1
Vraag
2
Reacties
alco

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Internet onstabiel, SNR signaalwaardes & hoge latency technicolor tc7200

Hallo,

 

Ik heb een tijdje een probleem met een hoge geladen latency op mijn internet connectie. De download/upload snelheden zijn wel conform het abbonement maar de verbinding is niet stabiel wanneer die gebruikt word om bijvoorbeeld te videobellen of te gamen. er vallen dan te veel pakketjes weg.

 

Nu is mijn installatie ook niet helemaal standaard, het feit wil dat mijn modem op 6 meter afstand van het AOP pas zit aangesloten achter een (Hirschman GHV-41) versterker.  Nu ben ik best technisch en heb even wat waarden uitgelezen uit zowel de modem als wat testen. deze zal ik hier onder weergeven.

 

Ik weet dat het AOP ook niet meer van de laatste versie is, deze zou vervangen kunnen worden maar ik heb nog geen argumenten gehoord via de ziggo chat dat dit het gaat verhelpen.

 

Ik zou de modem op 50cm van het AOP kunnen krijgen maar dan moet ik flink klussen in mijn huis en als ik het signaal daar split dan hoop ik ook nog dat het 6 meter verder wel goed genoeg is voor de versterker om het TV signaal te verdelen in de woning. Kortom ik ben niet zeker van de oorzaak en niet zeker van of verplaatsen helpt.  Zou iemand eens deze waardes willen mee beoordelen?

 

P.S. Ik maak gebruik van (vernieuwde) kabelkeur CAI kabel (7mm) en geperste of quick fix gekeurde connectors.

 

 

  • UPC F-connector AOP punt
  • Hirshmann GHV 41 versterker
  • Technicolor TC7200 modem
    • in Bridge modus
  • Unifi USG router
  • Unifi Accespoints
  • TP-link 1GB switch voor LAN

 

huidige downstreamhuidige upstreamversterker
alco_4-1642771166660.png

 

alco_3-1642771153305.png

 

 
 

alco_0-1642771020592.png

 

AOP (kabel direct naar de versterker)Downstream zonder versterker of splitters
Systeempagina modem:
alco_1-1642771050085.png

 

alco_2-1642771113909.png

 

 

alco_1-1642771888305.png

 

FAST.COM testspeedtest.nl
 
alco_0-1642771857154.png

 

 

alco_2-1642772076331.png

 

 
 

 

Wanneer ik er een splitter tussen zet na  in deze situatie [AOP] -->6m kabel --> splitter -->modem

dan daalt de SNR waarde naar 36 á 37 en blijft het vermogen gelijk. echter ik verlies dan wel mijn signaal naar de TV toe die is dan blijkbaar niet meer toereikend om versterkt te worden.

 

Ik kan ook nog een Pingplotter laten zien:

alco_5-1642771490283.png

 

Intern netwerk is dus helemaal prima (unifi USG router trouwens) en zolang ik de internet connectie niet zwaar belast blijven de pings ook gemiddeld best zo rond de 23ms of sneller.

 

Wat mijn verder opvalt is dat de SNR waardes wel binnen de  DOCSIS 3.0 standaard blijven toch? het minimum aan SNR is volgens mij dan 30 en power zou on-versterkt met 7db ook wel prima kunnen. Waarom hapert het dan toch zo? ik weet wel dat het aan de CAI kant moet zitten, intern netwerk belast of onbelast, bekabeld of WIFI maakt geen enkel verschil uit.

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @alco , fijn om te lezen dat je al verschil ervaart! Dat is al een goed teken.

Wanneer je de afspraak met de monteur hebt moeten uitstellen, is het geen probleem om alvast de modem via mij om te wisselen. 
 

Ik ga een vervangend modem voor je regelen. Binnen een paar dagen ontvang je deze per post. Zodra je deze is bezorgd kun je de modem gelijk aansluiten. Hou er rekening mee dat je modem ongeveer een half uur nodig heeft om zichzelf te installeren. In deze korte periode heb je dan even geen internet. 
 

Je huidige modem hoef ik niet terug. Deze mag je inleveren bij de milieustraat van je gemeente.

Wij zijn allemaal erg nieuwsgierig naar je ervaringen. Hou je ons op de hoogte? 
 

Bekijk in context

10 Reacties 10
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Het binnenkomend signaal is te hoog voor een technicolor, rond de 11 gaat die sputteren is mijn ervaring en komt ook naar voren in eerdere topics.

Daarnaast kan een modem achter een versterker problemen opleveren, als er al enige storing/ruis op de kabel zit, dan wordt die ook versterkt.

 

In jou geval zal er, mijn inziens, een nieuw AOP moeten komen met een POA-01 B splitter erop met 1 uitgang naar je modem en 1 uitgang naar je versterker.

 

Ook je modem is aan vervanging toe, Ziggo faseert deze modems uit en vervangt die voor een Connect box.

Een Ziggo moderator kan kijken wat te doen in dit geval en de nodige stappen nemen.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Hey @alco, van harte welkom op de Community! Wat irritant dat je verbinding zo instabiel is, goed dat je het hier aangeeft. 

Zoals Bert al aangaf is het signaal aan de hoge kant, daarbovenop is er ruis te zien op zowel de down- als upstream. Het AOP is ook echt al een oud beestje en is zeker aan vervanging toe, net als het modem dat je nu in gebruik hebt. Om al die vliegen in één klap te slaan, heb ik dus een monteursafspraak ingepland. De monteur heeft materialen bij zich om ook direct het modem te vervangen.

 
De afspraak staat gepland voor aanstaande maandag (24-01) tussen 12.00 en 18.00 uur. Per mail ontvang je hier een bevestiging van. Past het niet? Dan kan je in deze mail een link vinden om de afspraak mee te wijzigen. Houd je ons op de hoogte van de voortgang? 

alco
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@MonicaTop, ik zag de e-mail en sms al. komt nog uit ook. Zal morgen eens testen als ik zelf deze modem eens vlak naast het AOP monteer of ik dan al wat verbetering zie in de downstream en ik nog voldoende signaal op de TV uitgang verkrijg na 6 meter kabel bij de versterker. Ik test dat splitten dan even met een hirschmann DFC-2014 (kabelkeur) splitter met 3.7 db demping per uitgang.  Wellicht dat die nieuwe AOP met die inprik POA-01 B nog iets beter signaal geeft vanwege dat die niet 3 F-connectoren te verbinden heeft aan een splitter?

 

Ik kan die connectbox modem zelf , of met de monteur maandag a.s. direct in Bridge mode zetten toch? Want ik ga namelijk echt niet de wifi en router functies van die modem gebruiken.

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@alco Je nieuwe modem staat automatisch in bridge als je dat nu ook hebt.

 

De dfc 2104 is vergelijkbaar met de POA-01 B, maar de dfc 2104 gaat maar tot 1250 MHz en de POA-01 B tot 2000 MHz wat in de toekomst gebruikt gaat worden.

alco
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

monteur bezoek moet door omstandigheden even uitgesteld worden, maar kan melden dat het verplaatsen van de modem richting het AOP wel voor betere connectie heeft gezorgd. echter met een dfc 2104 splitter verviel het TV signaal te veel, omgewisseld voor een Technetix ESI-02N (4 db, 1000mhz) en toen bleef het wel stabiel. Internet is nu weer constant, downstream DB is nu gemiddeld 6 zoals je hier kan zien:

 

alco_0-1643127304905.png

 

en SNR ratio is hetzelfde gebleven. Vraagje @Monica / Ziggo, is het ook mogelijk om alvast een nieuwe Connectbox modem te ontvangen en dat ik die zelf monteer? wellicht haal ik met die nieuwe techniek er nog wat meer voordeel uit.

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @alco , fijn om te lezen dat je al verschil ervaart! Dat is al een goed teken.

Wanneer je de afspraak met de monteur hebt moeten uitstellen, is het geen probleem om alvast de modem via mij om te wisselen. 
 

Ik ga een vervangend modem voor je regelen. Binnen een paar dagen ontvang je deze per post. Zodra je deze is bezorgd kun je de modem gelijk aansluiten. Hou er rekening mee dat je modem ongeveer een half uur nodig heeft om zichzelf te installeren. In deze korte periode heb je dan even geen internet. 
 

Je huidige modem hoef ik niet terug. Deze mag je inleveren bij de milieustraat van je gemeente.

Wij zijn allemaal erg nieuwsgierig naar je ervaringen. Hou je ons op de hoogte? 
 

alco
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

super snel en prima reacties weer hoor Ziggo, hier word ik als klant&techneut wel blij van!

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Geen probleem, @alco . Fijn dat onze Community leden en wij je hiermee mochten helpen. 
Alvast bedankt voor het delen van je ervaringen met de nieuwe modem straks. 

alco
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Zo hier nog even netjes feedback geven nu ik een oplossing heb gevonden/gemaakt.

 

De grootste oorzaak was dat door het signaalversterker de oude technicolor modem te veel last had van hoge DB waardes, het signaal was te sterk versterkt en dat pikte hij niet altijd meer op.  Ik heb de afstand van het AOP naar de modem terug gebracht naar nog geen 20 centimeter en toen was ook met de technicolor modem het probleem zo goed als weg.

 

Nu heb ik van de aardige Ziggo modjes hier boven een nieuwe Connectbox modem gekregen en die het afgelopen weekend direct achter een splitter (zoals hier boven genoemd) gemonteerd:

alco_1-1643716163898.png

 

Wanneer ik naar de signaalwaarden op deze nieuwe modem kijk is het eerste wat je opvalt dat de downstream SNR waarden hier wel lager zijn (zie post hier boven) dan op de technicolor modem, apart ?!? want ik heb niks aan de installatie zelf veranderd voor het omruilen van de modem. Upstream is het juist wat beter.

 

connectbox: tussen 37 en 38 db

alco_2-1643716491164.png

upstream:

alco_3-1643716598835.png

 

DS errors:

alco_4-1643716694805.png

 

alco_5-1643717043462.png

prima speedtesten nu.

 

Kan Ziggo aan hun kant nog eens een meting doen op de ruiswaarden? beter dan dit kan ik het thuis nu niet aanleggen. Ja dat nieuwe AOP met splitter zou er nog op kunnen gezet worden door een Ziggo monteur.

 

Verder geeft deze nieuwe modem nog wat info over errors, zijn deze waarden in de afbeeldingen hier boven een beetje OK?


Ik heb natuurlijk ook even een Pingplotter laten lopen met deze nieuwe situatie, dat gaat helemaal prima, weinig jitter, lagere lag en geen uitval meer:

alco_0-1643714077280.png

 

al met al best goed opgelost zo, al heb ik nog een beetje twijfel over de signaalruiswaarden (SNR) en misschien dat een betere splitter en AOP dat nog kunnen oplossen🙄. Verder vind ik het gewoon raar dat de Hirshman 2104 splitters geen voldoende signaal doorgaven naar de TV-versterker op 7m kabel lengte . De huidige Technetix ESI-02N zou slechter moeten zijn maar doet het juist beter 🤔

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

SNR moet boven de 33 zitten.

Het AOP zou ik sowieso laten vervangen, want een oud AOP kan allerlei verstoringen veroorzaken.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic