EMvdB

Level 5
  • 82Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Internet Snelheid loopt sterk terug - Status: Verbonden (partial bonding DS)

Sinds 1,5 week merk ik dat de internetsnelheid steeds langzaam terug loopt. Na een herstart van het modem werkt het weer een tijdje goed. Het valt me op dat ik dan Verbonden (partial bonding DS) in het status scherm te zien krijg.

Bijgevoegd de melding, log en foto van de meterkast waar AOP zit.

Is dit iets wat op afstand beoordeeld kan worden?

BTW, het betreft een Ziggo Ubee UBC1318ZG modem

103 Reacties 103
Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

@EMvdB Als het een jaar geleden is vervangen mogen we inderdaad hopen dat dit nog goed is! Puur om uit te sluiten controleren we het nog even via deze weg, mocht je melding dan terugkeren kunnen we met zekerheid vervolgstappen nemen 🙂 

EMvdB
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Hoi @Marijn- 

Ik heb de splitter en kabel zojuist vervangen. Moet wel zeggen dat de splitter enorm moeilijk op de nieuwe (smalle) AOP te bevestigen was (plastic kapje van de AOP zit gedeeltelijk over de connector). Ik zal binnenkort nog een foto maken.

Ik zal de aankomende dagen kijken wat er gebeurt en meld me hier dan weer. Tot zover iig bedankt.

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

@EMvdB Bedankt voor de update! Wat vervelend dat het zo lastig ging om het te installeren 😞 Ik ben benieuwd hoe het nu zal gaan, laten we inderdaad even in de gaten houden of je nog dezelfde problemen ervaart of dat het nu beter gaat 🙂

EMvdB
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Hoi @Marijn- 

Ik hou je op de hoogte, maar ik zie al wel weer veel errors in de log.

Dit is ConnectionLog na iets meer dan 21 uur up-time. Speedtest.net geeft nog wel de volle snelheid aan.

Na het weekend zal ik de log van dat moment plaatsen.

EMvdB_0-1627647090647.png

 

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

@EMvdB Ah ik zie het, laten we ook vooral even in de gaten houden hoe de internetsnelheid blijft presteren, na het weekend is een mooi moment om de situatie goed te beoordelen. 

EMvdB
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Hoi @Marijn- 

Het blijft een lastig fenomeen.

Ik zie de errors langzaam oplopen, maar heb nog geen probleem met de internet snelheid. De ervaring leert dat dit ook enige tijd (soms na weken) pas dusdanig is dat de snelheid <5Mb is. Dit is in de afgelopen tijd ook maar 3 of 4 keer voorgekomen (en dan praten we over een tijdsspanne van een paar maanden).

BTW, het modem was na iets meer dan 24 uur ook weer in de Partial Binding DS status terecht gekomen.

 

Hier de ConnectionLog van nu:

EMvdB_0-1627905385375.png

 

Wat zou je voorstellen op basis van deze log en de 72uurs meting?

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

@EMvdB Het is inderdaad een lastige zaak, omdat je momenteel geen problemen ervaart maar de uncorrectables toch wat oplopen en, zoals je aangeeft, het soms wel maanden kan duren voordat je een dip in de snelheid merkt. Het signaal zelf ziet er, als ik de meting zo bekijk, prima uit, maar er zijn dus wel een aantal zaken waar we mee verder kunnen (partial service melding, uncorrectables). Ik ga het één en ander voor je uitzoeken en kom er morgen even voor je op terug 🙂 

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

@EMvdB Bij dezen de beloofde update! Ik heb het even nog gedetailleerder laten bekijken, en de conclusie was dat er een bepaalde meting op het signaal moet worden uitgevoerd. De specifieke instructies heb ik meegegeven aan een storingsmonteur, zodat hij duidelijk weet wat er moet gebeuren. Ik heb deze afspraak voor je ingepland op maandag 9 augustus tussen 12:00 en 18:00, mocht dit niet uitkomen kan je de afspraak altijd verplaatsen via Mijn Ziggo. Hopelijk dat we via deze weg het voor je kunnen oplossen! 

EMvdB
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Dank je @Marijn- 

EMvdB
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Hoi @Marijn- 

Vandaag is de Ziggo monteur langs geweest. Ook nu gaven de metingen aan dat het probleem tussen AOP en wijkkast (of zelfs daarvoor) zou moeten zijn. Na wat testen en verdere metingen is de versterker in de wijkkast vervangen.

Op dit moment zie ik (nog) geen problemen, wel zie ik verschillen in de waardes mbt power en snr.

Ik had laatst het modem herstart (vanwege een totale Ziggo storing) en vrij snel daarna de ConnectionLog opgeslagen. Net zoals ik dat nu heb gedaan. Je ziet de verschillen. Wie weet is di ten indicatie dat het probleem is opgelost.

Ik hou het de aankomende dagen uiteraard in de gaten.

Veel meer kunnen jullie op dit moment ook niet doen. Nogmaals dank.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

hmm ik vind dat verschil qua dbmv wel wat veel
kanaal 33 -6 dBmV
kanaal 1 2.1 dBmV

ik zou een moderator een nog een meting uit laten voeren voor de zekerheid

 

 

@tobiastheebe of is dit verschil normaal ?

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Het signaal is 3 dBmV zwakker geworden tijdens/sinds het onderhoud, echter de signaalsterkte is nog acceptabel.

 

De 'scheefheid' van de signaalsterkte kan met de leeftijd van de buitenkabel te maken hebben. Een verschil van 8 dBmV vind ik wel fors, in de eerste screenshot van dit topic was dit ~6,5 dBmV. Op mijn modem is het verschil 1 dBmV, buitenkabel is hier in februari '20 vervangen. Er bestaan wel equalizers die de scheefheid omgekeerd toepassen c.q. op de lagere frequenties vind de meeste demping plaats en deze neemt lineair af naarmate de frequentie toeneemt.

 

Ik denk dat het ook raadzaam om @Marijn- of een andere moderator nog even te laten meekijken.

EMvdB
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Hoi @tobiastheebe ,

Ik zie nu ook de volgende melding in het log:

2021-08-10 09:43:39warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=90:32:4b:c8:01:3b;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:8e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

 

Komt dit overeen met wat jij net melde?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Deze melding heeft betrekking op de upstream, mogelijk dat de signaalsterkte daarin wat fluctueert, Ziggo kan dit controleren in een meting. Het zou iets met mijn vorige bericht te maken kunnen hebben.

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

@EMvdB bedankt voor de terugkoppeling! Ik heb voor de zekerheid nog even een meting voor je gestart die een weekje gaat lopen, dan gaan we nog even goed dat signaal in de gaten houden 🙂 

Mocht je nog problemen ervaren, dan horen we dat ook graag. Maar hopelijk blijft het na de handelingen van de monteur goed! 

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

Hi @EMvdB, de meting is inmiddels voltooid! Heb je in de tussentijd nog problemen ervaren? 🙂 

EMvdB
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Hoi @Marijn- 

Ik heb de afgelopen week geen snelheidsproblemen (of uberhaupt internet problemen) ervaren. Wel zag ik in de logging verschillende waarden en stond het modem al vrij snel in de bekende partial bonding ds modus). 

Heb jij nog iets kunnen meten ?

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

@EMvdB Wat super om te horen! Ik heb uit de meting geen rare zaken kunnen ontdekken, dus ik hoop dat het vanaf nu goed blijft functioneren! Laten we het topic nog even open houden voor het geval je toch weer problemen ervaart 🙂 Maar ik hoop dat we in het monteursbezoek toch de dader voor je hebben kunnen vinden 😉 

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

@EMvdB Ik ga voor je nog wel even achter de partial bonding aan 😉 Want dat moeten we niet hebben. 

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

Hi @EMvdB, ik ben benieuwd of je nog problemen hebt ervaren? Als ik het zo bekijk tikt je signaal soms net even het laagste acceptabele punt aan. Als de verbinding goed is gebleven dan kunnen we het voor nu zo laten, anders moeten we er werk van maken 😉 

Uitgelicht topic