Ik heb al een tijdje regelmatig problemen met mijn internetverbinding, zowel bekabeld als via wifi. Het meeste hinder ervaar ik via de kabel. De verbinding lijkt vaak kort weg te vallen waarna een interpagina niet wil laden, een livestream stil staat, ik effectief een disconnect krijg bij RDP of heel soms een download stopt. Er verschijnt dan echter bij Netwerk Status (Windows) nooit iets van een foutmelding. Meestal is het dan na ergens tussen de 10-60 seconden ook wel weer goed, maar het gebeurt best vaak.
De laatste tijd lijkt het echter erger te worden. De beschreven korte haperingen komen veel voor, maar daarnaast gaat nu de internetverbinding er soms enkele minuten helemaal af. Er staat in dat geval bij Netwerk Status "Identifying... No internet access". Dit probleem lost zichzelf daarna altijd weer op.
Ik heb de stappen op https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/doet-het-niet/kabel allemaal geprobeerd, maar wordt niets wijzer. De stap voor het modem (Ubee EVW3226) levert niets op. Alle lampjes die moeten knipperen, knipperen. Een reset van het modem heb ik al een aantal keer probeerd. Probleemoplossing voor de netwerkinstellingen van mijn desktop helpt me ook niet verder. Een nieuwe pre-built desktop heeft het probleem ook niet opgelost (niet speciaal daarvoor gekocht), alhoewel ik de indruk had dat het de eerste paar dagen toen wel stabiel was. Een nieuwe netwerkkabel hielp ook niet. Ik gebruik overigens geen VPN.
Via de wifi heb ik ook weleens dat een internetpagina laden op de smartphone even niet lukt. Meestal schakel ik maar gewoon even over naar mobiele data, waarbij het meteen lukt. Overigens merk ik dit het vaakste vanuit plekken anders dan de woonkamer. Als ik in de woonkamer ben, loop ik namelijk meestal even snel naar de desktop om de pagina te openen. In theorie kan dit misschien nog een ongerelateerd wifi-dekkingsprobleem zijn, maar ik vind het wel opvallend dat ik daar af en toe ook dit soort problemen heb, dus daarom meld ik dit ook maar als extra informatie.
Misschien dat iemand hier me verder mee kan helpen? Bij voorbaat dank.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@PaulWas er nog wat te zien bij de testen? Ik heb op 1 of 2 nachten na in ieder geval mijn computer uit gehad en aantal andere apparaten uit gedaan vanuit de gedachte, baat het niet, dan schaadt het niet (tv, mediabox, magnetron).
Ik heb zelf wel nog allerlei kleine storingen gehad met internetten zoals die ik eerder had. Heel irritant helaas.
@MTP88 Er zijn wel een paar dingen terug te zien in de meting. Weet je toevallig op welke momenten (Datum en tijd) je kleine storingen ervoer? Dan kan ik nagaan of dit samenvalt met de data uit de test.
05-11-21 13:16
05-11-21 15:13
05-11-21 15:16
05-11-21 16:18
07-11-21 15:48
12-11-21 10:46
12-11-21 11:48
12-11-21 13:52
12-11-21 17:59
12-11-21 19:04
12-11-21 20:03
12-11-21 20:38
12-11-21 21:06
12-11-21 22:08
13-11-21 00:09
13-11-21 00:13
13-11-21 02:16
13-11-21 13:38
14-11-21 10:17
14-11-21 12:21
14-11-21 23:45
15-11-21 13:08
15-11-21 14:12
15-11-21 15:09
15-11-21 16:12
15-11-21 23:27
16-11-21 20:05
17-11-21 08:33
19-11-21 12:02
19-11-21 16:07
19-11-21 19:12
19-11-21 21:20
20-11-21 00:24
20-11-21 01:28
20-11-21 17:38
20-11-21 20:45
20-11-21 21:49
21-11-21 10:57
Ik heb het de afgelopen dagen helaas wat minder goed bijgehouden. Ik kan naast deze lijst die ik zoveel mogelijk blijf aanvullen alleen nog 23-11, rond 21:15-21:30 en 25-11, ik denk rond 22:00, er bij schatten, maar dat is niet alles.
@MTP88 Dankjewel voor het delen van deze data! Op een aantal momenten waarop jij storing ervoer zie ik ook ruis terug op de verbinding. Het lijkt mij goed dat er een monteur lansgkomt om op locatie te controleren waar de ruis precies vandaan komt. Ik heb een afspraak ingepland op dinsdag 30 november tussen 8 uur en 13 uur. De monteursbon is voorzien van een verslag met daarin mijn bevindingen m.b.t. het signaal. Mocht het jou op deze datum niet schikken, dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspaken. Neem voor het monteursbezoek goed de richtlijnen m.b.t. de Coronamaatregelen door zou houden wij het voor iedereen veilig. Laat je weten wat je bevindingen zijn na het monteursbezoek?
@PaulDe afspraak is alweer afgezegd vanuit Ziggo. "De oorzaak van de storing ligt namelijk buiten uw huis. Natuurlijk lossen we de storing in de wijk op, maar het is niet meer nodig dat de monteur thuis langskomt. Op ziggo.nl/storing vindt u meer informatie."
Op de storingenpagina stond eerder vandaag op mijn adres een storing met als tijdstip 1 minuut na het tijdstip waarop ik de originele afspraakmail heb gekregen. Inmiddels geeft de storingenpagina geen storing meer aan. Ik hoop maar dat er wel iets gaat gebeuren, maar ik heb geen idee of en wanneer dit gaat gebeuren.
@MTP88 Kleine wijkstoringen en snel oplosbare storingen staan niet altijd op de storingspagina.
Het probleem kan opgelost zijn in de wijkkast of straatkast.
Maar laat hier weten wat je ervaart.
@BertTot nu toe geen verbetering, maar het lijkt me dat ik moet afwachten.
@MTP88 Op dit moment zie ik dat er nog een storingsticket op wijkniveau openstaat. Deze is aangemaakt omdat er bij meer klanten in jouw wijk afspraken ingepland stonden. Er wordt nu eerst op wijkniveau e.e.a. opnieuw ingeregeld. Ik stel voor dat we dit nu eerst even afwachten. Indien de storingsklachten blijven aanhouden kan ik daarna alsnog een individuele monteur regelen.
@PaulJa prima.
@MTP88 De netwerkstoring bij jou in de buurt is inmiddels verholpen. Wat zijn jouw bevindingen m.b.t. de verbinding sinds 2 december 2021? Heb je na deze datum nog problemen geconstateerd?
@PaulEr zijn nog wel een aantal momenten van instabiliteit geweest sinds die datum. Meestal was het goed, maar op die aantal moment was het best vervelend. Dan duurde het een tijdje voor het weer normaal was. De enige tijdstippen die ik ook echt heb geregistreerd zijn:
06-12-21 22:15
06-12-21 23:20
Voegen de downstream- en upstreamgetallen nog wat toe?
Zelf zie ik geen verbetering t.o.v. 8-11. Er speelt nog steeds iets binnen de downstream waardoor de unerrored codewords ('Pre RS Errors') zeer ongelijkmatig oplopen. Verder nog steeds een groot aantal T3 timeouts.
@MTP88 Hartelijk voor het delen v.d. nieuwe gegevens. Helaas krijg ik op dit moment niet alle data goed uitgelezen om zodoende de vinger op de zere plek te leggen.Ik heb de kwestie even voorgelegd bij onze netwerkspecialisten. Zodra ik een terugkoppeling heb, laat ik het weten onder dit topic.
@Paul Ok prima.
De laatste dagen zijn weer goed uit te lezen, vanuit hier zie ik geen bijzonderheden in het signaal tussen ons en jouw modem. Hoe is de verbinding geweest?
Verder nog steeds een groot aantal T3 timeouts.
MTP88 zit achter een Casa CMTS, daarvan is bekend dat ze te veel T3's loggen door een fout in de configuratie. Deze hebben geen impact op de verbinding.
Met de unerrored codewords is iets aan de hand, ligt dat ook aan het CMTS?
@MarkPaar heel kleine verstoringen.
12-12-21 11:30
12-12-21 12:33
12-12-21 17:43
12-12-21 19:48
13-12-21 11:17
13-12-21 18:31
@MTP88 Dank voor het delen van deze data! Ervoor je op deze datums ook problemen met de verbinding in de vorm van uitval, slechte performanc (etc.) of zag je op deze momenten alleen een hoog aantal T3/T4 (errors) in het modemlog terug?
@PaulIk zag dan dat het laden van internetpagina's, zeg 5 a 10 seconden duurde, terwijl het normaal gesproken bijna meteen klaar is. Het modemlog heb ik op dat moment niet bekeken, daar heb ik ook geen verstand van. Grotere verstoringen zoals in de week van 6 december zijn er gelukkig niet meer geweest.
@MTP88 Heb je toevallig ook programma's op de achtergrond draaien die voor de nodige vertraging zouden kunnen zorgen? Denk bijvoorbeeld aan een Torrentclient, antivirusscanner of andere software die zowel de CPU als het netwerk kunnen belasten.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.