Luc Richter

Level 5
  • 65Posts
  • 5Oplossingen
  • 14Likes

Installatie + configuratie Connect Box - Archer C80

Schiet mij maar lek!

 

Jaren lang heb ik me geërgerd aan 'n (in mijn ogen dan) te lage internetsnelheid.

Al snel besloten over te stappen op een aparte (WiFi-) router. Heb, om m'n WiFi-snelheid omhoog te schroeven een TP-Link Archer C80 aangeschaft; op papier 5GHz met 1300 Mbps throughput. Zou genoeg moeten zijn om iets van m'n contractuele snelheid van 600 Mbps over te houden. Omdat ik een oudere laptop gebruik, heb ik een USB-adapter (TP-Link AC600, 5 GHz-433 Mbps) aangeschaft.

Eerst maar eens de snelheid van m'n Connect Box bepaald met de Ziggo Speedtest; bleek nog te werken ook!

Met 'n gemiddelde snelheid van 604 Mbps (zie afbeelding) keurig geleverd.
Laptop -ZA==> Connect Box (bridge mode), CAT5, -WiFi = MBps download (ZA = Zone Alarm, AV/beveiliging. Als ik die wél laat meedraaien loopt gemiddelde internetsnelheid meteen terug (544 Mbps), maar ja, dat moet dan maar).

Laptop -ZA naar Connect Box (bridge mode), CAT5, -WiFi = MBps download.jpg

Als ik dan m'n Archer C80 er aan vastknoop (Connect Box in bridge mode), is het resultaat eigenlijk bedroevend.
Zie Laptop +ZA naar Connect Box (bridge mode), CAT5, -WiFi, naar Archer C80, CAT5 = MBps download (396 Mbps)
Laptop +ZA naar Connect Box (bridge mode), CAT5, -WiFi, naar Archer C80, WiFi 5GHz = MBps download

Laptop +ZA naar Connect Box (bridge mode), CAT5, -WiFi, naar Archer C80, CAT5 = MBps download.jpgLaptop +ZA naar Connect Box (bridge mode), CAT5, -WiFi, naar Archer C80, WiFi 5GHz = MBps download.jpg

 

Mét m'n Zone Alarm en met Wifi houd ik dus maar 163 Mbps over. Lijkt me iets te weinig.

 

Wat gaat hier niet goed?
Van TP-Link Customer Care kreeg ik te horen dat 'm maar 'ns zou moeten zien te ruilen....

 

Alvast bedankt!

 

Groet,
Luc Richter

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @Luc Richter en een warm welkom op de Community,

Zo te lezen heeft expert je al van de nodige informatie voorzien voor wat betreft je vraag m.b.t. de draadloze snelheid. De draadloze snelheid kun je inderdaad uiteenzetten in een theoretische maximum snelheid (volgens de specificaties van de fabrikant) en de daadwerkelijk haalbare snelheid. Om een goed beeld te krijgen van de snelheid die je daadwerkelijk binnenkrijgt van je internetprovider (Ziggo) raad ik aan een bekabelde speedtest uit te voeren door een netwerkkabel (minimaal CAT5e of hoger) tussen het modem en een computer of laptop aan te sluiten.De bekabelde snelheid dient in de buurt te komen van de snelheid die je van ons afneemt. De draadloze snelheid is weer een heel ander verhaal en wordt in grote lijnen deels bepaald door de WLAN adapter. Daarnaast is de draadloze snelheid onderhevig aan omgevingsfactoren (andere draadloze signalen en netwerken) en speelt de afstand tussen het draadloze appparaat t.o.v. het wifisignaal hierin ook een rol. In dit topic lees je hoe je de draadloze verbinding optimaliseert. Ik raad aan de informatie op deze pagina door te nemen. 

Bekijk in context

Luc Richter
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 5Oplossingen
  • 14Likes

Beste Paul,

Dankjewel voor je reactie. 
Ben 'r maar druk mee! Onderstaand allerlei Speedtest-results.
Begrijp dat ik voor dat WiFi-verhaal echt zal moeten overstappen op een fatsoenlijke 5GHz-adaper.
Op dit moment gebruik ik een laptop uit 2012, en gebruikte ik de onboard draadloze 2,4 GHz-adapter (tranen met tuiten, 40 Mbps),
daarna een 5 GHz TP-Link T1U (oud modelletje, not satisfactory) en sinds 1½ week bezig met TP-Link T2U (goed voor 433 Mbps op 5 GHz, yeah right...).
Uit de Speedtest-results blijkt dat Ziggo z'n beloofde snelheid haalt maar zodra ik die ArcherC80 begin te gebruiken is 't hommeles.

SPEEDTEST-RESULTATEN 


Zoals te zien houdt 't niet over met die WiFi.
Typisch gevalletje van voor 'n dubbeltje op de eerste rang willen zitten...

Denk je dat 't zinvol is een zwaarder USB-adapter (TP-Link Archer T2U Nano) aan te schaffen, of gaat dat ook geen zoden aan de dijk zetten?
Of moet ik zelfs die hele ArcherC80 maar aan de kant gooien (heb ik alleen maar aangeschaft om dat WiFi omhoog te schroeven).
Is 't bijvoorbeeld de moeite waard alleen met die USB adapter van TP-Link gebruik te maken van de WiFi van de Connect Box?


Alvast bedankt voor je reactie.

Groet,
Luc

 

Bekijk in context

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Daar heb je gelijk in. Is de Zone Alarm de firewall software? Mogelijk vreet dat teveel van je vrij oude laptop, zonder daar de specificaties van te weten is dat lastig te beoordelen.

 

Duurdere wifi apparatuur is absoluut geen garantie dat het beter zal gaan. Een recentere laptop mogelijk wel.

 

Het kan inderdaad om een instelling gaan op basis van je interne snelheid durf ik dat uit te sluiten, dan zou je geen 433 maar lagere getallen zien. Ik zou het in de zone alarm of elders zoeken zeker omdat je zonder zone alarm wel betere resulaten lijkt te halen via de archer.

 

De archer heeft nagenoeg dezelfde specificaties als de connectbox op wifi gebied, de enige winst punt is dat je deze dichterbij de laptop kan plaatsen. Wat wel kan is dat andere merken dichterbij de maximale normen voor de wifi zenders zitten.

 

Die perfecte wifi is tekst van de afdeling marketing, de moderatoren hier moeten dat weer vertalen, dat dit niet mogelijk is of middels de wifi engineers en een boel eigen kosten.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/monteur/monteur-kiezen#/ik-wil-hulp-met-instal...

Bekijk in context

16 Reacties 16
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

je bedoeld CAT5e ? want CAT5 gaat maar tot 100 mbps

heb je op de router QOS ingesteld ? zou je die dan eens uit willen schakelen 

Luc Richter
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 5Oplossingen
  • 14Likes

Mij lijkt CAT5e, want 604 Mbps wordt ook gehaald.

 

QoS staat dus uit.QoS staat dus uit.

Luc Richter
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 5Oplossingen
  • 14Likes

Kabel tussen Connect Box en router is onbekend.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Met cat 5 is het niet onmogelijk om 1000 Mbps te halen, het is wel onbetrouwbaar en wordt niet gegarandeerd .

Luc Richter
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 5Oplossingen
  • 14Likes

Lange kabel laptop - router = CAT5e

Korte  kabel tussen Connect Box en router = nieuwe zwarte (onbekend) = vervangen door CAT5e = geen verschil resultaat speedtest.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Die 1300 throughpout  via 5 ghz is verkoop techniek. 

Dat is een optelling van het theoretische maximaal haalbare verdeeld over meerdere apparaten/verbindingen

866 Mbps zal het theoretische maximale zijn dan ga ik van wifi 5 802.11 ac uit voor 1 verbinding. Aanvullend de adapter zal om technische redenen niet meer dan 433 Mbps halen.

 

Zoals ik het lees vervuilt de Zone Alarm de verbinding. De AV/beveiliging als dit via een wifi verbinding werkt is ook mogelijk een deel van het probleem. 

 

@Luc Richter 

Wat is de interne link snelheid op de laptop?

Hoe en wat de status is van een wifi verbinding, kan u op een Windows computer makkelijk zien, door een DOS/CMD box te openen en daar ‘Netsh WLAN show interface’ in te typen.

 

Luc Richter
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 5Oplossingen
  • 14Likes

Verhip, je hebt gelijk, chapeau!

 

What do all those 802.11ac wireless speeds mean ?
Tags: Wi-Fi, 802.11ac
802.11 WiFi devices claim so many different amazing wireless speeds, especially with the introduction of 802.11ac, that it is sometimes hard to make sense of them. We'll try to explain below.

Generally, 802.11n devices use 150Mbps per spatial stream (in the 2.4GHz band), so theoretical maximum speeds are in multiples of 150, i.e. 150, 300, 450, depending on the number of concurrent streams that the device supports.

Similarly, 802.11ac technology uses 433Mbps per spatial stream (in the 5GHz band), so 802.11ac theoretical maximum speeds are 433Mbps, 866 Mbps, etc., in multiples of 433.

To add to the confusion, manufacturers often rate their devices in combined theoretical maximum speed in both the 2.4GHz (802.11n) and 5GHz (802.11ac) frequency bands, adding them all together and sometimes generously rounding up. So what does a router that claims 1900ac speeds actually mean ? How much speed can your 2.4Ghz N clients get from it ? Is it going to provide more or less than your 900N access point ?

Below is a table of commonly used wireless speeds, along with their 802.11ac and 802.11n composition that may help wade through some of this confusion:

3200 Mbps (1300ac+1300ac+600n)
2350 Mbps (1743ac+600n)
1900 Mbps (1300ac+600n)
1750 Mbps (1300ac+450n)
1600 Mbps (1300ac+300n)
1350 Mbps (867ac+450n)
1300 Mbps (802.11ac)
1200 Mbps (867ac+300n)
1000 Mbps (433ac+600n)
900 Mbps (433ac + 450n)
900 Mbps (802.11n)
750 Mbps (433ac+300n)
750 Mbps (802.11n)
600 Mbps (433ac+150n)
600 Mbps (802.11n)
450 Mbps (802.11n)
300 Mbps (802.11n)
150 Mbps (802.11n)
108 Mbps (802.11g or 802.11a)
54 Mbps (802.11g or 802.11a)
22 Mbps (802.b)
11 Mbps (802.b)

Luc Richter
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 5Oplossingen
  • 14Likes

Met die 1300 zou 3 x 433 Mbps = 1299 ook mogelijk moet zijn?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Luc Richter  schreef:

Met die 1300 zou 3 x 433 Mbps = 1299 ook mogelijk moet zijn?


Klopt. Uitgaande van de theoretische maximum. 

Ps kijk even naar de aanvulling in mijn vorig bericht over de interne link snelheid, in de meest ideale situatie zou daar 433 moeten staan.

Luc Richter
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 5Oplossingen
  • 14Likes

There is 1 interface on the system:

Name : TP-Link
Description : TP-Link Wireless Nano USB Adapter
GUID : 949dcd57-2e05-4302-9775-9b8be5a86232
Physical address : d0:37:45:f3:b6:04
State : connected
SSID : HuisjeWeltevree5GHz
BSSID : 00:31:92:38:b7:1e
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11ac
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Auto Connect
Channel : 44
Receive rate (Mbps) : 433.3
Transmit rate (Mbps) : 433.3
Signal : 98%
Profile : HuisjeWeltevree5GHz

Hosted network status : Not available

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Luc Richter 

Het ging mij om dit deel.

Receive rate (Mbps) : 433.3
Transmit rate (Mbps) : 433.3

Dat klopt met de specificaties van de usb adapter. 

Het probleem zit daarmee in een ander deel van je netwerk.

Dat kan heel goed de samenwerking van je Ziggo modem/router zijn en de C80. Hoewel de overige componenten nog niet zijn uit te sluiten.

We weten nu dat de interne wifi verbinding goed is.

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @Luc Richter en een warm welkom op de Community,

Zo te lezen heeft expert je al van de nodige informatie voorzien voor wat betreft je vraag m.b.t. de draadloze snelheid. De draadloze snelheid kun je inderdaad uiteenzetten in een theoretische maximum snelheid (volgens de specificaties van de fabrikant) en de daadwerkelijk haalbare snelheid. Om een goed beeld te krijgen van de snelheid die je daadwerkelijk binnenkrijgt van je internetprovider (Ziggo) raad ik aan een bekabelde speedtest uit te voeren door een netwerkkabel (minimaal CAT5e of hoger) tussen het modem en een computer of laptop aan te sluiten.De bekabelde snelheid dient in de buurt te komen van de snelheid die je van ons afneemt. De draadloze snelheid is weer een heel ander verhaal en wordt in grote lijnen deels bepaald door de WLAN adapter. Daarnaast is de draadloze snelheid onderhevig aan omgevingsfactoren (andere draadloze signalen en netwerken) en speelt de afstand tussen het draadloze appparaat t.o.v. het wifisignaal hierin ook een rol. In dit topic lees je hoe je de draadloze verbinding optimaliseert. Ik raad aan de informatie op deze pagina door te nemen. 

Luc Richter
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 5Oplossingen
  • 14Likes

Beste Paul,

Dankjewel voor je reactie. 
Ben 'r maar druk mee! Onderstaand allerlei Speedtest-results.
Begrijp dat ik voor dat WiFi-verhaal echt zal moeten overstappen op een fatsoenlijke 5GHz-adaper.
Op dit moment gebruik ik een laptop uit 2012, en gebruikte ik de onboard draadloze 2,4 GHz-adapter (tranen met tuiten, 40 Mbps),
daarna een 5 GHz TP-Link T1U (oud modelletje, not satisfactory) en sinds 1½ week bezig met TP-Link T2U (goed voor 433 Mbps op 5 GHz, yeah right...).
Uit de Speedtest-results blijkt dat Ziggo z'n beloofde snelheid haalt maar zodra ik die ArcherC80 begin te gebruiken is 't hommeles.

SPEEDTEST-RESULTATEN 


Zoals te zien houdt 't niet over met die WiFi.
Typisch gevalletje van voor 'n dubbeltje op de eerste rang willen zitten...

Denk je dat 't zinvol is een zwaarder USB-adapter (TP-Link Archer T2U Nano) aan te schaffen, of gaat dat ook geen zoden aan de dijk zetten?
Of moet ik zelfs die hele ArcherC80 maar aan de kant gooien (heb ik alleen maar aangeschaft om dat WiFi omhoog te schroeven).
Is 't bijvoorbeeld de moeite waard alleen met die USB adapter van TP-Link gebruik te maken van de WiFi van de Connect Box?


Alvast bedankt voor je reactie.

Groet,
Luc

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Mijn vermoeden is dat je het beste kan kijken naar de invloed van de Zone Alarm (Firewal?) En overige zaken op de gehele verbinding. Zowel bedraad als wifi.

Met de USB adapter heb je te maken met de samenwerking van de laptop en de adapter, de snelheid intern is er dat laat die test duidelijk zien.

 

Gebaseerd op deze laatste snelheidstesten zit het probleem eerder in de ZA dan in overige zaken.

 

Nu iets anders vergeet de cijfers, merk je in het dagelijks gebruik problemen? Wat is/was de reden van de ergenis en als de laptop een vaste werkplek heeft waarom dan niet een netwerk kabel gebruiken? Als ik hier een laptop gebruik en iets wil dowloaden gaat dat altijd bedraad.

Luc Richter
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 5Oplossingen
  • 14Likes

Beste RoWi,

Bedankt voor je reactie.

Ben met m'n getallen al blij dat Ziggo idd die 600 Mbps levert en heb vrede met eventueel verlies (zoals in mijn geval dat ZA). 't Is dus voor mij acceptabel, ook dat er verlies optreedt bij 't gebruik van WiFi.
Waar ik me aan erger/stoor is dat er zo'n verlies optreedt bij 't gebruik van een extra router (in mijn geval dus die ArcherC80).
Dat ding is gewoon 1 op 1, terwijl de Connect Box in bridge mode staat, aan die Connect Box geknoopt;
resultaat: van 604 Mbps naar 500 Mbps, allemaal met CAT5e -bekabeling.
Dat er dan ook nog zoveel vanaf gesnoept wordt door 't gebruik van WiFi is eigenlijk best wel teleurstellend.
Ik houd van m'n 600 Mbps dus maar 160 Mbps over (mét ZA en WiFi).

Wil graag weten of dat 'de regels van 't spel' zijn of dat met betere (duurdere) apparatuur of andere configuratie-instellingen (al die apparaten hebben er tenslotte ook zo veel) betere resultaten te halen zijn.

Ik download niet veel en áls ik download moet 't ook snel gaan. Daarnaast heb ik er 'n bloedhekel aan als 'r zo'n UTP-kabel door 't kot ligt.

Vandaar dus. Vind dat ik best  geld voor m'n Ziggo-abonnement betaal en als Ziggo zo hard loopt te blèren dat ze een perfecte WiFi garanderen, mag ik best wel 'n betere WiFi hebben, iig méér dan 207 Mbps (net gemeten).

 

Groet,

Luc

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Daar heb je gelijk in. Is de Zone Alarm de firewall software? Mogelijk vreet dat teveel van je vrij oude laptop, zonder daar de specificaties van te weten is dat lastig te beoordelen.

 

Duurdere wifi apparatuur is absoluut geen garantie dat het beter zal gaan. Een recentere laptop mogelijk wel.

 

Het kan inderdaad om een instelling gaan op basis van je interne snelheid durf ik dat uit te sluiten, dan zou je geen 433 maar lagere getallen zien. Ik zou het in de zone alarm of elders zoeken zeker omdat je zonder zone alarm wel betere resulaten lijkt te halen via de archer.

 

De archer heeft nagenoeg dezelfde specificaties als de connectbox op wifi gebied, de enige winst punt is dat je deze dichterbij de laptop kan plaatsen. Wat wel kan is dat andere merken dichterbij de maximale normen voor de wifi zenders zitten.

 

Die perfecte wifi is tekst van de afdeling marketing, de moderatoren hier moeten dat weer vertalen, dat dit niet mogelijk is of middels de wifi engineers en een boel eigen kosten.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/monteur/monteur-kiezen#/ik-wil-hulp-met-instal...

Uitgelicht topic