1
Vraag
2
Reacties
esims

Level 4
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Internet onstabiel na computer in standby modus

Beste Ziggo,

 

Het gebeurt regelmatig (of altijd?) dat wanneer mijn computer geactiveerd wordt vanuit standby, het internet gedurende enige tijd (soms een half uur lang) onstabiel is. Nu ook tijdens het opstellen van dit bericht. Op de taakbalk van Windows is afwisselend het internet pictogram van een monitor (wel verbinding) en de wereldbol (geen verbinding, zie bijlage) te zien. Ik heb nog niet geprobeerd wat het effect is van opnieuw opstarten, maar dat zou mijns inziens niet nodig moeten zijn. Enkele maanden geleden had ik nog KPN ADSL (jarenlang) en dit probleem heb ik daar nooit gehad.

20 Reacties 20
Meldingen
Aan Uit
Dave

Level 20
T.E.A.M.
  • 25096Posts
  • 1077Oplossingen
  • 8229Likes

@esims 

Maar vanaf het begin beginnen want een PC die geen verbinding heeft met modem, is niet de bedoeling, dan zitten er een paar uitsluiten misschien niet goed. Wat voor modem hem je en kan je het volgende doen en laten zien.

 

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

esims
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

In de bijlage de gevraagde gegevens. Maar even voor de duidelijkheid: het probleem verdwijnt na enige tijd. Dit met betrekking tot de vraag of er iets verkeerd is aangesloten.

esims
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Ik was nog de netwerkhistorie vergeten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35231Posts
  • 2605Oplossingen
  • 17733Likes

De downstream vertoont instraling van 4G en 5G, de uncorrectable errors ('Fouten na RS') moeten 0 zijn. In de upstream zijn 3/4 kanalen op afwijkende frequenties gekoppeld. De log vertoont kanaaluitval (RCS partial service, MDD timeout) welke verband houdt met de instraling.

 

Het AOP is zeer verouderd en moet worden vervangen door een btv 01-SET, hiervoor is een monteursafspraak noodzakelijk.

 

De splitter (POA-01-B) en IEC/F-kabel naar het modem zijn in orde. De IEC/IEC-kabel naar de TV/decoder is verouderd en moet worden vervangen door een nieuwer exemplaar, wat is hiervan de lengte? Een kabel van 1,5/3/5 meter wordt kosteloos toegestuurd, voor 7,5 meter kun je bij Ziggo Randapparatuur terecht. De IEC/IEC-kabel naar de radio kan komen te vervallen, analoge radio is sinds april landelijk afgeschakeld.

esims
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Radiokabel: klopt, die zit nog gewoon voor spek en bonen in de wandcontactdoos.

Tv kabel: die loopt bij mij onder de vloer door, en wil ik liever niet vervangen, als die geen onderdeel is van de problemen met het internet. Die kabel is volgens mij 10 meter lang (in de winkel gekocht) omdat mijn tv helemaal aan de ander kant van de woonkamer staat. Al bijna 20 jaar lang.

 

Even als achtergrond: ik zit voor het internet pas enkele maanden bij Ziggo (voor tv al veel langer), omdat KPN stopt met ADSL, en ik me zorgen maakte over de verrommeling aan de muur in de woonkamer bij het aansluitpunt als gevolg van een glasvezelaansluiting (modem/voeding). Ik hoop niet alsnog in die problemen te komen.

 

Ik hoop dat het vervangen van de wandcontactdoos voldoende is. Uiteraard sta ik ook open voor jullie suggesties wat betreft de tv-kabel, maar een nieuwe kabel naar de tv boven de vloer via een kabelgoot is voor mij onbespreekbaar. De huidige kabel ligt zoals gezegd uit het zicht onder de vloer.

 

Hoe moet ik een monteursafspraak maken?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35231Posts
  • 2605Oplossingen
  • 17733Likes

De verouderde TV-kabel is vrijwel zeker (mede)veroorzaker van de instraling, die weer problemen op het modem oplevert. Zolang deze op de coaxinstallatie is aangesloten, kan deze problemen veroorzaken voor het modem (dit geldt ook voor de radiokabel). Vandaar mijn advies om deze te vervangen. Nadat het nieuwe AOP is geplaatst, kun je ook nog testen met/zonder de TV-kabel.

 

Een monteur kan tegen kostprijs een nieuwe kabel trekken (waarbij de oude kabel als trekveer wordt gebruikt) en hierop stekker afmonteren. De kabel moet dan wel vrij liggen, een monteur gaat niet de kruipruimte in.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2760Posts
  • 399Oplossingen
  • 976Likes

Goedemiddag @esims, ik lees dat er een monteursbezoek ingepland moet worden. Deze kan ik voor je inplannen en deze kan zoals @tobiastheebe al aangeeft een nieuwe kabel trekken. De voorwaarden van een monteursbezoek vind je hier: https://www.ziggo.nl/klantenservice/monteur/monteur-kiezen#/ik-wil-hulp-met-een-storing/storingsmont... De monteur vervangt dan gelijk het AOP. 

 

Ligt de kabel in de kruipruimte? Dan kan de monteur deze zoals @tobiastheebe aangeeft helaas niet vervangen. 

esims
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Voordat er een afspraak geregeld wordt, wil ik eerst duidelijk hebben wat er mogelijk is.

