Hi Ziggo,
De afgelopen maanden heb ik last van packet loss tijdens het gamen en terugkijken van een TV programma. De packet loss tijdens het gamen varieert tussen de 4 en 15% met soms hogere spikes. Voorheen was dit niet het geval. Er zijn geen grote veranderingen geweest aan het thuisnetwerk. Wel heb ik een NAS aangesloten op mijn router, maar zelfs als die niet actief is vindt het probleem plaats. Ik maak gebruik van een SmartWifi modem en een RT-N66U ASUS router die verbonden zijn met een LAN kabel.
Nu heb ik zelf een paar stappen gezet met de hulp van het internet:
- Op een PC die bedraad verbonden is met de router heb ik pings naar google gestuurd (Router1.png en Router2.png). Op het moment wanneer ik een download aanzetten op 14:35, is te zien dat de packet loss toenam (Router1). Helaas bij zeer laag gebruik doet de packet loss zich tijdens het gamen nog steeds voor.
- Om de oorzaak van het probleem te vinden, heb ik mijn laptop direct aangesloten op de modem. In de afbeeldingen Modem1 en Modem2 is te zien dat de packet loss zich hier ook voordoet. De eerste drie packet loss spikes in Modem2 komen waarschijnlijk doordat ik port forwarding aan het aanzetten was. Net zoals in Modem1 zijn er packet loss spikes aanwezig. Ook gaf de modem een waarschuwing bij de wifi-status aan (Modem3). Beide tests zijn gedaan met een net nieuwe LAN kabel naar de laptop of PC.
Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen en hoor graag wat ik verder kan doen om het probleem op te lossen. Thanks!