iRuud

Level 7
  • 170Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Internet Giga: Instabiele verbinding - modem in bridge mode

Sinds een tijdje GIG internet van Ziggo... 
Moet zeggen dat het mij een beetje tegenvalt. 
De verbinding is zo instabiel als wat..  haal bij lange de 1G niet

Kan iemand zien wat het probleem is?

(Modem staat in Bridge mode)

 

** Moderator edit: 1 bijlage verwijderd ivm privégegevens **

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@iRuud Dank voor het delen van de foto's! We zijn blij dat de straat nu dicht is. Ik geef je feedback nog even door richting de aannemer die hier geweest is. De compensatie voor wat betreft de storingsperiode heb ik voor jou in orde gemaakt zoals per privébericht besproken is. 

Bekijk in context

171 Reacties 171
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @iRuud 

Goed dat u de foto’s bij uw bericht heeft geplaatst.

Om mogelijke oorzaken uit te sluiten: zou u ook een foto kunnen plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo uw huis binnenkomt (het abonnee overnamepunt) met eventuele splitters, signaalversterkers en het modem op de foto?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De configuratie van het OFDM-kanaal (waar Internet Giga primair van afhankelijk is) heeft nog niet de definitieve configuratie. Het kanaal is op een lagere frequentie geplaatst dan gebruikelijk (559 i.p.v. 879 MHz), vóór de SC-QAM-kanalen i.p.v. daarachter en is smaller dan gebruikelijk (40 i.p.v. 96/122 MHz). Dit kun je niet zelf oplossen, een moderator kan hopelijk meer duidelijkheid geven over wanneer de configuratie wordt aangepast op het CMTS waar jouw modem onderdeel van is. Het wijknet lijkt nog niet (volledig) te zijn voorbereid op c.q. vernieuwd voor DOCSIS 3.1.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

 

Om andere zaken uitsluiten, is een foto van het AOP + aansluitmateriaal waardevol.

Verwijderd account
Niet van toepassing

Hoi @iRuud ,

Je hebt de foto's later toegevoegd zo te zien.Een POA 254+ F-F kabel is in principe beter, maar de huidige opstelling zou ook moeten voldoen.Echter kan je beter het kapje van de splitter verwijderen, en de splitter zonder kapje goed vastdrukken.Daarna het modem herstarten.

 

Ik hoor wel regelmatig dat dit modem zeer slecht is qua stabiliteit van de snelheid, misschien kan hij omgeruild worden voor een Sagemcom of Ubee.De eerste raad ik aan bij het gebruik van wifi van het modem zelf, de 2 bij een los wifi/router systeem.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Gezien je bridge mode gebruikt, welk merk en type router gebruik je en is QoS hierop actief?

 

Met de huidige specificaties van het OFDM-kanaal verwacht ik geen hogere downloadsnelheid met een ander type modem.

iRuud
Topicstarter
Level 7
  • 170Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

De Smart WiFI modem Giga staat in Bridge modus dus een modem zonder WiFI zou prima zijn..  😉
Het vorige modem (Technicolor TC7210) was een stuk stabieler... 

 

Verwijderd account
Niet van toepassing

Ok, dan zou ik de Ubee nemen, dat is de beste keuze.

Maar haal je direct op het modem wel de goede snelheid?Denk dat je de vragen van @tobiastheebe nog niet gezien had.

iRuud
Topicstarter
Level 7
  • 170Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Achter het modem staat een Orbi RBR20.
Kan de QoS settings even niet vinden

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De RBR20 (en andere Orbi-types) lijkt/lijken geen QoS te ondersteunen, dus dat zou geen beperking moeten zijn.

 

Kun je inderdaad de snelheid testen met een PC direct op het modem aangesloten? Om de PC een bruikbaar IP-adres te laten ontvangen, moet het modem opnieuw opgestart worden. Controleer tijdens een test ook de CPU-belasting op de PC.

 

De huidige configuratie van het OFDM-kanaal is echter waarschijnlijk de oorzaak, zie mijn eerste reactie in dit topic.

iRuud
Topicstarter
Level 7
  • 170Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Als de MOD langs komt dan mag hij een Ubee regelen.  😉
Omdat het modem in bridge staat kan ik (correct me if i'm wrong) niet rechtstreeks op het modem testen. 
Wordt ook lastig ivm. met de rest die achter het modem hangt en door moet draaien.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Bij bridge mode kun je wel rechtstreeks een PC op het modem aansluiten om te testen, alleen moet het modem opnieuw opgestart worden i.v.m. het MAC-filter.

 

Voor gebruik in bridge mode is de UBC1318ZG wel geschikter dan de TG3492LG-ZG, maar ik betwijfel of dit de oplossing is.

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Je kan ook direct aan modem testen.

iRuud
Topicstarter
Level 7
  • 170Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Direct op het modem testen wordt een beetje lastig omdat er 24/24 een verbinding nodig.. 

Wisselen van IP gaat wel een tijdje duren.. Ik wacht even op een moderator om het modem in de definitieve configuratie te laten zetten en het modem om te wisselen voor een Ubee.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Voor de meelezers en gebruikers van een POA-01 B / POA-01 UPC, deze splitters en toegepaste IEC/F kabels zijn niet slechter dan de POA 254 met F/F kabel, er is geen enkele technische reden om te denken dat er nu nieuwe splitters en kabels nodig zouden zijn als je geen klachten ervaart.

Er zijn miljoenen van die splitters en kabels in gebruik, zonder enig probleem.

 

Een POA 254 zou alleen in heel bepaalde verbinding situaties een betere keuze kunnen zijn, vandaar dat monteurs die bij zich hebben.

Verwijderd account
Niet van toepassing

Hoi @Bert ,

Klopt natuurlijk,  echter merk ik wel dat er wat verschillende meningen over zijn.

Sommige mensen vinden de POA-254 een stuk beter.Maar het hoeft natuurlijk niet ''perfect'' te zijn, als het maar goed werkt.Zelf gebruik ik ook een POA-01-B; maar ik ervaar geen enkel probleem.Maar al mijn bekabeling en apparatuur is dan ook wel recent.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Verwijderd account "Sommige mensen vinden de POA-254 een stuk beter."

De specificaties zijn gelijk naar het modem toe en retour.

Voor de TV heeft de POA 254 een banddoorlaatfilter 254 – 862 MHz op de TV/Radio-poort en wat alles eronder en erboven aan signaal blokt, heen en terug.

 

Het is denk ik niet een kwestie van een betere splitter, maar het is een andere splitter.

 

In bepaalde gevallen kan er een storingssignaal retour komen uit het TV deel van het coax netwerk in de woning en dat storingssignaal wordt dan geblokt, mits het niet in de TV frequenties zit, want die is gewoon open.

Als er nu een dergelijk storingssignaal uit de woning komt, dan komt die storing ook op het verdere coax netwerk van Ziggo en dat wordt gezien door Ziggo en wordt er vanuit Ziggo actie ondernomen om die storing eruit te krijgen.

Dan krijgt die persoon een brief dat er een storing gemeten wordt vanuit de woning en dan gaat Ziggo die storing opzoeken en gratis oplossen.

Verwijderd account
Niet van toepassing

Ok, duidelijk @Bert !

iRuud
Topicstarter
Level 7
  • 170Posts
  • 1Oplossingen
  • 35Likes

Is er al een MOD langs geweest die mij eventueel verder kan helpen?

 

Verwijderd account
Niet van toepassing

Nog niet helaas, een moderator reageert hier in je topic, dus je ziet het vanzelf.Denk dat ze morgen wel aan je vraag toekomen.

Kameleon.1987

Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Er is één ding waar ik nog mijn vraagtekens bij zet.
Ik zie twee zwarte kabels in de poa zitten. Welke van deze twee loopt naar het modem, hoe lang is deze kabel, en loopt deze er rechtsteeks heen, of zitten er nog koppelstukken of andere kabels op aangesloten?

Uitgelicht topic