 

Ik woon in een appartement, dus van een kruipruime is geen sprake. De tv-kabel ligt onder een pvc vloer, in de isolerende (geluidsdempende) laag. Ik denk niet dat er een nieuwe kabel getrokken kan worden. En ik wil zoals gezegd geen nieuwe kabel boven de vloer die in het zicht zit. Het AOP vervangen heb ik geen bezwaar tegen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35231Posts
  • 2605Oplossingen
  • 17733Likes

Nieuwe stekkers op de bestaande TV-kabel laten plaatsen is ook een optie en kan de afscherming iets verbeteren c.q. de kans op (instralings)problemen iets verkleinen.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2760Posts
  • 399Oplossingen
  • 976Likes

Hallo @esims, dat begrijp ik heel goed! Hetgeen wat @tobiastheebe zegt klopt, de monteur kan dan niet onder de vloer maar wel de koppelstukken vervangen. Sta je hier voor open? Dan plan ik een afspraak in. 

esims
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

@Lotte Dat is prima. Een afspraak op een dinsdag zou voor mij het beste uitkomen.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2760Posts
  • 399Oplossingen
  • 976Likes

Super @esims! Ik heb hem ingepland voor aankomende dinsdag 26 juli tussen 08:00-13:00 uur. Je ontvangt nog een bevestiging per e-mail. Hou je ons hier op de hoogte van de voortgang? 

esims
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

De monteur is vanmorgen geweest en heeft het AOP vervangen. Maar om eerlijk te zijn, is er niets veranderd. Iedere keer zie ik na de standby modus van Windows gedurende enige tijd afwisselend 'geen verbinding' en 'wel verbinding'. Ook op dit moment. Het probleem verdwijnt na enige tijd. 

AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 248Oplossingen
  • 665Likes

Mooi dat meteen is gewezen op de signaalsterkte/-ruis, maar m.i. moesten we het daar toch echt niet zoeken.

Toevallig een andere pc/laptop met hetzelfde probleem? De nieuwste netwerkdrivers al geïnstalleerd? Is dit via wifi of bekabeld?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35231Posts
  • 2605Oplossingen
  • 17733Likes

Zou je nog eens de downstream/upstream-gegevens willen plaatsen? Heeft de monteur iets aan de TV-kabel veranderd?

digitall12

Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ik dacht meteen aan de netwerkdrivers. 
Heb dit probleem ook ooit eens gehad. 
En probeer een andere laptop op dezelfde netwerkkabel aan te sluiten? Dan sluit je ook wat zaken uit. Als de andere laptop dit probleem niet heeft dan weet je zeker waar het aan ligt…

esims
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Ook als reactie op verschillende anderen. Het gaat om een bekabelde HP desktop computer (HP Pavilion 550-101nd) uit 2015. Het probleem heeft zich tot de overstap naar Ziggo enkele maanden geleden (daarvoor KPN ADSL) nooit voorgedaan. Ik heb zojuist tijdens dat 'aan/uit' internet de TV-kabel eruit getrokken, maar daarna bleef dat 'aan/uit' gewoon doorgaan. Het probleem doet zich alleen voor na een standby van de computer. Ik neem aan dat ik de energiebesparing van de computer niet hoef uit te schakelen om dit probleem.

 

Hier de downstream gegevens:

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

16020000008.840256 qam1
26100000008.640256 qam2
36180000008.840256 qam3
46260000008.640256 qam4
5634000000840256 qam5
66420000007.840256 qam6
76500000007.840256 qam7
86660000007.838256 qam9
96740000008.438256 qam10
106820000008.140256 qam11
11690000000840256 qam12
12698000000840256 qam13
137060000007.538256 qam14
147140000007.338256 qam15
157220000007.438256 qam16
167300000007.138256 qam17
177380000007.338256 qam18
18746000000840256 qam19
197540000008.138256 qam20
207940000006.538256 qam25
218260000006.338256 qam29
22834000000638256 qam30
23842000000638256 qam31
24850000000638256 qam32



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked40.3160
2Locked40.3100
3Locked40.3130
4Locked40.390
5Locked40.3100
6Locked40.380
7Locked40.9120
8Locked38.940
9Locked38.9110
10Locked40.380
11Locked40.390
12Locked40.3100
13Locked38.960
14Locked38.6110
15Locked38.9140
16Locked38.980
17Locked38.9150
18Locked40.3100
19Locked38.9110
20Locked38.9100
21Locked38.9320
22Locked38.9310
23Locked38.6170
24Locked38.9230

 

En hier de upstream gegevens:

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
15200000044.8512064 qam14
23840000044.5512064 qam16
34520000044.5512064 qam15
45880000045512064 qam13


 

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1ATDMA0000
2ATDMA0000
3ATDMA0000
4ATDMA0000

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35231Posts
  • 2605Oplossingen
  • 17733Likes

Ik zie de eerder aanwezige instraling in elk geval niet meer terug.

 

Misschien heeft de PC na 'ontwaken' uit standby moeite om de link op te bouwen op 1 Gbps, als test kun je de ethernet-adapter statisch op 100 Mbps FD instellen (via Apparaatbeheer, Netwerkadapters, Ethernet, tabblad Geavanceerd, Speed & Duplex (naam kan per merk adapter verschillen)).

esims
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Ik ga opnieuw iets zeggen over dit onderwerp, omdat sinds afgelopen weekend het probleem zich nu ook voordoet wanneer ik de computer aanzet, dus niet alleen na het ontwaken vanuit standby. Gedurende ongeveer een kwartier wordt steeds de verbinding verbroken, na enkele pogingen is er dan opnieuw verbinding en na een aantal seconden wordt de verbinding opnieuw verbroken. De oorzaak is al gezocht in de kwaliteit van het signaal, maar dat is het niet. Ik krijg de indruk tegen beter weten in, en dat hierover meer bekend is dan dat ik hoor. Nadat ik er eerder hier niet uitkwam, had ik het een beetje op de koop toegenomen, maar nu is het niet acceptabel meer.