1
Vraag
2
Reacties
Bart-S-85

Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Internet doet het 30 minuten, daarna niet meer. Zowel Bedraad/Wifi

Hallo,

 

Sinds een week doet mijn internet het niet meer. Zowel bedraad als wifi geeft geen internet.

De 2.4GH en 5GH wifi signalen zijn nog even sterk, maar de melding  "wifi zonder internetverbinding" verschijnt.

 

Als ik de modem herstart duurt het een aantal minuten, dan doet internet het weer met hoge snelheid, maar na 30 minuten valt alles weer uit.

 

Vandaag is door de ziggo monteur de Connectbox Giga vervangen, echter het probleem is precies hetzelfde.

 

Ca 6 maanden geleden is de splitter vervangen door een ziggo monteur, en is de oude modem vervangen voor een de nieuwe Connectbox Giga, tot nu toe probleemloos. De oude had overigens ook veel storingen met wifi, maar nooit met bedraad internet.

Alle coaxkabels doen het goed, het analoog TV signaal is scherp.

Ook ca 6 maanden geleden een ruimer pakket genomen met 1Gbit/s.

 

Ook heb ik alle bedrade kabels al eruit gehaald en weer gereset, maar het probleem blijft.

Ik heb niets veranderd elders in mijn huis.

 

Kan iemand mij nog tips geven? Zie ik iets over het hoofd?

 

Vriendelijk dank,

Bart

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ziggo kan het modemprofiel op IPv4 Only instellen, zo kunnen we voorkomen dat IPv6 problemen oplevert.

Bekijk in context

Bart-S-85
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Beste allen,

 

Het impact team heeft geen contact opgenomen, dus zelf maar weer eens gebeld met ziggo.

Vandaag meermaals met Jeffrey van de ziggo helpdesk aan de telefoon gehangen. Ontzettend vriendelijke kerel, snapte waar hij het over had. Uiteindelijk heeft hij na van alles bekijken en monitoren het IPv6 uitgezet. De modem is overigens met de IPv6 niet in bridgemodus te zetten, vertelde hij geloof ik.

Toen alleen met IPv4 weer wat apparaten aangesloten en na een half uur gebeurde er... niets. Ofwel, internet doet het nu ook nog na een half uur. Dit lijkt de oplossing te zijn, hetgeen Tobias hierboven al suggereerde.

Dit weekend aankijken en volgende week belt hij nogmaals om te checken.

Ik ben blij. Iedereen onwijs bedankt voor het meedenken.

Ziggo, jullie mogen blij zijn met deze werknemer.

 

Mochten er nog relevante veranderingen zijn zal ik het hier nog melden.


Goed weekend allemaal.

Gr. Bart

Bekijk in context

26 Reacties 26
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik las in een ander topic dat de resetknop 30 seconden ingedrukt houden de oplossing was.

Hopelijk voor jou ook.

Bart-S-85
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt voor de suggestie Bert, dit heeft helaas niet geholpen. Hij blijft stipt na 30 minuten uitvallen.

Ik ga eens uitzoeken hoe ik de upstream downstream gegevens kan posten.

 

Groet, Bart

Bart-S-85
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Beste Tobias

Zie bijlagen. Als je nog iets meer gedetailleerde of andere foto's nodig hebt hoor ik het graag.

 

Sinds een maand hebben we overigens zonnepannelen, kan het zijn dat het kastje (zie foto gigabox) te dicht bij de router hangt en storing geeft? Lijkt me vrij onwaarschijnlijk maar toch. Verder staat er al jaren ook een NAS aan de andere kant van de meterkast, die zal het probleem niet zijn.

 

Dank,

Bart

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De installatie ziet er prima uit en ik zie, afgezien van wat ruis op het OFDM-kanaal, geen directe signaalproblemen. Zou je de 'Netwerk log'-gegevens willen plaatsen? Mogelijk komt hieruit iets naar voren.

 

Overigens lijkt het erop dat iets binnen het LAN problemen veroorzaakt. Ik denk niet dat het de LanBox is, deze werkt met eigen communicatieprotocol op 433 MHz (even de datasheet erbij gepakt). Als test kun je alle apparaten ontkoppelen en na 30 minuten steeds één apparaat opnieuw aansluiten, totdat de problemen zich voordoen.

Bart-S-85
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Bijlage netwerklog.

Ik heb net de router weer moeten resetten omdat ik niet eens meer de router meer inkwam (waar je geen internet voor nodig hebt volgens mij, lukte net namelijk wel). 

Dus ik heb nu weer precies 30 minuten internet.

Ik weet niet of het resetten van invloed is op de gegevens in het netwerklog.

