Yaga

Level 5
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Internet download snelheid onder 1Mbps

Goedemiddag allen,

 

Probleem:

Sinds vrijdag (2 dagen geleden) constateren wij problemen met onze internet. Speedtest laat een download snelheid zien van 1Mbps (bekabeld getest). Tv kijken (Next mini) werkt daarom ook niet. Upload snelheid klopt.

 

Untitled.jpg

 

Ziggo modem UBC1318ZG staat in bridge modus. AOP is een Braun btv 01-SET. Coax kabel direct op de modem.

 

Al geprobeerd zonder succes:

- Zowel de Ziggo modem als router herstart én fabrieks reset uitgevoerd

- Coax kabel vervangen van AOP naar modem

- Netwerk kabel vervangen van modem naar router

 

Er schijnt geen storing te zijn volgens de informatie op Ziggo website.

 

Log geeft meerdere CM status error aan: CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4, 24, 22, 16, 20, 23, 22...

 

Suggesties wat ik nog kan proberen?

 

Alvast bedankt.

 

 

114 Reacties 114
puppie

Level 17
  • 2636Posts
  • 66Oplossingen
  • 1062Likes

de aansluiting is dat de eerste aansluiting die het huis binnen komt?

Zit er in de meterkast geen aop punt, groene kabel met wit kastje.

Zitten er verder nog splitters en of versterkers in het coax gedeelte.

Plaats een foto van het AOP punt.

1 foto zegt meer dan 1000 woorden.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Gezien de problemen al sinds juli aanwezig zijn (zie vorige topic) en het modem direct op het AOP aangesloten is mijn advies nog steeds hetzelfde als toen. De CM-STATUS events duiden op kanaaluitval (MDD timeouts) en problemen met het OFDM-kanaal (PLC/NCP/profile FEC lock loss).

 

Er zou onderzocht moeten worden of DS CER ook voorkomt op andere modems op dezelfde EV (straatkast) en multitap. Is dat het geval, dan kan dit duiden op een probleem met de eindversterker.

Yaga
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Eerste aansluiting AOP bevindt zich in de woonkamer (zie bijlage 1e). Geen splitter of versterker in gebruik.

Yaga
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Er was destijds een monteur langsgekomen en zijn metingen waren (gek genoeg) in orde. Het probleem was uitzichzelf verholpen tot nu.

 

Gaat jouw advies over een ander soort meting? Hoe kan ik het onderzoek in werking stellen? Als bellen effectiever is zal ik dat maandag doen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Een meting door een monteur is een momentopname en laat geen kortstondige verstoringen zien. Er zou opnieuw een meerdaagse meting moeten worden opgestart (vreemd genoeg gaf dit geen afwijkingen terug in augustus) en/of de (historische) DS CER moet op breder niveau worden gecontroleerd in het wijknet.

Yaga
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Zowel een meerdaagse meting als een monteur laten meten lijkt me nu wel effectief aangezien het probleem sinds vrijdag non stop aanwezig is. Internet is zo langzaam dat het niet bruikbaar is. 

Ik hoop dat een moderator dit zsm oppakt. Bedankt alvast.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Zijn je adresgegevens ingevuld in je profiel? In het vorige topic kon een moderator de juiste gegevens opzoeken, maar het vinkje ontbreekt achter je 'level', vandaar even de vraag voor de zekerheid.

Yaga
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Deze zijn ingevuld. Thanks voor de check

 

puppie

Level 17
  • 2636Posts
  • 66Oplossingen
  • 1062Likes

ook je postcode en huisnummer op in de juiste velden geplaatst, het vinkje achter je level ontbreekt namelijk nog.

Yaga
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ondertussen ook contact gehad via de chat in Ziggo app.

 

Het volgende werd getest:

 

De modem zou uit bridge worden gehaald. Na een seintje dat dit is gebeurd heb ik mijn Next mini aangesloten op poort 3 van de Ubee. Deze kreeg een ip adres toegewezen maar de diagnostiek gaf aan internet te traag dus ook geen beeld. Bedraad naar pc gaf Speedtest dezelfde download uitslag onder de 1 Mbps.

 

Wat ik raar vond was dat het blauwe Online lampje van de Ubee aan bleef (Bridge modus). Inloggen op de modem gaf de status ook aan als bridge. Ook na een herstart van de modem. Maar aangezien poort 3 een ip adres uitdeelde dacht ik dit zal wel goed zijn want in bridge modus werkt alleen poort 1 (toch?).

 

Omdat de test niet slaagde heb ik gebeld om te vragen of de modem weer in bridge kon worden gezet. De medewerker gaf aan dat de modem al in bridge stond.

 

Dus vraag ik me af, is de modem nou wel of niet uit bridge gehaald ?

 

Afijn, een monteursafspraak is gemaakt. Word vervolgd...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

In bridge mode blijven alle switchpoorten actief, echter wordt WAN-toegang aan slechts een extern MAC-adres toegewezen. Als de ONLINE LED blauw bleef oplichten, dan is bridge mode actief gebleven. Dit heeft overigens niets te maken met signaalproblemen en ik weet daarom ook niet waarom dit is voorgesteld.

Yaga
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Het probleem had ik vanmorgen ook telefonisch voorgelegd (ja ik heb alle kanalen gebruikt voor hulp). De medewerker gaf aan dat hij geen afwijkende signalen zag van de dagen voor het probleem tot heden. Signaal zou goed zijn. Hij vermoed dat het aan de modem ligt en daarop werd een afspraak gemaakt.

 

Ik vermoed ook dat er op een breder niveau moet worden onderzocht maar goed ik wacht de uitkomst even af.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik vermoed dat alleen het vermogen c.q. de signaalsterkte is gecontroleerd, die is inderdaad goed.

Yaga
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Wat kan ik tegen de monteur zeggen als ook hij het gaat meten en zegt dat signaal in orde is? Je gaf aan in een voorgaande bericht "DS CER moet op breder niveau worden gecontroleerd in het wijknet". Begrijpt hij wat ik hiermee bedoel? Mijn kennis is beperkt en ik zou hem niet verder kunnen uitleggen hoe en wat.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Kun je de event log van het modem plaatsen? Dan kan ik beter zien wat er op dit moment speelt m.b.t. het signaal.

Yaga
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

De meeste logs zijn gewist na herstart van vanmorgen. Hopelijk heb je hier wat aan.

 

lo.jpgdo.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Bij een reset worden alle vorige events met een severity lager dan critical gewist, uit de event log is dus weinig af te lezen momenteel. Misschien kun je morgen nog eens de event log plaatsen. Wel zie ik nu CER (ruis) op specifiek CID 30 en 31, wat eerder niet zichtbaar was.

Yaga
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Je bedoelt kanaal 29 en 30? Of kijk ik ergens overheen.

 

Edit: Ik zie het je bedoelt Channel ID. De uncorrectables zijn niet altijd op dezelfde kanalen. Soms meer verspreid en soms zoals nu een hoop op enkele kanalen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

CID 30 en 31 komen inderdaad overeen met kanaal 29 en 30.

Uitgelicht topic