Gerbenvaneck

Stamgast
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Internet geblokkeerd wegens spam

Ik ben nu voor de tweede keer geblokkeerd door Ziggo omdat er vanaf mijn Ziggo router Spamm gestuurd zou zijn.   Nu heb ik veel apparaten die Internet gebruiken in huis dus het zoeken naar welk device de schuldige zou kunnen zijn.   Bij mijn laatste controle kwamen er geen zaken aan het ligt.   Ik heb wachtwoorden gewijzigd en gebruik een goede manager voor beheer.    Kan deze spam alleen verstuurd worden door een fysieke PC waar een E mail met POP/SMTP protocol aanwezig is of bijvoorbeeld ook telefoons / tabs die via wifi verbonden zijn.   Kunnen er ook nog anders devices schuldig zijn zoals NAS schijven of andere Hoe apparatuur zoals HUE/SONOS enz.   

15 Reacties 15
Steefb
Expert
Expert
  • 11387Posts
  • 2172Oplossingen
  • 3891Likes

Het gebeurt nogal eens dat er geblokkeerd wordt omdat er via een vpn mail verstuurd wordt.

Gebruik je een vpn of proxy?

Verder kan vrijwel elk apparaat wat aan het internet verbonden is geïnfecteerd zijn en dan worden gebruikt om spam te versturen. Daar valt een NAS zeker onder.

Gerbenvaneck
topicstarter
Stamgast
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dus dan een virusscanner over die mappen heen?   

Gerbenvaneck
topicstarter
Stamgast
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Verder gebruik ik voor mijn thuiswerk VPN maar die was gisterenavond niet verbonden.   (Blijkbaar is er spam verstuurd rond 20:30 uur )   

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 11460Posts
  • 951Oplossingen
  • 3070Likes

Goedemiddag @Gerbenvaneck en een warm welkom op de Community,

Wat ontzettend vervelend dat je e-mail account voor de tweede keer geblokkeerd is vanwege de mogelijke verspreiding van Spam! Het is goed dat je hiermee d.m.v. dit topic even aan de bel trekt. Wat expert @Steefb opmerkt klopt, op het moment dat je vanaf een VPN verbinding e-mail verstuurd met een e-mailprogramm kan het zijn dat je een IP Adres hebt met een andere geografische locatie. Hierdoor kan er een bllokkade op de SMTP (uitgaande mail) komen te staan. Hier heb je geen last van op het moment dat je webmail (via de browser) gebruikt i.p.v. een e-mailprogramma. Daarnaast raad ik aan preventief onderstaande stappen uit te voeren om een nieuwe blokkade te voorkomen.

1. Wijzig het wachtwoord van het Mijn Ziggo account.
2. Pas daarrna via Mijn Ziggo de wachtwoorden van je Ziggo e-mailadressen aan naar een nieuw sterk wachtwoord.
3, Controleer daarna de computers, laptops en overige apparaten die aangesloten zijn op jouw netwerk op virussen spy- en malware. Je kan hiervoor deze stappen volgen. 

Is het e-mailadres daarna nog steeds geblokkeerd na het doorlopen van bovenstaande stappen, stuur dan een bericht naar mijn collega's van de afdeling Abuse (Abuse@ziggo.nl) via deze link. 

Gerbenvaneck
topicstarter
Stamgast
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik werk al bijna twee jaar met enige regelmaat thuis en gebruik daarvoor een VPN verbinding met het bedrijfsnetwerk.  Daarvoor heb ik nooit problemen gehad hiermee dus dat van de mail lijkt mij sterk.   Verder alle Windows PC,s gisteren nagekeken.   Zijn allemaal voorzien van de laatste patches.  Alles gecontroleerd (Online)  met ESET scanners en ook met Windows Defender.  Geen zaken aangetroffen.   Heb nu mijn oude NAS (WD My Book Live) maar van het netwerk gehaald. Ziggo mail adressen gebruik ik niet.   Wachtwoord Ziggo account al gewijzigd.   Weet zo niet wat ik nog meer kan doen.  🙄

Richard G.
Expert
Expert
  • 664Posts
  • 41Oplossingen
  • 281Likes

Als je via je eigen mail account mail uit stuurt via de spam, kan dat ook een oorzaak zijn dus hoeft niet perse iets anders te zijn.

Waar je mee scande zijn alleen virusscanners, die controleren niet altijd alles.

Wat je evt. nog meer kan doen is scannen met ADWCleaner en daarna met Malware bytes. Beiden zijn gratis en beiden van malwarebytes.org te downloaden en bekende programma's die specifiek op malware zoeken.

