1
Vraag
2
Reacties
FEDRMI

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Internet Downloadsnelheid wordt niet gehaald

Beste allemaal,

 

Sinds zaterdag heb ik het abonnement thuis verhoogd naar Gigabit internet van Ziggo.

Echter kom ik nu tegen het probleem aan dat mijn maximale downloadsnelheid (in combinatie met M4 mesh AP's) rond de 430Mb/s stopt. De uploadsnelheid van 50Mb/s wordt wel gehaald waaruit ik concludeer dat er weinig tot geen snelheid verloren gaat door de mesh routers als het op uploaden aankomt.

Hebben jullie enig advies? 😁

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De TP-Link Deco M4 AP's zijn niet geschikt voor snelheden boven ~500 Mbps omdat ze beperkt zijn tot 2×2 MIMO (gelijktijdige verbindingen). Je zou moeten upgraden naar AP's met betere specificaties (Wi-Fi 5 (802.11ac) met 3×3 MIMO op 5 GHz of Wi-Fi 6 (802.11ax)), daarmee zou je 800~900 Mbps kunnen halen op geschikte apparatuur.

 

Een downloadsnelheid van 430 Mbps is een prima resultaat voor een budget-AP als de TP-Link Deco M4.

 

Exact 1 Gbps is overigens alleen haalbaar onder specifieke omstandigheden. In het algemeen maak je gebruik van gigabit ethernet en is ~940 Mbps de maximaal haalbare downloadsnelheid, ongeacht of je van ethernet of Wi-Fi gebruik maakt.

 

Hoe zijn de AP's geconfigureerd (router/AP mode, zie pagina Meer, Geavanceerd, Bewerkingsmodus in de Deco-app) en onderling verbonden (ethernet/Wi-Fi)?

Bekijk in context

13 Reacties 13
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De TP-Link Deco M4 AP's zijn niet geschikt voor snelheden boven ~500 Mbps omdat ze beperkt zijn tot 2×2 MIMO (gelijktijdige verbindingen). Je zou moeten upgraden naar AP's met betere specificaties (Wi-Fi 5 (802.11ac) met 3×3 MIMO op 5 GHz of Wi-Fi 6 (802.11ax)), daarmee zou je 800~900 Mbps kunnen halen op geschikte apparatuur.

 

Een downloadsnelheid van 430 Mbps is een prima resultaat voor een budget-AP als de TP-Link Deco M4.

 

Exact 1 Gbps is overigens alleen haalbaar onder specifieke omstandigheden. In het algemeen maak je gebruik van gigabit ethernet en is ~940 Mbps de maximaal haalbare downloadsnelheid, ongeacht of je van ethernet of Wi-Fi gebruik maakt.

 

Hoe zijn de AP's geconfigureerd (router/AP mode, zie pagina Meer, Geavanceerd, Bewerkingsmodus in de Deco-app) en onderling verbonden (ethernet/Wi-Fi)?

FEDRMI
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt voor je onderbouwing maar op bol.com staat dit bij de omschrijving van de M4. 1000 zou dan toch haalbaar moeten zijn?

  • Totale wifi snelheid: 1200 Mbps 
  • Wifi 5 (AC)
  • Dual-band
  • Gigabit (Tot 1000 Mbps) 
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Dit zijn getallen die puur voor de marketing zijn bedoeld en weinig zeggen over de snelheden die in de praktijk kunnen worden gehaald. '1200 Mbps' is een combinatie van de theoretische maximumsnelheden van 2,4 en 5 GHz (300 + 867 Mbps) en afgerond naar boven, '1000 Mbps' heeft betrekking op de linksnelheid via ethernet.

FEDRMI
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Denk je dat TP-Link Deco X60 - Mesh WiFi - Wifi 6 - AX5400 voldoet om dit te behalen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Dit zijn Wi-Fi 6 (802.11ax) AP's waarmee je gemakkelijk de eerder genoemde 800~900 Mbps moet kunnen halen, op voorwaarde dat de Wi-Fi-adapter van jouw PC/tablet/telefoon ook over de juiste specificaties beschikt.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

De zeshoekige SmartWifi pods hebben betere specificaties, maar die hebben nog geen wifi6.

Ik haal via 5 GHz en een laptop 2X2 MIMO 650 Mb/s op een bedrade pod met het modem.

 

Heb je een laptop met 4X4, dan zou je met de pods wel 945 Mbit/s moeten kunnen halen.

 

Met dezelfde laptop met wifi6 is de snelheid op het Sagemcom (zwarte) modem 950 Mbit/s.

 

Wifi / Ethernet specs:
Dual Band – 2x2 2.4Ghz en 4x4 5Ghz MIMO 802.11 B/G/N/AC
2.4GHz - 20/40MHz en 5 GHz - 20/40/80MHz
AC2100 Gigabit Wifi (300+1733 Mbps)
Ethernet: 100/1000Mbps

Beveiliging:
WPA2-PSK (AES)
SPI Firewall
VPN passthrough


Processor: ARM a7 – 900MHz
RAM Memory: 256MB
QoS: WMM, DSCP en 802.1p

FEDRMI
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Over welk type heb jet het mbt de zeshoekige pods?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De SmartWifi pods zijn inderdaad ook een optie.

Xenon

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Goedemiddag,

Ik heb sinds enkele weken 3 x TP-link M4 staan als AP. 1G abbonement. De 3 M4's zijn alle bedraad.
Als ik op de Ethernet poort een PC aansluit haal ik met moeite 290 - 310 Mb/s download. Upload is altijd
70-72 Mb/s. Als ik de PC rechtstreeks aansluit op de kabel van de M4 heb ik een prima snelheid 920-940 MB/s.
Dit doet zich voor op alle 3 de M4's.

Heeft iemand advies hoe dit op te lossen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

@Xenon Ik maak uit je reactie op dat het modem in router mode is geconfigureerd, de Deco's zouden in dit geval in AP mode geconfigureerd moeten zijn, is dat het geval? Zie de pagina Meer, Geavanceerd, Bewerkingsmodus in de Deco-app.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Xenon  schreef:

Goedemiddag,

Ik heb sinds enkele weken 3 x TP-link M4 staan als AP. 1G abbonement. De 3 M4's zijn alle bedraad.
Als ik op de Ethernet poort een PC aansluit haal ik met moeite 290 - 310 Mb/s download. Upload is altijd
70-72 Mb/s. Als ik de PC rechtstreeks aansluit op de kabel van de M4 heb ik een prima snelheid 920-940 MB/s.
Dit doet zich voor op alle 3 de M4's.

Heeft iemand advies hoe dit op te lossen?



Vreemd, misschien de Deco set eens helemaal resetten en aangezien u ondertussen bekent bent met alle benodigde acties, is een algehele reset snel gedaan.

Reset de Deco's als volgt :
-Verwijder alle Deco stations in de Deco app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.


Installeer de Deco's als volgt :
-Controleer de netwerkkabel naar het 1ste Deco station ( = de master ) en zet deze aan.
-Start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg de master hieraan toe.
-Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, zet dan nu de Deco set in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan, sluit eventueel de netwerkkabel aan, zet het station aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.
-Wacht een tiental minuten en voer daarna "Netwerk optimalisatie' uit.

M.b.t. "...Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan..." : waarschijnlijk moet u daarvoor wat extra meters heen-en-weer lopen, maar zo wordt tijdens de configuratie direct duidelijk of er b.v. verbindings-problemen zijn.


Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, daarin wordt heel veel uitgelegd.

Xenon

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Modem staat als router, de drie M4's als AP mode. 

Xenon

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor uw reactie. Ik ga het proberen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic