mgoudapp

Level 5
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Instelling ASUS xt 8 na modem swap

Beste superusers!

 

ik heb een upgrade van mijn internet , van 350mb naar 1gb.
Gevolg een modemwissel, nu een saegem modem. Daaraan gekoppeld 3x ASUS WiFi xt8, Ingesteld als acces point. 2 bedraad (utp 6) en 1 gekoppeld via het mesh uplink systeem. Deze ap gaven in de oude situatie ook 350mb door , bedraad en via mesh en was stabiel.
Na de aansluiting van de nieuwe modem swingt de snelheid tussen 400mb en 700mb. 
Echter volgens het ziggo systeem zegt dat de modem 1 Gb binnen krijgt. Dus lijkt er een instelling in de ASUS die de snelheid naar 1gb te blokkeren. 
Iemand ervaring en kan hij/zij de instellingen misschien delen? 
Bedankt alvast 

41 Reacties 41
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Is er een QoS Quality of Service functie actief in de Asus access points? Quality of service - Wikipedia

 

Zie deze gevonden websites voor de instellingen en oplossing: ASUS WiFi xt8 qos - Google Zoeken

mgoudapp
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Hi Bert bedankt voor je reactie. 
qos werkt niet in AP modus.

Google is uiteraard een optie, ik zou wellicht van ziggo gebruikers van hun opties willen leren.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Welke downloadsnelheid haal je wanneer je de PC direct via ethernet met de modemrouter verbindt? Welke CPU-belasting van de PC zie je tijdens een speed test?

 

Echter volgens het ziggo systeem zegt dat de modem 1 Gb binnen krijgt.

Administratief heeft het modem altijd beschikking over 1070 Mbps download en 80,25 Mbps upload (middels de service flows welke door de boot file worden gespecificeerd), maar dat wil niet zeggen dat deze snelheden ook gehaald kunnen worden. Via gigabit ethernet is ~940 Mbps hoe dan ook het maximum.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@mgoudapp  schreef:

Hi Bert bedankt voor je reactie. 
qos werkt niet in AP modus.

Google is uiteraard een optie, ik zou wellicht van ziggo gebruikers van hun opties willen leren.


Hopelijk komt er iemand voorbij die de ASUS WiFi xt8 ook heeft, ik ben die hier lang geleden 1 maal tegen gekomen Opgelost: Wegvallend internet bij aansluiting Asus Zenwifi A... - Ziggo Community, vandaar mijn link naar Google.

mgoudapp
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Bedankt voor je reactie. Ik moet even opzoek naar een ethernet aansluiting, alles is hier draadloos. 
bijgevoegd wat data van de Ziggo modem , ik weet niet of het goed of fout is.

IMG_0837.png

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Om een redelijke analyse uit te kunnen voeren zijn de volledige gegevens van de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie vereist.

 

Kun je ook een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

mgoudapp
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes
 
mgoudapp
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes
 
mgoudapp
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Bedankt Tobias 👍. Ik heb de printscreens toegevoegd. Kabels zijn cat 6.

mgoudapp
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Dit zijn de resultaten tot nu toe

IMG_0874.png

mgoudapp
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Gemaakt met iPhone 14pro

HRJ

Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Ik heb de Sagem in bridge en daaraan gekoppeld een Asus RT-AX88U als hoofdrouter met daaraan in Aimesh gekoppeld een RT-AX86U. Als ik met mijn Iphone 13 op 1 meter afstand een speedtest doe kom ik op maximaal 725 Mbps (verbindingskwaliteit 42/45 dBm). De xt 8 is dacht ik een wat minder krachtige router. Ik denk dat je niet meer mag verwachten qua snelheid.

mgoudapp
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Dankjewel! Ik ben niet zo technisch onderlegd om de ASUS als router in te stellen of kan dat ook automatisch?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De coaxinstallatie (AOP, splitter en kabels) ziet er prima uit en de actuele downstream/upstream-waarden zijn goed. Op 23-4 14:27 en 24-4 0:10 zijn wel crashes van het modem voorgekomen.

 

Kun je de snelheden ook testen nadat je de Wi-Fi op de modemrouter tijdelijk inschakelt?

 

Qua configuratie (modem in router mode en eigen router in AP mode) zou ik niets veranderen.

HRJ

Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Het voordeel van Asus routers vind ik dat je van alles kunt instellen maar dat je dat niet hoeft te doen. Bij eerste installatie hoef je maar een paar instellingen te doen en klaar ben je.

mgoudapp
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Oké bedankt 👍. Dat wordt wel een project denk ik voor mij. Ik ga even verder met status als acces points.

mgoudapp
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Ga ik proberen, het netwerk van mijn AP uitschakelen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik bedoelde inderdaad testen op het ingebouwde AP van de modemrouter i.p.v. de eigen AP's. Ik ben benieuwd of de snelheden dan hoger en consistenter zijn. Je kunt de eigen AP's inderdaad tijdelijk stroomloos maken om interferentie te voorkomen.

mgoudapp
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Hi tobias, zo gezegd zo gedaan. Alleen andere issue ontstaat.
De WiFi snelheid daalt naar 120mb, of te wel de 2.4ghz is alleen actief. Bij het uitschakelen van de 2.4 ghz en dus alleen de 5ghz verdwijnt het gehele netwerk. 
Bijgevoegd de instellingen. Ik heb het inmiddels weer uitgeschakeld en de AP geactiveerd, WiFi snelheid tussen 400-700mb

IMG_0879.png

Uitgelicht topic