Ik gebruik geen Pingplotter aangezien deze niet gratis is (alleen trial), maar MetaPing. Minder mogelijkheden maar wel gratis.
Je eigen interne default gateway zal voor de meeste Ziggo gebruikers 192.168.178.1 zijn denk ik, afhankelijk van standaard config van ziggo modem/router. In mijn geval is mijn externe gateway (af te lezen bij Beheer/Informatie) 94.211.52.1. Alles intern t/m mijn eigen publieke IP (wat geconfigureerd is op ziggo modem/router via dhcp) is altijd 100% uptime.
Issues zijn altijd met alles vanaf 94.211.52.1, het eerste laag 3 device na mijn modem/router. Als ik met traceroute kijk naar bijv ziggo.nl dan is in mijn geval de eerste zichtbare hop (na twee hops waarbij traceroute niet werkt) de 213.51.196.69. Ik zie hetzelfde gedrag op de 213...69 als van 94...1. Ik ping ook ziggo.nl, maar die schommelt al veel meer dan de devices dichter bij mij. Op zich logisch want veel NL’ers (en verder) kunnen browsen naar deze website. Af en toe zie ik ook ping-timeouts op ziggo.nl terwijl dan mijn eigen deel wel gewoon werkt. Overbelasting van ziggo.nl dus of een ander issue.
Onderliggend aan het laag 3 verhaal (IP adressen) heb je natuurlijk ook te maken met laag 2 en 1. Onbekend wat daar voor apparatuur wordt gebruikt. Van netwerken over coax heb ik geen verstand, dus kan daar niets over zeggen. Als ik dan bijv lees dat er ruis te zien is op de lijn, heb ik geen idee wat dat betekent. Waarschijnlijk iets met demping/dB wat niet binnen de waardes zit, maar dat blijft voor mij raden 🙂
Vandaag dus een nieuwe dag afwachten of het stabiel blijft.