1
Vraag
2
Reacties
ligot

Level 3
  • 17Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Internet: Groen lampje, geen internet

Mijn modem heeft een groen lampje pinken onderaan, heb wel verbinding maar geen internet. Heb al een paar keer de modem (router) uitgeschakeld en weer ingeschakeld maar zonder resultaat. Iemand een idee hoe dit komt?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
ligot
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

De oorzaak is gevonden, op 20m kabellengte is er een breuk gevonden in de tuin van de buren zou het zitten.

 

Met de planning is afgesproken dat er een nieuw stuk kabel wordt gelegd in eigen tuin zo naar de noodoplossing die nu gemaakt is, zodoende er na verloop van tijd niet nog eens problemen komen door de werken in de tuin van de nieuwe buren. Dus dit verhaal is opgelost. Iedereen nogmaals bedankt voor de medewerking. 

Bekijk in context

23 Reacties 23
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Heb je al gecontroleerd of er een storing is op jouw adres?

 

Indien geen storing:

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

ligot
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Er zijn geen werken of storingen, op de foto's zoals te zien is staat zo al meer als een jaar zo opgesteld. Tot vandaag geen internet meer de splitter moest voorbij de router staan anders werkte er niets.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Geen (bruikbare) downstream c.q. inkomend signaal, dat was al mijn vermoeden.

 

De installatie is gedeeltelijk verouderd en zit wat vreemd in elkaar. De eerste splitter (waarschijnlijk een POA-01-B of POA 01-UPC) dient direct op het AOP gedrukt te worden. De (verouderde) zwarte IEC/IEC-kabel komt hierbij te vervallen, deze is geknikt en kan beschadigd zijn. Modem en decoder (Mediabox) dienen direct op de splitter te worden aangesloten. Het aftakelement (UMU-1006) is verouderd, overbodig en levert een hoge demping op. Tenslotte is het AOP (DIO-01) verouderd en dient idealiter te worden vervangen door een monteur, er wordt dan kosteloos een btv 01-SET geplaatst.

 

Heb je een IEC/F-kabel (groene en rode stekker) beschikbaar? Daarmee kun je de installatie verbeteren zoals omschreven. Ook kun je hiermee tijdelijk het modem direct op het AOP aansluiten om e.e.a. uit te sluiten. Mogelijk ligt deze kabel nog in de doos van de Connectbox, indien je deze nog hebt.

ligot
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Dat is het probleem juist, als ik de splitter rechtstreeks op de doos op de muur plaats heb ik geen tv meer en nu wel. Volgens de wifi op dit toestel heb ik een netwerksnelheid van 866mbps zoals op foto. Een paar uren geleden kon ik nog met smart wifi app meten en nu vind deze niets meer. Tv kijken is zonder haperingen. En nee ik heb geen kabel groene rode stekker 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Het omzeilen van de zwarte kabel tussen AOP en splitter zorgt voor een beter signaal, zeer onlogisch dat er hierna geen TV meer is. De TV-kabel op de UMU-1006 ziet er overigens ook niet optimaal uit. Ik denk dat een monteursafspraak in dit geval het meest praktisch is, zodat alles in een keer aangepakt kan worden.

 

Overigens, de indicatie 866 Mbps is de ruwe linksnelheid voor Wi-Fi en heeft niets met de internetverbinding te maken.

ligot
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

toen ik de nieuwe mediabox ontvangen had, heb ik via een chat van ziggo de opstelling gemaakt had. Toen bleek dat  de umu 1006 die nu in de kast zit het signaal voor de tv tegen hield zodoende ik hem daar moest plaatsen, en kreeg ook te horen dat het daadwerkelijk zo geïnstalleerd moest worden omdat de nieuwe mediabox dit niet nodig had. Ik bekijkt het morgen nog eens en laat wel iets weten. Alvast bedankt. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De TV-aansluiting van de UMU-1006 is alleen een uitgang en niet retourgeschikt. Gebruik je een Mediabox XL? Anders levert dit geen probleem op. Wel is de demping op de modemaansluiting erg hoog (10 dB in downstream), dat was destijds een bewuste keuze maar kan nu problemen opleveren. Er is geen enkele reden om de UMU nog te gebruiken, je kunt deze nu alleen nog niet omzeilen omdat je geen IEC/F-kabel voor het modem hebt, je hebt de F-aansluiting dus nog nodig.

 

Is op de (eerste) splitter alleen de UMU-1006 aangesloten of ook een TV/decoder? Ik kan het lastig zien op de foto's.

ligot
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Goedemorgen,  ja de tv decoder (mediabox) is voor de umu-1006 aangesloten die kan ik afsluiten en nog tv kijken. Ik heb met een verloopstuk van F naar IEC/F geprobeerd op de kabel die binnenkomt op de router en op de umu-1006 geplaatst maar zonder resultaat, wel pinken de 2 pijltjes op de router dan. Anders toch maar een monteur erbij roepen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Als ik het goed begrijp zijn er dus twee TV's/decoders aangesloten, een op de POA-01-B/POA 01-UPC en een op de UMU-1006? Het is in ieder geval de bedoeling dat de UMU-1006 komt te vervallen. Het modem dient op de eerste splitter te worden aangesloten, de TV's/decoders op een tweede splitter/versterker.

 

Kun je het modem direct op het AOP aansluiten met de IEC/F-verloopstekker en controleren of het modem dan online komt?

ligot
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Momenteel staat de modem rechtsreeks op de kabel die binnen komt, maar heb wat rond gekeken op het forum, daar vind ik het zelfde wat ik nu ook heb. Gisteren tijdens het onweer is het internet wel uitgevallen, in een topic staat dat de kast die buiten staat en dat daar de kabel is uitgetrokken en weer aangesloten is en het weer werkte. Voorheen heb ik nooit problemen gehad alles werkte prima, internet snelheid op de laptop was 1gbps. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Kun je een nieuwe foto plaatsen? Het is mij niet helemaal duidelijk hoe alles nu aangesloten is en of het modem nu wel/niet online is.

 

Een kabel opnieuw aansluiten in de EV is geen gebruikelijke actie, zoiets is alleen van toepassing als het signaal op het AOP al niet goed is.

 

De aanduiding '1 Gbps' is de linksnelheid en heeft niets met de internetverbinding te maken, zelfde verhaal als '866 Mbps' op je telefoon.

ligot
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Dus de zwarte kabel met groen gaat naar de mediabox, de zwarte kabel komt uit de muur, de witte op de eerste aansluiting komt van de router, de witte op de tweede aansluiting gaat naar de mediabox die boven staat. En zo heeft het altijd prima gewerkt om te internetten en tv te kijken, nu is internet weg.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Duidelijk. Ook op de splitter is er echter al iets met het signaal aan de hand, gezien de OFFLINE-aanduiding op de Mediabox XL. Het is logisch dat het modem dan ook niet online komt, met de extra demping van het aftakelement.

 

Als tijdelijke oplossing kun je de de UMU-1006 direct op het AOP aansluiten, dit type AOP (DIO-01) is daarvoor ontworpen. Je kunt dan alleen niet de Mediabox XL gebruiken i.v.m. het retourbandfilter op de TV-uitgang van de UMU.

ligot
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

De UMU-1006 staat nu op de AOP, de kabel naar de mediabox zit er ook op en heb tv maar de router doet het nog niet, die blijft zoeken met de twee pijltjes 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Als laatste test kun je nog het modem direct op het AOP aansluiten met de IEC/F-verloopstekker die je eerder noemde. Dat betekent uiteraard wel tijdelijk geen TV.

 

Controleer ook de F-stekkers van het modem aan beide zijden goed ('handvast') aangedraaid zijn.

ligot
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Dat had ik dus al gedaan, dus zonder UMU-1006 ertussen en geen resultaat. Op allerlij manieren al geprobeert en geen oplossing.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Dan is vermoedelijk het modem defect.

 

Ik heb de moderators (Ziggo-medewerkers) hierover ingelicht en aangegeven dat je een POA-01-B en IEC/F-kabel nodig hebt. De IEC/F-kabel is voor het modem. De POA-01-B kun je als nieuwe (eerste) splitter gebruiken, de bestaande POA kun je op de nieuwe POA drukken en gebruiken om de decoders aan te sluiten.

 

Een monteursafspraak voor het vervangen van het AOP is optioneel, voor jouw huidige modem voldoet de DIO-01 nog.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Dank @tobiastheebe voor de mention 🙂 Ik heb de nodige materialen verstuurd aan @ligot en deze worden uiterlijk zaterdag bezorgd 🙂

ligot
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb net een afspraak kunnen maken voor donderdag met een monteur, misschien kan de monteur de benodigde stukken meebrengen? 

 

Een andere vraag is hoe het komt waarom ziggo mediaboxen verkoopt of verhuurd die in conflict komen met de UMU-1006? Want dit was wel het geval in het begin. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic