1
Vraag
2
Reacties
Ramon van Rijn

Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Internet instabiel (met name in de ochtend)

Met name ‘s ochtends tot 8:30 uur en daarna nog met momenten gedurende de uren daarna vallen pings weg, waardoor thuiswerken problematisch is. 

Pings vallen soms weg en dan elke ± 20 sec nogmaals, soms ook binnen 5 sec. Soms ook gewoon 1 mis per 5 min. Heel willekeurig maar met name ‘s ochtends.

 

Ondertussen heb ik van alles uitgesloten of het wifi of bekabeld betreft. Uiteindelijk is het probleem ook aanwezig met laptop en bekabeld rechtstreeks op het modem (giganet router) en zonder andere kabels en zonder splitter ertussen.

Wat mij opvalt is dat tijdens wegvallen er nooit een ping wegvalt op mijn eigen publieke IP, maar het fout gaat vanaf de eerste hop, mijn default gateway. Dit geeft voor mij een bevestiging dat het probleem of aan het modem ligt dat zijn signaal niet goed naar de gateway kan sturen of het eerste component waar ik IP verbinding mee heb (gateway) heeft een issue (of evt apparatuur daartussen).

 

Het gekke is dat ik in mijn modem overzicht relatief weinig issues zie. Wel valt mij op dat kanaal 3 in de lijst bovenaan staat, en dat zie ik bij andere in dit forum eigenlijk niet.

 

 

35 Reacties 35
Ramon van Rijn
Topicstarter
Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

haha, die kabel is net nieuw. Woon hier net 2 maanden, maar je weet maar nooit.

Modem is herstart na 1 minuut uit te zijn geweest. Log update hieronder.

Het valt mij op dat er ineens een SW update is. Wellicht getriggerd door Ziggo of toeval. Had deze melding nog niet eerder gezien.

 

Sat 30/05/2020 05:39:02 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Thu 01/01/1970 01:01:31 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Tue 02/06/2020 15:35:32 5 MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=e4:57:40:08:5e:3a;CMTS-MAC=00:01:5c:79:62:54;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Tue 02/06/2020 15:35:40 6

SW Download INIT - Via Config file bac101000106e45740085e3a

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Inderdaad goed mogelijk dat er nieuwe software (update) geladen is.

Ramon van Rijn
Topicstarter
Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Zojuist mijn reproduceerbare test uitgevoerd door met Skype naar buiten te bellen, dan viel continue direct de eerste seconden de verbinding qua pings weg. Nu sinds de reboot met SW Download Init gaat dat wel goed.

 

Al blijf ik het even doortesten, want ik heb al eerder gezien dat het na een reboot even goed gaat en dan na een uurtje weer ellende geeft.

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Fingers crossed.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Ramon van Rijn Fijn dat de bevindingen na de SW download positief zijn! Ik raad wel aan nog even de komende dagen door te testen. Indien ik nog een nieuwe splitter  en kabel toe moet
sturen hoor ik het graag. 

gebe

Level 7
  • 209Posts
  • 2Oplossingen
  • 37Likes

Interessant! @Ramon van Rijn wat is nu de SW versie van je Connectbox Giga? 

Ramon van Rijn
Topicstarter
Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

01.02.048.10.EURO.SIP

gebe

Level 7
  • 209Posts
  • 2Oplossingen
  • 37Likes

Ik heb sterk vergelijkbare problemen en zit op 01.02.048.08.EURO.SIP. Dat geeft enige hoop. 

Ramon van Rijn
Topicstarter
Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Vandaag vooralsnog 100% uptime. So far so good.

gebe

Level 7
  • 209Posts
  • 2Oplossingen
  • 37Likes

Ik nu ook op versie 10 maar nog niet perfect. Als jij een Pingplotter doet naar bv 8.8.8.8, heb je dan ook elke paar minuten packetloss net als ik (zonder verder iets op internet of je pc te doen) of is dat 10 minuten lang een mooie lijn zonder packetloss? 

Ramon van Rijn
Topicstarter
Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb zeker geen ping naar google’s dns staan. In principe zou de verbinding binnen het ziggo netwerk optimaal moeten zijn, alles daarbuiten is geen issue dat ziggo zou moeten oplossen, tenzij het routering is.

