Goededag,
Wij hebben een alles-in-1 pakket van ziggo incl. een internet abbo van 300mb.
Oude setup:
Tot vorige week hadden we een setup waarbij we een oude wifibooster van Ziggo hadden aangesloten aan onze modem (in meterkast op de begane grond) en de ontvanger op zolder om de wifi snelheid op zolder te verbeteren. Met deze setup haalden we een gemiddelde snelheid van 300mb op de begane grond, 100mb op de eerste verdieping en 40mb op zolder. De snelheid op de eerste verdieping/zolder was niet snel maar wel stabiel.
Nu 40mb op zolder onvoldoende is met het nieuwe thuiswerken, hebben we van Ziggo nieuwe wifiboosters ontvangen (TP Link Deco M4). Volgens Ziggo zou onze internetverbinding niet alleen sneller maar ook stabieler worden met de nieuwe wifiboosters.
Nieuwe setup:
We hebben de nieuwe wifiboosters aangesloten zoals voorgeschreven in de bijgeleverde handleiding; waarbij de ‘hoofddeco’ is aangesloten aan de modem in de meterkast, de tweede booster op de eerste verdieping en de derde booster op zolder.
Probleem:
Sinds de installatie hebben we een instabielere wifi verbinding dan voorheen;
- Begane grond variërend tussen 20-300mb
- Eerste verdieping variërend tussen 20-100mb
- Zolder variërend tussen de 1-80mb
De instabiliteit zorgt ervoor dat we uiteindelijk tragere wifi snelheden halen dan voorheen, waardoor de installatie van de nieuwe wifiboosters het probleem alleen maar hebben verergerd ipv verholpen.
Graag horen wij wat we de oorzaak van de instabiliteit is en wat we kunnen doen om een snellere/stabiele(re) internetverbinding te krijgen met deze wifiboosters (bekabelen wordt lastig)?
Bedankt en mvg,
KS
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
zijn de Deco’s draadloos of bedraad verbonden?
voor een snelle en stabiele verbinding is aan aanbevolen alle 3 de Deco’s bekabeld te verbinden met de modem of gigabit switch
De hoofddeco is alleen bekabeld verbonden, de rest met wifi (zoals de oudere wifiboosters). Het lijkt erop dat de oude wifiboosters beter/stabieler functioneren via wifi wat vreemd lijkt te zijn?
misschien ze wat verplaatsen
zodat ze dichter bij elkaar staan
Ik ga kijken of verplaatsen effect heeft maar ik vermoed het niet. Snelheid van de hoofddeco in de meterkast is ook instabiel (20-300mb), zelfs als ik naast de meterkast sta..
Leest u dit eens door : Leidraad voor tp link deco.
Doorgelezen en niks ‘nieuws’ tegengekomen eerlijk gezegd. Momenteel haal ik 5 mb download snelheid 1 meter vd bekabelde hoofddeco vandaan (met af en toe een uitschieter van 300mb) en zonder deco / direct op de modem wifi stabiel 250mb. Begrijp totaal niet wat er misgaat. Wellicht toch maar overstappen maar glasvezel.
Misschien gewoon de Deco overnieuw instellen? Aangezien u e.e.a al hebt gedaan, is een reset en opnieuw configureren zo gedaan:
- Verwijder in de app de Deco stations, de master als laatste.
- Reset alle stations m.b.v resetknop op het station. Als het station klaar is, deze dan uitzetten
- Zet de master aan, maak in de app een nieuw netwerk aan en voeg de master er aan toe.
- Als de Ziggo modem/router in router mode staat, zet dan het Deco netwerk in AccessPoint mode
- Test de Deco wifi
- Zet station 2 aan en voeg deze toe tot het netwerk
- Zet station 3 aan en voeg deze toe tot het netwerk
Naast de Deco master moet u een goede en snelle data verbinding hebben. Is dat niet het geval dan, misschien een andere netwerkkabel gebruiken of aansluiten op een andere poort van de Ziggo modem/router.
De data snelheid van station 2 & 3 is afhankelijk van de onderlinge afstand tussen station 1 <> 2 en 2 <> 3 en natuurlijk van tussenliggende storende voorwerpen.
Hieronder staan wat gemiddelde Deco wifi snelheden. Maar natuurlijk is e.e.a. ook afhankelijk van de ontvangende apparaat en de afstand tot het wifi station.
2,4 GHz - +/- 72 Mbps ( max 150 )
5 GHz - +/- 866 Mbps
Hebt u een Windows laptop, dan kan u m.b.t. het commando 'Netsh WLAN show interface' zien, wat de werkelijk wifi waarden zijn. Start daarvoor een CMD/DOS box en type het command in, gevolgd door een [Enter].
Zojuist de bovenstaande stappen uitgevoerd, helaas heeft het niet mogen baten. Volledigheidshalve had ik de playstation bekabeld aangesloten aan de hoofddeco, waarbij de downloadsnelheid weer varieerden tussen de 80-200mb (voorheen bekabeld aan modem stabiel 250mb).
Ook een paar nieuwe wifi snelheidstest met de telefoon en laptop gedaan naast de bekabelde hoofddeco en ook daarop had ik instabiele download snelheden variërend tussen de 8-300mb.
Ik begrijp niet waarom de verbinding met de deco’s zo instabiel is; met m’n vorige setup (modem + ziggo powerline wifi adapter) waren mijn download snelheden veel constanter (alleen wat trager op zolder wat ik hoopte te verhelpen met de deco’s..).
Jammer dat de deco’s m’n verbinding niet hebben verbeterd, maar zelfs verslechterd. Ik ga maar weer de powerline adapters aansluiten..
Jammer om te lezen dat het nog niet helemaal werkt zoals je verwacht @KeyserSoze! Wil je checken of snelle roaming in de geavanceerde instellingen aan staat? Het is bij het uitvoeren van een snelheidstest via de wifi handig om even de verbinding te verbreken en opnieuw te maken, zodat je zeker weet dat je met de juiste deco verbonden bent.
Zojuist aangezet, helaas heeft het niet mogen baten. De snelheden boven in het huis lijken ook stabieler dan op de begane grond (vs bekabelde hoofddeco). Snap niet waarom het schommelt tussen 5mb-300mb. Ik heb de hoofddeco verplaatst van de meterkast naar midden id woonkamer maar helaas ook geen effect.
Hi @KeyserSoze, het is inderdaad vreemd dat je snelheden zo erg schommelen, ook na bovenstaande tips te hebben toegepast. Ik zou graag even met je meekijken of we iets kunnen vinden wat dit kan veroorzaken. Zou je in je profiel je postcode+huisnummer kunnen toevoegen? 🙂
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.