 

Overigens het helemaal uitzetten en alle bedrade apparaten ontkoppelen heb ik al gedaan, maar na 30 minuten weer geen internet.

Of moet ik alle bedrade en wifi verbindingen uitzetten als test?

 

Gr. Bart

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

In de log zie ik geen duidelijke aanleiding/verklaring voor de problemen, wel enkele meldingen m.b.t. het OFDM-kanaal (event type code 24 c.q. FEC loss/recovery). De MIMO events geven opnieuw opstarten van het modem aan.

 

Bij een modem reset blijven de gegevens in de log behouden. Bij de CBG is er wel sprake van een bug die het noodzakelijk maakt om een reset/power cycle te doen om de laatste meldingen in de log te kunnen zien.

 

Een apparaat op Wifi kan problemen veroorzaken voor het hele LAN, aangezien beide hetzelfde subnet (reeks IP-adressen) gebruiken. Een goede test is om een enkel apparaat (bijvoorbeeld een PC op ethernet of Wifi) te verbinden en te controleren of de internetverbinding na 30 minuten nog steeds wegvalt.

 

Je geeft verder aan dat de problemen sinds een week spelen, is er toen iets veranderd aan het thuisnetwerk?

Bart-S-85
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik ga het eens proberen door alle bedrade én wifi af te sluiten, en dan stapsgewijs toevoegen.

 

Ik heb sinds de 18e oktober een nieuwe laptop erbij, maar de problemen spelen zeer waarschijnlijk sinds de 21e oktober.

Verder is er niets veranderd aan het thuisnetwerk zelf.

 

Kan het zijn dat er teveel apparaten zijn? 4x bedraad (2x desktop bijna altijd uit, zonnepanelen altijd aan, NAS altijd aan), 1x tv, 2x smartphones, 2x tablets, 2x laptops, maar eigenlijk nooit allemaal tegelijk aan.

 

Gr. Bart

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Hoeveelheid apparaten valt mee en mag geen probleem zijn.

 

Met een laptop kun je wat diagnostiek doen op het moment dat de problemen plaatsvinden, via de command prompt/terminal:

 

  1. Is de modemrouter bereikbaar? - ping 192.168.178.1 (of ander aangepast IP-adres)
  2. Is internet bereikbaar? - ping 8.8.8.8
  3. Is DNS-server bereikbaar? - nslookup google.com

Als stap 1 al mislukt (geen antwoord), dan ipconfig /all (ifconfig -a op Mac OS) uitvoeren.

Bart-S-85
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Heb de ping's in de bijlage.

 

Ik vind het opvallend dat de uitval iedere keer (bijna) exact 30 minuten na heropstarten en weer verbinding maken optreedt. Ik time het nu iedere keer zodat ik ook weet wanneer m'n internet weer uitvalt.

Is er ergens een instelling dat hij bijvoorbeeld na 1800 seconden als veiligheid uitgaat, bij oververhitting oid?

In de router, of bij ziggo zelf?

 

Gr Bart

Bart-S-85
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

C:\Users\schou>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : LAPTOP-L6SVT3KI
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Unknown adapter LAN-verbinding:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Private Internet Access Network Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-FF-FD-6D-5C-1C
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter LAN-verbinding* 1:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : EE-2E-98-35-9F-C9
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter LAN-verbinding* 2:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter #2
Physical Address. . . . . . . . . : FE-2E-98-35-9F-C9
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter Wi-Fi:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8821CE 802.11ac PCIe Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : EC-2E-98-35-9F-C9
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2a02:a212:a583:5800:a0bd:469a:e38d:8473(Preferred)
Temporary IPv6 Address. . . . . . : 2a02:a212:a583:5800:544b:85f1:b34f:2e2d(Preferred)
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::a0bd:469a:e38d:8473%19(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.178.110(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : donderdag 28 oktober 2021 21:55:39
Lease Expires . . . . . . . . . . : vrijdag 29 oktober 2021 21:56:50
Default Gateway . . . . . . . . . : fe80::e657:40ff:fee2:3d47%19
192.168.178.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.178.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 200027800
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-28-61-AA-C9-00-4C-E0-86-58-2C
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 2001:730:3e42::53
2001:730:3e42:1000::53
192.168.178.1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Ethernet adapter Bluetooth-netwerkverbinding:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Bluetooth Device (Personal Area Network)
Physical Address. . . . . . . . . : EC-2E-98-35-9F-C8
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Is deze screenshot gemaakt na de 30 minuten, wanneer de problemen met de internetverbinding optreden?

 

Als leasetijd voor de DHCP-server wordt standaard 1 uur gebruikt op de CB. De meeste apparaten vernieuwen hun lease op de helft van de tijdsduur, in dit geval dus 30 minuten. Je kunt de leasetijd aanpassen naar 86400 seconden (1 dag) om te kijken of de problemen dan elke 12 uur voorkomen i.p.v. elke 30 minuten.

Bart-S-85
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ja de screenshot is na de 30 minuten en dus zonder internet.

 

In de screenshot de DHCP instellingen, zoals ik ze aantrof, heb nog niets veranders. De DHCPv4 staat al op 86400 sec, de DHCPv6 heeft andere instellingen die ik niet kan wijzigen. Tips??

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

1800 seconden is 30 minuten.

Stateless, dan maakt het verbonden apparaat zelf een IP adres met de IPv6 informatie die het krijgt en moet telkens opnieuw een IP adres zelf maken en dat schijnt niet te lukken, daardoor vervalt de verbinding.

 

Stateful geeft een IP adres aan het verbonden apparaat.

 

Zet het modem eens op Stateful:

 

Bert_0-1635495942100.png

 

IPv6 in een notendop - www.solidbe.nl

 

In het kort het verschil, op de website nog meer informatie:

 

Stateless Address Autoconfiguration (SLAAC)
SLAAC is een technologie om computers snel en efficiënt van een IPv6 adres te voorzien. SLAAC werkt middels delen van een prefix met het vorig genoemde NDP protocol. De gateway van een netwerk stuurt de IPv6 gegevens van het netwerk middels een "Router Advertisement" door naar alle vragende systemen. Dit verkeer bevat de IPv6 prefix die moet worden gebruikt door systemen in dat het netwerk. Het systeem (dat nog geen IPv6 adres heeft) ontvangt dit verkeer, en maakt vervolgens op basis van het MAC adres automatisch een IPv6 adres aan. SLAAC werkt het beste op /64 netwerken.

 

Stateful Address Autoconfiguration (DHCPv6)
Als u volledige controle wilt hebben over welk IPv6 adres uitgedeeld wordt aan welk systeem, moet een DHCPv6 server gebruikt worden. Dit functioneert hetzelfde als DHCP voor IPv4 en biedt veel van dezelfde opties.

Waarom u DHCPv6 zou willen gebruiken tegenover SLAAC:
- U wilt IPv6 DHCP opties meegeven aan VoIP toestellen of Access Points
- IPv6 PXE boot is vereist op de werkstations
- U wilt een IPv6 DNS server opgeven
- U wilt een systeem altijd hetzelfde IPv6 adres geven

Bart-S-85
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt voor je reactie Bert, 

Ik heb stateful aangezet, werkte niet. Modem opnieuw opgestart, werkt nog steeds niet.

 

Ik zie in het routerscherm dat de router wel denkt dat hij internet heeft (terwijl internet niet werkt). zie bijlage. Ik snap er niets meer van.

Iemand nog een idee? In mijn meterkast staat ook een honkbalknuppel, ik krijg zo ondertussen Office Space Printer neigingen.

Ik ga ziggo ook maar eens bellen of er iets met mijn account is.

Gr.Bart

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik zag aan de screenshot van cmd die je eerder stuurde, dat er in ieder geval enorm veel packet loss is binnen het LAN naar de CBG. Daarnaast geeft de router van de CBG aan dat deze geen internetverbinding heeft ('destination unreachable'). Daarentegen werkt het modem wel en zijn er geen directe signaalproblemen te zien.

 

Er is duidelijk iets wat de werking van de CBG dusdanig verstoort dat deze niet meer normaal functioneert.

 

Zou je willen kijken of het aansluiten van het modem direct op het AOP en op een andere (wand)contactdoos effect heeft?

Bart-S-85
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ondertussen Ziggo aan de lijn gehad, de monteur staat weer gepland voor dinsdag. Verder kunnen ze op afstand niets betekenen.

Ik heb net de AOP direct op de modem aangesloten, en met verlengsnoer een andere wandcontactdoos geprobeerd, zelfde probleem. Toch bedankt voor de suggestie Tobias.

Nu toch maar proberen het kastje van de zonnepanelen uit te zetten en de router weer opnieuw opstarten. Over 30 minuten meer.

Ik blijf het toch opvallend vinden dat het iedere keer 30 minuten/1800 seconden duurt, volgens mij zit hier de oplossing.

 

Gr. Bart

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ergens in die 30 minuten zal inderdaad de oorzaak (en uiteindelijk de oplossing) gezocht moeten worden.

Bart-S-85
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Beste Tobias en Bert, 

Is er nog iets wat ik kan proberen? 

Misschien als de monteur er is een ouder model router? 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic