Alles wat je wilt weten over de levels
Het is je vast en zeker opgevallen, iedere community-gebruiker heeft een level bij de gebruikersnaam staan. Wat deze levels precies inhouden lees je hier. Van Nieuwkomer tot Super Experts en alles er ...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Met name ‘s ochtends tot 8:30 uur en daarna nog met momenten gedurende de uren daarna vallen pings weg, waardoor thuiswerken problematisch is.
Pings vallen soms weg en dan elke ± 20 sec nogmaals, soms ook binnen 5 sec. Soms ook gewoon 1 mis per 5 min. Heel willekeurig maar met name ‘s ochtends.
Ondertussen heb ik van alles uitgesloten of het wifi of bekabeld betreft. Uiteindelijk is het probleem ook aanwezig met laptop en bekabeld rechtstreeks op het modem (giganet router) en zonder andere kabels en zonder splitter ertussen.
Wat mij opvalt is dat tijdens wegvallen er nooit een ping wegvalt op mijn eigen publieke IP, maar het fout gaat vanaf de eerste hop, mijn default gateway. Dit geeft voor mij een bevestiging dat het probleem of aan het modem ligt dat zijn signaal niet goed naar de gateway kan sturen of het eerste component waar ik IP verbinding mee heb (gateway) heeft een issue (of evt apparatuur daartussen).
Het gekke is dat ik in mijn modem overzicht relatief weinig issues zie. Wel valt mij op dat kanaal 3 in de lijst bovenaan staat, en dat zie ik bij andere in dit forum eigenlijk niet.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Inmiddels na bijna een week, continu een stabiele verbinding. De update heeft voor mij wonderen gedaan.
Connectbox Giga status voor monteurs | ||
---|---|---|
Onderdeel | Status | Status |
%s status voor monteurs | Verbonden | DOCSIS 3.1 |
Primary Downstream kanaal | Locked | SC-QAM |
Kanaal overzicht | Downstream | Upstream |
EuroDOCSIS 3.0 kanalen | 31 | 4 |
DOCSIS 3.1 kanalen | 1 | 0 |
|
ED3.0 Downstream kanalen
Kanaal | Frequentie (Hz) | Vermogen (dBmV) | SNR (dB) | Modulatie | Kanaalnummer |
---|---|---|---|---|---|
3 | 618000000 | 6.400002 | 38.605377 | QAM256 | 3 |
1 | 602000000 | 6.000000 | 38.983261 | QAM256 | 1 |
2 | 610000000 | 6.199997 | 38.605377 | QAM256 | 2 |
4 | 626000000 | 6.500000 | 38.983261 | QAM256 | 4 |
5 | 634000000 | 6.400002 | 38.605377 | QAM256 | 5 |
6 | 642000000 | 6.199997 | 38.983261 | QAM256 | 6 |
7 | 650000000 | 5.900002 | 38.983261 | QAM256 | 7 |
8 | 658000000 | 5.800003 | 38.605377 | QAM256 | 8 |
9 | 666000000 | 5.699997 | 38.983261 | QAM256 | 9 |
10 | 674000000 | 6.000000 | 38.983261 | QAM256 | 10 |
11 | 682000000 | 6.300003 | 38.605377 | QAM256 | 11 |
12 | 690000000 | 6.199997 | 38.605377 | QAM256 | 12 |
13 | 698000000 | 6.000000 | 38.983261 | QAM256 | 13 |
14 | 706000000 | 5.699997 | 38.605377 | QAM256 | 14 |
15 | 714000000 | 5.099998 | 38.605377 | QAM256 | 15 |
16 | 722000000 | 4.500000 | 38.983261 | QAM256 | 16 |
17 | 730000000 | 4.300003 | 38.605377 | QAM256 | 17 |
18 | 738000000 | 4.500000 | 38.983261 | QAM256 | 18 |
19 | 746000000 | 4.400002 | 38.983261 | QAM256 | 19 |
20 | 754000000 | 4.599998 | 38.605377 | QAM256 | 20 |
21 | 762000000 | 4.400002 | 38.605377 | QAM256 | 21 |
22 | 770000000 | 4.099998 | 38.605377 | QAM256 | 22 |
23 | 778000000 | 3.700001 | 38.605377 | QAM256 | 23 |
24 | 786000000 | 3.700001 | 38.605377 | QAM256 | 24 |
25 | 794000000 | 3.500000 | 38.605377 | QAM256 | 25 |
26 | 802000000 | 3.400002 | 37.636276 | QAM256 | 26 |
28 | 818000000 | 3.700001 | 38.605377 | QAM256 | 28 |
29 | 826000000 | 3.400002 | 38.605377 | QAM256 | 29 |
30 | 834000000 | 3.000000 | 37.636276 | QAM256 | 30 |
31 | 842000000 | 3.000000 | 38.983261 | QAM256 | 31 |
32 | 850000000 | 2.799999 | 38.605377 | QAM256 | 32 |
ED3.0 Downstream kanalen
Kanaal | Lock Status | RxMER (dB) | Fouten voor RS | Fouten na RS |
---|---|---|---|---|
3 | Locked | 0 | 0 | 0 |
1 | Locked | 597562164 | 0 | 0 |
2 | Locked | 309987099 | 0 | 0 |
4 | Locked | 930182468 | 0 | 0 |
5 | Locked | 821632976 | 0 | 0 |
6 | Locked | 1408858322 | 0 | 0 |
7 | Locked | 1242238297 | 0 | 0 |
8 | Locked | 593222944 | 0 | 0 |
9 | Locked | 204380194 | 0 | 0 |
10 | Locked | 81076727 | 0 | 0 |
11 | Locked | 842855592 | 0 | 0 |
12 | Locked | 857097293 | 0 | 0 |
13 | Locked | 1292616555 | 0 | 0 |
14 | Locked | 1362382393 | 0 | 0 |
15 | Locked | 2181594324 | 0 | 0 |
16 | Locked | 2159480562 | 0 | 0 |
17 | Locked | 2322438041 | 0 | 0 |
18 | Locked | 2114418482 | 0 | 0 |
19 | Locked | 1221923137 | 0 | 0 |
20 | Locked | 1295945163 | 0 | 0 |
21 | Locked | 2073936499 | 0 | 0 |
22 | Locked | 1582850808 | 0 | 0 |
23 | Locked | 1666176716 | 0 | 0 |
24 | Locked | 4055229913 | 0 | 0 |
25 | Locked | 540405056 | 0 | 0 |
26 | Locked | 81308261 | 0 | 0 |
28 | Locked | 3077428359 | 0 | 0 |
29 | Locked | 3214623243 | 0 | 0 |
30 | Locked | 197037916 | 0 | 0 |
31 | Locked | 2973250467 | 0 | 0 |
32 | Locked | 1982894426 | 0 | 0 |
D3.1 Downstream kanalen
Kanaal | Kanaal breedte (MHz) | FFT Type | Aantal Actieve Subcarriers | Modulatie (Actief Profiel) | Eerste Actieve Subcarrier (Hz) |
---|---|---|---|---|---|
33 | 130 | 4K | 2540 | QAM4096 | 879 |
D3.1 Downstream kanalen
Kanaalnummer | Lock Status | RxMER Data (dB) | PLC Power (dBmV) | Correcteds (Active Profile) | Uncorrectables (Active Profile) |
---|---|---|---|---|---|
33 | Locked | 1.5 | 1182014451 | 160 |
ED3.0 Upstream kanalen
Kanaal | Frequentie (Hz) | Vermogen (dBmV) | Symbol Rate (ksps) | Modulatie | Kanaalnummer |
---|---|---|---|---|---|
1 | 44500000 | 48.020599 | 5120 KSym/sec | 64QAM | 6 |
2 | 58800000 | 48.770599 | 5120 KSym/sec | 64QAM | 8 |
3 | 36000000 | 47.770599 | 5120 KSym/sec | 64QAM | 7 |
4 | 52000000 | 48.770599 | 5120 KSym/sec | 64QAM | 5 |
ED3.0 Upstream kanalen
Kanaal | Kanaal soort | T1 Timeouts | T2 Timeouts | T3 Timeouts | T4 Timeouts |
---|---|---|---|---|---|
1 | US_TYPE_STDMA | 0 | 0 | 5 | 0 |
2 | US_TYPE_STDMA | 0 | 0 | 5 | 0 |
3 | US_TYPE_STDMA | 0 | 0 | 5 | 0 |
4 | US_TYPE_STDMA | 0 | 0 | 5 | 0 |
Algemene configuratie
Netwerk toegang | true |
Maximaal aantal apparaten | 2 |
Standaard beveiliging | true |
DOCSIS-Modus | 3.1 |
Config bestand | bac101000106e45740085e3a |
Primaire Downstream Service Flow
SFID | 253893 |
Maximale snelheid | 1070000000 |
Maximum Traffic Burst | 96000 |
Minimale snelheid | 0 |
Primaire Upstream Service Flow
SFID | 253892 |
Maximale snelheid | 53500000 |
Maximum Traffic Burst | 25000 |
Minimale snelheid | 0 |
Maximum Concatenated Burst | 65535 |
Roostertype | bestEffort |
Netwerk historie
Tijd | Prioriteit | Omschrijving |
---|---|---|
Wed 20/05/2020 07:55:06 | 6 | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
Wed 20/05/2020 08:09:53 | 3 | SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
Wed 20/05/2020 08:09:53 | 6 | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
Wed 20/05/2020 08:09:53 | 3 | SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
Wed 20/05/2020 08:09:55 | 6 | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 21; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
Wed 20/05/2020 08:09:57 | 5 | Lost MDD Timeout;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
Wed 20/05/2020 08:10:00 | 6 | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 5; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
Wed 20/05/2020 08:12:09 | 3 | SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
Wed 20/05/2020 08:12:09 | 6 | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2.;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
Wed 20/05/2020 08:12:09 | 3 | SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
Wed 20/05/2020 08:12:10 | 6 | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 21; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
Wed 20/05/2020 08:12:13 | 5 | Lost MDD Timeout;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
Wed 20/05/2020 08:12:24 | 6 | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 1; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
Wed 20/05/2020 16:54:40 | 3 | SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
Wed 20/05/2020 16:54:41 | 6 | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 2; Chan ID: 3; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
Wed 20/05/2020 16:54:44 | 5 | Lost MDD Timeout;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
Wed 20/05/2020 16:54:47 | 6 | CM-STATUS message sent. Event Type Code: 5; Chan ID: 3; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
Wed 20/05/2020 17:05:34 | 3 | SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
Excuus voor de losse reacties met logs. Lukte niet om via de ipad dit netjes in een venster te krijgen 🙂
Zojuist ontdek ik dat zodra ik via skype for business ga bellen en de tegenpartij neemt op, gelijk voor zo’n 10-60 seconden (random) de verbinding qua pings met grote regelmaat wegvallen.
Ping naar interne gateway: geen probleem
Ping naar externe Interface(publieke ziggo ip): geen probleem
Ping naar Externe gateway (1e ip hop na mijn publieke ip): issue aanwezig
Ik kreeg de tip inmiddels dat dit waarschijnlijk te maken kan hebben met aanwezige QoS. Dit kan ik op het ziggo modem of daarachter niet disablen.
Extra wellicht relevante info: de kids (fanatieke gamers) geven aan sinds we over zijn naar Ziggo (sinds begin april 2020) ze met regelmaat lag in de games ervaren. Wellicht ook gerelateerd aan dit probleem dat ook sinds begin april speelt.
C:\Users\ramonr>tracert 213.51.5.31
Tracing route to mnd-rc0001-cr101-new-et2-2.core.as33915.net [213.51.5.31]
over a maximum of 30 hops:
1 2 ms 1 ms 1 ms 192.168.178.1
2 * * * Request timed out.
3 15 ms 17 ms 11 ms 213.51.196.69
4 18 ms 12 ms 11 ms asd-tr0021-cr101-be155-10.core.as9143.net [213.51.158.110]
5 15 ms 11 ms 16 ms asd-rc0001-cr101-be1-2.core.as33915.net [213.51.4.20]
6 12 ms 15 ms 9 ms mnd-rc0001-cr101-new-et2-2.core.as33915.net [213.51.5.31]
Ping valt ook al weg als ik hem richt op 213.51.196.69, eerste device buiten mijn netwerk via traceroute. Ping blijft stabiel t/m het publieke adres.
Extra opvallende info:
Indien je van buitenaf een traceroute uitvoert dan kan ik tot aan 94.211.52.1 gewoon alles snel zien.
Zodra ik bij mijn modem aan kom met publiek ip 94.211.52.93 zit er een Request timed out tussen. Zie hierboven, van binnen naar buiten is dat ook.
Ik ga het voorleggen aan het moderatie team. Dat heeft de mogelijkheid diep in de systemen te kunnen kijken.
Staan je postcode en huisnummer in je profiel? Zo neen, doe dat alsnog.
Mijn probleem en logs in modem lijken op deze vergelijkbare topic:
Als ik andere topics lees kan dat kanaal 3 (dat vreemd genoeg bovenaan staat een issue zijn. Zeker met die vreemde waardes in het volgende downstream tabel.
Daarnaast lees ik hier ook een issue met QoS, wat dus ook invloed kan hebben.
De SYNC melding betekent dat het modem niet in de pas loopt met de CMTS. De andere meldingen wijzen ook op een ontvangstprobleem. Kortom, het modem raakt de kluts kwijt, waardoor je kortstondig wegvallen van de verbinding ervaart. Een moderator zal dus dieper in het systeem moeten kijken om een mogelijke oorzaak te vinden.
KBX458 wrote:
De SYNC melding betekent dat het modem niet in de pas loopt met de CMTS. De andere meldingen wijzen ook op een ontvangstprobleem. Kortom, het modem raakt de kluts kwijt, waardoor je kortstondig wegvallen van de verbinding ervaart. Een moderator zal dus dieper in het systeem moeten kijken om een mogelijke oorzaak te vinden.
Let op dat het log loopt tot 20 mei. Daarna zijn er geen entries bijgekomen. Maar altijd goed als er experts naar gaan kijken, aanzien het voor mij totaal onbekend is.
Heb alleen wat basiskennis netwerken 🙂
De logvermelding tot 20-5-2020 was me opgevallen, maar we zullen moeten roeien met de riemen die we hebben.
Je zou nog het modem 30 sec. van de stroom kunnen halen om daarna te zien of er nog meer logmeldingen verschijnen.
Goedemiddag @Ramon van Rijn en welkom op de Community,
Wat vervelend dat de connectie niet lekker werkt! Ik heb je verbinding ook even uitgelezen en zie ruis terug op het downstreamsignaal. Hierdoor ontstaan er een groot aantal corrigeerbare in niet-corrigeerbare errors.
Dit kun jij mogelijk ervaren als uitval op de verbinding. Heb je de coaxkabel en de splitter tussen het modem al eens losgehaald en opnieuw op het aansluitpunt van Ziggo aangesloten? Ik kan eventueel ook gratis een nieuwe coaxkabel + POA-1 splitter
toesturen zodat we een mankement in de binnenhuisinstallatie uitsluiten.
Doorloop ook de stappen op deze pagina om andere oorzaken voor dit probleem uit te sluiten. Laat maar weten wat je bevindingen zijn.
Ik heb recentelijk getest zonder de splitter ertussen en laptop met kabel rechtstreeks op het modem. Zelfde resultaat.
Dat suggereert wellicht dat de coax kabel van aansluiting naar modem een issue heeft. Dat zou kunnen. Verklaart alleen niet waarom ik dit probleem niet altijd heb. Soms heb ik een dag geen issues, dan heb ik een halve ochtend issues. Dan weer gedurende de dag op diverse tijden.
Met een defecte kabel zou ik verwachten dat ik het issue altijd heb, maar ik ben natuurlijk geen expert. Splitter heeft dus geen zin, die heb ik er ook al een keer uitgetrokken.
Kabel, mag je sturen. Graag wel ondertussen verder blijven onderzoeken.
Ook een kabel of splitter krijgen last van ouderdomsverschijnselen. Menselijk trekje? Dus nieuwe aanbrengen is nooit verkeerd. Daarbij zijn ze nog gratis ook. Dus wat let je.
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Het is je vast en zeker opgevallen, iedere community-gebruiker heeft een level bij de gebruikersnaam staan. Wat deze levels precies inhouden lees je hier. Van Nieuwkomer tot Super Experts en alles er ...