Al is het maar ter zekerheid, zoals gezegd kan ook toch de VPN de oorzaak zijn geweest.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 11460Posts
  • 951Oplossingen
  • 3070Likes

@Gerbenvaneck Zo te lezen geeft expert @Richard G. ook nog een paar goede tips waar je mee aan de slag kunt. Heb je hier al naar gekeken? We horen het graag of het gelukt is. 

Gerbenvaneck
topicstarter
Stamgast
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dat VPN verhaal zou we erg raar zijn.   Werk al twee jaar regelmatig vanuit huis via VPN op de server op het werk.   Voorheen nooit problemen mee gehad en andere collega,s ook niet.   ADW Cleaner and Malwarebytes moet ik doen.   

Richard G.
Expert
Expert
  • 664Posts
  • 41Oplossingen
  • 281Likes

VPN zou theoretisch raar zijn als je al zo lang werkt. Maar technisch gezien kan het wel.

Ziggo heeft ook zijn bescherming wat strenger gemaakt. Stel dat er een paar keer per ongeluk de VPN nog aan stond en je stuurt mail van je ziggo mail adres over het Ziggo netwerk, dan kan dat gezien worden als een "verdachte" mail want vanaf vreemd land via lokaal netwerk. Ik noem maar iets.
Vermoedelijk is dit niet het geval, maar dat is de reden dat het niet uit te sluiten is.
Ik heb zelf dit aan de hand gehad toen ik via een VPN per ongeluk mail ophaalde bij Gmail. Kreeg gelijk zo'n bekende waarschuwing van Gmail.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 11460Posts
  • 951Oplossingen
  • 3070Likes

@Gerbenvaneck Wat @Richard G. hier opmerkt kan inderdaad kloppen. Het kan geen kwaad om een de VPN verbinding uit te sluiten, ook al heeft het 2 jaar zonder problemen gewerkt. 

Gerbenvaneck
topicstarter
Stamgast
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Is het moment van afsluiten van Internet ook gelijk aan het moment van het versturen?   Dan kunnen we dat uitsluiten.   Laatste keer van verbreken verbinding was rond half 8 in de ochtend.   Toen zat ik nog aan het ontbijt en was er zeker geen VPN actief.  

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 11460Posts
  • 951Oplossingen
  • 3070Likes

@Gerbenvaneck Hoe bedoel je dit precies?

Gerbenvaneck
topicstarter
Stamgast
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik probeer na te gaan waar het precies aan ligt.    Toen vorige week het Internet uit ging was het half acht in de ochtend.   Toe was er nog niemand actief op de computers.   Dus ook geen VPN verbinding.   m.a.w wanneer onderneemt Ziggo actie.   Gebeurd dat op het moment dat er "spam" verzonden wordt of is dat niet Real Time? 

Richard G.
Expert
Expert
  • 664Posts
  • 41Oplossingen
  • 281Likes

Spamcheck is dacht ik normaliter real-time, kan me vergissen, ik weet niet of er een blokkade n.a.v. klachten nadien wordt gezet, dat zou Ziggo moeten kunnen nagaan.
Niemand op de computers dus om die tijd.

Zijn er wel telefoons met mail account aanwezig misschien? Want telefoons staan normaliter niet uit.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 11460Posts
  • 951Oplossingen
  • 3070Likes

@Gerbenvaneck De spamcheck is zoals @Richard G. ook al aangeeft Realtime. Heel vreemd dat er spam verstuurd is op het moment dat er niemand op jouw thuisnetwerk op internet bezig was. Het lijkt mij verstandig om preventief de wachtwoorden van het Mijn Ziggo account en (Ziggo) e-mailaccounts te wijzigen naar een nieuw sterk wachtwoord. Doe ditzelfde voor je eigen mailserver clients. Zorg ervoor dat je een nieuw sterk wachwoord kiest. Vervolgens raad ik aan om de apparaten die op het netwerk zijn aangesloten (PC's/laptops/telefoons/NAS) te scannen op virussen, malware en/of spyware. Je kan hiervoordeze stappen volgen. 

Als je deze stappen doorlopen hebt raad ik aan een bericht te sturen naar mijn collega's van Abuse (abuse@ziggo.nl). Zij kunnen dieper in de systemen kijken en nagaan of er op SSL,SMTP of IP niveau mogelijk verkeer geblokkeerd wordt. Voordat mijn collega's dit kunnen oplossen is het van belang dat eerder genoemde zaken uitgevoerd zijn. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic