Lionman

Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Intern adres modem wijzigen

Op dit moment bezit ik nog een Cisco EPC3925. Bevalt perfect overigens; nooit een beter modem gehad!

In de UPC tijd is het IP adres door UPC gewijzigd van 192.168.1.1 naar 192.168.2.1

Dit om conflicten met mijn routers, die 192.168.1.1 gebruiken, te voorkomen.

 

Blijkbaar vond Ziggo het tijd om mijn oude pakket te wijzigen en zou ik een modem krijgen van Itron Tech. (?)

Mag ik aannemen dat ik ook op dit modem kan inloggen om het IP adres te wijzigen en WLAN op disabled te zetten? Ik hoor het graag om me alvast voor te bereiden.....

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Dank voor alle info.

Ik heb je advies opgevolgd en naar Engels geswitched. Modem mode lijkt me iets logischer dan router status. Verwarrend. Misschien een poging om een verwijzing aan te geven?

Maar goed: ik weet nu dat het allemaal klopt. 😉

Bekijk in context

121 Reacties 121
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ziggo levert momenteel modemrouters van de merken Arris, Compal en Ubee. In de meeste gevallen ontvang je een Connect Box van Arris of Compal. Waar heb je gelezen/gehoord over Itron? Zij maken o.a. kilowattuurmeters.

 

Op alle modemrouters is het mogelijk om het interne beheeradres en de DHCP-scope naar een ander subnet aan te passen. Uiteraard is het uitschakelen van de WiFi-radio's ook mogelijk.

 

Bij gebruik van een eigen router wordt overigens aangeraden om bridge mode te gebruiken.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Dank voor de reactie. Dat slaapt weer wat beter....;-)

Ik heb op het huidige Cisco modem geen bridge mode toegepast en de boel functioneert al 5 jaar achtereen 100% probleemloos.......

Degene die met de naam Itron aankwam, was de tel. medewerker van zakelijke helpdesk. Deze kwam, na het verhaal aangehoord te hebben, ook met opmerkingen over supportproblemen e.d.

Ik neem aan om zich in te dekken(?).

Maar hoe kom ik aan de weet hoe ik op het aangeboden modem in moet loggen? Meestal met het IP adres, maar waar is dat te vinden?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Router achter router c.q. dubbele NAT kan inderdaad ook prima werken, alleen de kans op problemen is groter. Ik gebruikte zelf een EPC3928 met eigen router in DMZ tot eind 2019.

 

Ik begrijp waar 'Itron' vandaan komt nu je aangeeft dat je met de zakelijke helpdesk gesproken hebt. Het gaat hier om een modemrouter van het merk Hitron, de CGNV4. Het standaard ingestelde beheeradres van de CGNV4 is 192.168.0.1, dit kun je uiteraard zelf aanpassen naar 2.1 via de webinterface.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Aha! Vandaar die "Itron" verwarring..... Is er nergens info te vinden bij Ziggo over dat modem?

En is het ook niet vreemd dat ik dat Cisco modem niet verder mag gebruiken??? Is toch Docsis 3.0......

 

Alleen je opmerking wat betreft "router achter router" begrijp ik niet helemaal. Als ik het WLAN deel op disabled zet, is daar toch geen sprake van.....?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik heb in mijn vorige bericht een link gezet naar de Hitron CGNV4, dit type wordt ook vermeld op de overzichtspagina.

 

Ondanks de leeftijd van de EPC3925 en de beperking van 8×4 kanalen, voldoet deze nog wel voor abonnementen tot circa 400 Mbps. De helpdesk is vaak erg enthousiast om een nieuw modem aan te bieden. Ik begrijp dat je liever de EPC3925 zou houden? Misschien is dat nog wel te regelen als je opnieuw contact opneemt met de helpdesk.

 

Ik vond de EPC3928 destijds een uitstekend modem. Familie van ons heeft jarenlang ook een EPC3925 gebruikt zonder enige problemen. Helaas ontving die op een gegeven moment geen IP-adres meer van Ziggo. Medewerker helpdesk had toen zonder overleg al een Connect Box geregeld.

 

Als je de WiFi-radio uitschakelt op de modemrouter, dan is dit nog steeds een router naast een modem. Je schakelt slechts het access point uit. Alleen bij bridge mode wordt routing/NAT uitgeschakeld, samen met de switch, access point, firewall en DHCP-server. Jouw eigen router ontvangt in dat geval direct een publiek IP-adres van de DHCP-server van Ziggo.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Duidelijk. Ik neem aan dat die bridge modus wel terug te vinden zal zijn in het menu.

De helpdesk was trouwens onverbiddelijk wat betreft het Cisco modem: "die ondersteunen wij niet meer".... Daar kan ik dus waarschijnlijk niet veel mee. Misschien nog één poging wagen?

 

Off topic: ik krijg iedere keer 5 x een zelfde mailtje met reactie. Vreemd!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Uit je vorige topic maak ik op dat je je in voormalig UPC-gebied bevindt. In dat geval is het inderdaad mogelijk om zelf bridge mode te activeren. Ik kan mij herinneren dat op de EPC3925 van familie van ons destijds ook deze optie aanwezig was (zij wonen ook in fUPC).

 

Uiteraard ondersteunt Ziggo nog steeds oudere modems. Zelfs EuroDOCSIS 2.0-modems zouden v.m. nog moeten werken. Helaas is niet elke medewerker van de helpdesk even flexibel. Ik zou zeker nog een poging wagen.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Ik ga zeker nog een poging wagen.

Maar wat heeft "voormalig upc gebied" te maken met wel- of niet in bridge modus (kunnen?) zetten? Ik zie die relatie niet...

 

Nog weer off topic:

Ik kreeg van deze laatste reactie überhaupt geen mailtje meer......

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Alleen in voormalig UPC-gebied (en indien het modem in IPv4 Only-modus staat) is het mogelijk om zelf bridge mode te activeren. In voormalig Ziggo-gebied moet bridge mode altijd door een medewerker van de helpdesk of community moderator geactiveerd worden. Ooit is dit zo bedacht en het is nooit gelijkgetrokken tussen de twee gebieden. Ziggo heeft de ambitie om de verschillen tussen fZiggo en fUPC weg te werken maar dit gaat waarschijnlijk nog jaren duren.

 

Soms lijken de notificaties via mail niet helemaal goed te lopen (geen of vertraagde notificatie of juist dubbele notificaties). Zelf heb ik dit uitgeschakeld, ik zie nieuwe reacties op topics vanzelf op de site.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Is 5508 / Veldhoven voormalig UPC gebied?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ja. 🙂

 

144111bd-c4db-400a-b67b-ecac93e72f62.png

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Lijkt me duidelijk. Ik neem "dus" aan dat ik zowel de Cisco als de Hitron zelf in bridge modus kan zetten...?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Klopt, op voorwaarde dat op het modem niet DS-Lite actief is. Mocht je (moeten) wisselen van het Cisco- naar het Hitron-modem, dan is hierop waarschijnlijk DS-Lite actief en moet eerst het profiel worden omgezet naar IPv4 Only door de helpdesk of een moderator. Daarna is bridge mode beschikbaar.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Hmmm.....

Na alle gesprekken van vandaag met de helpdesk heb ik niet zo'n hoge pet op over hun technische kunde. Ze gaven zelf al aan geen IT'er te zijn, dus of dat allemaal gaat lukken.....

De technische achtergrond is in ieder geval beslist niet meer gelijk aan die van UPC destijds.

DS lite zegt mij overigens ook niet veel.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

DS-Lite wil zeggen dat je ipv6 actief hebt op je modem, dan gaat port-forwarden ook een dingetje worden (gaat niet).

Dus dat moet je even regelen dat je een ipv4 krijgt, dat is wat er bedoeld wordt. Dat kan heel snel, helpdesk kan dat voor je doen (of moderators hier op het forum), is zo gepiept.

 

V.w.b. die Cisco 3925, zeker zo tevreden over omdat ie in bridgemode stond? Want ik was er ook heel tevreden mee, alleen kon je er geen dhcp reserveringen mee doen, dat kon al heel beperkt en als je er een aantal had dan wilde die ze spontaan nogal eens graag en vaak vergeten.

 

De nieuwere modems kunnen ook bridgemode aan, ligt er maar aan wat je wilt, kunt net zo goed DMZ gebruiken als je daar je weg mee weet.

Je hoeft dan ook totaal geen last te hebben van dubbele NAT maar wordt hier graag geadviseerd omdat dit voor de meeste gebruikers het eenvoudigst te doen is.

Maar je kunt dus kiezen als je een eigen router gebruikt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Op de site van AVM (fabrikant van de FRITZ!Box) staat een goede uitleg over DS-Lite.

 

Je kunt zelf controleren of het modem DS-Lite gebruikt. Zelf doe ik dat door het publieke IPv4-adres op te zoeken. Begint dit met 213.127, dan is er sprake van DS-Lite en moet dit naar IPv4 Only veranderd worden voor bridge mode.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Ik denk het te begrijpen. Maar mocht er er niet uitkomen, heb ik dan goed begrepen van jullie (tobiastheebe) dat jullie ook instellingen kunnen aanpassen?

Nog een vraagje waar ik nooit verder over heb nagedacht v.w.b. IP adressen:

Moeten de eerste twee reeksen bij modem en externe router eigenlijk altijd overeenkomen. Dus b.v. 192.168.  ?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Voor de zekerheid: ik ben geen Ziggo-medewerker maar een klant als jij. Als er bepaalde instellingen moeten worden omgezet die niet voor jou toegankelijk zijn, kun je inderdaad contact opnemen met de helpdesk of een moderator hier op de community.

 

Het subnet 192.168.0.0/16 is het zogenaamde klasse C privénetwerk. De andere klassen zijn A (10.0.0.0/8) en B (172.16.0.0/12). Het getal achter de slash (CIDR-notatie) geeft de grootte van het subnet weer (aantal bits binnen het gehele adres dat het subnet mask in beslag neemt). Klasse A is het grootste met 16+ miljoen adressen, B en C beschikken over resp. 1+ miljoen en 65.000+ adressen. Je kunt de adressen binnen deze klassen vrij gebruiken en indelen omdat het niet-routeerbare adressen zijn. Op de meeste modemrouters en andere consumentenrouters is het alleen mogelijk om een /24-subnet (255.255.255.0) binnen klasse C te gebruiken. Gebruikelijk zie je dus alleen 192.168 in thuisnetwerken en kleinzakelijke omgevingen.

 

Zelf gebruikte ik 192.168.0.0/24 op de EPC3928 (DHCP-server uitgeschakeld, eigen router op 0.2 en in DMZ). Op eigen router (Netgear Nighthawk R7000) gebruikte ik 192.168.1.0/24.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Ik heb dat hier soortgelijk ingeregeld. De Connectbox heeft 192.168.178.1 en voor de Fritz heb in ik in de DHCP van de Connectbox het ip 192.168.178.10 gereserveerd voor de WAN zal ik maar zeggen.

Op het LAN van de Fritzbox gebruik ik het 10.0.0.0/8 netwerk, maar dat is meer omdat het makkelijk is (meer nullen in het subnetmasker) dan dat ik zoveel ip's nodig zou hebben. Een nul is sneller getypt dan 255.

En voor de leukigheid, weinig mensen gebruiken die range.

Uitgelicht topic