1
Vraag
2
Reacties
Chrisvs

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Internet Packet loss

Hi Ziggo,

 

De afgelopen maanden heb ik last van packet loss tijdens het gamen en terugkijken van een TV programma. De packet loss tijdens het gamen varieert tussen de 4 en 15% met soms hogere spikes. Voorheen was dit niet het geval. Er zijn geen grote veranderingen geweest aan het thuisnetwerk. Wel heb ik een NAS aangesloten op mijn router, maar zelfs als die niet actief is vindt het probleem plaats. Ik maak gebruik van een SmartWifi modem en een RT-N66U ASUS router die verbonden zijn met een LAN kabel. 

 

Nu heb ik zelf een paar stappen gezet met de hulp van het internet:

- Op een PC die bedraad verbonden is met de router heb ik pings naar google gestuurd (Router1.png en Router2.png). Op het moment wanneer ik een download aanzetten op 14:35, is te zien dat de packet loss toenam (Router1). Helaas bij zeer laag gebruik doet de packet loss zich tijdens het gamen nog steeds voor. 

- Om de oorzaak van het probleem te vinden, heb ik mijn laptop direct aangesloten op de modem. In de afbeeldingen Modem1 en Modem2 is te zien dat de packet loss zich hier ook voordoet. De eerste drie packet loss spikes in Modem2 komen waarschijnlijk doordat ik port forwarding aan het aanzetten was. Net zoals in Modem1 zijn er packet loss spikes aanwezig. Ook gaf de modem een waarschuwing bij de wifi-status aan (Modem3). Beide tests zijn gedaan met een net nieuwe LAN kabel naar de laptop of PC.

 

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen en hoor graag wat ik verder kan doen om het probleem op te lossen. Thanks!

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hey @Chrisvs, welkom hier! 

Je bent zelf al heel actief aan het zoeken geweest hoe je de problemen rondom packetloss kunt verhelpen. Jammer genoeg ben je daar nog niet helemaal uit. Dat is niet heel gek als het erop lijkt dat er een monteur langs moet komen. 

 

Ik sluit mij volledig aan bij wat @tobiastheebe aangeeft en ben dan ook gelijk een monteur gaan inplannen voor je. Ik heb een afspraak voor je gemaakt voor maandag 8 augustus tussen 08:00 en 13:00 uur. Je krijgt van deze afspraak een bevestiging per mail opgestuurd. 

 

Komt deze datum of tijd je niet lekker uit? Dan kun je in Mijn Ziggo eenvoudig een ander moment kiezen voor de afspraak. 

 

Laat je na de komst van de monteur even weten hoe alles is gegaan en hoe alles dan werkt? 🙂

Bekijk in context

4 Reacties 4
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Bij gebruik van een eigen router wordt aanbevolen om ófwel het modem in bridge mode te laten óf AP mode te gebruiken op de eigen router. Dit i.v.m. dubbele NAT.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

Chrisvs
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor je snelle reactie. De router staat nu in AP mode. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De downstream vertoont instraling van Digitenne, gelet op de te lage MER (< 35 dB) en hoge CER (RS errors) op enkele kanalen.

 

Het AOP is zeer verouderd en onvoldoende afgeschermd, dit moet worden vervangen door een btv 01-SET, hiervoor is een monteursafspraak noodzakelijk. Het kan ook nodig zijn om een of meerdere TV-kabel op de versterker te vervangen, met name de kabel op aansluiting 2.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic.

 

Verder kun je nog deze instellingen toepassen.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hey @Chrisvs, welkom hier! 

Je bent zelf al heel actief aan het zoeken geweest hoe je de problemen rondom packetloss kunt verhelpen. Jammer genoeg ben je daar nog niet helemaal uit. Dat is niet heel gek als het erop lijkt dat er een monteur langs moet komen. 

 

Ik sluit mij volledig aan bij wat @tobiastheebe aangeeft en ben dan ook gelijk een monteur gaan inplannen voor je. Ik heb een afspraak voor je gemaakt voor maandag 8 augustus tussen 08:00 en 13:00 uur. Je krijgt van deze afspraak een bevestiging per mail opgestuurd. 

 

Komt deze datum of tijd je niet lekker uit? Dan kun je in Mijn Ziggo eenvoudig een ander moment kiezen voor de afspraak. 

 

Laat je na de komst van de monteur even weten hoe alles is gegaan en hoe alles dan werkt? 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic