Eric206

Level 4
  • 29Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Instabiele verbinding na vervanging EPC3212

Vorige week de Connectbox (Compal) ontvangen ter vervanging van mijn oude, maar perfect werkende Cisco EPC3212. Installatie ging prima en in de bridge modus gezet. 

 

Sindsdien merk ik dat de internetverbinding instabiel is, vooral als er veel data wordt verbruikt. VPN sessies worden dan verbroken (dit is echt irritant) en tijdens online gamen wordt ik er bijna uitgekickt door de slechte ping. Internetgebruik is niet gewijzigd, en met de EPC3212 echt nooit problemen gehad. Ding heeft 10 jaar lang zonder enige problemen gewerkt.

 

AOP (zonder splitters) is vorig jaar tijdens een verbouwing verplaatst en gecontroleerd door de Ziggo monteur en daar kwamen geen storingen uit voort. Zie de bijlagen voor de signaalwaardes. Ik schrok al van de Pre RS Errors maar dat is blijkbaar een bug in de Compal firmware.

 

Ik maak geen gebruik van de Wifi functionaliteiten en andere Connectbox features. Als het mogelijk is om een "dom" modem te ontvangen, zoals de Ubee 1318, dan zou ik daar graag gebruik van willen maken. 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Eric206,

 

Jammer! Ik ga je de Ubee UBC1318ZG sturen. Je hebt hem binnen 5 werkdagen in huis en ontvangt tevens retourinstructies voor je huidige modem. Houd ons op de hoogte!

Bekijk in context

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Eric206 Dank voor het signaleren en het delen v.d. uitgebreide informatie. Ik heb het doorgegeven aan de developers zodat hier naar gekeken wordt. 

Bekijk in context

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Eric206 Ontzettend fijn om te lezen dat alles nu verder naar wens werkt! Hoewel de RX power aan de hoge kant is ziet de verbinding er verder keurig uit. Ik zie geen ongeregeldheden terug op de SC-QAM en OFDM kanalen. Zit het modem toevallig rechtstreeks op een ingang van een rteourgeschikte antenne versterker? Dat zou de hogere powerwaarde kunnen verklaren. In dat geval is het advies om het modem d.m.v. een POA1-B op het aop aan te sluiten. De andere uitgang v.d. POA1-B gebruik je dan om door te lussen naar de ingang van de antenneversterker met daarop de andere ontvangers. 

Er zaten geen instructies bij om de Connectbox terug te sturen. Kunnen jullie dat nog voor mij regelen?
Je mag het Connectbox (SmartWifi) modem retourneren naar onderstaande retouradres. 

XPO/Ziggo

Antwoordnummer 1070

5800VB Venray

Laat je het weten als we nog ergens mee kunnen helpen?

Bekijk in context

29 Reacties 29
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Het nieuwe modem gebruikt veel meer frequenties en daar kan een probleem zitten.

 

Ik zie wel flink wat T3 Timeouts, die moeten vrijwel/het liefst 0 zijn.

Een nieuw modem gaat dat niet oplossen.

Storingen kunnen ook van buiten komen, er zijn heel veel werkzaamheden geweest om alles om te bouwen naar Docsis 3.1

 

De Ubee 1318ZG is geen dom modem, maar een modem/router, hij heeft alleen geen wifi.

 

Om binnen uit te sluiten:

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Eric206
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Hi @Bert ,

 

Zie bijlage voor foto van het AOP. Aan de andere kant van die muur is de woonkamer waar vroeger het AOP zat, maar tijdens een verbouwing vorig jaar is dit door de monteur verplaatst naar de andere kant van de muur, in de garage. Dit omdat wij geen apparatuur meer daar in de woonkamer wouden hebben. Er is ongeveer 30cm extra coax kabel bijgekomen. Als ik het mij goed herinner waren het Hirschmann connectoren en kabels. Geen splitters.

 

Omdat er geen ophangbeugel / mogelijkheid bij de Connectbox zat staat hij nu op de grond. Verder aangesloten op een TP-Link ER605 router + EAP245's door het hele huis.

 

De Ubee 1318ZG is geen dom modem, maar een modem/router, hij heeft alleen geen wifi.

 

Ah goed om te weten, zie het nu inderdaad op de specificatie pagina. Wel mogelijk om in bridge modus te plaatsen?

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Ah goed om te weten, zie het nu inderdaad op de specificatie pagina. Wel mogelijk om in bridge modus te plaatsen?"

 

Jawel, die kan in bridge.

Eric206
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

👍

 

Signaalwaardes / vermogen (dBmV) is volgens mij wel allemaal in orde?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Ik zie wel flink wat T3 Timeouts, die moeten vrijwel/het liefst 0 zijn."

 

En er lijkt wat ruis op je modem te zitten.

 

Een Ziggo moderator kan je een gratis nieuwe kabel toesturen om te kijken of dat wat problemen oplost.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Eric206,

 

Wat zuur dat je opeens zoveel problemen hebt gekregen sinds de Connectbox. Je opstelling ziet er eigenlijk prima en rechttoe rechtaan uit. Ik zie dat @Bert ook al even heeft meegekeken, top! Ik heb je alvast een nieuwe kabel gestuurd om deze uit te sluiten en zeker te weten dat we niets missen. Laat ons weten hoe het daarmee gaat, blijft het instabiel, dan stel ik voor dat we de Ubee uitproberen.

Eric206
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Bedankt @Alex ! Ik krijg net de bevestiging van PostNL binnen dat er wat onderweg is. 🤙

 

We gaan het uitproberen en ik loop de aansluitingen nog eens na. Als het modem een tijdje online is geweest zal ik de waardes plaatsen en het een paar dagen uitproberen.

Eric206
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

@Alex , Kabel binnen en dat ziet er beter uit dan de vorige, dat was wel een goede kabel (Hirschmann) maar wel aan een kant de connector er zelf opgezet. Bedankt al hiervoor.

 

Downstream waardes zijn op 2 kanalen na ongewijzigd, de upstream kanalen zijn iets meer gewijzigd. 4 kanalen hebben nu een vermogen van 43, de andere twee 41. Maar of dat nou regelmatig iets veranderd of het door de kabel komt, geen idee? 👀

 

Ik ga het uittesten of het nu weer zo stabiel is als eerst 🤙

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Eric206 Er zit altijd wel enig verschil in de sterkte op verschillende frequenties, zowel in de downstream als upstream.

Eric206
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Hi @Alex (of andere mods!),

 

Helaas nog geen verbetering. Misschien dat ik wat hogere eisen stel aan de verbinding maar het verschil met vroeger (10 jaar Cisco modem) is merkbaar. Gisteren klapte VPN er weer uit en hoor ik uit de andere kamer irritaties omdat de ping in een game tijdelijk zo hoog werd dat het onwerkbaar was. Merk het de afgelopen twee weken ook dat de slechte ping indicator veel vaker voorkomt.

 

Als het AOP en de signaalwaardes (zie posts / screenshots hierboven) verder wel in orde zijn en als het niet teveel moeite is zou ik graag van modem wisselen. Geen wifi is geen probleem, maak toch gebruik van eigen access points door het hele huis.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Eric206,

 

Jammer! Ik ga je de Ubee UBC1318ZG sturen. Je hebt hem binnen 5 werkdagen in huis en ontvangt tevens retourinstructies voor je huidige modem. Houd ons op de hoogte!

Eric206
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Vanmiddag de Ubee al binnengekregen, lekker snel!  Direct aangesloten en in bridgemodus geplaatst. Internet werkt gelijk (volle snelheid), alleen zie ik het volgende:

 

Schermafbeelding 2022-05-09 om 21.36.18.png

 

Ook WAN info toont het volgende:

 

Schermafbeelding 2022-05-09 om 21.36.57.png

 

Ik heb wel nog steeds hetzelfde IP adres wat ik bij de Connectbox en EPC3212 had. Moet ik even geduld hebben tot het modem is geregistreerd? Een reboot helpt niet. 

 

Modem informatie
Modem standaard:DOCSIS 3.1
Hardware versie:2.73.1
Software versie:12.5.8008.S15.ZIGGO

 

DOCSIS 3.1, dus dat is alvast mooi. Als ik kijk naar de signaalwaardes zijn deze wel iets hoger dan voorheen:

 

Schermafbeelding 2022-05-09 om 21.41.15.png

 

Als ik dan kijk naar de aantal in Uncorrectables vind ik dat al best hoog, of zie ik dat verkeerd?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Eric206 Hartelijk dank voor het delen van jouw bevindingen! Ik heb even een blik geworpen op de verbinding en zo op het oog zie ik geen afwijkingen terug op zowel de SC-QAM kanalen als op het OFDM. Om een beter beeld te krijgen van de verbinding heb ik nu een meting lopen om de komende dagen het signaal beter te monitoren. Kun jij het modem nog eens resetten en de komende dagen in de gaten houden hoe de verbinding het doet? Noteer de datum en tijd op het moment dat je problemen ervaart met de verbinidng. Dan kan ik dit vergelijken met de data in onze signaalmeting. 

Eric206
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Bedankt @Paul !

 

Vanmorgen heb ik het modem nog eens herstart (draait nu 2.5 uur) en het ziet er nu al een stuk beter uit:

 

Schermafbeelding 2022-05-10 om 10.31.15.png

 

Met al vrij veel datagebruik geen fouten. Ook gisteravond 2 uur op de PS4 geen enkele keer lag of haperingen. Dat was de afgelopen drie weken wel anders. Het ziet er allemaal goed uit nu 😁

 

Modem info staat nog steeds op "Internet (Bezig met registeren)", klopt dat?

 

En gisteravond ging er wat mis met posten waardoor er nu 3 dubbelposts van mij staan. Zou je die kunnen verwijderen? Ik kan dat niet meer.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Eric206 Fijn om te lezen dat het er nu beter uitziet! Ik stel wel voor dat we nog even de vinger aan de pols houden en even kijken hoe het de komende dagen gaat. 

Modem info staat nog steeds op "Internet (Bezig met registeren)", klopt dat?
Dit is wel vreemd. Ik heb even een aanpassing gedaan op afstand. Kun je zo het modem nog eens naar fabrieksinstellingen resetten en controleren of de melding nog steeds zichtbaar is?

En gisteravond ging er wat mis met posten waardoor er nu 3 dubbelposts van mij staan. Zou je die kunnen verwijderen? Ik kan dat niet meer.
Ik heb de dubbele posts voor je verwijderd.

Eric206
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Modem naar fabrieksinstellingen gezet en toen zag ik wel correct alle informatie. Toen weer via Geavanceerde Instellingen bridgemodus ingesteld en nu zie ik weer:

 

Schermafbeelding 2022-05-10 om 11.03.05.png

 

En bij Beheer -> Informatie is alle info weer weg zoals bij de eerdere screenshot. Verbinding werkt verder prima. Maar toch zou ik daar ook netjes alle info willen zien, vooral handig als IPv6 straks geactiveerd wordt.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Eric206 Vreemd dat je deze status nog steeds ziet! Ik vraag even voor je na hoe dit precies zit. Zodra ik een terugkoppeling heb laat ik het weten binnen dit topic. 

Eric206
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Dit is de firmware versie mocht dat nog nodig zijn;

 

Modem standaard:DOCSIS 3.1
Hardware versie:2.73.1
Software versie:12.5.8008.S15.ZIGGO

 

Is het misschien een bug met deze versie icm met bridgemodus? Ik lees in andere topics dat er al nieuwe software updates verspreid worden, en waarbij bridgemodus zelf niet meer in te stellen is. Volgende week maandag is er hier netwerk onderhoud, misschien krijg ik die dan ook.

 

Zit er een verschil in als jij op afstand bridgemodus instelt?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Eric206 Dankjewel voor het delen van de info. Er zit geen verschil in het in bridged modus zitten. Of jij het zelf doet, of wij op afstand maakt dus niet uit. Wel heb ik net tehoren gekregen dat het niet gebruikelijk is dat deze melding bij de modemstatus blijft staan. Ik wacht nu nog een antwoord met daarin een oplossing. Ik laat het weten zodra ik een nieuwe reactie heb.

Uitgelicht topic