1
Vraag
2
Reacties
Wim van M

Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Instabiele verbinding met TP-Link versterkers

Ondanks de TP-Link Deco versterkers is de Wifi in mijn woning erg instabiel. De Wifi verbinding valt zomaar weg en de de TV welke is voorzien van 'n inmiddels nieuwe Chromecast geeft aan dat de internetverbinding traag is. Zelf tijdens het maken van dit topic zie ik rechts onder in de taakbalk het WiFi signaal weg vallen en moet dan weer opnieuw verbinding maken met het Thuisnetwerk. Dit is inmiddels 3 keer gebeurt tijden het schrijven van deze tekst . Het netwerk geeft dan aan dat er geen verbinding is met het internet en nadat ik weer verbinding heb gemaakt kan ik weer verder.

Erg frustrerend allemaal. 
Ook het proberen op te lossen met de app "Smart WiFi" van @Ziggo maar ook daarmee kom ik niet verder.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Wim van M
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Inmiddels heb ik de Main TP DECO verplaatst, alle andere versterkers opnieuw opgestart en via de DECO app de Netwerkoptimalisatie uitgevoerd. Vooralsnog lijkt alles nu stabiel te zijn.
Iedereen bedankt voor de geboden oplossingen. Dank!

Bekijk in context

15 Reacties 15
Bert

Level 21
Super Expert
  • 65014Posts
  • 4549Oplossingen
  • 17530Likes

De SmartWifi app werkt alleen goed met de SmartWifi pods om één en ander goed in te stellen.

De Deco's hebben hun eigen app.

Heb je alle stappen gevolgd om de Deco's optimaal te installeren volgens deze stappen?

Deco M4 installatie incombinatie met Ziggo | TP-Link Nederland

jansmarcel

Level 14
Expert
  • 1008Posts
  • 52Oplossingen
  • 496Likes

@Bert  Die gedachte had ik dus ook dat smartwifi alleen met de andere pods samenwerkt. De handleiding uit je link... voegt de handleiding van Pasi nog iets toe waar @Wim van M  iets aan zou kunnen hebben?

Wim van M
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Stap 10 "Snelle Roaming" was niet ingeschakeld, nu wel.

Maar helaas nog geen verbetering. 

Er is trouwens al 'n keer 'n monteur van Ziggo bij geweest die alles "goed" zou hebben geïnstalleerd. Helaas zitten we nog steeds met een instabiel netwerk

Bert

Level 21
Super Expert
  • 65014Posts
  • 4549Oplossingen
  • 17530Likes

@jansmarcel Mogelijk wel, hoe meer informatie hoe beter.

Ik kan hem alleen niet meer vinden, heb jij hem bij de hand?

Bert

Level 21
Super Expert
  • 65014Posts
  • 4549Oplossingen
  • 17530Likes

@Wim van M OK monteur en al.

Dan op zoek naar een mogelijke oorzaak in het signaal.

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

jansmarcel

Level 14
Expert
  • 1008Posts
  • 52Oplossingen
  • 496Likes

https://community.ziggo.nl/t5/Kennisbank/Leidraad-voor-TP-Link-DECO/ba-p/69366

De handleiding van Pasi. En mochten wij er niet uitkomen... dan zal hij vast wel mee willen denken.

Wim van M
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Hierbij de printscreens en foto's 

Schermafdruk 2023-01-22 13.37.27.png

Schermafdruk 2023-01-22 13.38.40.png

Schermafdruk 2023-01-22 13.38.45.png

Schermafdruk 2023-01-22 13.38.50.png

Schermafdruk 2023-01-22 13.38.54.png

Schermafdruk 2023-01-22 13.39.14.png

Schermafdruk 2023-01-22 13.40.19.png

Schermafdruk 2023-01-22 13.40.33.png

        Huisaansluiting ZiggoHuisaansluiting ZiggoModem in meterkastModem in meterkast

Pasi

Level 18
Expert
  • 6983Posts
  • 411Oplossingen
  • 3452Likes

@Wim van M  schreef:

Hierbij de printscreens en foto's .....        

Ondanks dat de Deco set o.a. Beamforming heeft, lijkt mij een liggende 😯 Deco per definitie fout!

image.png

Als de Deco op zijn/haar 'pootjes' staat, dan zullen de wifi antennes verticaal staan ( van boven <> beneden ). Wordt de Deco dus liggend geplaatst, dan liggen de wifi antennes plat en dan zal de 'wifi-bundel' meer naar beneden en boven gaan, maar minimaal naar voren ( richting de zwart 'deksel' ). Aangezien een meterkast vaak in een hoek van het huis zit, is een liggende Deco voor bijna iedereen verkeerd, want het horizontale bereik ( zenden & ontvangen ) zal beslist onnodig klein zijn.

Dus, is uw wifi bij dit station niet erg best, zet 'm dan eens rechtop en start daarna "Netwerk optimalisatie".

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, daarin wordt heel veel uitgelegd.

Ps. overigens is het plaatsen van het Deco naast de ConnectBox vaak ook niet de beste optie. In de ConnectBox zit natuurlijk een printplaat ( met elektronica ), die vaak erg storend is voor wifi signalen.
Goede wifi ( het maakt niet uit van welk merk/type ) heeft belang bij zo veel mogelijk 'vrij zicht'. Hoe minder obstakels, hoe beter/verder het signaal én de ontvangst.
Dus als uw huis meer links dan rechts van deze foto 'zit', dan zou de Deco beter links van de ConnectBox kunnen staan 😉.

Bert

Level 21
Super Expert
  • 65014Posts
  • 4549Oplossingen
  • 17530Likes

Ik zie geen vreemde problemen in het signaal en laat het verder aan Pasi en anderen over, die weten meer van de Deco's.

Wim van M
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Dank je wel. Ik ga de Main Deco rechtop zetten en kijken of er een andere plaats is om hem neer te zetten of op te hangen.

Nogmaals dank.

KR3

Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik had het probleem met de Deco's dat deze steeds herstartten. Dat was lastig om achter te komen, omdat je snel naar de meterkast moet om het te ontdekken. (of heel lang bij de Deco gaan zitten ;-)).

Het is te herkennen door een geel continu lampje op de deco bij het uitvallen van internet (gedurende 10-20 seconden). Oplossing hiervoor, aangedragen door de helpdesk, was het resetten naar factory setting van alle drie de deco's, en dan opnieuw installeren. Je bent dan ook alle instellingen kwijt die je hebt gemaakt. Maar het werd er wel veel beter van. 

Uiteindelijk heb ik besloten de TPlinks te vervangen door zelf aangeschafte AVM Fritzbox Mesh, wat wat mij betreft een enorme vooruitgang is. 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 12971Posts
  • 1079Oplossingen
  • 5184Likes

We zijn erg benieuwd naar hoe het gaat na de aanpassingen, @Wim van M. Hopelijk tot snel! 

jansmarcel

Level 14
Expert
  • 1008Posts
  • 52Oplossingen
  • 496Likes

@Wim van M  De main Deco hoeft niet perse in de meterkast te staan. Als je ergens een netwerkkabel heen hebt lopen die op een poort van de ConnectBox zit, kan hij ook daar aangesloten worden. Dit even als tip mocht het in de meterkast niet lukken. 
Wellicht is de wifi dan ook weer stabieler dan als het eerste punt in de meterkast zit. 

Wim van M
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Inmiddels heb ik de Main TP DECO verplaatst, alle andere versterkers opnieuw opgestart en via de DECO app de Netwerkoptimalisatie uitgevoerd. Vooralsnog lijkt alles nu stabiel te zijn.
Iedereen bedankt voor de geboden oplossingen. Dank!

S4R

Level 15
Expert
  • 1194Posts
  • 52Oplossingen
  • 725Likes

@jansmarcel  schreef:

@Wim van M  De main Deco hoeft niet perse in de meterkast te staan. Als je ergens een netwerkkabel heen hebt lopen die op een poort van de ConnectBox zit, kan hij ook daar aangesloten worden. Dit even als tip mocht het in de meterkast niet lukken. 
Wellicht is de wifi dan ook weer stabieler dan als het eerste punt in de meterkast zit. 

Wifi AP's moet je sowieso niet verstoppen in meterkasten, gewone kasten, onder de bank, in hoeken achter de bank, enz.

Hoe vrijer ze staan, des te beter.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Kijk jij je favoriete programma het liefst live of op een later moment?

Uitgelicht topic