1
Vraag
2
Reacties
jooonathan

Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Internet ligt er regelmatig uit voor bepaalde domeinen

Wij hebben sinds 2 weken terug een zakelijke verbinding van Ziggo, maar sinds dat punt merken we dat af en toe bepaalde web-domeinen er even uit liggen, als je daarna een minuut wacht, dan werkt dat domein weer, en dan werkt een ander weer niet. Dit is heel geregeld op de dag wat ervoor zorgt dat we ons werkt lastig kunnen doen. (Automatische processen hebben hier bijvoorbeeld ook last van).

 

We krijgen gezamenlijk errors te zien als ERR_ADDRESS_UNREACHABLE, ERR_FAILED en "No route" to host. ( Zie screenshots in bijlagen ). Dit op beide Linux en macOS apparaten.

 

We hebben al een monteur over de vloer gehad, waarbij het probleem net niet gereproduceerd kon worden, en hij heeft de thuis-modem vervangen met een zakelijke router. Maar al gauw nadat hij weg was, merkten we dat de problemen nog aanwezig waren. We hebben hier meerdere malen contact over gehad met Ziggo Support, waarbij ze het probleem ook niet eerder hebben gehoord, 

 

We merken deze problemen bij bekabeld internet, wifi vanuit de modem, en een wifi-hotspot die verbonden wordt met de modem. We hebben bijvoorbeeld ook al een custom DNS (Google + CF) op beide de router en individuele apparaten ingesteld, zonder success.

 

Kent iemand dit probleem, en heeft iemand suggesties voor wat we nog kunnen proberen on ons probleem te tackelen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
jooonathan
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ha iedereen,

 

Wij hebben op basis van de ipv6-test Ziggo gebeld (zoals genoemd in de vorige post). Volgens de support-persoon hebben wij nu een ipv4 adres gekregen, dat klinkt mij ietswat vaag. Maar, wonder-boven-wonder, we hebben weer een stabiele verbinding.

 

Ik ben me bewust dat het eigenlijk zou moeten werken zonder, maar ik ben al blij zat dat het nu allemaal doet, en ik wil ook niet verder klieren met de verbinding van ons.

 

Ik wil iedereen bedanken voor de snelle support, en reactietijd. Het word gewaardeerd! 🙂

 

Groeten,

Jonathan

Bekijk in context

12 Reacties 12
A. Schippers

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hallo Joonathan,

Gebruik je achter je zakelijke internetverbinding nog een eigen router? Gebruik je anti-virus op de devices met problemen? Staan er bijzondere zaken in je modem log? Zie je netwerk errors op router / (managed) switch


Dat zouden de drie zaken waar ik als eerste zou zoeken.

 

jooonathan
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hallo A. Schippers,

Bedankt voor je snelle reactie!

 

Gebruik je achter je zakelijke internetverbinding nog een eigen router?

Wij hebben verschillende DrayTek switches achter de modem staan, verder laten we alle DHCP/DNS-zaken handelen door de Modem, verder merken we dezelfde issues als we deze switches loskoppelen, en direct met de ethernet-kabel aan de modem vast zitten, dus dit zou geen verschil moeten maken.


Gebruik je anti-virus op de devices met problemen?

We gebruiken geen anti-virus lokaal draaiend, we gebruiken de standaard iptables op Linux draaien, en alles dat op een Macbook mee komt, maar niks out-of-the-ordinary. Het is wellicht ook belangrijk om te melden dat 2 weken geleden (voordat we bij Ziggo zaten) geen issues hadden met al onze computers, en daardoor lijkt het echt te komen door Ziggo zelf.


Staan er bijzondere zaken in je modem log?

Ik heb sinds gisteren, toen de modem vervangen werd, geen log-entries meer gehad in de modem log. Toen ik aan de telefoon was met Ziggo zagen ze ook niks geks op onze modem.


Zie je netwerk errors op router / (managed) switch

Nvt.

nmiddel

Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Zelf ben ik nieuw hier, maar ik heb begrepen dat het kan helpen om de Uplink + Downlink status hier te posten, evenals de netwerk historie.

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

 

Verder, wat ik dan zelf vaak gebruik is PingInfoView (een gratis tool voor windows), daar zet ik dan de IP-adressen in die ik voor een langere tijd wil monitoren, op basis van eventuele packet-loss kun je wellicht het probleem beter lokaliseren.

 

Dit zijn de adressen die ik dan in de gaten houd (op basis van mijn eigen situatie)
Lokale Gateway: 192.168.178.1

First-Hop: 217.120.30.1 (dit adres staat bij mij in de connectie gegevens van mijn modem, kwam niet naar voren uit een tracert)
De DNS Dienst 1 en DNS Dienst 2 adressen
Extern Adres: 213.46.237.24 (Ziggo.nl)

Daar waar packet-loss optreed geef een indicatie waar het probleem zou kunnen zitten.

jooonathan
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ha nmiddel,

 

Hier zijn de uplink + downlink waardes die ik kon vinden in de modem:

jooonathan_0-1645537817645.png

 

Voor wat betreft de PingInfoView, wij hebben op het moment geen windows-apparaten op kantoor,  en zal morgen mijn persoonlijke pc even mee nemen om dit te checken. Tijdens het schrijven van dit bericht heb ik wel handmatig 8.8.8.8 gepingt, en dat heeft hij zo'n 500 keer gedaan zonder problemen (met 15 tot 30ms).

A. Schippers

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ik zag ook al een reply van "nmiddel" mbt tot je modem log. Hierin ontbreekt het stukje van de signaalwaarden voor de up- en download (verder doorscrollen).

Voor de Mac kan je PingPlotter gebruiken als tool, maar (tussenliggende) routers hoeven niet perse te reageren op ICMP pakketjes. Dat is altijd lage prioriteit.

 

Ik heb soortgelijk probleem zelf gehad op het moment dat er sprake was van een combinatie van Up- en Download (maar niet bij Ziggo, dit bij XS4All (ADSL) en T-Mobile 4G voor Thuis); ik heb het in het laatste geval opgelost door pfSense als router te gebruiken en hier QoS in te stellen (maar dan moet je wel zeker weten dat het niet aan de verbinding ligt). Dit gebruik ik nog steeds (Ziggo in Bridge mode)

Gebruik je ook IPv6? Geeft IPv6-test alles correct? https://ipv6-test.com (score van 20 uit 20 moet je hebben).

 

Ik ben even out of hints, maar volg het topic wel. Linux en Mac moet gewoon goed werken;)

 

 

 

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Wat ik ook nog mis in het hele verhaal, heb je geen mobiele apparatuur bij de hand, bijv. een smartphone met eigen internet (dus geen wifi gebruiken) waarmee je kunt testen op het moment dat het euvel zich voor doet?

Het idee voor pingplotter was al gegeven door A. Schippers.

 

Uiteraard als de modem waardes etc. in orde zijn want als daar al iets mis mee is dan kan dat al voor problemen zorgen.

nmiddel

Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Een kleine aanvulling op wat al genoemd is: 500 keer een ping is een test, met een standaard time-out, van minder dan 10 min. Ik zou proberen om dit minimaal 24uur te laten draaien, dit zou uit moeten komen op + 80.000 verzoeken.

jooonathan
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ha Schippers & nmiddel,

 

Hier is de Event Log van de router:

jooonathan_0-1645544541762.png

 

Ik kan verder nergens de signaalwaarden voor de up- en download vinden, op de pagina van de vorige screenshot staat ook niks meer onder de tabel. 

 

De suggestie van IPv6 is inderdaad een hele goede, als ik de test draai krijg ik het resultaat van 4 / 20, 

jooonathan_1-1645544719612.png

Hierover heb ik meteen even aan de bel getrokken bij Ziggo klantensupport, en ze gaven aan dat dit inderdaad een hele goede suggestie is, en te proberen valt. Daarom ga ik ervoor zorgen dat IPv6 uit word gezet vanavond, en ik hoop dat ik hier morgen een conclusie aan kan geven.

 

--

 

Op reactie van Richard: Ik weet 100% zeker dat de domeins die we proberen het moeten doen, simpele domeinen als ah.nl , ziggo.nl , bitbucket.org , gmail.google.com , geven allemaal deze problemen, en zodra ik deze test op mijn eigen apparaat op data, werken deze normaal.

 

Ik was nog vergeten te melden dat deze problemen verder ook gewoon op Android worden gegeven, terwijl deze verbonden was met de ziggo-connectie.

Screenshot_20220222-163230_Chrome.png

A. Schippers

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Als ik de resultaten van IPv6 test zie, dan heb je geen IPv6 ingesteld staan. Hier hoef je dus niks aan te wijzigen.

Wat je kan proberen (op de Mac) is om bij IP instellingen (IPv4 staat waarschijnlijk op DHCP), om IPv6 op Link Local te zetten.

Je krijgt dan alleen een fe08:.. adres toegewezen en er zal geen IPv6 DNS lookup plaats vinden.

Als je in een terminal window doet:

ifconfig | grep inet6

dan moet je alleen ::1 en regels met fe80::... zien

 

Onder linux is dat ongeveer hetzelfde. (de controle of je alleen IPv4 hebt en geen IPv6).

 

Blijft wel, dat je eigenlijk wel naar IPv6 toe moet. 

Maar ik ben nu echt wel benieuwd wat het wel is;)

 

Heb je geen "loop" gecreëerd bij het overprikken van provider 1 naar Ziggo. De oude netwerkkabel gewoon weer ergens in een switchpoort geprikt? Beetje afhankelijk van de switch geeft dat ook rare effecten.

 

A. Schippers

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hallo Joonathan, 

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of je wat gevonden hebt.

 

jooonathan
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ha iedereen,

 

Wij hebben op basis van de ipv6-test Ziggo gebeld (zoals genoemd in de vorige post). Volgens de support-persoon hebben wij nu een ipv4 adres gekregen, dat klinkt mij ietswat vaag. Maar, wonder-boven-wonder, we hebben weer een stabiele verbinding.

 

Ik ben me bewust dat het eigenlijk zou moeten werken zonder, maar ik ben al blij zat dat het nu allemaal doet, en ik wil ook niet verder klieren met de verbinding van ons.

 

Ik wil iedereen bedanken voor de snelle support, en reactietijd. Het word gewaardeerd! 🙂

 

Groeten,

Jonathan

nmiddel

Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Hallo @jooonathan ,

 

Bedankt voor jou terugkoppeling. Het is fijn dat met behulp van de testen van @A. Schippers  je in de goede richting bent gestuurd en dat je weer een stabiele internet ervaring hebt.

 

Goed werk en veel veilige "kilometers" toegewenst! 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic