1
Vraag
2
Reacties
Fietser81

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Installatie internet oudere woning (1980)

Ik heb nog nooit internet via de kabel gehad en ik overweeg een internet only abonnement via Ziggo. Ik weet alleen niet of alles goed werkt in mijn woning en ik vraag me af wat voor extra problemen en/of kosten ik kan verwachten bij de installatie.

 

In de woonkamer van mijn woning (1980) zie ik nu een groene kabel met een splitter (zie foto). Ik vermoed dat dit de AOP is, want in de meterkast vind ik niets. Ik verwacht dat in deze situatie standaard een installatiemonteur nodig is. Klopt dit en kan ik deze na de bestelling meteen al inplannen? En aan wat voor kosten moet ik denken? Volgens mij is de monteur gratis, maar wat voor overige kosten kan ik nog verwachten? Gaat dit dan alleen om een WCD of komen er dan nog kabels, versterker en evt. andere zaken bij?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dit is inderdaad het AOP (met ingebouwde splitter + diplexfilter), echter een verouderd type dat vervangen moet worden door een btv 01-SET of (indien grondkabel te kort) X10DER. Een monteur verzorgt dit kosteloos, het AOP valt onder de verantwoordelijkheid van Ziggo.

 

Op het AOP kan direct het modem worden aangesloten met een IEC/F-kabel (groene en rode stekker) welke de monteur kan plaatsen of kosteloos kan worden toegestuurd.

 

Een splitter of versterker is niet nodig, mogelijk moet het signaal juist verzwakt worden, dit kan de monteur controleren of kan via dit topic gecontroleerd worden met de downstream/upstream-gegevens.

Bekijk in context

3 Reacties 3
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dit is inderdaad het AOP (met ingebouwde splitter + diplexfilter), echter een verouderd type dat vervangen moet worden door een btv 01-SET of (indien grondkabel te kort) X10DER. Een monteur verzorgt dit kosteloos, het AOP valt onder de verantwoordelijkheid van Ziggo.

 

Op het AOP kan direct het modem worden aangesloten met een IEC/F-kabel (groene en rode stekker) welke de monteur kan plaatsen of kosteloos kan worden toegestuurd.

 

Een splitter of versterker is niet nodig, mogelijk moet het signaal juist verzwakt worden, dit kan de monteur controleren of kan via dit topic gecontroleerd worden met de downstream/upstream-gegevens.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes


Samengevat :

De standaard kosten zijn vaak minimaal/nihil, want Ziggo levert gratis alle benodigdheden. Aangezien de ( in dit geval gratis ) Ziggo monteur toch langs moet komen om de AOP te vervangen, kan hij/zij gelijk de andere Ziggo apparatuur aansluiten en de daarvoor benodigde onderdelen uit zijn/haar bus halen.

Het enige wat wel extra kosten met zich mee zou kunnen brengen, is wifi. Vaak zit de AOP in een (uit-) hoek van het huis en daarop moet een Ziggo kastje aangesloten, dus moet deze vlak naast de AOP staan. In dat kastje zit o.a. ook een wifi punt/netwerk, maar doordat deze in een (uit-) hoek van het huis staat, kan wifi ontvangst in b.v. de ander uithoek moeilijk zijn. Mocht dat zo zijn, dan heeft Ziggo daarvoor enkele hulp wifi-punten, welke men indien nodig kan kopen en/of huren.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Wil je boven of nog hoger ook TV willen kijken, kan dit via een coax kabel naar je TV of via een extra mediabox Next mini die via wifi verbinding kan maken om TV te kijken, maar dan heb je wel een goede wifi boven nodig en dat haalt het modem niet altijd, afhankelijk van waar het plafond uit bestaat en mogelijke zilverfolie onder laminaat of parket die wifi tegen kan houden.

 

Ik heb een oude woning met houten plafonds en geen zilverfolie en het modem haalt de 1e verdieping al makkelijk vanuit de woonkamer en maar deels vanuit de meterkast, dan geen wifi aan de uiterste achterkant van het huis op de 1e verdieping met wifi 5.

Wifi 6 komt verder, maar dat hebben de Ziggo modems nog niet.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic