Vraag
Reacties
ErEmBee
Level 2

Instabiele verbinding sinds modemwissel?

Goedenavond,

 

Op 16-04-2025 heb ik mijn internetabonnement gewijzigd van: Internet Max en TV Complete naar: Wifi Groot, TV Complete (Next).

 

N.a.v. deze wijziging werd meegedeeld dat er een nieuw modem verzonden zou worden.
Dit modem (Sagemcom F3896LG-ZG) heb ik na ontvangst aangesloten.

 

Sinds die tijd ervaren we meestal meerdere keren per dag dat er geen internet e/o Wifiverbinding is. Dit uit zich bijv. in het niet laden van internetpagina's op lap- en desktops/telefoontoestellen, foutmeldingen in applicaties die tijdens thuiswerken gebruikt worden. Overigens blijft het Tv-signaal wel gewoon werken.

Deze problemen hadden wij niet tijdens gebruik van het vorige modem vandaar dat ik deze wijziging als oorzaak beschouw. Then again, het kan ook toeval zijn.

 

We maken dus gebruik van het genoemde modem; hierop is het WiFi-signaal uitgeschakeld. 

WiFi gebruiken we via een drietal Deco smart Wifiboosters (TP-Link Deco M4 V1).

 

In andere topics met vergelijkbare problemen heb ik gezien dat een foto van het AOP, Splitter en de info van een aantal tabbladen van het modem benodigd zijn. Deze heb ik toegevoegd.

Indien er meer info gewenst is, laat het me dan s.v.p. weten.

Hopelijk kan iemand me hier meer info verschaffen over de oorzaak, en liever nog: de oplossing.
Alvast hartelijk dank voor jullie tijd en moeite!

 

AOP Ziggo.jpgSplitter Ziggo.jpg

 

Netwerk historie

Tijd	Prioriteit	Omschrijving
03-05-2025 20:22:58	notice	GUI Login Status - Login Success from LAN interface
03-05-2025 19:47:14	notice	GUI Login Status - Login Success from LAN interface
03-05-2025 19:26:48	notice	GUI Login Status - Login Success from LAN interface
03-05-2025 19:04:45	notice	GUI Login Status - Login Success from LAN interface
03-05-2025 18:47:16	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 1 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QO
03-05-2025 18:46:56	warning	MDD message timeout;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 18:29:39	notice	GUI Login Status - Login Success from LAN interface
03-05-2025 18:29:21	notice	GUI Login Status - Login Fail from LAN interface
03-05-2025 18:16:23	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 18:10:05	notice	GUI Login Status - Login Success from LAN interface
03-05-2025 14:51:55	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 1 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QO
03-05-2025 14:51:36	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 1; Chan ID: 12; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 14:51:35	warning	MDD message timeout;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 13:52:17	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 1 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QO
03-05-2025 13:51:54	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 1; Chan ID: 10 12; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 13:51:53	warning	MDD message timeout;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 13:51:34	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 1; Chan ID: 10 12; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 13:51:33	warning	MDD message timeout;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 13:37:54	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 1 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QO
03-05-2025 13:37:39	warning	MDD message timeout;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 13:37:28	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 1 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QO
03-05-2025 13:36:47	warning	MDD message timeout;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 12:16:20	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 1 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QO
03-05-2025 12:16:01	warning	MDD message timeout;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 11:13:47	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 1 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QO
03-05-2025 11:13:46	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 1; Chan ID: 10 12; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 11:13:45	warning	MDD message timeout;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 11:13:42	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 1; Chan ID: 12; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 11:13:41	warning	MDD message timeout;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 10:58:59	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 10:28:29	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 09:57:22	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 08:56:33	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 08:51:44	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 08:50:31	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 08:42:46	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 08:40:24	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 08:28:26	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
03-05-2025 08:01:57	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 1 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QO
25-04-2025 20:35:57	notice	GUI Login Status - Login Success from LAN interface
08-04-2024 14:02:49	notice	GUI Login Status - Login Success from LAN interface

 

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal	Frequentie (Hz)	Vermogen (dBmV)	SNR (dB)	Modulatie	Kanaalnummer
1	586000000	3.6	39	QAM 256	2
2	578000000	3.7	39	QAM 256	1
3	594000000	3.5	39	QAM 256	3
4	602000000	3.4	39	QAM 256	4
5	610000000	3.4	39	QAM 256	5
6	618000000	3.2	39	QAM 256	6
7	626000000	3	39	QAM 256	7
8	634000000	2.8	39	QAM 256	8
9	642000000	2.7	39	QAM 256	9
10	650000000	2.6	39	QAM 256	10
11	658000000	2.6	39	QAM 256	11
12	666000000	2.6	39	QAM 256	12
13	674000000	2.5	38	QAM 256	13
14	682000000	2.3	39	QAM 256	14
15	690000000	2.1	39	QAM 256	15
16	698000000	2	39	QAM 256	16
17	706000000	1.8	39	QAM 256	17
18	714000000	1.8	39	QAM 256	18
19	722000000	2	39	QAM 256	19
20	730000000	2.1	39	QAM 256	20
21	738000000	1.9	39	QAM 256	21
22	746000000	1.8	39	QAM 256	22
23	754000000	1.7	39	QAM 256	23
24	762000000	1.4	39	QAM 256	24
25	770000000	0.9	39	QAM 256	25
26	778000000	0.6	39	QAM 256	26
27	786000000	0.5	38	QAM 256	27
28	794000000	0.6	38	QAM 256	28
29	802000000	0.9	38	QAM 256	29
30	810000000	1.1	38	QAM 256	30
31	818000000	1	38	QAM 256	31
32	826000000	0.8	38	QAM 256	32
ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal	Locked Status	RxMER (dB)	Fouten voor RS	Fouten na RS
1	Goed (Locked)	39	23	0
2	Goed (Locked)	39	22	8
3	Goed (Locked)	39	33	8
4	Goed (Locked)	39	32	8
5	Goed (Locked)	39	41	8
6	Goed (Locked)	39	56	8
7	Goed (Locked)	39	67	8
8	Goed (Locked)	39	133	8
9	Goed (Locked)	39	200	8
10	Goed (Locked)	39	219	8
11	Goed (Locked)	39	219	8
12	Goed (Locked)	39	318	7
13	Goed (Locked)	38	2895	7
14	Goed (Locked)	39	417	7
15	Goed (Locked)	39	500	7
16	Goed (Locked)	39	705	7
17	Goed (Locked)	39	790	7
18	Goed (Locked)	39	12842	38
19	Goed (Locked)	39	2227	10
20	Goed (Locked)	39	489	7
21	Goed (Locked)	39	852	7
22	Goed (Locked)	39	1026	7
23	Goed (Locked)	39	1393	7
24	Goed (Locked)	39	2438	7
25	Goed (Locked)	39	4672	6
26	Goed (Locked)	39	7752	7
27	Goed (Locked)	38	10019	7
28	Goed (Locked)	38	14110	7
29	Goed (Locked)	38	8795	7
30	Goed (Locked)	38	6247	7
31	Goed (Locked)	38	13281	7
32	Goed (Locked)	38	25847	7
D3.1 Downstream kanalen

Kanaal	Kanaal breedte (MHz)	FFT Type	Aantal Actieve Subcarriers	Modulatie (Actief Profiel)	Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
159	168	4K	3301	QAM 4096	368
D3.1 Downstream kanalen

Kanaalnummer	Locked Status	RxMER Data (dB)	PLC Power (dBmV)	Correcteds (Active Profile)	Uncorrectables (Active Profile)
159	Goed (Locked)	39	0.1	4001810852	74390800
ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal	Frequentie (Hz)	Vermogen (dBmV)	Symbol Rate (ksps)	Modulatie	Kanaalnummer
0	58800000	49.3	5120	QAM 64	1
1	52000000	49.3	5120	QAM 64	2
2	45200000	48.8	5120	QAM 64	3
3	38400000	48.3	5120	QAM 64	4
ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal	Kanaal soort	T1 Timeouts	T2 Timeouts	T3 Timeouts	T4 Timeouts
0	ATDMA	0	0	0	0
1	ATDMA	0	0	0	0
2	ATDMA	0	0	0	0
3	ATDMA	0	0	0	0
D3.1 Upstream kanalen

Kanaal	Kanaal breedte (MHz)	Vermogen (dBmV)	FFT Type	Modulatie
7	15.6	40.2	2K	QAM 64
D3.1 Upstream kanalen

Kanaal	Kanaal soort	Aantal Actieve Subcarriers	Eerste Actieve Subcarrier (Hz)	T3 Timeouts	T4 Timeouts
7	OFDMA	312	74000000	3	0
0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
34 Reacties 34
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Zit de coax kabel wel flink ver over de aansluiting op je modem geschoven?

Je moet bij deze modems flink doorduwen om de stekker werkelijk over de aansluiting te kunnen krijgen.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De coaxinstallatie ziet er prima uit, de splitter (POA-01-B) kan echter het beste vervangen worden door een POA-550 + F/F-kabel rood/rood voor het modem.

 

De historie laat uitval (MDD timeouts) op alle kanalen behalve het primair gekoppelde kanaal (2) zien. Daarnaast zijn de aantallen correctables op een aantal kanalen te hoog en zouden uncorrectables buiten werkzaamheden of een bekende storing niet moeten voorkomen.

 

De Deco M4's geven maximaal ~500 Mbps door en zijn dus eigenlijk niet geschikt voor jouw abonnement.

 

  • Zijn de Deco's in AP mode geconfigureerd? Zie de pagina Meer → Geavanceerd → Bewerkingsmodus in de app.
  • Op welke poort van het modem is Deco 1 aangesloten?
  • Zijn Deco's 2 + 3 via ethernet/Wi-Fi verbonden?
  • Ervaar je ook uitval op ethernet (bekabelde verbinding)?
Gio2903
Level 17

grote kans dat ook hier het probleem, deco icm sagemcom het geval is. ik zou ze de deur uit doen en een deco-set x50/x60 aanschaffen. dit ivm stabiliteit&snelheid

0 Kudos
ErEmBee
Level 2
Topicstarter

Hallo Bert, dank voor je reactie!

 

Ja. de stekker van de kabel zit zo ver als mogelijk op de aansluiting.

0 Kudos
ErEmBee
Level 2
Topicstarter

@tobiastheebehartelijk dank voor je reactie!

<quote>

....de splitter (POA-01-B) kan echter het beste vervangen worden door een POA-550 + F/F-kabel rood/rood voor het modem.

</quote>
Hoe kan ik dit in gang (laten?) zetten? Kan ik dit via de klantenservice doen?

<quote>

De historie laat uitval (MDD timeouts) op alle kanalen behalve het primair gekoppelde kanaal (2) zien. Daarnaast zijn de aantallen correctables op een aantal kanalen te hoog en zouden uncorrectables buiten werkzaamheden of een bekende storing niet moeten voorkomen.

</quote>

Op https://www.ziggo.nl/klantenservice/storingen vind ik geen melding van storingen of werkzaamheden. Ik zag daar ook de mogelijkheid om een ServiceScan uit te voeren. Het resultaat daarvan is: "Wij hebben niks kunnen vinden."

 

<quote>

De Deco M4's geven maximaal ~500 Mbps door en zijn dus eigenlijk niet geschikt voor jouw abonnement.

</quote>

Indien dit een oorzaak is voor de klachten die we ervaren (zoals @Gio2903 aangeeft), dan wil ik zeker overwegen om andere wifiboosters te gaan gebruiken. Mocht dit niet een mogelijke oorzaak zijn, dan vervang ik ze liever niet. Wifi wordt enkel voor de GSM's/tablets/etc. gebruikt en daar voldoet het in principe prima op voorwaarde dat het signaal niet onderbroken wordt uiteraard.

 

<quote>

  • Zijn de Deco's in AP mode geconfigureerd? Zie de pagina Meer → Geavanceerd → Bewerkingsmodus in de app.</quote>
    De AP's zijn als WiFi-router ingesteld volgens de DECO app.

<quote>

  • Op welke poort van het modem is Deco 1 aangesloten?</quote>
    Deco1 is aangesloten op een Netgear GS605 switch. De switch zelf zit op poort 1 van het modem.

<quote>

  • Zijn Deco's 2 + 3 via ethernet/Wi-Fi verbonden?</quote>
    Deco 2 is via WiFi verbonden, Deco3 is via ethernet verbonden.

    <quote>
  • Ervaar je ook uitval op ethernet (bekabelde verbinding)?</quote>
    Ja. Vooral mijn vrouw merkt het tijdens het thuiswerken (bekabeld). Diverse bedrijfsapps geven dan aan geen verbinding meer te hebben.
    Zelf merk ik wel eens dat een internetpagina/video niet wil laden.

    Hoewel ik eerder aangaf dat het TV-signaal wel gewoon werkt, zien we de laatste tijd wel op sommige (niet alle) kanalen artefacts/blokjes in beeld verschijnen. Dit is bijna altijd alleen in het onderste deel van het beeld. Hierbij moet ik wel opmerken dat dit ook al maanden het geval was voordat we een nieuw modem hebben gekregen. Omdat dit maar op een beperkt aantal kanalen voorkomt (stuk of 4) hebben we hier nooit actie op ondernomen en leek het me ook niet direct relevant voor de huidige issues.
0 Kudos
ErEmBee
Level 2
Topicstarter

Hallo @Gio2903 , bedankt voor je reactie!

Uit je reactie meen ik op te kunnen maken dat je hier zelf ook mee te maken hebt gehad, of dat het wellicht een "algemeen" issue is wat al vaker voorgekomen is.

Zou je daar s.v.p. over uit kunnen weiden?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Je kunt een POA-550 + F/F-kabel rood/rood bestellen via Cable Home of laten plaatsen door een monteur. Met de huidige IEC/F-kabel groen/rood kun je wel testen met het modem direct op het AOP.

 

De storingspagina laat geen individuele storingen zien, alleen op wijkniveau.

 

Bij instabiliteit op de Sagemcom F3896 zijn inderdaad vaker ook Deco M4's in gebruik. Ik heb hiervoor echter nog geen duidelijke oorzaak/onderbouwing kunnen vinden. Alleen al voor jouw abonnement zouden nieuwere Wi-Fi 6 AP's zoals de Deco X/XE's wenselijk zijn. Je kunt testen met Deco 1 ontkoppeld en Wi-Fi op het modem ingeschakeld om de Deco's uit te sluiten als mogelijke oorzaak.

 

Met het modem in router mode (witte LED) zouden de Deco's i.i.g. in AP mode geconfigureerd moeten worden.

 

Het probleem met artifacts/blokjes onderin beeld bij DVB-C is recentelijk meer gemeld in dit topic: Verstoord beeld op meerdere zenders.

0 Kudos
ErEmBee
Level 2
Topicstarter

Hallo @tobiastheebe 


De deco's in AP-modus krijgen via de app wilde maar niet lukken. Kreeg elke keer de melding: Mislukt.
Heb het hele Deconetwerk verwijderd en opnieuw aangemaakt en deze staat nu in AP-modus.
Heb de modem ook naar fabrieksinstellingen gereset. 

De boel opnieuw geactiveerd en de benodigde instellingen aangepast.

Wat mij opvalt, is dat de netwerkhistorie nu, voor zover ik dat kan beoordelen, veel betere waarden laat zien. Maar ik laat dat graag aan iemand over die weet waar hij/zij naar kijkt.

 

Ik wil dit even een week of zo aankijken voordat ik de overige adviezen opvolg. Mogelijk dat dit al voldoende blijkt te zijn.

 

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal	Frequentie (Hz)	Vermogen (dBmV)	SNR (dB)	Modulatie	Kanaalnummer
1	586000000	2.5	39	QAM 256	2
2	578000000	2.6	39	QAM 256	1
3	594000000	2.5	39	QAM 256	3
4	602000000	2.4	39	QAM 256	4
5	610000000	2.3	39	QAM 256	5
6	618000000	2.2	39	QAM 256	6
7	626000000	2	39	QAM 256	7
8	634000000	1.8	39	QAM 256	8
9	642000000	1.7	39	QAM 256	9
10	650000000	1.6	39	QAM 256	10
11	658000000	1.6	39	QAM 256	11
12	666000000	1.5	39	QAM 256	12
13	674000000	1.5	39	QAM 256	13
14	682000000	1.3	39	QAM 256	14
15	690000000	1.1	39	QAM 256	15
16	698000000	0.9	39	QAM 256	16
17	706000000	0.8	39	QAM 256	17
18	714000000	0.8	39	QAM 256	18
19	722000000	1	39	QAM 256	19
20	730000000	1	39	QAM 256	20
21	738000000	0.9	39	QAM 256	21
22	746000000	0.8	39	QAM 256	22
23	754000000	0.7	39	QAM 256	23
24	762000000	0.4	39	QAM 256	24
25	770000000	0.2	39	QAM 256	25
26	778000000	0.4	39	QAM 256	26
27	786000000	0.5	38	QAM 256	27
28	794000000	0.4	38	QAM 256	28
29	802000000	0.1	38	QAM 256	29
30	810000000	0.2	38	QAM 256	30
31	818000000	0.1	38	QAM 256	31
32	826000000	0.2	38	QAM 256	32
ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal	Locked Status	RxMER (dB)	Fouten voor RS	Fouten na RS
1	Goed (Locked)	39	0	0
2	Goed (Locked)	39	0	0
3	Goed (Locked)	39	0	0
4	Goed (Locked)	39	0	0
5	Goed (Locked)	39	0	0
6	Goed (Locked)	39	1	0
7	Goed (Locked)	39	0	0
8	Goed (Locked)	39	0	0
9	Goed (Locked)	39	0	0
10	Goed (Locked)	39	1	0
11	Goed (Locked)	39	0	0
12	Goed (Locked)	39	1	0
13	Goed (Locked)	39	2	0
14	Goed (Locked)	39	1	0
15	Goed (Locked)	39	0	0
16	Goed (Locked)	39	1	0
17	Goed (Locked)	39	1	0
18	Goed (Locked)	39	1	0
19	Goed (Locked)	39	2	0
20	Goed (Locked)	39	3	0
21	Goed (Locked)	39	3	0
22	Goed (Locked)	39	3	0
23	Goed (Locked)	39	2	0
24	Goed (Locked)	39	1	0
25	Goed (Locked)	39	4	0
26	Goed (Locked)	39	3	0
27	Goed (Locked)	38	4	0
28	Goed (Locked)	38	3	0
29	Goed (Locked)	38	7	0
30	Goed (Locked)	38	1	0
31	Goed (Locked)	38	2	0
32	Goed (Locked)	38	3	0
D3.1 Downstream kanalen

Kanaal	Kanaal breedte (MHz)	FFT Type	Aantal Actieve Subcarriers	Modulatie (Actief Profiel)	Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
159	168	4K	3301	QAM 4096	368
D3.1 Downstream kanalen

Kanaalnummer	Locked Status	RxMER Data (dB)	PLC Power (dBmV)	Correcteds (Active Profile)	Uncorrectables (Active Profile)
159	Goed (Locked)	39	-0.9	51431889	0
ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal	Frequentie (Hz)	Vermogen (dBmV)	Symbol Rate (ksps)	Modulatie	Kanaalnummer
0	58800000	49.5	5120	QAM 64	1
1	52000000	49.5	5120	QAM 64	2
2	45200000	49	5120	QAM 64	3
3	38400000	48	5120	QAM 64	4
ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal	Kanaal soort	T1 Timeouts	T2 Timeouts	T3 Timeouts	T4 Timeouts
0	ATDMA	0	0	0	0
1	ATDMA	0	0	0	0
2	ATDMA	0	0	0	0
3	ATDMA	0	0	0	0
D3.1 Upstream kanalen

Kanaal	Kanaal breedte (MHz)	Vermogen (dBmV)	FFT Type	Modulatie
7	15.6	40.5	2K	QAM 64
D3.1 Upstream kanalen

Kanaal	Kanaal soort	Aantal Actieve Subcarriers	Eerste Actieve Subcarrier (Hz)	T3 Timeouts	T4 Timeouts
7	OFDMA	312	74000000	0	0
Netwerk historie

Tijd	Prioriteit	Omschrijving
05-05-2025 20:11:04	notice	GUI Login Status - Login Success from LAN interface
05-05-2025 20:10:45	notice	GUI Login Status - Login Fail from LAN interface
05-05-2025 19:17:05	notice	GUI Login Status - Login Success from LAN interface
05-05-2025 18:53:27	error	DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
05-05-2025 18:39:22	notice	GUI Login Status - Login Success from LAN interface
05-05-2025 18:39:03	notice	GUI Login Status - Login Fail from LAN interface
05-05-2025 18:38:24	notice	GUI Login Status - Login Success from LAN interface
05-05-2025 18:35:19	notice	GUI Login Status - Login Success from LAN interface
05-05-2025 18:32:49	notice	US profile assignment change. US Chan ID: 7; Previous Profile: 13; New Profile: 9 13.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
05-05-2025 18:32:34	notice	REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status
05-05-2025 18:32:24	notice	DS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Profile: ; New Profile: 1 2 3.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
05-05-2025 18:32:22	notice	TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
05-05-2025 18:32:03	warning	DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
05-05-2025 18:32:01	notice	Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
05-05-2025 18:31:48	critical	SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
05-05-2025 18:31:45	critical	Cable Modem Reboot because of - HW or Power-On Reset
05-05-2025 18:29:21	critical	No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
05-05-2025 18:28:51	critical	SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
05-05-2025 18:28:48	critical	TFTP Request Retries exceeded, CM unable to register
05-05-2025 18:28:48	critical	TFTP Failed - OUT OF ORDER packets;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
05-05-2025 18:27:21	critical	SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
05-05-2025 18:27:19	critical	TFTP failed - Request sent - No Response;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
05-05-2025 18:27:19	critical	TFTP Request Retries exceeded, CM unable to register
05-05-2025 18:26:14	critical	SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
05-05-2025 18:26:11	critical	TFTP failed - Request sent - No Response;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
05-05-2025 18:26:11	critical	TFTP Request Retries exceeded, CM unable to register
05-05-2025 18:25:12	critical	TFTP Request Retries exceeded, CM unable to register
05-05-2025 18:25:12	critical	TFTP failed - Request sent - No Response;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
05-05-2025 18:24:14	critical	SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
05-05-2025 18:24:11	critical	TFTP Request Retries exceeded, CM unable to register
05-05-2025 18:24:11	critical	TFTP Failed - OUT OF ORDER packets;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
05-05-2025 18:23:09	critical	TFTP Request Retries exceeded, CM unable to register
05-05-2025 18:23:09	critical	TFTP failed - Request sent - No Response;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
05-05-2025 18:22:05	critical	SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
05-05-2025 18:22:02	critical	TFTP Request Retries exceeded, CM unable to register
05-05-2025 18:22:02	critical	TFTP Failed - OUT OF ORDER packets;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
05-05-2025 18:21:03	critical	TFTP Request Retries exceeded, CM unable to register
05-05-2025 18:21:03	critical	TFTP Failed - OUT OF ORDER packets;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
05-05-2025 18:19:59	critical	SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Mogelijk levert de volledige reset van de Deco's verbetering op.

 

Bij een reboot/reset van het modem worden de (un)correctables naar 0 teruggezet. De waarden waren al goed en zijn dat nog steeds, alleen de US Tx blijft aan de hoge kant. Opvallend is dat het modem voor de laatste verbindingsopbouw van 18:32 enige tijd (sinds 18:19 of langer) offline is geweest door een TFTP-probleem, dit is het protocol dat gebruikt wordt om de boot file op te halen bij het CMTS. Na 18:32 zijn geen bijzonderheden zichtbaar.

0 Kudos
ErEmBee
Level 2
Topicstarter

Dank voor de wederom verhelderende uitleg!

 

Het lijkt er niet op dat de nu genomen maatregelen het probleem hebben opgelost.

Kijkend naar de log van vandaag zie ik elf MDD Message Time-outs verschijnen.

Daar waar het eerst alle kanalen (behalve kanaal 2) betrof, lijkt het nu alleen kanaal 10 en 12 te betreffen.

 

Aanvullend: i.t.t. de logs uit mijn startpost, zie ik nu ook allerlei meldingen (US profile assignment change).
Geen idee of dat normaal is of niet.

 

06-05-2025 18:34:28	notice	GUI Login Status - Login Success from LAN interface
06-05-2025 18:08:05	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 10 12; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 18:07:29	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 1; Chan ID: 10; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 18:07:28	warning	MDD message timeout;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 18:07:21	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 1; Chan ID: 10; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 18:07:20	warning	MDD message timeout;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 14:57:42	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 10 12; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 14:57:39	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 1; Chan ID: 12; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 14:57:05	warning	MDD message timeout;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 12:34:43	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 10 12; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 12:34:11	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 1; Chan ID: 10 12; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 12:33:47	warning	MDD message timeout;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 12:29:18	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 10 12; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 12:28:45	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 1; Chan ID: 10; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 12:28:45	warning	MDD message timeout;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 12:28:43	warning	MDD message timeout;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 12:28:11	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 10 12; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 12:27:55	warning	MDD message timeout;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 10:01:02	notice	US profile assignment change. US Chan ID: 7; Previous Profile: 12 13; New Profile: 9 13.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 09:01:28	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 10 12; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 09:00:51	warning	MDD message timeout;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 09:00:46	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 10 12; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 09:00:43	warning	MDD message timeout;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 07:55:34	notice	US profile assignment change. US Chan ID: 7; Previous Profile: 11 13; New Profile: 12 13.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 07:52:41	notice	US profile assignment change. US Chan ID: 7; Previous Profile: 10 13; New Profile: 11 13.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 07:51:26	notice	US profile assignment change. US Chan ID: 7; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 04:29:13	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 10 12; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 04:28:38	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 1; Chan ID: 10 12; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 04:28:37	warning	MDD message timeout;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 04:28:29	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 10 12; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 04:28:21	notice	CM-STATUS message sent. Event Type Code: 1; Chan ID: 10 12; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 04:28:19	warning	MDD message timeout;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-05-2025 02:29:18	notice	US profile assignment change. US Chan ID: 7; Previous Profile: 11 13; New Profile: 9 13.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

 

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

MDD timeouts op deze kanalen zijn vrij gebruikelijk bij de combinatie Sagemcom F3896 + Cisco CMTS. Ook de 'US profile assignment change' events, die op OFDMA betrekking hebben, zijn gebruikelijk. Wat is je ervaring in de praktijk?

0 Kudos
ErEmBee
Level 2
Topicstarter

Goed om te horen dat het geen bijzondere meldingen zijn.

 

Ik heb zelf nog geen uitval waargenomen, m'n vrouw en dochter heb ik er ook nog niet over gehoord. Wat dat betreft lijkt het wel beter/stabieler.

 

Maar het moet je maar net opvallen als je aan het surfen bent, of een filmpje kijkt. We hebben een lang weekend "vrij" geweest. M'n vrouw heeft dus nog niet thuisgewerkt.

We blijven het in de gaten houden.

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dat is prima. Als je onverhoopt nog steeds instabiliteit ervaart, dan kun je nog kijken naar de tests die ik eerder voorgesteld had.

ErEmBee
Level 2
Topicstarter

Kom vanmiddag thuis: geen ethernet, geen wifi. Wit lampje brandt continu op modem, ook wit lampje op hoofddeco.

Modembeheerpagina niet te bereiken. SSID lijkt niet te worden uitgezonden; niet zichtbaar op lijst beschikbare netwerken op telefoon.
Modem paar minuten van de stroom gehad, weer ingeschakeld. Nog steeds dezelfde problemen, alleen nu wel weer (werkende) Wifi maar geen ethernet.

0900-1884 gebeld. Doorgegeven wat het probleem is. Zou volgens medewerkster goed veroorzaakt kunnen worden doordat ik de standaard SSID in een eigen SSID gewijzigd heb. Prima, zal wel, maar waarom heb ik dan geen ethernet? (en als dat zo'n issue is, waarom sta je je klanten dan toe deze wijziging uit te voeren. Maar dat terzijde.)

Volgens haar systemen werkt het modem normaal. De oorzaak van de problemen door de combi van de Deco's icm Sagemcom modem was erg onwaarschijnlijk: "ik heb ze zelf ook en bij mij werkt het zonder problemen...".
Gevraagd of ik een modem kon krijgen van het type dat ik hiervoor had (witte Arris/Compal)) want die voldeed prima ook i.c.m. de Deco's. Was niet mogelijk, past niet bij mijn abonnement. Kan die hoge snelheid niet aan. Aangegeven dat geen enkel probleem te vinden. Liever een stabiele iets langzamere verbinding dan een instabiele verbinding zonder snelheid (op dit moment). 
Nog steeds niet mogelijk want: "alle klanten gaan over een maand of 2/3 over op de Sagemcom modems." Ik kon alleen een modemwissel krijgen voor opnieuw een Sagemcom. Hiermee maar ingestemd; want geen keus.
Gevraagd wat te doen met de nu niet werkende verbinding? Zet modem maar opnieuw terug naar fabrieksinstellingen.
Dat nu uitgevoerd. Het werkt nu weer, maar voor hoelang? Deco's nu niet aangesloten.

Ook gevraagd of ze me dan gelijk een POA-550 + F/F-kabel rood/rood op konden sturen conform advies van @tobiastheebe .

Kon niet in dezelfde order. Moet maar weer contact opnemen zodra de huidige order afgerond is. Wat na activatie van het nieuwe modem het geval zou moeten zijn.

 

Dan nog weer wat logs:

 

Wat mij opvalt, is dat alle waarden bij de ED3.0 Downstream kanalen nu een negatieve waarde hebben bij Vermogen (dBmV). Geen idee of dat goed of slecht is.
Ook afwijkend t.o.v. eerdere logs: 

07-05-2025 17:21:23warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

 

Netwerk historie

Tijd	Prioriteit	Omschrijving
07-05-2025 17:49:51	notice	GUI Login Status - Login Success from LAN interface
07-05-2025 17:25:48	notice	GUI Login Status - Login Success from LAN interface
07-05-2025 17:25:27	notice	GUI Login Status - Login Success from LAN interface
07-05-2025 17:22:13	notice	GUI Login Status - Login Success from LAN interface
07-05-2025 17:22:10	notice	US profile assignment change. US Chan ID: 7; Previous Profile: 13; New Profile: 9 13.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
07-05-2025 17:21:27	notice	REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status
07-05-2025 17:21:23	warning	Dynamic Range Window violation
07-05-2025 17:21:23	warning	RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
07-05-2025 17:21:17	notice	DS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Profile: ; New Profile: 1 2 3.;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
07-05-2025 17:21:16	notice	TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
07-05-2025 17:20:54	warning	DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
07-05-2025 17:20:52	notice	Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
07-05-2025 17:20:44	critical	No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
07-05-2025 17:20:34	critical	No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:24;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
07-05-2025 17:20:31	critical	SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
07-05-2025 17:20:29	critical	TFTP Failed - OUT OF ORDER packets;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
07-05-2025 17:20:29	warning	ToD request sent - No Response received;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
07-05-2025 17:20:29	critical	TFTP Request Retries exceeded, CM unable to register
07-05-2025 17:20:01	warning	DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
07-05-2025 17:19:59	notice	Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
07-05-2025 17:19:36	critical	SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
07-05-2025 17:19:34	warning	ToD request sent - No Response received;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
07-05-2025 17:19:34	critical	TFTP Failed - OUT OF ORDER packets;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
07-05-2025 17:19:34	critical	TFTP Request Retries exceeded, CM unable to register
07-05-2025 17:19:01	warning	DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
07-05-2025 17:18:59	notice	Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
07-05-2025 17:18:52	critical	No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
07-05-2025 17:18:45	critical	SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
07-05-2025 17:18:44	critical	Cable Modem Reboot because of - pin-reset

 

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal	Frequentie (Hz)	Vermogen (dBmV)	SNR (dB)	Modulatie	Kanaalnummer
1	586000000	0.8	38	QAM 256	2
2	578000000	0.7	38	QAM 256	1
3	594000000	0.9	38	QAM 256	3
4	602000000	0.9	38	QAM 256	4
5	610000000	-1	38	QAM 256	5
6	618000000	-1.2	38	QAM 256	6
7	626000000	-1.5	38	QAM 256	7
8	634000000	-1.7	38	QAM 256	8
9	642000000	-1.8	38	QAM 256	9
10	650000000	-1.9	38	QAM 256	10
11	658000000	-1.8	38	QAM 256	11
12	666000000	-1.9	38	QAM 256	12
13	674000000	-2	38	QAM 256	13
14	682000000	-2.2	38	QAM 256	14
15	690000000	-2.5	38	QAM 256	15
16	698000000	-2.7	38	QAM 256	16
17	706000000	-2.8	38	QAM 256	17
18	714000000	-2.8	38	QAM 256	18
19	722000000	-2.5	38	QAM 256	19
20	730000000	-2.5	38	QAM 256	20
21	738000000	-2.7	38	QAM 256	21
22	746000000	-2.8	38	QAM 256	22
23	754000000	-3	38	QAM 256	23
24	762000000	-3.2	38	QAM 256	24
25	770000000	-3.7	38	QAM 256	25
26	778000000	-3.9	38	QAM 256	26
27	786000000	-3.9	37	QAM 256	27
28	794000000	-3.9	37	QAM 256	28
29	802000000	-3.7	37	QAM 256	29
30	810000000	-3.4	37	QAM 256	30
31	818000000	-3.5	37	QAM 256	31
32	826000000	-3.7	37	QAM 256	32
ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal	Locked Status	RxMER (dB)	Fouten voor RS	Fouten na RS
1	Goed (Locked)	38	0	0
2	Goed (Locked)	38	0	0
3	Goed (Locked)	38	0	0
4	Goed (Locked)	38	0	0
5	Goed (Locked)	38	0	0
6	Goed (Locked)	38	0	0
7	Goed (Locked)	38	0	0
8	Goed (Locked)	38	1	0
9	Goed (Locked)	38	0	0
10	Goed (Locked)	38	0	0
11	Goed (Locked)	38	0	0
12	Goed (Locked)	38	0	0
13	Goed (Locked)	38	0	0
14	Goed (Locked)	38	0	0
15	Goed (Locked)	38	0	0
16	Goed (Locked)	38	0	0
17	Goed (Locked)	38	0	0
18	Goed (Locked)	38	0	0
19	Goed (Locked)	38	1	0
20	Goed (Locked)	38	1	0
21	Goed (Locked)	38	0	0
22	Goed (Locked)	38	0	0
23	Goed (Locked)	38	1	0
24	Goed (Locked)	38	1	0
25	Goed (Locked)	38	1	0
26	Goed (Locked)	38	0	0
27	Goed (Locked)	37	1	0
28	Goed (Locked)	37	0	0
29	Goed (Locked)	37	1	0
30	Goed (Locked)	37	1	0
31	Goed (Locked)	37	1	0
32	Goed (Locked)	37	0	0
D3.1 Downstream kanalen

Kanaal	Kanaal breedte (MHz)	FFT Type	Aantal Actieve Subcarriers	Modulatie (Actief Profiel)	Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
159	168	4K	3301	QAM 4096	368
D3.1 Downstream kanalen

Kanaalnummer	Locked Status	RxMER Data (dB)	PLC Power (dBmV)	Correcteds (Active Profile)	Uncorrectables (Active Profile)
159	Goed (Locked)	38	-4.7	31383279	0

 

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal	Frequentie (Hz)	Vermogen (dBmV)	Symbol Rate (ksps)	Modulatie	Kanaalnummer
0	58800000	49.5	5120	QAM 64	1
1	52000000	49.5	5120	QAM 64	2
2	45200000	49	5120	QAM 64	3
3	38400000	48	5120	QAM 64	4
ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal	Kanaal soort	T1 Timeouts	T2 Timeouts	T3 Timeouts	T4 Timeouts
0	ATDMA	0	0	0	0
1	ATDMA	0	0	0	0
2	ATDMA	0	0	1	0
3	ATDMA	0	0	0	0
D3.1 Upstream kanalen

Kanaal	Kanaal breedte (MHz)	Vermogen (dBmV)	FFT Type	Modulatie
7	15.6	40.5	2K	QAM 64
D3.1 Upstream kanalen

Kanaal	Kanaal soort	Aantal Actieve Subcarriers	Eerste Actieve Subcarrier (Hz)	T3 Timeouts	T4 Timeouts
7	OFDMA	312	74000000	0	0

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De DS Rx die een paar dBmV is gedaald is opvallend als niets aan de coaxinstallatie veranderd is. Hetzelfde geldt voor de TFTP errors die eergisteren ook al zichtbaar waren. Ik sluit zowel een probleem met het modem zelf als tussen modem en Deco's niet uit. Er had eigenlijk wat diagnostiek uitgevoerd moeten worden toen de storing nog aanwezig was, dat is nu niet meer mogelijk.

 

De informatie van de klantenservice is correct: een modem swap van een D3.1- naar een ED3.0-modem is niet mogelijk (alleen andersom) en een ED3.0-modem is niet geschikt voor gigabit abonnementen, hoewel de Arris TG2492 en Compal CH7475 in theorie wel gigabit aankunnen. De informatie dat alle klanten over 2~3 maanden zouden overgaan naar de Sagemcom F3896 is nieuw voor mij. Ik weet niet of dat klopt, er is nog een significant aantal ED3.0-modems in gebruik.

 

Ik begreep van @Gio2903 dat een POA-550 niet toegestuurd kan worden, een F/F-kabel rood/rood wel.

0 Kudos
ErEmBee
Level 2
Topicstarter

Hallo @tobiastheebe ,

 

Wederom dank voor je reactie en expertise, ik waardeer het zeer.

 

Er is niets aan de coaxinstallatie veranderd.

Enkel de Deco's zijn nu niet aangesloten maar die zie ik niet als onderdeel van de coaxinstallatie.

Is de daling van de DS Rx waardes ook de reden voor de warning: RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=d8:cf:61:89:52:82;CMTS-MAC=00:29:c2:01:73:25;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

 

Medewerkster heeft me 2 à 3 keer in de wacht gezet, naar eigen zeggen voor overleg met een collega en metingen. 

Ze was vrij stellig toen ze het had over de termijn van 2/3 maanden waarbinnen klanten over zouden gaan.

 

Toen ik vroeg of ze een nieuw POA en F/F kabel rood/rood toe konden sturen, heeft ze niet gezegd dat dit niet mogelijk was. Ik heb daarbij niet expliciet aangegeven dat dit een POA550 zou moeten zijn (was het type even vergeten), wel gevraagd de meest actuele variant te sturen. Dat zou als multi-interpretabel uitgelegd kunnen worden. Ik probeer het i.i.g. via de KS zodra het modem geleverd en geactiveerd is.

De kabel rood/rood zou zelfs al standaard bij het modem geleverd worden. Ik heb 'm overigens niet aangetroffen in de doos bij de levering van de eerste Sagemcom...

 

 

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

Dat zou wel goed nieuws zijn als alle oude modems worden omgeruild tot de nieuwste 

0 Kudos
Jesse
Community Moderator
Community Moderator

Goedenavond @ErEmBee, welkom op de Community!

 

Vervelend dat je meerdere keren per dag last hebt van uitval, zeker omdat dit pas speelt sinds de modemwissel. Ik kijk graag wat ik voor je kan betekenen om dit op te lossen.

 

Ik heb je verbinding op afstand gecontroleerd en zie dat het coaxsignaal dat via de kabel binnenkomt op jouw modem op bepaalde momenten niet in orde is. Dit kan leiden tot uitval of een instabiele verbinding. De opvallende meldingen in het modemlogboek en het verschil in de DS Rx-waarden zijn mij daarbij ook opgevallen, net als eerder opgemerkt door @tobiastheebe.

 

Wanneer ik buitenshuis kijk op eindversterkerniveau (straatkast), valt me op dat ook andere klanten in de omgeving hier mogelijk last van hebben. Om goed te kunnen bepalen of dit de oorzaak is van het probleem, en om andere mogelijke oorzaken zoals het modem of de Deco’s niet uit te sluiten, heb ik een meerdaagse modemsessie gestart op jouw verbinding en op een aantal andere modems in de buurt. Zo kunnen we de situatie nauwkeuriger monitoren.

 

Wil jij op jouw beurt de komende tijd noteren wanneer je uitval ervaart? Graag met datum, tijdstip en een korte omschrijving van wat je op dat moment aan het doen was en wat je precies merkte. Zo kan ik jouw bevindingen vergelijken met de metingen hier en indien nodig de juiste vervolgstappen zetten, mocht het inderdaad om een wijkprobleem gaan.

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De DRW violations hebben betrekking op de upstream en staan dus in principe los van gedaalde/fluctuerende DS Rx. Tegenwoordig wordt standaard alleen een IEC/F-kabel groen/rood toegestuurd, die jij nu ook in gebruik hebt.

0 Kudos