak geregeld wordt, wil ik eerst duidelijk hebben wat er mogelijk is.
Ik woon in een appartement, dus van een kruipruime is geen sprake. De tv-kabel ligt onder een pvc vloer, in de isolerende (geluidsdempende) laag. Ik denk niet dat er een nieuwe kabel getrokken kan worden. En ik wil zoals gezegd geen nieuwe kabel boven de vloer die in het zicht zit. Het AOP vervangen heb ik geen bezwaar tegen.
Nieuwe stekkers op de bestaande TV-kabel laten plaatsen is ook een optie en kan de afscherming iets verbeteren c.q. de kans op (instralings)problemen iets verkleinen.
Hallo @esims, dat begrijp ik heel goed! Hetgeen wat @tobiastheebe zegt klopt, de monteur kan dan niet onder de vloer maar wel de koppelstukken vervangen. Sta je hier voor open? Dan plan ik een afspraak in.
@Lotte Dat is prima. Een afspraak op een dinsdag zou voor mij het beste uitkomen.
Super @esims! Ik heb hem ingepland voor aankomende dinsdag 26 juli tussen 08:00-13:00 uur. Je ontvangt nog een bevestiging per e-mail. Hou je ons hier op de hoogte van de voortgang?
De monteur is vanmorgen geweest en heeft het AOP vervangen. Maar om eerlijk te zijn, is er niets veranderd. Iedere keer zie ik na de standby modus van Windows gedurende enige tijd afwisselend 'geen verbinding' en 'wel verbinding'. Ook op dit moment. Het probleem verdwijnt na enige tijd.
Mooi dat meteen is gewezen op de signaalsterkte/-ruis, maar m.i. moesten we het daar toch echt niet zoeken.
Toevallig een andere pc/laptop met hetzelfde probleem? De nieuwste netwerkdrivers al geïnstalleerd? Is dit via wifi of bekabeld?
Zou je nog eens de downstream/upstream-gegevens willen plaatsen? Heeft de monteur iets aan de TV-kabel veranderd?
Ik dacht meteen aan de netwerkdrivers.
Heb dit probleem ook ooit eens gehad.
En probeer een andere laptop op dezelfde netwerkkabel aan te sluiten? Dan sluit je ook wat zaken uit. Als de andere laptop dit probleem niet heeft dan weet je zeker waar het aan ligt…
Ook als reactie op verschillende anderen. Het gaat om een bekabelde HP desktop computer (HP Pavilion 550-101nd) uit 2015. Het probleem heeft zich tot de overstap naar Ziggo enkele maanden geleden (daarvoor KPN ADSL) nooit voorgedaan. Ik heb zojuist tijdens dat 'aan/uit' internet de TV-kabel eruit getrokken, maar daarna bleef dat 'aan/uit' gewoon doorgaan. Het probleem doet zich alleen voor na een standby van de computer. Ik neem aan dat ik de energiebesparing van de computer niet hoef uit te schakelen om dit probleem.
Hier de downstream gegevens:
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 | 602000000 | 8.8 | 40 | 256 qam | 1 |
2 | 610000000 | 8.6 | 40 | 256 qam | 2 |
3 | 618000000 | 8.8 | 40 | 256 qam | 3 |
4 | 626000000 | 8.6 | 40 | 256 qam | 4 |
5 | 634000000 | 8 | 40 | 256 qam | 5 |
6 | 642000000 | 7.8 | 40 | 256 qam | 6 |
7 | 650000000 | 7.8 | 40 | 256 qam | 7 |
8 | 666000000 | 7.8 | 38 | 256 qam | 9 |
9 | 674000000 | 8.4 | 38 | 256 qam | 10 |
10 | 682000000 | 8.1 | 40 | 256 qam | 11 |
11 | 690000000 | 8 | 40 | 256 qam | 12 |
12 | 698000000 | 8 | 40 | 256 qam | 13 |
13 | 706000000 | 7.5 | 38 | 256 qam | 14 |
14 | 714000000 | 7.3 | 38 | 256 qam | 15 |
15 | 722000000 | 7.4 | 38 | 256 qam | 16 |
16 | 730000000 | 7.1 | 38 | 256 qam | 17 |
17 | 738000000 | 7.3 | 38 | 256 qam | 18 |
18 | 746000000 | 8 | 40 | 256 qam | 19 |
19 | 754000000 | 8.1 | 38 | 256 qam | 20 |
20 | 794000000 | 6.5 | 38 | 256 qam | 25 |
21 | 826000000 | 6.3 | 38 | 256 qam | 29 |
22 | 834000000 | 6 | 38 | 256 qam | 30 |
23 | 842000000 | 6 | 38 | 256 qam | 31 |
24 | 850000000 | 6 | 38 | 256 qam | 32 |
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1 | Locked | 40.3 | 16 | 0 |
2 | Locked | 40.3 | 10 | 0 |
3 | Locked | 40.3 | 13 | 0 |
4 | Locked | 40.3 | 9 | 0 |
5 | Locked | 40.3 | 10 | 0 |
6 | Locked | 40.3 | 8 | 0 |
7 | Locked | 40.9 | 12 | 0 |
8 | Locked | 38.9 | 4 | 0 |
9 | Locked | 38.9 | 11 | 0 |
10 | Locked | 40.3 | 8 | 0 |
11 | Locked | 40.3 | 9 | 0 |
12 | Locked | 40.3 | 10 | 0 |
13 | Locked | 38.9 | 6 | 0 |
14 | Locked | 38.6 | 11 | 0 |
15 | Locked | 38.9 | 14 | 0 |
16 | Locked | 38.9 | 8 | 0 |
17 | Locked | 38.9 | 15 | 0 |
18 | Locked | 40.3 | 10 | 0 |
19 | Locked | 38.9 | 11 | 0 |
20 | Locked | 38.9 | 10 | 0 |
21 | Locked | 38.9 | 32 | 0 |
22 | Locked | 38.9 | 31 | 0 |
23 | Locked | 38.6 | 17 | 0 |
24 | Locked | 38.9 | 23 | 0 |
En hier de upstream gegevens:
1 | 52000000 | 44.8 | 5120 | 64 qam | 14 |
2 | 38400000 | 44.5 | 5120 | 64 qam | 16 |
3 | 45200000 | 44.5 | 5120 | 64 qam | 15 |
4 | 58800000 | 45 | 5120 | 64 qam | 13 |
1 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ik zie de eerder aanwezige instraling in elk geval niet meer terug.
Misschien heeft de PC na 'ontwaken' uit standby moeite om de link op te bouwen op 1 Gbps, als test kun je de ethernet-adapter statisch op 100 Mbps FD instellen (via Apparaatbeheer, Netwerkadapters, Ethernet, tabblad Geavanceerd, Speed & Duplex (naam kan per merk adapter verschillen)).
Ik ga opnieuw iets zeggen over dit onderwerp, omdat sinds afgelopen weekend het probleem zich nu ook voordoet wanneer ik de computer aanzet, dus niet alleen na het ontwaken vanuit standby. Gedurende ongeveer een kwartier wordt steeds de verbinding verbroken, na enkele pogingen is er dan opnieuw verbinding en na een aantal seconden wordt de verbinding opnieuw verbroken. De oorzaak is al gezocht in de kwaliteit van het signaal, maar dat is het niet. Ik krijg de indruk tegen beter weten in, en dat hierover meer bekend is dan dat ik hoor. Nadat ik er eerder hier niet uitkwam, had ik het een beetje op de koop toegenomen, maar nu is het niet acceptabel meer.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.