iRuud

Level 7
  • 170Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Internet Giga: Instabiele verbinding - modem in bridge mode

Sinds een tijdje GIG internet van Ziggo... 
Moet zeggen dat het mij een beetje tegenvalt. 
De verbinding is zo instabiel als wat..  haal bij lange de 1G niet

Kan iemand zien wat het probleem is?

(Modem staat in Bridge mode)

 

** Moderator edit: 1 bijlage verwijderd ivm privégegevens **

171 Reacties 171
iRuud
Topicstarter
Level 7
  • 170Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Beide zwarte kabels zijn 1 meter lang. Morgen kijken welke van de twee naar het modem gaat. Haat is in ieder geval dezelfde kabel waarop ook het vorige modem zat aangesloten. Dat was een technicolor TC7210 met een strakke 600Mbit verbinding.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De configuratie van het OFDM-kanaal moet worden aangepast, met de huidige configuratie zijn de downloadsnelheden die je nu haalt naar verwachting het maximaal haalbare. Hieronder de gewenste/gebruikelijke configuratie:

 

20221214-01.png

 

Je kunt wel overwegen om de TG3492 door een UBC1318 te laten vervangen, welke bij uitstek geschikt is om in bridge mode te worden gebruikt.

pox-ie

Level 10
  • 417Posts
  • 8Oplossingen
  • 132Likes

@iRuud  er zit een foto tussen (untitled) wat niks met je modem te maken heeft misschien verstandig om die te verwijderen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemorgen iRuud en een warm welkom op de Community,

Super dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je vraag. Zo te zien zijn de hier aanwezige experts al druk met je aan het analyseren geslagen. Ik heb zelf ook even een blik geworpen op jouw verbinding en wat @tobiastheebe in z'n bericht aangeeft klopt. Er dient e.e.a. aangepast te worden m.b.t. de configuratie op het OFDMA kanaal dit zal voor verdere verbetering zorgen m.b,.t. de internetsnelheid. Eind van de week worden er wijzigingen doorgevoerd aan netwerkzijde die voor verbetering zorgen. Qua capaciteit zie ik hier op het netwerk overigens geen probleem.

Daarnaast zie ik ook dat het modem soms bijna tegen het maximum vermogen aan staat te zenden. Ik heb kosteloos een nieuw setje aansluitmaterialen opgestuurd zodat we een probleem met de huidige splitter en modemkabel uit kunnen sluiten. Het valt mij ook op dat er relatief veel uploadverkeer is. Kun je nagaan of er applicaties gebruikt worden (bijv. Torrentclient) die continue de maximale upload van het modem gebruiken?

Tot slot: als je wilt kunnen wij het huidige modem voor je omruilen naar een non-wifi modem (Ubee) aangezien je het huidige modem toch bridged gebruikt i.c.m. je eigen router. Laat maar weten of je dit wilt. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Daarnaast zie ik ook dat het modem soms bijna tegen het maximum vermogen aan staat te zenden.

Mogelijk heeft TS het kapje nog niet verwijderd van de POA 01-UPC en is een contactprobleem tussen AOP en splitter de oorzaak.

iRuud
Topicstarter
Level 7
  • 170Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

@Paul  schreef:


Tot slot: als je wilt kunnen wij het huidige modem voor je omruilen naar een non-wifi modem (Ubee) aangezien je het huidige modem toch bridged gebruikt i.c.m. je eigen router. Laat maar weten of je dit wilt. 


Graag... Een non-wifi modem (Ubee) zou ik inderdaad op prijs stellen... 

 

Er draait 24/24 een radiozender maar dat zou maar 500 kb/s upstream moeten zijn en worden er met regelmaat grote bestanden geupload naar een server. Voor de rest zou upstream vrij moeten zijn.  

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@iRuud Hartelijk dank voor je bericht! Ik zorg ervoor dat je een ander modem ontvangt. Binnen 2 a 3 dagen kun je het nieuwe modem met de pakketdienst van Post NL in huis verwachten. Het huidige modem ontvangen wij graag retour op onderstaande retouradres.

 

XPO/Ziggo

Antwoordnummer 1070

5800 VB Venray

 

Let op: bewaar het verzendbewijs goed totdat je bericht van ons ontvangen hebt dat wij het modem retour ontvangen hebben. 

Laat je binnen dit topic weten wat je bevindingen zijn met het nieuwe modem en na de werkzaamheden aan het eind van de week?

iRuud
Topicstarter
Level 7
  • 170Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

@tobiastheebe  schreef:

Mogelijk heeft TS het kapje nog niet verwijderd van de POA 01-UPC en is een contactprobleem tussen AOP en splitter de oorzaak.

Had dan het probleem er ook niet moeten zijn bij het vorige modem (TC7210). Bekabeling en splitter is hetzelfde alleen de modems zijn veranderd

 

Verwijderd account
Niet van toepassing

Dat modem stelt minder hoge eisen en is stabieler, misschien had je er daardoor geen last van.

Maar met de door Paul gestuurde POA254 zou je dat contactprobleem sowieso niet meer moeten.

iRuud
Topicstarter
Level 7
  • 170Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Geprobeerd maar zelf kon ik die niet meer verwijderen, De MOD heeft het inmiddels gedaan. Dank daarvoor 😉

 

iRuud
Topicstarter
Level 7
  • 170Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Even een update.
Er is nog geen nieuwe configuratie in de Connectbox Giga gezet. zie bijlage

 

Ubee modem en kabels zijn binnen. Morgen de Connectbox Giga vervangen voor de Ubee zonder WiFi.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Die configuratiewijziging van het OFDM-kanaal is vrij ingrijpend en geldt voor het gehele wijknet, niet alleen voor jouw modem. Vermoedelijk is het wijknet nog niet 100% gereed voor >862 MHz, mogelijk moeten er ook nog onderdelen worden vervangen. Er zou hiervoor officiële communicatie van werkzaamheden moeten zijn.

iRuud
Topicstarter
Level 7
  • 170Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Ik reageerde even op de melding van Ziggo Paul. Die schreef hetvolgende: "Eind van de week worden er wijzigingen doorgevoerd aan netwerkzijde die voor verbetering zorgen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Dat is een algemene mededeling die in een aantal topics is geplaatst, ik betwijfel of deze betrekking heeft op het OFDM-kanaal.

iRuud
Topicstarter
Level 7
  • 170Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Net het UBE Modem aan gesloten

 

Dit zijn de results

Status

This page displays information on the current system status.

 

Information
Standard Specification CompliantDOCSIS 3.1
Hardware Version2.73.2
Software Version12.5.8011.S15.ZIGGO
Cable Modem MAC AddressA4:CF:D2:E0:90:30
Cable Modem Serial NumberU1318Z2134F4
CM certificateInstalled

 

 

 

Status
System Up Time0 days 00h:20m:46s.00
Network AccessAllowed
Board Temperature54.0 degree Celsius

 

 

Connection

This page displays information on the current system connection status.

 

Frequency start value
Starting Frequency(MHz)

 

CM IP Prov Mode: Honor MDD
Ethernet WAN Mode: 
Bidirectional Forwarding Detection: 
Current System Time: Sat Dec 17 12:42:27 2022

 

Startup Procedure
ProcedureStatusComment
Acquire Downstream Channel666000000Locked
Connectivity StateOKOperational
Boot StateOKOperational
Configuration FileOKbac103000106a4cfd2e09030
SecurityEnabledBPI+

 

 

CM Downstream Channel Info
ChannelLock StatusChannel TypeChannel IDFrequencyWidthPowerSNRModulation Profile IDCorrectablesUncorrectables
1LockedSC-QAM Downstream9666000000 Hz8000000 Hz9.9 dBmV42.3 dBQAM25600
2LockedSC-QAM Downstream1602000000 Hz8000000 Hz10 dBmV42.4 dBQAM25600
3LockedSC-QAM Downstream2610000000 Hz8000000 Hz9.8 dBmV42.4 dBQAM25600
4LockedSC-QAM Downstream3618000000 Hz8000000 Hz9.9 dBmV42.4 dBQAM25600
5LockedSC-QAM Downstream4626000000 Hz8000000 Hz10 dBmV42.4 dBQAM25600
6LockedSC-QAM Downstream5634000000 Hz8000000 Hz10.3 dBmV42.4 dBQAM25600
7LockedSC-QAM Downstream6642000000 Hz8000000 Hz10.2 dBmV42.3 dBQAM25600
8LockedSC-QAM Downstream7650000000 Hz8000000 Hz10.1 dBmV42.3 dBQAM25600
9LockedSC-QAM Downstream8658000000 Hz8000000 Hz9.8 dBmV42.2 dBQAM25600
10LockedSC-QAM Downstream10674000000 Hz8000000 Hz10 dBmV42.1 dBQAM25600
11LockedSC-QAM Downstream11682000000 Hz8000000 Hz9.9 dBmV42.1 dBQAM25600
12LockedSC-QAM Downstream12690000000 Hz8000000 Hz10 dBmV42.1 dBQAM25600
13LockedSC-QAM Downstream13698000000 Hz8000000 Hz10.3 dBmV42.1 dBQAM25600
14LockedSC-QAM Downstream14706000000 Hz8000000 Hz10.3 dBmV42.1 dBQAM25600
15LockedSC-QAM Downstream15714000000 Hz8000000 Hz10.4 dBmV42.1 dBQAM25600
16LockedSC-QAM Downstream16722000000 Hz8000000 Hz10.5 dBmV42.3 dBQAM25600
17LockedSC-QAM Downstream17730000000 Hz8000000 Hz10.5 dBmV42.3 dBQAM25600
18LockedSC-QAM Downstream18738000000 Hz8000000 Hz10.2 dBmV42 dBQAM25600
19LockedSC-QAM Downstream19746000000 Hz8000000 Hz10.3 dBmV41.9 dBQAM25600
20LockedSC-QAM Downstream20754000000 Hz8000000 Hz10.6 dBmV42.2 dBQAM25600
21LockedSC-QAM Downstream21762000000 Hz8000000 Hz10.7 dBmV42.1 dBQAM25600
22LockedSC-QAM Downstream22770000000 Hz8000000 Hz10.6 dBmV42 dBQAM25600
23LockedSC-QAM Downstream23778000000 Hz8000000 Hz10.3 dBmV41.8 dBQAM25600
24LockedSC-QAM Downstream24786000000 Hz8000000 Hz10.2 dBmV41.7 dBQAM25600
25LockedSC-QAM Downstream25794000000 Hz8000000 Hz10 dBmV41.6 dBQAM25600
26LockedSC-QAM Downstream26802000000 Hz8000000 Hz9.8 dBmV41.4 dBQAM25600
27LockedSC-QAM Downstream27810000000 Hz8000000 Hz9.8 dBmV41.4 dBQAM25600
28LockedSC-QAM Downstream28818000000 Hz8000000 Hz9.9 dBmV41.3 dBQAM25600
29LockedSC-QAM Downstream29826000000 Hz8000000 Hz9.7 dBmV41.4 dBQAM25600
30LockedSC-QAM Downstream30834000000 Hz8000000 Hz9.6 dBmV41.3 dBQAM25600
31LockedSC-QAM Downstream31842000000 Hz8000000 Hz9.4 dBmV41.2 dBQAM25660
32LockedSC-QAM Downstream32850000000 Hz8000000 Hz9.4 dBmV41.2 dBQAM25600
33LockedOFDM Downstream159578000000 Hz38000 kHz10.8 dBmV43.6 dBOFDM PLC00

 

 

CM Upstream Channel Info
ChannelLock StatusChannel TypeChannel IDFrequencyWidthPowerModulation/Profile ID
1LockedATDMA158800000 Hz6400000 Hz49 dBmV2
2LockedATDMA252000000 Hz6400000 Hz49 dBmV2
3LockedATDMA345200000 Hz6400000 Hz48.5 dBmV2
4LockedATDMA438400000 Hz6400000 Hz47.5 dBmV2
5LockedOFDMA Upstream715300000 Hz15600 kHz40.25 dBmV3 4 12 13
MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

zowel de downstream als de upstream vermogen is te hoog

 

iRuud
Topicstarter
Level 7
  • 170Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

@MR_CHIP  schreef:

zowel de downstream als de upstream vermogen is te hoog

 


Wat is hier aan te doen?
Zwarte kabel vervangen voor een witte...
Giga Modem vervangen voor een Ubee

 

Voor de rest kan ik denk ik weinig doen.

 

Verwijderd account
Niet van toepassing

Misschien een demper, maar denk dat downstream dan wel goed is, maar dat upstream nog veel hoger is dan nu.Niet wenselijk.Maar ik weet dat niet zeker.

Denk dat er een monteur nodig is om de versterking in de EV aan te passen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De DS moet tussen -8 en 11 dBmV liggen, US ATDMA tussen 36 en 51 dBmV, US OFDMA tussen 30 en 45 dBmV. Het is dus nog acceptabel, maar niet optimaal. Als het vermogen stabiel is, dan kan dit probleemloos functioneren. Op mijn modem was de DS vrij langdurig 11~12 dBmV omdat er 15~16 dBmV aanwezig is op mijn AOP. Ik heb dit eind juli gecorrigeerd met een 6 dB FPA (forward path attenuator) en gebruik een CSX-02 als splitter. Een Europees kabelmodem moet een vermogen tussen -13 en 17 dBmV accepteren, monteurs moeten ervoor zorgen dat het vermogen op het modem tussen -8 en 11 dBmV ligt.

 

Binnenshuis kan het zendvermogen US ~3 dBmV verlaagd worden met een aftakelement/tap en het modem aangesloten op de uitgang (pass-through). Wel wordt het vermogen DS dan ~3 dBmV hoger en zou gecorrigeerd moeten worden met een 10 dB FPA. De TV/decoder wordt dan op de tap aangesloten, welke ook 10 dB kan zijn. Dit alles is zeker geen standaard aansluitwijze.

 

Het wisselen van de tap op de EV-multitap is lang niet altijd mogelijk en zorgt niet voor een beter zendvermogen US. Wel kan het vervangen van de F connector voor verbetering zorgen.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik denk idd dat dit allee op te lossen is door een monteur die werkzaamheden doet in de EV

Uitgelicht topic