Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
sassie1980
Level 4

Internet naar boven, advies over thuisnetwerk nodig

Even vanaf het begin beginnen 🙂

 

We hebben een Connect Box, maar we hadden niet overal wifi dus een pakket Deco M4 aangeschaft en aangesloten.

Toen kregen 3 kinderen een eigen pc boven en gingen ze gamen, o.a. Fornite. Dat gaf problemen, niet snel genoeg e.d. dus hebben we een kabel naar boven getrokken en een switch aangeschaft. Dat leek het snelheid probleem opgelost te hebben, maar alsnog haperingen tijdens gamen en ook beneden haperende wifi en regelmatig uitval van Deco toren. Alsof er haperingen vanuit Connect Box komen en daardoor bekabeld als wifi via Deco niet optimaal werkt.

 

Vandaag gebeld, we krijgen een nieuwe Connect Box opgestuurd, omdat ons lampje ook constan oranje brandt wat niet hoort. Deze krijgen we over een paar dagen geleverd en hopelijk lost dat onze problemen op.

 

Maar ik wil toch even checken of alles verder goed aangesloten zit 🙂

 

We hebben dus een Connect box met 4 poorten. De wifi staat uitgeschakeld op de Connect box en de main Deco zit op poort 1 aangesloten en uit deze main Deco komt wifi waar we beneden gebruik van maken.

Op poort 2 zit een ftp kabel die naar de 1e etage gaat naar een switch.

Op deze switch zitten op dit moment 2 pc's aangesloten. Ook zit er een kabel naar een Deco boven, alhoewel ik mij afvraag of dat een meerwaarde heeft? De schooldevices (ipad en chromebook) en smartphones maken gebruik van wifi boven.

 

Voorheen ging de ftp kabel van de main Deco naar de Deco boven en vanuit de Deco boven naar de switch. Maar ik kreeg als tip dat anders te doen (van Connect Box naar switch) vanwege haperingen die we toen hadden. Maar dat loste de haperingen niet op. Dus weet even niet welke volgorde nu eigenlijk beter is. Hopelijk iemand hier wel, zodat ik straks alles goed kan aansluiten als we onze nieuwe Connect Box ontvangen hebben.

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
sassie1980
Level 4
Topicstarter

Even een update. Vanwege een thuissituatie was de afspraak met de monteur een week opgeschoven, maar afgelopen zaterdag is hij geweest. Er blijkt een kabelbreuk / knik te zitten in de kabel tussen AOP en straatkast, op 8 meter afstand. Het is echter onduidelijk hoe de kabel loopt, want de meest logische route (vanuit huis naar voordeur en via stoep naar straatkast) is de helft korter dan de lengte kabel die er ligt. Vandaag komt er een bedrijf voor kabelreparatie, als ze erbij kunnen dan repareren en anders een nieuwe kabel naar de straatkast. 

 

We hebben sowieso een nieuwe AOP gekregen, maar upstream bleef 49/50 dus geen verschil. Hoogstwaarschijnlijk is de kabelbreuk dus de oorzaak. Alhoewel dat niet verklaart waarom de buurman ook haperingen heeft en een hoge upstream, want bij zijn metingen was er geen kabelbreuk gezien.

Bekijk in context

38 Reacties 38
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Omdat zowel de modemrouter als de Deco units ook ieder een (kleine) switch bevatten, is het inderdaad beter om niet teveel apparaten achter elkaar aan te sluiten ('daisy chaining'). De huidige aansluitwijze is m.i. goed.

 

De status-LED van het SmartWifi modem is normaliter (in router mode) wit maar heeft soms een gele/oranje tint.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

sassie1980
Level 4
Topicstarter

20220604_184641[1].jpg

0 Kudos
sassie1980
Level 4
Topicstarter

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

16660000003.538256 qam9
26020000003.738256 qam1
36100000003.238256 qam2
46180000003.238256 qam3
56260000003.538256 qam4
66340000003.238256 qam5
76420000003.438256 qam6
86500000003.538256 qam7
96580000003.738256 qam8
106740000003.538256 qam10
11682000000438256 qam11
12690000000438256 qam12
136980000003.738256 qam13
147060000003.938256 qam14
15714000000438256 qam15
167220000004.138256 qam16
177300000003.738256 qam17
187380000003.938256 qam18
19746000000438256 qam19
20754000000438256 qam20
21762000000438256 qam21
22770000000438256 qam22
23778000000438256 qam23
247860000004.338256 qam24



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked38.660
2Locked38.620
3Locked38.630
4Locked38.9210
5Locked38.9180
6Locked38.680
7Locked38.660
8Locked38.680
9Locked38.960
10Locked38.930
11Locked38.980
12Locked38.980
13Locked38.970
14Locked38.970
15Locked38.660
16Locked38.960
17Locked38.980
18Locked38.690
19Locked38.650
20Locked38.6100
21Locked38.980
22Locked38.690
23Locked38.960
24Locked38.670
0 Kudos
sassie1980
Level 4
Topicstarter

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

13840000047.5512064 qam8
24520000048.3512064 qam7
35200000048.8512064 qam6
45880000049512064 qam5



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

1ATDMA0000
2ATDMA0000
3ATDMA0000
4ATDMA0010
0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De contactdoos (DIO-01) is licht verouderd. Is dit het AOP (de hoofdaansluiting), c.q. is er geen contactdoos aanwezig in de meterkast?

 

De downstream ziet er goed uit, echter lijkt recentelijk het modem opnieuw opgestart of de verbinding opnieuw opgebouwd te zijn. Het upstream-vermogen is hoog en nog nipt acceptabel.

 

Het kapje van de splitter (POA 01-UPC) zorgt soms voor problemen, zou je deze willen verwijderen volgens deze instructies? Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en tenslotte het modem opnieuw opstarten.

0 Kudos
sassie1980
Level 4
Topicstarter

We hebben verder geen splitter of signaalversterker.

Boven een switch van TP link GS105.

 

Toen ik vanmiddag belde met Ziggo zei degene eerst dat de Connect Box goede signaal gaf, maar gedurende het gesprek de Connect Box ineens offline ging terwijl ik met hem aan het bellen was via de vaste lijn (die ook via de Connect Box gaat) en ik op mijn laptop gewoon va wifi kon internetten. In combinatie met dat constante oranje lampje, wat ook al vreemd is, vandaar een nieuw modem opgestuurd gekregen.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Mogelijk hebben onze reacties elkaar gekruist, zie mijn reactie hierboven.

 

De switch is trouwens een prima type, unmanaged gigabit.

0 Kudos
sassie1980
Level 4
Topicstarter

Ja dit is de hoofdaansluiting, in de meterkast hebben we verder niks. De contactdoos en splitter zijn paar jaar geleden door Ziggo monteur geinstalleerd. Kan de contactdoos evt door ons verwisseld worden of moet dat door een monteur gedaan worden?

 

Het kapje van de splitter had ik al als tip in een ander topic gezien, dat wilde ik gaan doen als we het nieuwe modem hebben omdat dan sowieso internet eraf gaat en ik er dan toch mee bezig bent. Ik vind het elke keer een klus, om iets te doen en dan te resetten en wachten to alles (Deco e.d.) het weer doet. En elke keer lost het tot nu toe niks op, soms zelfs slechter dan we hadden.

 

Het modem hebben we vandaag een normale reset (30 seconden van de stroom gehaald) en later ook een reset naar fabrieksinstellingen gedaan omdat het lampje alsnog constant oranje bleef branden en dit hiermee verholpen zou kunnen worden maar helaas.

Na de reset naar fabrieksinstellingen hebben we boven slechtere download, nu 200-250 ipv bijna 600 wat we normaal bekabeld haalden.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het AOP valt onder de verantwoordelijkheid van Ziggo, vervangen wordt kosteloos door een monteur verzorgd.

 

Het verwijderen van het kapje en opnieuw plaatsen van de splitter levert de stabiliteitsproblemen mogelijk al op.

 

Nog vergeten te vragen, zijn modem en TV/decoder direct op de splitter aangesloten? Wat is de afstand/lengte kabel naar het modem?

0 Kudos
sassie1980
Level 4
Topicstarter

Tussen wandcontactdoos en modem zit 2 meter kabel, maar dat was prima volgens de monteur die er paar jaar geleden was, goede kwaliteit aangeschaft ervoor. We hebben ook paar jaar prima internet gehad. Het is iets van de laatste maanden, misschien zelfs langer, maar laatste jaar opgevallen omdat we meer gebruiken. Thuisonderwijs, online huiswerk, eigen pc voor kinderen. Ik heb er zelf niet echt last van, maar mijn zoons spelen Fornite en merken het dan die haperingen, vandaar dat we sindsdien vaker in de gaten houden (via speedtest) en zelf ook opmerken. Eerst die Deco torens aangeschaft, later kabel naar boven getrokken, maar dat heeft allemaal niet geholpen.

 

Tussen wandcontactdoos en tv/decoder zit 20 meter kabel (grote woonkamer) maar qua tv/decoder hebben we geen problemen.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De afstand van 2 meter is prima (standaard is 1,5 meter), ook zie ik goede Hirschmann-stekkers.

 

Op het AOP en achter de splitter is voldoende vermogen aanwezig zodat het inderdaad mogelijk is om de afstand van 20 meter zonder versterker te overbruggen, goede kwaliteit kabel (lage demping, hoge afscherming) is daarbij van groot belang.

 

Zoals eerder aangegeven is het upstream-vermogen wel aan de hoge kant, idealiter is dit 42~44 dBmV.

 

Ik ben voornamelijk benieuwd hoe je de stabiliteit ervaart na verwijderen van het kapje van de splitter. Houdt de instabiliteit onverhoopt aan, dan is het belangrijk om na te gaan of hiervan ook sprake is op de modemrouter, het liefst test je dit dus met een directe ethernet-verbinding naar de modemrouter, anders naar de eerste Deco unit. Daarnaast kun je nog testen met het modem direct op het AOP aangesloten.

 

Om de haperingen beter in beeld te brengen kun je bijvoorbeeld PingPlotter gebruiken met 8.8.8.8 als target.

 

Tenslotte kun je deze instellingen nog doorvoeren op de modemrouter.

0 Kudos
sassie1980
Level 4
Topicstarter

Ik heb eens een ex gehad die in de ICT werkte dus daar is wel wat van blijven hangen 😉 dus als ik iets nodig heb dan ga ik eerst op internet lezen wat het beste is, vandaar goede kabels en switch.

 

Bedankt voor de tips qua instellingen en pingplotter, ik zal ernaar kijken. Ook zal ik het kapje van de splitter eraf halen.

 

Kan ik zelf nog wat doen aan die upstream die te hoog is? Of waardoor zou dat veroorzaakt kunnen worden?

 

 

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Aan het hoge zendvermogen (nog niet te hoog) in de upstream is binnenshuis waarschijnlijk weinig te verbeteren, mogelijk wordt het iets lager na opnieuw plaatsen van de splitter.

0 Kudos
sassie1980
Level 4
Topicstarter

Bedankt. Ik ga morgen alvast die splitter van omkasting ontdoen en naar de instellingen kijken. Hopelijk doet dat al wat verbetering geven.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dat is prima, ik ben benieuwd.

0 Kudos
Pasi
Level 19

Als u de Deco's m.b.v. een netwerkkabel direct aansluit op de ConnectBox, hebt u ( normaal gesproken ) de beste/snelste en stabielste wifi.

Maar als u 1 of 2 Deco stations m.b.v. wifi onderling gaat koppelen, dan bepaalt o.a. de onderling wifi verbinding ( tussen de stations ), hoe goed de down- en up-load is!

Vaak worden wat dingen door elkaar gehaald. Als wifi niet werkt, wordt daarmee bedoeld dat er geen internet verbinding is ( dus geen down/up-load ) of is er geen wifi signaal ? Want als de CB hapert, is er ook geen internet verbinding via wifi, maar dan kan de wifi verbinding via de Deco's wel 100% zijn.

Als u een Windows laptop/desktop hebt, dan kan u met het DOS commando 'Netsh WLAN show interface' exact zien, hoe de wifi verbinding desktop/laptop<>wifi station is. Zo kan u achterhalen hoe goed dat gedeelte functioneert. M.b.t. Channel : 1 t/m 13 = 2,4GHz, alles hoger = 5GHz

Pasi_0-1654371236916.png

 


M.b.t. switch voor of achter een Deco station. In principe maakt het niet uit, maar ik zou als men wil gamen en/of men veel data verstuurt en/of ontvangt, de switch vóór de Deco zetten en de Deco op de switch aansluiten. Zo voorkomt u, dat er erg veel data door de Deco moet en aangezien het een basic set is zou dat voor onnodige vertraging kunnen zorgen.

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staat daar nog wat in, wat u niet weet.


0 Kudos
sassie1980
Level 4
Topicstarter

Bedankt voor de reactie.

We hebben de Deco's aangesloten toen we nog geen kabel naar boven hadden liggen dus zijn ze via wifi gekoppeld aan elkaar.

We kunnen dus beter de Deco's opnieuw instellen? En dan de main Deco aan de Connect Box? En vanuit de CB een kabel naar de switch boven en vanuit deze switch naar de Deco boven?

Misschien dat dit ook voor haperingen zorgt, dat zowel via wifi gekoppeld als per kabel nu vanuit de switch?

Ik zal die leidraad eens gaan lezen.

 

Ik ben erg blij met jullie uitleg en tips, zo kan ik verder zonder direct een monteur te hoeven laten komen, vanwege 4 dagen werken en jongste naar school brengen of ophalen is het erg lastig een dagdeel in te plannen dus ik wil eerst zelf zoveel mogelijk proberen. Ik ben geen complete leek, maar ik kom met jullie tips een stuk verder 🙂

0 Kudos
Pasi
Level 19

Leest u eerst dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, daar wordt veel in uitgelegd.

Als u na de oorspronkelijke installatie veel aan het Deco netwerk hebt veranderd, dan eerst alles resetten en opnieuw instellen:
-Verwijder alle Deco stations in de app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.
-Controleer of de netwerkkabel van het 1ste station ( = de master ) goed is aangesloten op de Ziggo Modem/Router.
-Zet de master aan, start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg het station toe.
-Zet nu ( indien gewenst ) het zojuist gemaakt Deco netwerk in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station op de uiteindelijke plaats, sluit deze eventueel aan, zet deze aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.


0 Kudos
sassie1980
Level 4
Topicstarter

Nog even een vraagje.

Mijn idee is om de main Deco, net als nu, op poort 1 van de CB te doen. Op poort 2 van de CB gaat een kabel naar de switch boven. Vanuit de switch gaat een kabel naar de 2e Deco.

Op deze manier zijn beide Deco's bekabeld. Het ziet er dan uit als het bovenste plaatje van voorbeeld 2. Volgens de leidraad zou de main Deco dan in AP mode gezet moeten worden? 

 

In de leidraad staat bij punt 2 echter een 'update 05/01/2021' dat het parallel aansluiten op een Arris ZMR (die wij hebben) niet blijkt te werken? Of wordt daarmee alleen de middelste en onderste plaatjes van voorbeeld 2 bedoeld? Dat Deco 2 via kabel aan de main Deco aangesloten zit?

 

Ik heb 'Netsh WLAN show interface' gedraaid op mijn laptop en daaruit komt channel 44 en receive rate 433.33 Mbps terwijl ik volgens speedtest maar 136.2 Mbps red. Of is die receive rate wat ik maximaal bekabeld zou redden?

0 Kudos