EMvdB

Level 5
  • 82Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Internet Snelheid loopt sterk terug - Status: Verbonden (partial bonding DS)

Sinds 1,5 week merk ik dat de internetsnelheid steeds langzaam terug loopt. Na een herstart van het modem werkt het weer een tijdje goed. Het valt me op dat ik dan Verbonden (partial bonding DS) in het status scherm te zien krijg.

Bijgevoegd de melding, log en foto van de meterkast waar AOP zit.

Is dit iets wat op afstand beoordeeld kan worden?

BTW, het betreft een Ziggo Ubee UBC1318ZG modem

103 Reacties 103
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Er staat vrij veel ruis op het signaal in de downstream (correctable + uncorrectable errors). Het lijkt mij verstandig als een moderator de DS CER controleert op wijkniveau. Alles binnenshuis ziet er namelijk keurig uit.

 

Een moderator (medewerk(st)er van Ziggo) komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic. Zorg ervoor dat je adresgegevens zijn ingevuld.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hoi @EMvdB

Nou wat irritant dat de internet snelheid steeds terugloopt 😞 En dat je dit alleen kunt herstellen met een reset van het modem. Goed dat je contact opneemt met ons. 

Ik heb het signaal van je modem uitgelezen en er is inderdaad veel ruis te zien op verbinding. Je modem staat nu in bridge modus. Kun je het modem eens rechtstreeks aansluiten op de hoofdaansluiting? Zonder de splitter er tussen. Hoe gaat het dan? Je hebt je eigen router ook al gerest en dergelijke?

EMvdB
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Hoi @Maud ,

Ik zal binnenkort het modem rechtstreeks aansluiten. Dit moet even uitkomen ivm gezinsleden die of thuiswerken of  tv kijken. Moet ik het modem nog herstarten om te kunnen beoordelen of dit een positief effect heeft? En ik kan niet de hele dag (of meerdere dagen) deze rechtstreekse koppeling laten zitten omdat we dan geen tv kunnen kijken. Is na bijv. 1 of 2 uur al in de logging te zien of het effect heeft (en zal ik die logging hier dan plaatsen)?

Op dit moment is de snelheid trouwens goed. Wat mij ook opvalt is dat het modem een normale status heeft, terwijl ik zeker weet dat gisteren (of maandag) er nog de melding partial bonding stond. Ik zie in de log ook niet dat er een reboot is geweest. Kan het zijn dat het modem oook weer een normale status krijgt zonder dat iemand iets doet?

De routers die ik heb (Asus) zijn allemaal al meer dan eens herstart. Ook hebben ze de laatste firmware. Pas als het Ubee modem werd herstart was de snelheid weer normaal (en was de melding partial binding ook verdwenen).

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Inderdaad het modem even kort stroomloos maken na het direct aansluiten op AOP. Een paar uur zou voldoende moeten zijn om e.e.a. uit te sluiten.

EMvdB
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

@tobiastheebe Gaan we doen. Ik heb het idee dat vandaag de snelheid gewoon goed is geeest. Ik had net na 13:00 uur gekeken en toen stond alles nog normaal zonder dat ik iets heb aangepast. Is dat ook terug te zien in dit log van nu:

EMvdB_0-1622645087741.png

Want anders wordt het lastig om iets te beoordelen nu we al een paar uur verder zijn.

EMvdB
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Ging vandaag toch vreselijk mis. Abo van 600Mb en dan dit: 

EMvdB_0-1622733608125.png

Wederom de partial melding bij de status van het modem. Ik heb hem heel snel herstart, want 3 man aan het thuiswerken en na de herstart weer een snelheid van >600Mb. Heb helaas nog geen tijd gehad om modem rechtstreeks aan AOP aan te sluiten.

BTW, de test voer ik uit vanaf een PC die volledig bedraad is aangesloten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Waardeloos zeg! Ben erg benieuwd naar de resultaten met het modem direct op het AOP aangesloten. Ik vermoed echter nog steeds een probleem buitenshuis. Zou je ook eens de event log van het modem willen plaatsen?

EMvdB
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

EMvdB_0-1622735544322.png

Aan de TLV melding zie je dat ik modem om 15:24 heb gereboot.

Verder weet ik dat de log er nu anders uitziet (ook qua 1970 time melding), want ik weet dat op 28-05 er ook een DHCP warning is geweest. Ik had echter geen tijd omm langer te wachten vanwege video afspraken om 15:30 en de ervaring leert dat een reboot maar iets meer dan een minuut duurt en je de snelheid weer terug hebt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Mij is ook opgevallen dat de UBC1318 erg snel is met een reset van de kabelinterface, ik had vanmorgen om 6:27 een door de CMTS geïnitieerde reset (docsDevResetNow), om 6:29 was de internetverbinding weer terug. Bij de Compal CB die ik hiervoor gebruikte, duurde zo'n reset zeker 10 minuten.

 

Ik zie in de log wel critical SYNC errors die verband houden met de downstream, maar geen directe oorzaak voor zo'n enorm lage snelheid.

EMvdB
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Inderdaad is de Ubee erg snel (ben er ook erg blij mee, zeker gezien de problemen die ik lange tijd had met een vorig modem icm bridge modus). Zoals het er nu uitziet, kan ik morgen een redelijke tijd het modem op de AOP aangesloten hebben. Ben benieuwd.

EMvdB
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

@Maud 

Vandaag heb ik het modem tijdelijk rechtstreeks op het AOP aangesloten. In totaal iets van 4,5 uur.

Voordat ik dat deed even de status van het modem bekeken en deze stond al weer in de partial bonding mode. Van de ConnectionLog en EventLog even een screendump gemaakt. Ik had nog wel genoeg snelheid (>580Mb). Tijdens het omwisselen heb ik het modem even van de spanning afgehaald en de status was na het opstarten weer normaal.

Zojuist weer de splitter er tussen gezet (en net voor die tijd ook even een screendump gemaakt van de ConnectionLog), want er moet weer TV gekeken worden.

Of dit een representatieve test is, durf ik niet te zeggen, want ik was de enige in huis die gebruik maakte van internet, en ik denk dat er niet meer (met wat testen) dan 5 of 6 Gb is binnengehaald.

Ik hoor graag wat ik nog meer kan doen.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Hoe heb je de snelheid en stabiliteit van de internetverbinding ervaren toen het modem direct op het AOP aangesloten was? Is DS partial bonding nog voorgekomen?

EMvdB
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Hoi Tobias,

Allereerst dank voor je bijdrage.

Snelheid en stabiliteit heb ik als normaal (dus goed) ervaren. Geen DS partial bonding voorgekomen in die 4,5 uur. Maar dat heb ik ook wel eens gehad met de splitter ertussen en dat de partial bonding melding niet binnen 4 uur aanwezig was. Ik kon vandaag helaas niet langer testen. Nu na 1 uur weer met de splitter ertussen zijn de waardes in de ConnectionLog nog hetzelfde. (Uncorrectables staan op 8, maar dat wijt ik aan het feit dat ik de kabel heb moeten omswitchen, zonder dat ik de stroom van het modem er af heb gehaald).

Maar pas nu beginnen we in huis weer met internetverkeer (want gezin is weer compleet 😉 Ik weet niet wanneer ik kan testen (rechtstreeks) terwijl we met zijn allen gebruik maken van internet.

 

EMvdB
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Ik kijk nu weer in de ConnectionLog en ik zie de correctable en uncorrectable errors oplopen. Nu zijn er wel 7 apparaten bij gekomen mbt internet verbinding (en wordt er weer gegamed, dus ik neem aan dat het 'dataverbruik' nu ook weer aan het stijgen is).

 

EMvdB_1-1622819587552.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik denk dat het verstandig is als @Maud of een andere moderator een meerdaagse meting start op jouw verbinding en dat eveneens de DS CER wordt gecontroleerd op wijkniveau.

 

Op alle kanalen komt data binnen als een constante stroom, ongeacht het verbruik van de internetverbinding binnen jouw thuisnetwerk. Dit staat dan ook los van het oplopen van de (un)correctable errors. Correctable errors mogen met enkele tientallen per dag voorkomen, liefst niet meer dan 100. Uncorrectable errors zouden daarentegen op 0 moeten blijven staan. Voor het OFDM-kanaal gaat dit echter niet op aangezien dat kanaal vele malen breder is dan de SC-QAM-kanalen en hiervoor tevens een andere manier van foutcorrectie (FEC) wordt toegepast. Ik heb tot nu toe nog nergens een richtlijn gezien voor (un)correctable errors.

EMvdB
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

@Maud 

Ik heb vandaag om 08:00 uur het modem weer rechtstreeks aan de AOP gekoppeld en gereboot. Nu na 1,45 uur is de status alweer DS partial bonding. Bijgevoegd de ConnectionLog na reboot en na 1,45 uur. In de EventLog is niets te vinden.

Is het mogelijk dat wat @tobiastheebe aangeeft (controle op wijkniveau) uitgevoerd kan worden?

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Ik was ook al even voor je gaan controleren hoe het erbij staat, @EMvdB. Het enige wat mij opvalt is dat de ruisverhouding (SNR) af en toe wat rare dingen doet. Het lijkt mij dan ook goed om inderdaad een Voicesessie te starten. Als we dit starten is het ook handig dat jij gedurende die sessie de verbinding in de gaten houdt. Als je uitval of problemen ervaart, schrijf dit dan op met datum en tijdstip. We kunnen dat dan vergelijken met de resultaten die uit de sessie terug komen.

 

Zullen we dat starten? 🙂

EMvdB
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Hoi @Marije ,

Ik weet niet precies wat je met een voice sessie bedoeld? En hoe lang duurt de test ? Tussen 14:00 en 16:00 uur is het mogelijk zonder dat we er thuis al te veel last van hebben.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Sorry @EMvdB, ik had dat inderdaad even beter uit moeten leggen! Een voice sessie is een sessie waarbij de activiteit op het modem en het signaal gedurende een bepaalde periode gemeten wordt. Wij kunnen deze starten voor 24, 72 uur of 7 dagen. Je merkt verder van deze sessie helemaal niets, die loopt gewoon achter de schermen.

Jij bent degene die de problemen ervaart en weet met welke frequentie je ze ervaart. Welke zou je dan het liefste willen starten om het probleem goed in kaart te brengen? 🙂 

Uitgelicht topic