1
Vraag
2
Reacties
NadineC

Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Internet Macbook Pro heel traag

Hoi, 

Ik heb sinds een paar weken een vreemd probleem. Ik heb twee apparaten thuis waarmee ik problemen heb met de verbinding van mijn router.
1. Macbook pro
2. Samsung Frame TV

Macbook Pro
De wifi op mijn macbook pro (2018, maar helemaal up to date 12.6) is erg traag, waardoor ik minuten wacht op webpagina's om te openen en ik steeds geen verbinding kan maken met whatsapp web bijvoorbeeld. Het gekke is, als ik naar mijn vriend ga (KPN), werkt alles op mijn macbook pro prima en snel. Aan mijn macbook pro ligt het niet, want op andere locaties is het supersnel. Als ik verbinding maak met mijn mobiele hotspot, werkt het ook snel. Ik heb me al suf gegoogled en van alles geprobeerd. Laptop gerestart, modem gerestart, VPN verwijderd, stekkers eruit gehaald, wifi verwijderd en opnieuw geconnect, updates gedaan. De wifi verbinding op mijn macbook blijft erg traag thuis.

 

Samsung Frame TV (2020)
Rond dezelfde periode ook ineens problemen met mijn Samsung TV. Bij het opstarten van de TV, is er geen internetverbinding sinds een paar weken. Naar alle netwerk settings gekeken en opnieuw verbinding gemaakt met wifi etc. Het probleem blijft zich herhalen. De enige oplossing is steeds de stekker eruit halen voor een minuut en dan opnieuw opstarten. Dan werkt alles weer. Dit moet ik dus iedere keer doen als als ik TV wil kijken. Ik heb in de woonkamer nog een Samsung TV (2016) en dit werkt prima. 

Zullen deze twee problemen met elkaar te maken hebben? Ik denk dat het aan de router ligt (Connectbox Giga). Ik heb deze router nu al sinds april en de problemen spelen nu sinds 2 maanden denk ik.

Voor de rest werken mijn werklaptop, werk mobiel, prive mobiel en alle andere smart apparaten prima. 
Ziggo gecontact, maar ze kunnen mij niet verder helpen en zeggen dat ik deze vragen in de community moet stellen. Heel raar, maar kan iemand mij wellicht helpen om erachter te komen wat het is? 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
NadineC
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

@S4R @Marinus 
Het probleem lijkt nu opgelost te zijn op mijn macbook pro! Ik heb de 5 stappen gevolgd in deze video: https://youtu.be/fzZ7LHznWV4
Ik denk dat het de renewal van de DHCP Lease of het uitzetten van de proxies was, maar ik kan nu in ieder geval op safari en chrome alle pagina's normaal laden.
Morgen ga ik verder met de TV, want het is nu een beetje laat 😂

 

Bekijk in context

17 Reacties 17
Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@NadineC 

Hebben de MacBook Pro en de TV toevallig hetzelfde IP adres?

Dan zitten ze elkaar in de weg.

 

Geef een van de 2 een vast IPv4 adres ergens buiten de DHCP range.

NadineC
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hi @Marinus ,
Dank voor je snelle reactie. Ik heb zojuist gekeken en de IP adressen verschillen van elkaar. Dus dat kan het denk ik niet zijn.

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@NadineC 

Heb je ėėn SSID (netwerknaam) voor zowel 2.4 GHz en 5 GHz band?

 

Kun je ze ieder een eigen naam geven om te testen?

 

en dan de MacBook Pro eerst met het ene en dan met het andere netwerk verbinden en testen?

NadineC
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

@Marinus  In het verleden weleens ingestellend, maar ik lees nu dat het niet geadviseerd wordt door Ziggo.  Toch  proberen? Zie screenshot.

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@NadineC 

Gewoon proberen om zaken uit te kunnen sluiten.

Je kan altijd weer terug, toch?

NadineC
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

@Marinus Ik heb het geprobeerd, maar ik kan niets wijzigen. Ik denk dat dit met mijn modem te maken heeft. Alles staat op automatisch en ik kan niets selecteren of wijzigen. Ik zie wel dat alles ingeschakeld is. Zie screenshot.

NadineC
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

@Marinus 
Safari is ook onwijs traag, dus het ligt niet alleen aan Chrome. Chrome ook al helemaal geïnstalleerd en opnieuw geïnstalleerd, maar nog steeds traag. Cache is ook geleegd, cookies ook. Ik heb deze hele stappenplan al gevolgd: https://www.macworld.com/article/671570/how-to-fix-wi-fi-on-mac.html

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@NadineC 

Afwisselend even een van de twee uitzetten kan natuurlijk ook om te testen.

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@NadineC 

Ik ben persoonlijk geen fan van Chrome, maar dat is nu het probleem niet.

 

Wat is de processorbelasting tijden browsen met Safari?

Veel plug-ins geïnstalleerd?

NadineC
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

@Marinus op safari geen plugins en op Chrome een stuk of 4, dictionary, spelling, 1password en adblocker. That's it. Kan het niet zijn dat mijn modem mijn laptop blokkeert ofzo? 

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Dan moet je het modem een fact. reset geven. Dan is de boel weer schoon.

Neem dan wel aan dat je standaard Wifi naam en WW gebruikt. Anders heb je er wat meer werk aan.

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@NadineC 

1 - de oplossing van @S4R is een "laatste redmiddel", maar kan uiteindelijk wel noodzakelijk zijn.

2 - als je test, dan a.u.b. met VPN uit! De connectboxen van Ziggo hebben problemen met VPN.

3 - zet de draadloze modus voor 5 GHz op 802.11n/ac gemengd (dus zonder a), eventueel zelfs op alleen ac.

4 - je kan ook nog proberen om smartwifi even uit te zetten (om te testen).

NadineC
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

@S4R @Marinus 
Het probleem lijkt nu opgelost te zijn op mijn macbook pro! Ik heb de 5 stappen gevolgd in deze video: https://youtu.be/fzZ7LHznWV4
Ik denk dat het de renewal van de DHCP Lease of het uitzetten van de proxies was, maar ik kan nu in ieder geval op safari en chrome alle pagina's normaal laden.
Morgen ga ik verder met de TV, want het is nu een beetje laat 😂

 

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@NadineC 

Mooi!!!!!

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Proxy gebruik je ook meestal nooit.

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@NadineC 

1 - proxies kunnen uit blijven

2 - a.u.b. IPv6 weer aanzetten, dit is niet het probleem. Als het dit wel is, dan zit het probleem niet aan jouw kant.

3 - als "DHCP renew" het probleem "oplost" en in de toekomst vaker nodig is om het probleem op te lossen, dan is er iets niet goed in de DHCP server op het modem/router. Dan:

 a - bekijk de DHCP settings op het modem/router nog eens goed, en pas eventueel e.e.a. aan.

 b - als dit niets oplost: Dan de oplossing van @S4R uitvoeren en tenminste het modem spanningsloos zetten en opnieuw opstarten. Over dit probleem heb ik in de community vaker gelezen en dit lijkt de oplossing.

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Normaal staat de leasetijd van DHCP op 1 dag. Dus die renew gebeurd dan vaak genoeg vanzelf.

Ik zou gewoon dat modem ff fact reset kicken.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic