Monique!

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Internet lagspikes

IMG_1947.jpeg

Hallo,

 

Sinds 3/4 weken last van veel lagspikes/pingspikes, dit heb ik met internetkabel een gewoon draadloos internet. Ik heb al wat gezocht op deze site maar nog niet echt een oplossing gevonden, vaak zie ik een oudere AOP maar weet niet dat dat hier het geval is.(foto zit erbij)

 

Wat kan ik hier tegen doen?

10 Reacties 10
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

De coaxinstallatie (AOP, splitter en kabels) is volledig up-to-date.

 

Kun je op het modem inloggen via 192.168.178.1 of 192.168.100.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie/log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

 

Kun je alle opties behalve 'Firewall beveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als (indien beschikbaar) IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall?

 

Maak je naast het modem nog gebruik van andere netwerkapparatuur, zoals een eigen router, switch, access points of powerline-adapters?

Monique!
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Naast de modem gebruik ik nog een router van Netgear, de Nighthawk R7800. Hierbij zijn de gegevens ook die u vroeg

75d83349-1e1b-40e3-ad30-e655c3abd033.jpeg

3b8848c6-d8ec-4be4-ab36-faa6e9a66e1b.jpeg

fc107a1a-7c9e-41d0-a3aa-7a3b15d5907f.jpeg

f2ecb860-1cb2-4073-9247-dfec99b7857f.jpeg

f06099a3-ed2c-4ce0-8f7a-463cde33318d.jpeg

78f8938c-eb55-401f-a154-d527fe1c297f.jpeg

f2cb90db-06cf-4147-ab6f-3e4088a97917.jpeg

8d6d4f4b-630d-445f-9e27-72ff517f0100.jpeg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Bij gebruik van een eigen router wordt aanbevolen om het modem in bridge mode te laten configureren of de eigen router in AP mode te configureren. Is een van beide het geval?

 

De downstream vertoont instraling van 4G + 5G. De upstream vertoont meerdere problemen. De Tx power van 53~54 dBmV is te hoog, dit zou maximaal 51 dBmV moeten zijn. Op 38,4 en 45,2 MHz is ruis aanwezig, gezien de hoge aantallen en vrijwel continu voorkomende T3 + T4 timeouts.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan de juiste vervolgstap bepalen (ik denk zelf aan een monteursafspraak) en komt binnenkort langs in dit topic.

Monique!
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik weet niet dat de modem in bridge mode is en weet ook niet dat de eigen router in AP mode is.
Is er verder nog iets wat ik kan doen of kan ik alleen nog op een Ziggo-mederwerker wachten?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Je kunt de status-LED van het modem controleren, :modem_lampje_uit: = router mode en :modem_lampje_groen: = bridge mode.

 

Ik heb zojuist de moderators ingelicht.

Monique!
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De modem staat op dit moment in router mode

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

In dat geval kan de R7800 het beste in AP mode worden geconfigureerd, als dat nu nog niet het geval is.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19112Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7235Likes

Goedemorgen @Monique! en een warm welkom op de Community,

Ontzettend vervelend dat je last hebt van problemen met jouw internetverbinding. Ik lees dat je met name last hebt van lagspikes en verhoogde latency. Zo te zien is onze expert @tobiastheebe ook al met je aan het analyseren geslagen om mogelijke oorzaken in de binnenhuisinstallatie uit te sluiten. Ik heb zelf ook even de verbinding bekeken en ik zie dat het modem met een te hoge CM Tx waarde online staat. Daarnaast zie ik ruis terug op zowel de down- en upstream. Hierdoor onstaan er voor het modem niet corrigeerbare fouten wat jij op jouw beurt zal merken in de vorm van instabiliteit, verhoogde latency en packetloss. Gezien de zaken die al nagelopen zijn lijkt het mij verstandig dat er een monteur langs komt om de oorzaak van het verstoord signaal op te sporen en te verhelpen. 

Ik heb direct een afspraak voor je geregeld op woensdag 7 juni 2023 tussen 08:00 uur en 13:00 uur. Mocht het op deze datum niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo. Laat je binnen dit topic weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19112Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7235Likes

@Monique! De monteur is inmiddels langs geweest en ik lees dat hij de nodige werkzaamheden heeft verricht. We zijn erg benieuwd of alles nu inmiddels naar wens werkt. Laat je het aan ons weten?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19112Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7235Likes

@Monique!  Werkt alles inmiddels naar wens? Als we nog ergens mee kunnen helpen, dan horen wij het graag. 

Uitgelicht topic