1
Vraag
2
Reacties
PeterZ1

Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Installatie Mesh system op een Connect modem

k heb een Ziggo abonnement, ik heb hiervoor een Ziggo connectbox in de meterkast, nou zou ik het wifi signaal willen verbeteren , en zit er aan te denken om een Asus ZenWiFi AX (XT8)  aan te schaffen.
Er ligt een kabel van het Ziggo modem naar de huiskamer., ik wil dus het mesh systeem in de huiskamer neerzetten, en dan de tweede op de eerst verdieping
Maar daarnaast wil ik de Ziggo connectbox blijven gebruiken om de bedaarde aansluitingen vanaf het Ziggo modem te behouden/bekabeld te laten, ik wil alleen het wifi gedeelte van het Ziggo modem uitzetten, en de bekabelde uitgangen dus behouden.
Op 1 van de uitgangen van het modem wil ik dus de Asus Mesh router plaatsen.
Doe ik dit dan goed?
het liefste laat ik de aansluitingen naar de eerste en tweede verdieping via het ziggo modem lopen, dan blijft dat zoals het is, en als ik dan 1 van de uitgangen van dit Ziggo modem gebruik om de mesh unit op aan te sluiten hoop ik beter wifi signaal in huis te krijgen.
er ligt nu een Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE op de eerste verdieping, maar hiermee haal ik niet het gewenste resultaat

Dank alvast

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
SjekmanS

Level 7
  • 185Posts
  • 12Oplossingen
  • 28Likes

Ik heb net ff die set bekeken, wat ik zou doen connectbox in bridge , daarna met kabel naar de woonkamer naar de xt8.

Daarna 1 unit boven zetten en kijken bedraad of draadloos. Ik zou kiezen voor bedraad voor de beste resultaten.

Als je voor zo een set gaat gelijk goed doen , ben je ook gelijk de komende jaren klaar ,met wifi 6, wel in de gaten houden dat er nog maar weinig apperaten wifi 6 ondersteunen. Mijn vrouw heeft de s10 die ondersteunt wifi 6 en is supersnel.

 

Bekijk in context

22 Reacties 22
SjekmanS

Level 7
  • 185Posts
  • 12Oplossingen
  • 28Likes

Ik heb net ff die set bekeken, wat ik zou doen connectbox in bridge , daarna met kabel naar de woonkamer naar de xt8.

Daarna 1 unit boven zetten en kijken bedraad of draadloos. Ik zou kiezen voor bedraad voor de beste resultaten.

Als je voor zo een set gaat gelijk goed doen , ben je ook gelijk de komende jaren klaar ,met wifi 6, wel in de gaten houden dat er nog maar weinig apperaten wifi 6 ondersteunen. Mijn vrouw heeft de s10 die ondersteunt wifi 6 en is supersnel.

 

pox-ie

Level 10
  • 417Posts
  • 8Oplossingen
  • 132Likes

een mooi setje.. Ik heb van asus deze  . Wat @SjekmanS  zegt is wel de beste oplossing, maar..ik heb mijn setje ook (voorlopig) in AP mode staan omdat ik ook nogal wat kabels moet omleggen vanaf mijn ziggo modem. Maar hoe jij het wil doen werkt ook prima hoor. Het configureren is wel met een handleiding, maar waar het op neerkomt is de 1ste asus router een vast ip adres geven uit de range van je ziggo modem, als dat klaar is en aangesloten dan kan je via de asus web(of app) configuratie de andere koppelen. Als dat gelukt is dan de 2e asus naar boven verplaatsen en je hebt overal snel wifi 🙂

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
pox-ie wrote:

..ik heb mijn setje ook (voorlopig) in AP mode staan...


Bridge mode is inderdaad niet noodzakelijk, als u verder geen problemen hebt met de ConnectBox ( afgezien van wifi ). Als u de CB toch in bridge mode zet, dan is alleen poort 1 nog actief ( de andere 3 zijn dan uitgeschakeld ).


Laat u de CB in normale mode staan, dan moet de nieuwe set natuurlijk in AP mode.

Wat extra informatie.

PeterZ1
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dank voor de reacties.

Ik heb ook naar de AX92U gekeken, maar de XT8 kan iets hogere snelheden aan, de techniek gaat al zo snel, hopelijk kan ik met de XT8 iets langer gebruik maken, en voor de huiskamer vind ik het er iets beter eruit zien.

ik stel de vraag omdat als de CB in bridge mode gezet wordt alles wordt uitgeschakeld, behalve de eerste poort dan. en ik wil het mesh systeem niet in de meterkast zetten, dit blokkeert weer het wifi signaal.

Als ik het dus goed begrijp is het enige wat ik hoef te doen..Mesh set in AP mode zetten.

Klopt dat?

 

@Pasi ik lees dat je de Mesh set bekabeld hebt aangesloten...Dit via de CB hoe heb je dit gedaan?

Een mesh set moet toch direct via backhaul aan elkaar worden gesloten, dus rechtstreeks, dus niet via een ander apparaat?

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Een mesh set moet toch direct via backhaul aan elkaar worden gesloten, dus rechtstreeks, dus niet via een ander apparaat?

Minstens eerste Node aansluiten via een Modem = Ziggo kastje in Bridge Mode & Mesh systeem in Router Mode.

Of via een Router = Ziggo Modem/Router in Router Mode of een eigen Router.
In dat geval aan te bevelen: Mesh systeem in Access Point Mode.
Router op Router kan, maar is zonder goede netwerkkennis een lastige opgave en zonder goed motief zinloos.

Alle Mesh Nodes bekabeld aansluiten (Ethernet Backhaul) geeft de beste performance van het systeem & is minder kritisch voor wat betreft de onderlinge posities van de Nodes. De Wireless Backhaul is het proberen waard. Als je daarover tevreden bent, dan is er niks aan de hand. Goed testen dus. Niks gaat vanzelf optimaal.

PeterZ1
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

ik lees het volgende wat @Pasi heeft geschreven

Doordat de beide ‘stations’ m.b.v. een netwerkkabel ( via de CB ) zijn verbonden, vervalt het enige minpuntje van zo’n goedkope MESH set, namelijk de wat tragere ‘interne’ wifi-backhaul van deze set.

 

Ik lees dit als dat beide units op de CB zijn aangesloten en dat er dan een backhaul situatie ontstaat.

Maar ik dacht dat een mesh set altijd een rechtstreekse onderlinge verbinding moesten hebben, dus niet via een CB,

ik lees het als de volgende ondelinge verbinding mesh naar CB en dan de tweede Mesh ook via de CB

Als dit wel zo kan, dan zou ik op de kabel die naar de eerste verdieping loopt dus een tweede unit kunnen aansluiten, en dan de aansluitingen die ik boven heb ( nu via een switch) dus op de tweede mesh unit  kunnen aansluiten.

leest ik bovenstaande verkeerd?

Dank jullie wel!

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
PeterZ1 wrote:

...

@Pasi ik lees dat je de Mesh set bekabeld hebt aangesloten...Dit via de CB hoe heb je dit gedaan?

Een mesh set moet toch direct via backhaul aan elkaar worden gesloten, dus rechtstreeks, dus niet via een ander apparaat?


Ik heb alleen maar ervaring met de DECO M4 mesh set ( die volledig bekabeld is aangesloten ), maar ik verwacht dat bij ( bijna ? ) alle mesh sets de backhaul via wifi of via een netwerkkabel kan. Vooral de goedkopere sets hebben voordeel van een bekabelde backhaul, want bij deze sets is vaak bezuinigd op ( de snelheid van ) de backhaul. Maar ook de duurdere sets kunnen voordeel hebben bij een bekabelde backhaul, wat de netwerkpoorten zijn ( op een enkel type na ) altijd 1 Gbps en aangezien een netwerkkabel altijd stabieler is dan wifi, heeft bekabeld alleen maar voordelen ( behalve dan het leggen van die kabel dan ).
Tevens kan bij een bekabelde backhaul, de ‘stations’ verder uit elkaar gezet worden, dan voor een wifi backhaul ( zwakker onderling wifi-backhaul signaal = langzamere backhaul ) goed zou zijn.

Bij de DECO M4 kan die bekabelde backhaul rechtstreeks van ‘station’ naar ‘station’, maar ook via de CB of een switch. Tevens is ook een mix mogelijk, waarbij b.v. het eerste gedeelte een bekabelde backhaul heeft, terwijl het laatste ‘station’ een wifi backhaul heeft.

pox-ie

Level 10
  • 417Posts
  • 8Oplossingen
  • 132Likes

Ik heb hiervoor een deco M9 set van 3 gehad. De deco kan je inderdaad als AP bedraad naar je ziggo modem aansluiten. Zie info van TP-Link

 

By the way, when the Deco works in Router mode, only the main Deco can connect to the front-end modem/router by an Ethernet cable. As for the slave Decos, they can only connect to the main Deco’s network via Ethernet cable/Wi-Fi. However, when the Deco works in Access Point mode, each Deco unit can connect to the front-end modem/router directly via Ethernet cable.

Note: When the Deco works in Access Point mode, the front-end modem/router must have NAT function.

 

Dat laatste werkte blijkbaar niet want mijn deco's maakte geen gebruik van de ethernet aansluiting , daarom ben ik toen geswitched naar de Asus mesh set. De Asus routers kan je NIET op die manier aansluiten, ook niet in AP mode. Voor een ethernet Backhaul moet de de 2e router op de WAN poort aansluiten naar de 1ste router op ene LAN poort. Maar ik zou eerst draadloos uitproberen als ik jou was. Ik ben echt positief verrast door de snelheid en dekking.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
pox-ie wrote:

Ik heb hiervoor een deco M9 set van 3 gehad. De deco kan je inderdaad als AP bedraad naar je ziggo modem aansluiten. Zie info van TP-Link

 

By the way, when the Deco works in Router mode, only the main Deco can connect to the front-end modem/router by an Ethernet cable. As for the slave Decos, they can only connect to the main Deco’s network via Ethernet cable/Wi-Fi. However, when the Deco works in Access Point mode, each Deco unit can connect to the front-end modem/router directly via Ethernet cable.

Note: When the Deco works in Access Point mode, the front-end modem/router must have NAT function.

 

Dat laatste werkte blijkbaar niet want mijn deco's maakte geen gebruik van de ethernet aansluiting , daarom ben ik toen geswitched naar de Asus mesh set. De Asus routers kan je NIET op die manier aansluiten, ook niet in AP mode. Voor een ethernet Backhaul moet de de 2e router op de WAN poort aansluiten naar de 1ste router op ene LAN poort. Maar ik zou eerst draadloos uitproberen als ik jou was. Ik ben echt positief verrast door de snelheid en dekking.



Misschien was dat een firmware probleem? Bij mij werkt de M4 prima met bedrade backhaul en in AP mode.

PeterZ1
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Nu ik de reacties lees, vind ik de tp-link Deco X60  ook een interessante optie.

ik lees op het tp-link Forum het zelfde als wat boven wordt aangegeven.

* In Access Point mode

You can connect all the Deco units directly to your home modem/router/switch as you want. The system will work as expected

ik heb vanaf de Ziggo connectbox naar alle verdiepingen een netwerk kabel lopen, ook naar zolder.

Als ik dan op elke verdieping een X60 neerzet, en deze in access point mode zet, heb ik in mijn hele huis een backhaul aansluiting. dus ook op elke verdieping een volledige wifi netwerk.

en ik gebruik dan 1 van de uitgangen op elke unit om bekabeld verder te gaan.

Bij de Asus kan je alleen maar een backhaul netwerk creëren als de 2 units direct onderling aan elkaar zijn gekoppeld , hier heb ik niet de mogelijkheid voor

De Asus is wel sneller, heeft iets meer Ram geheugen, maar is ook duurder.

Nadeel van de tp-lnk is dat dit alleen met een app werkt, maar denk wel eenvoudiger in gebruik is

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
PeterZ1 wrote:

Nu ik de reacties lees, vind ik de tp-link Deco X60  ook een interessante optie….


Over het algemeen is hoe duurder vaak ook sneller & beter, maar hebt u deze snelheid wel nodig? Ik wil uw aankoop niet verpesten, maar dit is beslist geen goedkoop setje.

Hebt u zoveel apparaten die tegelijkertijd zware downloads doen? Hoe snel is uw Ziggo abonnement, want ook die is bepalend hoe snel uw internet via wifi is, want sneller dan uw abbo wordt het internet echt niet.


Tweakers.net kan u helpen vergelijken ( in de linker kolom staan allerlei filter opties ) en voor u de goedkoopste winkel aanwijzen.

PeterZ1
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

ik weet dat het een duur setje is, maar ik denk dat ik spijt krijg als ik een wifi5 setje koop.

Wil ook graag alvast de wpa3 hebben.

op het ogenblik hebben we 500Mb snelheid, met de CB halen we beneden ongeveer max 350Mb, op de eerste verdieping haal ik denk ik 30MB , en op zolder hooguit 10.

ik heb 6 jaar geleden een cat5 in mijn huis gelegd, dat was toen meer dan zat, het snelste internet abbo was toen 150mb, dat is nu 1Gb.

Zo snel gaat het met de techniek, ik denk dat de techniek zo snel blijft gaan, wifi6 wordt gewoon gemeengoed, er gaan steeds meer wifi6 apparaten komen.

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
PeterZ1 wrote:

ik weet dat het een duur setje is, maar ik denk dat ik spijt krijg als ik een wifi5 setje koop.

 

U betaald, dus u bepaald. Maar het is dus duidelijk geen spontane en/of ondoordachte aankoop. Anders gezegd: ik bemoei me met zaken die me niets aangaan .

PeterZ1
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

zeker nier, ik stel hier een vraag, elke gedachte is meer dan welkom!

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

ik heb 6 jaar geleden een cat5 in mijn huis gelegd,

Ik hoop dat het cat5e is,.

PeterZ1
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Nee het was Cat5, deze kabel heb ik dus alweer vervangen,Dit was een kabel naar mijn huiskamer.het was toen meer dan voldoende voor het abonnement wat ik toen had.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Hallo @PeterZ1 

Ik zie dat je door onze Community toppers al enorm bent geholpen met alle tips en trucs! Bedankt voor het meedenken guys, écht top.
Ik ga er vanuit dat je er met alle tips uit komt. Heb je toch nog vragen? Laat het hier gerust weten.

 

PeterZ1
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Zeker!!

Dank allemaal, ik ben blij met de reacties

Ik wist niet van de backhaul verschillen, dus ga hier zeker nog goed naar kijken

server666

Level 3
  • 44Posts
  • 4Oplossingen
  • 8Likes

 

 


Ik zal binnenkort overstappen op giganet met een Connectbox Giga in router modus. 
Ik wil op de router 2 ASUS xt 8 mesh devices op aansluiten, maar allebei in Accesspoint modus!

kan dat en hoe doe je dat? Moet je ze beide eerst 

In AP modus brengen door via pc in te loggen op beide en kiezen voor AP modus? En daarna pas de Connectbox Giga aansluiten met de ethernet kabel?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic