1
Vraag
2
Reacties
Kjartan

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Internet knalt er meerdere keren per dag uit. Heeft gewerkt, niets veranderd aan de configuratie.

Hallo,

 

Is het mogelijk dat iemand mij helpt mee te denken waarom het internet er meerdere keren per dag uit knalt?

Het heeft stabiel gewerkt alleen sinds een paar weken knalt het internet er af en toe uit en dat is nu (na een reset van de connectbox) meerdere keren per dag.

Op mijn ASUS router krijg ik dan de melding 'Your ISP's DHCP is not functioning properly'.

Als internet werkt brand er een groen lampje continu op de connectbox.

Als internet niet werkt brand er een wit lampje continu op de connectbox. Ik las ergens dat een wit continu lampje betekent dat de connectbox in router-modus staat (zie hier). Is het niet vreemd dat hij dat uit zichzelf doet?

 

Setup:

Connectbox die in bridge modus staat met daarachter een ASUS router. De ASUS router heeft de DHCP query frequency op 'normal' staan. 

 

Ik heb ergens gelezen dat T3 errors ermee te maken heeft dat er niet goed verbinding gemaakt kan worden met de wijkkast. Ik heb alleen niets aan mijn kabels veranderd en het heeft voorheen wel gewerkt, hoe kan dat dan?

Ik heb de aansluitingen gecontroleerd en nogmaals vastgedrukt maar dat heeft geen effect gehad.

 

p.s. verbinding is ook steeds bekabelt getest en het heeft niets met wifi te maken.

 

Concrete vragen:

- Gaat mijn connectbox uit zichzelf van bride naar router modus?

- Zijn mijn signaalwaarden goed?

- Is er een mogelijke verklaring voor de T3 errors?

 

Ik hoor het graag of iemand kan helpen!

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Laten we hopen dat de internetverbinding stabiel blijft. Ik zou overigens adviseren om het modem toch bij het AOP te plaatsen met de kabel van 1,5 meter. Je kunt het modem met de meegeleverde ophangbeugel aan de wand hangen zodat deze buiten handbereik blijft.

 

Verder is mogelijk nog wat verbetering te halen met een nieuw AOP (afhankelijk van welk type dit is).

Bekijk in context

Kjartan
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Internet is nu een aantal dagen stabiel, in de logging helemaal geen time-outs meer. Nu een halve dag de verlengkabel ertussen en weer nog geen time-outs.

 

Had ook een verkeerde configuratie in mijn netwerk gevonden wat de boel voor een deel in de war geschopt kan hebben.

Mijn NAS probeerde via een DNS (pi-hole) binnen het netwerk te verbinden met het internet maar die stond uit.

Bekijk in context

12 Reacties 12
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Een T3 timeout geeft aan dat het modem zichzelf heeft gemeld bij de CMTS (RNG-REQ) maar geen tijdige reactie (RNG-RSP) heeft ontvangen. Dit type timeout komt vrij algemeen voor, zeker op de CB's die daar wat gevoeliger voor zijn dan oudere modems. Het wordt meestal veroorzaakt door (tijdelijke) ruis in de upstream. Enkele T3 timeouts per dag zijn acceptabel, het wordt problematisch als ze snel achtereenvolgens voorkomen. Bij 10 T3 timeouts achtereenvolgens start het modem zichzelf opnieuw op. Dat lijkt op jouw modem te gebeuren, gezien de 1-1-1970-data in de log. Alle overige DS/US-gegevens zien er goed uit, wel is het vermogen in de DS wat aan de hoge kant.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en bekabeling, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Kjartan
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hi Tobias,

 

Bedankt voor je reactie. Dit verhelderd zeker al wat bij mij.

Hierbij foto's van de AOP etc.

IMG_4751.jpeg

IMG_4752.jpeg

Uitleg: mijn AOP staat in de woonkamer en het is voor mij ivm kruipende babies en huisdieren onmogelijk om daar een router te plaatsen. Ik heb dus een ziggo certified kabel onder de vloer doorgetrokken en een verloopstukje geplaatst om van de dikke connector naar een dunne connector te gaan zodat hij in de connectbox past. De verlengkabel is 4 meter.

Kjartan
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Update ik heb nu ook de oorspronkelijke kabel achter de verlengkabel geplaatst om te kijken of dat beter werkt. 

 

IMG_4753.jpeg

Dit zijn de nieuwe waardes vanuit de connectbox:

Schermafbeelding 2021-06-30 om 07.49.41.png

Schermafbeelding 2021-06-30 om 07.50.19.png

Schermafbeelding 2021-06-30 om 07.51.35.png

Ik kijk even vandaag dit net het verschil maakt. Maar het vreemde blijft dat mijn configuratie maanden probleemloos gewerkt heeft.

Heb je verder nog opmerkingen?

Kjartan
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Helaas is dit niet de oplossing. Krijg nog steeds T3 time-outs.

Schermafbeelding 2021-06-30 om 11.01.02.png

Kjartan
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Nu een poging zonder verlengkabel,  even kijken of dat iets uitmaakt.

IMG_4754.jpeg

Schermafbeelding 2021-06-30 om 11.15.26.png

Schermafbeelding 2021-06-30 om 11.15.33.png

Schermafbeelding 2021-06-30 om 11.15.40.png

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De Ziggo-norm voor een modemkabel is 1,5 meter. Langere kabels worden niet aanbevolen. Ik heb echter een sterk vermoeden dat de T3 timeouts c.q. upstream-problemen een andere oorzaak hebben. Een lengte van 4 meter tussen AOP en modem valt nog mee en je gebruikt kabel van prima kwaliteit.

 

Is het modem nog steeds aangesloten met de korte kabel? En hoe staat het inmiddels met de T3 timeouts?

Kjartan
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb inmiddels ook een T3 timeout met de korte kabel. Dat lijkt dus inderdaad niet de oorzaak. Dan is dat in ieder geval uitgesloten. Frequentie lijkt wel lager te zijn dan voorheen. Heb ook een tijdje mijn Synology NAS uitgezet en in die tijd helemaal geen timeouts gehad.

 

Kan iets vanuit het netwerk invloed hebben op de modem zodat er T3 time-outs ontstaan? Zou dat dan niet al in de router problemen moeten geven ipv de modem?

 

Ik ga nu in ieder geval mijn Synology NAS tijdelijk uitzetten. Daar heeft pi-hole als DNS op gedraaid in het verleden, misschien is daar nog iets van configuratie op blijven staan wat iets in de weg zit.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

T3 timeouts hebben alleen betrekking op het signaal tussen modem en Ziggo-infra. Jouw thuisnetwerk heeft hier geen enkele invloed op. Overigens is een T3 timeout (of twee) per dag acceptabel.

Kjartan
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor de uitleg. 

Ik heb nu een volledige dag geen uitval meer gehad! Nu is het dus enkel stap voor stap zaken terugzetten.

 

In ieder geval heel fijn om feedback gehad te hebben wat betreft de signaalwaardes!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Laten we hopen dat de internetverbinding stabiel blijft. Ik zou overigens adviseren om het modem toch bij het AOP te plaatsen met de kabel van 1,5 meter. Je kunt het modem met de meegeleverde ophangbeugel aan de wand hangen zodat deze buiten handbereik blijft.

 

Verder is mogelijk nog wat verbetering te halen met een nieuw AOP (afhankelijk van welk type dit is).

Kjartan
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Internet is nu een aantal dagen stabiel, in de logging helemaal geen time-outs meer. Nu een halve dag de verlengkabel ertussen en weer nog geen time-outs.

 

Had ook een verkeerde configuratie in mijn netwerk gevonden wat de boel voor een deel in de war geschopt kan hebben.

Mijn NAS probeerde via een DNS (pi-hole) binnen het netwerk te verbinden met het internet maar die stond uit.

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1333Posts
  • 203Oplossingen
  • 670Likes

Internet dat loopt als een zonnetje is wel zo fijn! Goed dat je dit gevonden hebt en dankjewel voor je update. 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic