1
Vraag
2
Reageer en help mee
men2soc

Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Internet niet stabiel

Om de zoveel tijd hapert internet.

Alles is net nieuw geinstalleerd door ziggo, maar internet blijft niet stabiel.

Ik zie geen foutcodes in het modem, maar als ik bv een download of een upload aanzet, gaat dat een half uur of een uur constant, en dan opeens valt de snelheid naar 0. Dit betekent dat een upload wordt onderbroken, en downloads moeten worden herstart. Ik kom van een stabiele adsl verbinding af, dus ik verbaas me hierover.

Is er iets  om ditt stabiel te krijgen, of is kabel internet gewoon niet stabiel

En een email adres aanmaken kan nog steeds niet, ik krijg continue de melding "

Helaas...

Er is iets fout gegaan bij het aanmaken van je email adres."

68 Reacties 68
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31454Posts
  • 2213Oplossingen
  • 15751Likes
  • Als je tijdens de parallelle downloads + uploads een continue ping naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 laat lopen, zie je daarin dan hoge latency en/of packet loss wanneer de terugval in snelheid naar '0' voorkomt?
  • Zie je dit bij alle downloads + uploads tegelijk?
  • Kun je ook testen met de antivirus tijdelijk uitgeschakeld? De ingebouwde antivirus van Windows is meestal goed genoeg. Met de extra opties zoals 'IP flood detection' uitgeschakeld blokkeert de firewall van de modemrouter alleen nieuwe inkomende verbindingen van WAN naar LAN, deze geheel uitschakelen is niet te adviseren, al is dan ook nog de firewall van de PC actief en vormt IPv4 NAT ook nog een impliciete beveiliging.
men2soc
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb van Comodo alleen de firewall actief, de antivirus heb ik niet, alleen die van windows zelf.

Hoe zou ik die continue ping kunnen laten lopen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31454Posts
  • 2213Oplossingen
  • 15751Likes

Ik zou toch testen met Comodo tijdelijk uitgeschakeld, zodat alleen de firewall van Windows actief is.

Een continue ping kun je met bijvoorbeeld de Opdrachtprompt (Command Prompt) starten, voer hierin het commando ping -t 8.8.8.8 uit.

men2soc
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt, ik ga het meenemen in de test!

men2soc
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Request timed out.

dat geeft de ping als internet op 0 gaat

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31454Posts
  • 2213Oplossingen
  • 15751Likes

In dat geval zou het overbelasting kunnen zijn, maar het is ook mogelijk dat het op andere momenten ook optreedt en je het dan niet merkt. Hoe lang houdt dit aan? Kun je het modem nog wel bereiken op hetzelfde moment?

men2soc
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Als het gebeurt is het maar een paar seconden, te kort om te reageren.

Ik heb getest met alleen de uploads aanzetten, dan gaan ze goed.

Doe ik er bv rond de 10 MB/s aan download bij, dan gaat het modem af en toe op 0.

Ik krijg het gevoel dat het modem het niet aan kan, want er komen geen foutmeldingen in de log.

Eigenlijk zou ik de upload en de download moeten limiteren om het modem niet teveel te belasten.

Dan zou ik software daarvoor moeten aanschaffen, en dat gaat me echt te ver.

Maar met mijn snelheid van 200/30 is dat eigenlijk niet acceptabel omdat die modem zogenaamd veel meer aan zou moeten kunnen.

Zijn er geen betere kabel modems voorhanden?

Dit kost me zo wel heel veel tijd, voor iets wat 15 minuten zou moeten kosten anno 2024.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31454Posts
  • 2213Oplossingen
  • 15751Likes

De Sagemcom F3896 is ook geschikt voor Internet Elite (1000/100 Mbps). Ik vermoed dat niet zozeer de snelheid het probleem is, maar mogelijk de verschillende data streams via mogelijk meerdere protocollen, al of niet i.c.m. VPN.

Je kunt overwegen om een eigen router te installeren en het modem in bridge mode laten configureren. Andere optie is een FRITZ!Box Cable 6660/6690 installeren als eigen modem (+ router). Bij jouw abonnement Internet Start werd eerder de Connectbox v1 (Arris TG2492 of Compal CH7465) geleverd, maar dit is een ouder soort modem dat tegenwoordig alleen nog wordt geleverd bij Internet Lite.

men2soc
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik denk dat de verbinding stabiel is, maar het modem niet adequaat.

Maar zelf een kabel modem kopen met 0 garantie dat dat wel werkt vind ik ook geen oplossing.

Ik wil eigenlijk gewoon een werkende opplossing van ziggo zoals ze ook beloven.

Als er een beter modem voorhanden is wil ik die dan eigenlijk hebben als oplossing.

Misschien moet ik anders maar alles terugsturen en terug naar adsl, en wachten tot glasvezel is aangelegd.

Ik weet het even niet meer.

Zo ziet de monitor eruit tijdens de drop, misschien zegt dat nog iets.

men2soc_0-1707654564444.png

en als die weer gaat lopen

men2soc_1-1707654634074.png

men2soc
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb inmiddels nog wat meer getest.

Als ik alleen de download benut, gaat het goed.

Als ik alleen de upload benut, gaat het meestal goed.

Als ik beide combineer, dan valt de verbinding af en toe weg.

Maar als de verbinding wegvalt, en we kijken een film via ondemand en dus ook via het modem, valt de film niet een paar seconde stil.

Zou dat kunnen betekenen dat het probleem in het router gedeelte zit, en niet in het modem gedeelte?

Dat zou ook verklaren waarom er geen foutcodes in het modem staan.

En is dit dan een iets wat ligt aan coax internet, of zou een eigen betere router dit probleem kunnen oplossen.

Iemand ervaring met een eigen router en waarom voor een eigen router gekozen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31454Posts
  • 2213Oplossingen
  • 15751Likes

Bij audio/video streaming is er vaak een buffer van een aantal seconden die een kortstondige onderbreking kan overbruggen. Gelet op de gegevens die je eerder hebt geplaatst verwacht ik ook geen probleem met het modem zelf, maar eerder met de eRouter (ingebouwde router van het modem). Een moderator kan eventueel een meerdaagse ICMP-meting starten om na te gaan of de eRouter bereikbaar blijft aan WAN-zijde.

Ik heb zelf sinds eind 2019 een eigen router in gebruik met het modem in bridge mode (meerdere typen modems + routers), naar volledige tevredenheid. In mijn geval was de voornaamste redenen hiervoor betere beheer + monitoring, (significant) meer instellingsmogelijkheden en eenvoudigere diagnostiek.

men2soc
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Acht je een kans dat dat mijn probleem zou kunnnen oplossen?

Is ws moeilijk te zeggen omdat ik geen idee heb wat het probleem veroorzaakt.

En gaat bij jou het wel goed, download en upload tegelijk redelijk benutten?

Ik wil nog steeds ziggo proberen werkend te krijgen maar weet niet zo goed hoe nu verder.

Misschien kan een moderator hierin iets betekenen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31454Posts
  • 2213Oplossingen
  • 15751Likes

Ik had mijn vorige reactie nog uitgebreid met de redenen voor het kiezen van een eigen router in mijn geval.

Als ik de downstream/upstream service flow toegewezen vanuit Ziggo volledig belast, dan zie ik alleen de WAN latency stijgen naar ~50 ms. Download en upload gelijktijdig volledig belasten komt hier eigenlijk niet voor, maar gelijktijdige belasting op zich is geen enkel probleem. Ik heb een ander type modem (Ubee UBC1318), maar met hetzelfde type chipset (BCM3390) en een Ubiquiti ER-4 als router. Om bufferbloat bij volledige belasting te beperken kan bij een eigen router QoS ingesteld worden, dit veroorzaakt wel een hogere CPU-belasting en gaat ten koste van de maximaal haalbare snelheden.

MR_CHIP

Level 19
  • 11659Posts
  • 133Oplossingen
  • 4004Likes

ik zelf zie deze resultaten met sagemcom in bridge mode en eigen router

MR_CHIP_0-1707761640477.png

men2soc
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt voor de reacties.

De down en up tegelijk  zou dus gewoon mogelijk moeten zijn zonder uitval.

En ik snap dat dat meer belasting vormt, dat is niet het probleem natuurlijk.

Nu nog ziggo mee krijgen om uit te zoeken wat er nu eigenlijk fout gaat.

Dit moet toch op te lossen zijn?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31454Posts
  • 2213Oplossingen
  • 15751Likes

Mijn voorstel is om een ICMP-meting te laten starten door een moderator, zoals eerder aangegeven. Daarmee kan worden uitgezocht of aan WAN-zijde ook uitval voorkomt als jij zelf uitval waarneemt tijdens belasting van download + upload. Het helpt dan wel als jij tijdstippen bijhoudt waarop je uitval waarnam, zodat die naast de meting gehouden kunnen worden. Een moderator komt binnenkort langs in dit topic.

men2soc
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Lijkt me een idee 🙂

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2518Posts
  • 266Oplossingen
  • 1202Likes

Hi @men2soc!

Ik heb even meegelezen en we hebben hier een ICMP-meting gestart voor de komende 5 dagen 🙂 

Heb jij ook nog iets op de achtergrond draaien (torrents oid) of beveiligingsbeelden die steeds aan het uploaden zijn? Dan kunnen we dat straks meenemen! 

men2soc
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hoi Carlien,

ik zal de komende dagen een reeks testen doen met downloads en uploads.

Ik heb inmiddels ook bitmeter OS geinstalleerd, dan is daar in de historie ook misschien iets te zien en met jullie gegevens te vergelijken.

men2soc
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb freemeter draaien voor het overzicht, en pinginfoview voor de exacte tijden.

Als in freemeter de load naar 0 gaat, dan gaan de pings naar request timeout.

Ik test vooralsnog 8.8.8.8 en 1.1.1.1.

De eerste timeout is 16:22:43.

Bij beide ip's tegelijk en de uploads vallen dan stil.

De test draaide pas 10 minuten.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic