1
Vraag
2
Reacties
Ramon van Rijn

Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Internet instabiel (met name in de ochtend)

Met name ‘s ochtends tot 8:30 uur en daarna nog met momenten gedurende de uren daarna vallen pings weg, waardoor thuiswerken problematisch is. 

Pings vallen soms weg en dan elke ± 20 sec nogmaals, soms ook binnen 5 sec. Soms ook gewoon 1 mis per 5 min. Heel willekeurig maar met name ‘s ochtends.

 

Ondertussen heb ik van alles uitgesloten of het wifi of bekabeld betreft. Uiteindelijk is het probleem ook aanwezig met laptop en bekabeld rechtstreeks op het modem (giganet router) en zonder andere kabels en zonder splitter ertussen.

Wat mij opvalt is dat tijdens wegvallen er nooit een ping wegvalt op mijn eigen publieke IP, maar het fout gaat vanaf de eerste hop, mijn default gateway. Dit geeft voor mij een bevestiging dat het probleem of aan het modem ligt dat zijn signaal niet goed naar de gateway kan sturen of het eerste component waar ik IP verbinding mee heb (gateway) heeft een issue (of evt apparatuur daartussen).

 

Het gekke is dat ik in mijn modem overzicht relatief weinig issues zie. Wel valt mij op dat kanaal 3 in de lijst bovenaan staat, en dat zie ik bij andere in dit forum eigenlijk niet.

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Ramon van Rijn
Topicstarter
Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Inmiddels na bijna een week, continu een stabiele verbinding. De update heeft voor mij wonderen gedaan.

Bekijk in context

35 Reacties 35
Ramon van Rijn
Topicstarter
Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

 

Connectbox Giga status voor monteurs
Onderdeel Status Status
%s status voor monteurs

Verbonden

DOCSIS 3.1

Primary Downstream kanaal

Locked

SC-QAM

Kanaal overzicht Downstream Upstream
EuroDOCSIS 3.0 kanalen

31

4

DOCSIS 3.1 kanalen

1

0

 

   
Ramon van Rijn
Topicstarter
Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
3 618000000 6.400002 38.605377 QAM256 3
1 602000000 6.000000 38.983261 QAM256 1
2 610000000 6.199997 38.605377 QAM256 2
4 626000000 6.500000 38.983261 QAM256 4
5 634000000 6.400002 38.605377 QAM256 5
6 642000000 6.199997 38.983261 QAM256 6
7 650000000 5.900002 38.983261 QAM256 7
8 658000000 5.800003 38.605377 QAM256 8
9 666000000 5.699997 38.983261 QAM256 9
10 674000000 6.000000 38.983261 QAM256 10
11 682000000 6.300003 38.605377 QAM256 11
12 690000000 6.199997 38.605377 QAM256 12
13 698000000 6.000000 38.983261 QAM256 13
14 706000000 5.699997 38.605377 QAM256 14
15 714000000 5.099998 38.605377 QAM256 15
16 722000000 4.500000 38.983261 QAM256 16
17 730000000 4.300003 38.605377 QAM256 17
18 738000000 4.500000 38.983261 QAM256 18
19 746000000 4.400002 38.983261 QAM256 19
20 754000000 4.599998 38.605377 QAM256 20
21 762000000 4.400002 38.605377 QAM256 21
22 770000000 4.099998 38.605377 QAM256 22
23 778000000 3.700001 38.605377 QAM256 23
24 786000000 3.700001 38.605377 QAM256 24
25 794000000 3.500000 38.605377 QAM256 25
26 802000000 3.400002 37.636276 QAM256 26
28 818000000 3.700001 38.605377 QAM256 28
29 826000000 3.400002 38.605377 QAM256 29
30 834000000 3.000000 37.636276 QAM256 30
31 842000000 3.000000 38.983261 QAM256 31
32 850000000 2.799999 38.605377 QAM256 32


 

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Lock Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
3 Locked 0 0 0
1 Locked 597562164 0 0
2 Locked 309987099 0 0
4 Locked 930182468 0 0
5 Locked 821632976 0 0
6 Locked 1408858322 0 0
7 Locked 1242238297 0 0
8 Locked 593222944 0 0
9 Locked 204380194 0 0
10 Locked 81076727 0 0
11 Locked 842855592 0 0
12 Locked 857097293 0 0
13 Locked 1292616555 0 0
14 Locked 1362382393 0 0
15 Locked 2181594324 0 0
16 Locked 2159480562 0 0
17 Locked 2322438041 0 0
18 Locked 2114418482 0 0
19 Locked 1221923137 0 0
20 Locked 1295945163 0 0
21 Locked 2073936499 0 0
22 Locked 1582850808 0 0
23 Locked 1666176716 0 0
24 Locked 4055229913 0 0
25 Locked 540405056 0 0
26 Locked 81308261 0 0
28 Locked 3077428359 0 0
29 Locked 3214623243 0 0
30 Locked 197037916 0 0
31 Locked 2973250467 0 0
32 Locked 1982894426 0 0


 

D3.1 Downstream kanalen

Kanaal Kanaal breedte (MHz) FFT Type  Aantal Actieve Subcarriers Modulatie (Actief Profiel) Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
33 130 4K 2540 QAM4096 879


 

D3.1 Downstream kanalen

Kanaalnummer Lock Status RxMER Data (dB) PLC Power (dBmV) Correcteds (Active Profile) Uncorrectables (Active Profile)
33 Locked   1.5 1182014451 160

 

Ramon van Rijn
Topicstarter
Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 44500000 48.020599 5120 KSym/sec 64QAM 6
2 58800000 48.770599 5120 KSym/sec 64QAM 8
3 36000000 47.770599 5120 KSym/sec 64QAM 7
4 52000000 48.770599 5120 KSym/sec 64QAM 5


 

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 US_TYPE_STDMA 0 0 5 0
2 US_TYPE_STDMA 0 0 5 0
3 US_TYPE_STDMA 0 0 5 0
4 US_TYPE_STDMA 0 0 5 0

 

Ramon van Rijn
Topicstarter
Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Algemene configuratie

Netwerk toegang

true

Maximaal aantal apparaten

2

Standaard beveiliging

true

DOCSIS-Modus

3.1

Config bestand

bac101000106e45740085e3a


 

Primaire Downstream Service Flow

SFID

253893

Maximale snelheid

1070000000

Maximum Traffic Burst

96000

Minimale snelheid

0


 

Primaire Upstream Service Flow

SFID

253892

Maximale snelheid

53500000

Maximum Traffic Burst

25000

Minimale snelheid

0

Maximum Concatenated Burst

65535

Roostertype

bestEffort

 

 

Ramon van Rijn
Topicstarter
Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving
Wed 20/05/2020 07:55:06 6 CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 20/05/2020 08:09:53 3 SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 20/05/2020 08:09:53 6 CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 20/05/2020 08:09:53 3 SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 20/05/2020 08:09:55 6 CM-STATUS message sent. Event Type Code: 21; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 20/05/2020 08:09:57 5 Lost MDD Timeout;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 20/05/2020 08:10:00 6 CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 5; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 20/05/2020 08:12:09 3 SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 20/05/2020 08:12:09 6 CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2.;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 20/05/2020 08:12:09 3 SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 20/05/2020 08:12:10 6 CM-STATUS message sent. Event Type Code: 21; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 20/05/2020 08:12:13 5 Lost MDD Timeout;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 20/05/2020 08:12:24 6 CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 1; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 20/05/2020 16:54:40 3 SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 20/05/2020 16:54:41 6 CM-STATUS message sent. Event Type Code: 2; Chan ID: 3; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 20/05/2020 16:54:44 5 Lost MDD Timeout;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 20/05/2020 16:54:47 6 CM-STATUS message sent. Event Type Code: 5; Chan ID: 3; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 20/05/2020 17:05:34 3 SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

 

Ramon van Rijn
Topicstarter
Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Excuus voor de losse reacties met logs. Lukte niet om via de ipad dit netjes in een venster te krijgen 🙂

Ramon van Rijn
Topicstarter
Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

 

Ramon van Rijn
Topicstarter
Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Zojuist ontdek ik dat zodra ik via skype for business ga bellen en de tegenpartij neemt op, gelijk voor zo’n 10-60 seconden (random) de verbinding qua pings met grote regelmaat wegvallen.

 

Ping naar interne gateway: geen probleem

Ping naar externe Interface(publieke ziggo ip): geen probleem

Ping naar Externe gateway (1e ip hop na mijn publieke ip): issue aanwezig

 

 

 

Ik kreeg de tip inmiddels dat dit waarschijnlijk te maken kan hebben met aanwezige QoS. Dit kan ik op het ziggo modem of daarachter niet disablen.

 

Extra wellicht relevante info: de kids (fanatieke gamers) geven aan sinds we over zijn naar Ziggo (sinds begin april 2020) ze met regelmaat lag in de games ervaren. Wellicht ook gerelateerd aan dit probleem dat ook sinds begin april speelt.

 

Ramon van Rijn
Topicstarter
Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

C:\Users\ramonr>tracert 213.51.5.31

Tracing route to mnd-rc0001-cr101-new-et2-2.core.as33915.net [213.51.5.31]
over a maximum of 30 hops:

  1     2 ms     1 ms     1 ms  192.168.178.1
  2     *        *        *     Request timed out.
  3    15 ms    17 ms    11 ms  213.51.196.69
  4    18 ms    12 ms    11 ms  asd-tr0021-cr101-be155-10.core.as9143.net [213.51.158.110]
  5    15 ms    11 ms    16 ms  asd-rc0001-cr101-be1-2.core.as33915.net [213.51.4.20]
  6    12 ms    15 ms     9 ms  mnd-rc0001-cr101-new-et2-2.core.as33915.net [213.51.5.31]
 

Ping valt ook al weg als ik hem richt op 213.51.196.69, eerste device buiten mijn netwerk via traceroute. Ping blijft stabiel t/m het publieke adres.

 

Ramon van Rijn
Topicstarter
Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Extra opvallende info:

Indien je van buitenaf een traceroute uitvoert dan kan ik tot aan 94.211.52.1 gewoon alles snel zien.

Zodra ik bij mijn modem aan kom met publiek ip 94.211.52.93 zit er een Request timed out tussen. Zie hierboven, van binnen naar buiten is dat ook. 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ik ga het voorleggen aan het moderatie team. Dat heeft de mogelijkheid diep in de systemen te kunnen kijken.

Staan je postcode en huisnummer in je profiel? Zo neen, doe dat alsnog.

Ramon van Rijn
Topicstarter
Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Mijn probleem en logs in modem lijken op deze vergelijkbare topic:

https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/ten-einde-raad-voip-valt-regelmatig-weg-met-reg...

 

Ramon van Rijn
Topicstarter
Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Als ik andere topics lees kan dat kanaal 3 (dat vreemd genoeg bovenaan staat een issue zijn. Zeker met die vreemde waardes in het volgende downstream tabel.

 

Daarnaast lees ik hier ook een issue met QoS, wat dus ook invloed kan hebben.

https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/kabel-internet-capaciteit-een-zeer-uitgebre...

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

De SYNC melding betekent dat het modem niet in de pas loopt met de CMTS. De andere meldingen wijzen ook op een ontvangstprobleem. Kortom, het modem raakt de kluts kwijt, waardoor je kortstondig wegvallen van de verbinding ervaart. Een moderator zal dus dieper in het systeem moeten kijken om een mogelijke oorzaak te vinden.

Ramon van Rijn
Topicstarter
Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
KBX458 wrote:

De SYNC melding betekent dat het modem niet in de pas loopt met de CMTS. De andere meldingen wijzen ook op een ontvangstprobleem. Kortom, het modem raakt de kluts kwijt, waardoor je kortstondig wegvallen van de verbinding ervaart. Een moderator zal dus dieper in het systeem moeten kijken om een mogelijke oorzaak te vinden.

Let op dat het log loopt tot 20 mei. Daarna zijn er geen entries bijgekomen. Maar altijd goed als er experts naar gaan kijken, aanzien het voor mij totaal onbekend is.

Heb alleen wat basiskennis netwerken 🙂

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

De logvermelding tot 20-5-2020 was me opgevallen, maar we zullen moeten roeien met de riemen die we hebben.

Je zou nog het modem 30 sec. van de stroom kunnen halen om daarna te zien of er nog meer logmeldingen verschijnen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @Ramon van Rijn en welkom op de Community, 

Wat vervelend dat de connectie niet lekker werkt! Ik heb je verbinding ook even uitgelezen en zie ruis terug op het downstreamsignaal. Hierdoor ontstaan er een groot aantal corrigeerbare in niet-corrigeerbare errors.
Dit kun jij mogelijk ervaren als uitval op de verbinding. Heb je de coaxkabel en de splitter tussen het modem al eens losgehaald en opnieuw op het aansluitpunt van Ziggo aangesloten? Ik kan eventueel ook gratis een nieuwe coaxkabel + POA-1 splitter
toesturen zodat we een mankement in de binnenhuisinstallatie uitsluiten.

Doorloop ook de stappen op deze pagina om andere oorzaken voor dit probleem uit te sluiten. Laat maar weten wat je bevindingen zijn. 

Ramon van Rijn
Topicstarter
Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb recentelijk getest zonder de splitter ertussen en laptop met kabel rechtstreeks op het modem. Zelfde resultaat.

Dat suggereert wellicht dat de coax kabel van aansluiting naar modem een issue heeft. Dat zou kunnen. Verklaart alleen niet waarom ik dit probleem niet altijd heb. Soms heb ik een dag geen issues, dan heb ik een halve ochtend issues. Dan weer gedurende de dag op diverse tijden. 

 

Met een defecte kabel zou ik verwachten dat ik het issue altijd heb, maar ik ben natuurlijk geen expert. Splitter heeft dus geen zin, die heb ik er ook al een keer uitgetrokken.

Kabel, mag je sturen. Graag wel ondertussen verder blijven onderzoeken.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ook een kabel of splitter krijgen last van ouderdomsverschijnselen. Menselijk trekje? Dus nieuwe aanbrengen is nooit verkeerd. Daarbij zijn ze nog gratis ook. Dus wat let je.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic