Lionman

Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Intern adres modem wijzigen

Op dit moment bezit ik nog een Cisco EPC3925. Bevalt perfect overigens; nooit een beter modem gehad!

In de UPC tijd is het IP adres door UPC gewijzigd van 192.168.1.1 naar 192.168.2.1

Dit om conflicten met mijn routers, die 192.168.1.1 gebruiken, te voorkomen.

 

Blijkbaar vond Ziggo het tijd om mijn oude pakket te wijzigen en zou ik een modem krijgen van Itron Tech. (?)

Mag ik aannemen dat ik ook op dit modem kan inloggen om het IP adres te wijzigen en WLAN op disabled te zetten? Ik hoor het graag om me alvast voor te bereiden.....

121 Reacties 121
Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

1) Ben benieuwd wie van de drie het gaat worden. Tel. medewerkster had het over "de connectbox" en later over een "wit kastje"....

Maar ik kijk nergens meer van op: vlg een eerdere medewerker was er ook een monteur ingepland, vlg een andere was hierover niets te vinden.....

2) Betreft die link naar SmartWifi modem: maten/afmetingen kan ik niet vinden. En wat is van toepassing wat betreft die linken (welke onderin genoemd worden) over het aansluiten? De link over een nieuwe aansluiting of het vervangen van een bestaande?

3) Vlg de tel. medewerkster zou het ip 192.168.0.1 zijn. Ik begrijp dat dat onjuist is?

Kom ik "dus" in het menu met 192.168.178.1? Ik neem aan dat bridge modus simpel te selecteren is, maar is het routerdeel/WiFi dan ook uitgeschakeld?? En kom ik na het activeren van die bridge modus in het menu met ip 192.168.100.1 ?? Wel handig om dat even zeker te weten....;-)

4) Wat betreft het laatste deel van het antwoord:

Alternatief is DMZ met statisch IP-adres of statische lease aan WAN-zijde van eigen router.

Dit wordt aardig technisch: 

Het modem heeft toch al een statische IP? Nml. die 192.168.178.1.....?

Of haal ik wat door elkaar? En de eigen route heeft toch ook al een statisch IP? In mijn geval 192.168.1.1.....

Lastige vragen, maar ik hou niet zoveel van verrassingen.......

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Geen probleem hoor, ik houd van 'lastige' vragen. 😉

 

  1. Als de medewerkster het over een 'wit kastje' had, dan moet dat wel de Arris of Compal Connect Box zijn.
  2. De afmetingen zijn circa 5×25×20 cm. Je kunt de handleiding Vervangend modem installeren (2.7 MB) aanhouden.
  3. Voor de Hitron is 192.168.0.1/24 het adres en subnet voor het LAN, voor de Arris en Compal is het 192.168.178.1/24. Voor bridge mode moet, zoals eerder aangegeven eerst het profiel naar IPv4 Only worden omgezet door de helpdesk of een moderator. Daarna kun je zelf bridge mode activeren en is het modem op 192.168.100.1 bereikbaar.
  4. Ik bedoelde het IP-adres van jouw eigen router, aan diens WAN-zijde. Dit adres valt in het LAN van de modemrouter. Jouw eigen router gebruikt dus 192.168.1.1/24 aan LAN-zijde en 192.168.178.x/24 aan WAN-zijde. Hiervan is overigens geen sprake met bridge mode, jouw router ontvangt dan direct een publiek IPv4-adres van de DHCP-server van Ziggo. Het subnet 192.168.178.0/24 bestaat in dat geval niet.
Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Het wordt duidelijker. Maar......

3) Ik heb me laten vertellen dat IPv4 ook zelf ingesteld kan worden in voormalig UPC gebied.

Dat klopt dus niet?? En moet ik dus al direct na aansluiten contact opnemen met de helpdesk.... ;-(  Dan zouden ze ook gelijk die bridge modus kunnen activeren(?) En is WiFi dan ook uitgeschakeld....?

4) Mijn eigen router gebruikt 192.168.1.1

De huidige router (met uitgeschakelde WiFi) gebruikt 192.168.2.1

Dit heeft nog nooit tot conflicten geleid. Kan het dat nu dan wel doen als ik verder niets zou doen dan WiFi disabelen?

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Ik bedoelde modem ipv router waar het over 192.168.2.1 gaat

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

IPv4 Only moet altijd door de helpdesk of een moderator geregeld worden, ook in fUPC. Alleen als je nu al de EPC3925 in bridge mode zou zetten, dan zal de nieuwe modemrouter ook automatisch in bridge mode staan. Op dat moment zendt het WiFi AP geen SSID's meer uit, maar bij i.i.g. de Compal CB blijkt de 5 GHz-radio wel te blijven scannen t.b.v. DFS, ook in bridge mode.

 

Als je geen bridge mode gaat gebruiken en beide routers gebruiken een eigen subnet, dan kunnen er geen conflicten ontstaan. Wel heb ik eens gezien dat DHCP-verkeer van het ene subnet in het andere terecht komt. Uit voorzorg zou ik de DHCP-server van de modemrouter uitschakelen en een statisch IP-adres instellen aan WAN-zijde van jouw eigen router, bijvoorbeeld 192.168.178.2. Zo had ik het destijds geregeld op mijn EPC3928.

Just Dobby

Level 4
  • 38Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Hee @tobiastheebe ,

 

Ik kom hier toevalllig terecht en zie iets interessants:

 


Juist in voormalig UPC-gebied is het vaak nodig om IPv4 Only aan te vragen t.b.v. port forwarding, omdat Full DS niet beschikbaar is

fZiggo hier - FULL_DS ipv DS_LITE - Is het dan tegenwoordig mogelijk om een ipv6 /48 te krijgen?? Dat zou wel relaxed zijn, niet zelf meer te hoeven tunnelen? Maar goed - als inbreker op deze thread maar niet te uitgebreid..

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

@Just Dobby Als jouw modemrouter nu Full DS gebruikt, dan zou je over een /64-prefix beschikking moeten hebben. Met DS-Lite zou dit precies hetzelfde moeten zijn.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Hopelijk kom ik niet drammerig over, maar ik hou van "keep it simple".

Dus, nogmaals, het enige dat in het verleden is gebeurd met het UPC modem zijn 2 dingen:

1) het local IP is (door UPC) gewijzigd van 192.168.1.1 in 192.168.2.1 Dit om problemen met eigen router (192.168.1.1) te voorkomen. Vervolgens heb ik Wireless Network op disabled gezet. Da's alles.

En het loopt al meer dan 5 jaar als een tierelier. 100% probleemloos. DHCP enabled.

Misschien kan het allemaal beter, maar ik ben dik tevreden.

De hamvraag is dus of ik dit kan herhalen: Wireless Network op disabled. Local IP (192168.178.1 in geval van die connectbox, bij Hitron 192.168.0.1) kan toch prima ongewijzigd blijven dan?

En zie ik het verkeerd als ik zeg dat mijn router al een statische IP heeft (192.168.1.1)?

De helpdeskmedewerker was van mening dat ik het zou kunnen herhalen als dit al zo lang prima functioneert. Maar kan dat ook?

 

 

 

Just Dobby

Level 4
  • 38Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

@tobiastheebeik heb geen IPv6 van Ziggo (tried and trusted Cisco 3928) en CGNAT is niet echt een serieuze optie natuurlijk.. maar e.e.a. zou nu dan ook volledig native Ziggo moeten kunnen dus? Misschien toch tijd om daar weer eens in te duiken.. als ze inderdaad echt FULL_DS kunnen leveren (erm.. momenteel geen KvK meer, dat is misschien lastig).. tijd om eens na te gaan denken..

 

Bedankt in elk geval! - fijne avond

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Ik zag trouwens in mijn huidige modem (EPC 3925) geen enkele mogelijkheid voor bridge modus. Bij Administration > Management kom ik "Connection Mode" tegen. Staat op Dual IP. Andere opties: Static IP en DHCP.....

Dit klopt niet met de infopagina op Ziggo. Daar staat bij "Working Mode" een mogelijkheid tot Bridged Only.....

 

Ik hoop echter dat ik de actie van jaren geleden kan herhalen. Wireless Network op disabled. IP kan m.i. toch ongewijzigd blijven, omdat er nooit conflicten zijn geweest....?

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Nog een aanvulling op mijn vragenreeks: ik kan weinig info vinden mbt de instellingen van die Hitron (mocht het die worden).

Is daar info over?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

@Just Dobby In fZiggo is het als volgt geregeld: klanten die vóór april 2017 een internetabonnement hebben afgesloten ontvangen Full DS (ik neem aan dat jij tot die groep behoort), anders wordt DS-Lite toegewezen. Een KvK-nummer is geen voorwaarde voor Full-DS, het is voor zowel consumenten als zakelijk beschikbaar.

 

@Lionman Familie van ons in fUPC gebruikte destijds ook een EPC3925 maar ik kan mij niet meer goed herinneren of destijds de optie 'working mode' beschikbaar was in de interface. Op de Arris en Compal CB is het sowieso mogelijk om zelf bridge mode te activeren in fUPC (op voorwaarde dat het modem IPv4 Only-profiel gebruikt) en op de Hitron CGNV4 zou dit ook moeten kunnen. Ik heb screenshots gevonden van de GUI zoals deze er voor Virgin Media-klanten eruit ziet en het lijkt sprekend op de interface van de Technicolor TC7200 die ik bij familie elders in fUPC beheer.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Duidelijk!

Toch ga ik er vanuit dat ik de actie van destijds (met de EPC3925) kan herhalen: Wireless Network uit/disabled.

Het local IP kan m.i. ongewijzigd blijven, omdat het de rest (eigen router) niet in de weg zit.

Dit is voor mij de meest simpele oplossing. Misschien niet de meest ideale, maar het functioneert al vele jaren perfect en probleemloos!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De WiFi-radio's kun je hoe dan ook uitschakelen als je geen bridge mode gaat gebruiken en wat betreft de IP-instellingen voor het LAN verwacht ik ook geen problemen aangezien de CGNV4, 192.168.0.1/24 gebruikt en jouw router, 192.168.1.1/24. Enige wat ik dus wel adviseer is om de DHCP-server uit te schakelen op de modemrouter en een statisch IP-adres te gebruiken aan WAN-zijde van jouw router.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Vwb de connectbox zal het niet anders zijn.

Dat laatste is me echter nog steeds onduidelijk Heb ik nu ook niet, DHCP op het modem staat op enabled. Werkt perfect. Maar ik zal het onthouden!

Statisch IP op WAN zijde vd router? Het enig bij mij bekende, is dat ik de eigen router een eigen IP heb gegeven. Of hebben we het over verschillende zaken?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het is puur een voorzorgsmaatregel. Zelf vind ik het fijn om services uit te schakelen die niet strikt noodzakelijk zijn. Een DHCP-server is niet noodzakelijk als er maar een apparaat actief is in het subnet (de eigen router) dat altijd ingeschakeld is. Verder staat de DHCP-server op de Arris en Compal CB (in tegenstelling tot de EPC3925/EPC3928) niet bepaald bekend om de stabiliteit. Zonder actieve DHCP-server is uiteraard een statisch IP-adres vereist.

 

Kort samengevat: de modemrouter in standaardconfiguratie zal vrijwel zeker prima werken i.c.m. jouw eigen router en LAN.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Geruststellende reactie!

Ik ga er mee aan de gang. Maar ik begrijp uit de diverse reacties dat die bridge mode toch de beste optie is. En dan vang je idd ook de uitschakeling van de DHCP.

Ik heb ook begrepen dat het een redelijk eenvoudige actie is.......

Maar is het idd zo dat het adres dat je invoert om in het modemmenu te komen wijzigt nadat je bridge modus geactiveerd hebt??? En geldt dat dan zowel voor de 2 connectboxen als de Hitron?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik ben zelf zeker voorstander van bridge mode. Geen dubbele router, firewall en NAT, één LAN-subnet i.p.v. twee. Hoe simpeler, hoe beter. Geen IPv6 levert tot nu toe geen problemen op.

 

Voor zowel de Arris en Compal CB geldt dat bij bridge mode de interface op 192.168.100.1 bereikbaar is. Op mijn UBC1318ZG werkt zowel 192.168.100.1 als 192.168.178.1. Voor de Hitron CGNV4 weet ik het niet omdat ik deze zelden langs zie komen op de community, maar ga ervan uit dat het daarop ook 192.168.100.1 is.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Ik neem toch aan dat het IP waarop het modem bereikbaar wordt in bridgemodus, toch ergens te vinden moet zijn in b.v. de handleiding en/of de Ziggo website..??

Geldt overigens voor ieder modem in bridgemodus dat alleen LAN poort # 1 te gebruiken is?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

In bridge mode is inderdaad alleen de LAN 1-poort actief.

 

Virgin Media geeft aan dat de Hitron CGNV4, 192.168.100.1 gebruikt voor de GUI in bridge mode, zoals verwacht. Op deze pagina staan ook instructies voor het inschakelen van bridge mode. Bij de Arris en Compal CB moet je op de pagina 'Router status' zijn. De door Ziggo verstrekte handleidingen voor de modemrouters zijn zeer summier en bevatten dit soort gegevens niet.

Uitgelicht topic