 

Ik ping dus mijn externe gateway, de eerste devices daarachter en bijv ziggo.nl

Vandaag compleet 100% score. Qua latency schommelt het, maar in mijn geval zeker logisch doordat de hele familie thuiswerkt en game’ed en dus behoorlijk wat bandbreedte afsnoept.

gebe

Level 7
  • 209Posts
  • 2Oplossingen
  • 37Likes

@Ramon van Rijn Kan je me uitleggen hoe je die ping uitvoert? Dan kan ik dat ook testen. Ik snap dat alles buiten Ziggo niet het probleem van Ziggo is :-). Mijn vermoeden is een probleem tussen mijn Connectbox en het Ziggo CMTS. Hoe ping jij die route dan?

 

Ramon van Rijn
Topicstarter
Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik gebruik geen Pingplotter aangezien deze niet gratis is (alleen trial), maar MetaPing. Minder mogelijkheden maar wel gratis.

 

Je eigen interne default gateway zal voor de meeste Ziggo gebruikers 192.168.178.1 zijn denk ik, afhankelijk van standaard config van ziggo modem/router. In mijn geval is mijn externe gateway (af te lezen bij Beheer/Informatie) 94.211.52.1. Alles intern t/m mijn eigen publieke IP (wat geconfigureerd is op ziggo modem/router via dhcp) is altijd 100% uptime.

 

Issues zijn altijd met alles vanaf 94.211.52.1, het eerste laag 3 device na mijn modem/router. Als ik met traceroute kijk naar bijv ziggo.nl dan is in mijn geval de eerste zichtbare hop (na twee hops waarbij traceroute niet werkt) de 213.51.196.69. Ik zie hetzelfde gedrag op de 213...69 als van 94...1. Ik ping ook ziggo.nl, maar die schommelt al veel meer dan de devices dichter bij mij. Op zich logisch want veel NL’ers (en verder) kunnen browsen naar deze website. Af en toe zie ik ook ping-timeouts op ziggo.nl terwijl dan mijn eigen deel wel gewoon werkt. Overbelasting van ziggo.nl dus of een ander issue.

 

Onderliggend aan het laag 3 verhaal (IP adressen) heb je natuurlijk ook te maken met laag 2 en 1. Onbekend wat daar voor apparatuur wordt gebruikt. Van netwerken over coax heb ik geen verstand, dus kan daar niets over zeggen. Als ik dan bijv lees dat er ruis te zien is op de lijn, heb ik geen idee wat dat betekent. Waarschijnlijk iets met demping/dB wat niet binnen de waardes zit, maar dat blijft voor mij raden 🙂

 

Vandaag dus een nieuwe dag afwachten of het stabiel blijft.

gebe

Level 7
  • 209Posts
  • 2Oplossingen
  • 37Likes

Die ‘externe gateway’, bij jou 94.211.52.1, is de eigen Connectbox toch? Die heet in de Connectbox ‘Standaard gateway’.

Als daar packetloss optreedt tijdens een ping vanaf een cliënt in het LAN ligt dit aan het interne netwerk? Is dat anders dan pingen naar 192.168.178.1 vanaf een cliënt? Of pingen naar je publieke ip-adres?

Die derde hop, in mijn geval bv gv-rc0052-cr102-ae105-0.core.as9143.net op ip 213.51.174.181, is het eerste Ziggo apparaat achter het CMTS denk ik? De eerste 2 hops zijn dan van gateway naar CMTS?

Sorry voor de vragen, ik probeer te snappen hoe de routes lopen en wat ik zelf kan testen om zeker te weten dat het vanaf mijn client, bv pc, tot en met Connectbox helemaal goed gaat zonder upstream packetloss.

 

 

 

 

 

 

Ramon van Rijn
Topicstarter
Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Mijn .1 is de standaard gateway. Dat is een apparaat buiten mijn netwerk om. T/m de connectbox is mijn publieke adres. Maar dat is dus laag 3. Als het op laag 1 of 2 fout gaat, daar heb ik geen inzage in.

Ramon van Rijn
Topicstarter
Level 1
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Inmiddels na bijna een week, continu een stabiele verbinding. De update heeft voor mij wonderen gedaan.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic