1
Vraag
2
Reacties
127001

Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Instabiele verbinding en blauwe lampen 1318ZG

Sinds een paar maanden heb ik een Ubee 1318ZG en dit heeft mijn verbinding behoorlijk verbeterd. Toch valt mijn verbinding soms tijdelijk weg en heb ik de afgelopen week meerdere keren gehad dat mijn modem de blauwe lampen laat oplichten. Nu zijn er al wat zaken vervangen om verstoringen te beperken, maar het lijkt nog niet voldoende. Naast de blauwe lamp op online heb ik de afgelopen dagen weer een blauwe lamp gehad op DS en de US. Opgelost met een herstart van het modem.

 

En als ik nu kijk naar het connection log na een uptime van ongeveer 17u, dan is het aantal correctables wel erg hoog.

 

UptimeUptimeFirmwareFirmwareConnection log upConnection log upConnection log downConnection log down

Zijn er nog stappen die ik zelf kan doen, of moet hier uiteindelijk toch een monteur naar gaan kijken.

20220404_105439.JPG

 

33 Reacties 33
127001
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Dank. Heb je invloed op welke monteur wordt gestuurd @Jos ? Want als er nu weer eerst een monteur wordt gestuurd die geen idee heeft wat er moet worden gedaan en maar 1 oplossing kent (modem ruilen), dan wordt het weer een dubbele afspraak.

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1319Posts
  • 203Oplossingen
  • 664Likes

Wie er komt? Daar heb ik geen invloed op 😉 wel op welk expertisegebied op basis van het type werkbon. De afspraak die nu staat is voor een netwerkmonteur, dus dat moet goed gaan. 
 

127001
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Na vier uur online ziet het er zo uit:

Screenshot 2022-05-10 at 12-45-10 Ziggo UBC1318ZG.pngScreenshot 2022-05-10 at 12-45-02 Ziggo UBC1318ZG.png

De monteur is alleen buitenshuis bezig geweest, zoals te verwachten was. Aanpassing gedaan aan mijn straatkast. Maar ook verder bij de kast daarvoor, waar een versterker zit. Daar het signaal aangepast. En ook nog metingen nog weer verder in de wijk. Als ik het goed herinner zit ik op het vierde kastje vanaf glas aangesloten.

 

Afwachten. Enige dat ik weer constateer is het toch al weer forse aantal "Correctables" voor het aantal uren online. Maar als het stabiel werkt, vind ik het prima.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het vermogen is nu optimaal in de downstream en goed in de upstream. Ook de DS MER is uitstekend.

 

De correctable errors zijn mogelijk een overblijfsel van het monteursbezoek, je kunt het modem nog even opnieuw opstarten.

127001
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

De herstart is reeds gedaan, nog met de monteur over de vloer. Daarna waren volgens de tooling van Ziggo de status in het modem alle signalen goed.

Het verschijnsel van de correctables blijft optreden.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De correctable errors op de SC-QAM-kanalen lopen ook naar mijn mening nog te snel op.

 

Toevallig is er 's nachts op mijn modem een reset geweest i.v.m. nieuwe firmware, de uptime is nu 9 uur. Tot nu toe een gemiddelde van 3 correctable errors op de SC-QAM-kanalen, nog geen errors op het OFDM-kanaal, in mijn geval zijn dit er meestal enkele honderden per dag.

127001
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

En een update na zo'n 48u:

 

Screenshot 2022-05-12 at 07.52.00.png

 

Van alle informatie die ik tot nu toe heb gekregen, de goede metingen en het controleren van kasten buitenshuis, kan het zijn dat mijn signaal soms wordt gestoord vanaf een wellicht storend abonneepunt in de wijk?

 

En nu een paar minuten na een herstart:

Screenshot 2022-05-12 at 08.06.33.png

Screenshot 2022-05-12 at 08.07.47.png

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ondanks uitstekend vermogen en MER blijft de hoge CER duidelijk een probleem, ik heb de moderators ingelicht.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19160Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

Goedemiddag @127001,

Bedankt voor het delen van je bevindingen en screenshots! Zo te zien loopt het aantal errors op de SC-QAM kanalen ondanks het monterusbezoek nog wel op. Als ik op dit moment naar de verbinding kijk, dan zijn er echter geen afwijkingen terug te zien. Het lijkt mij daarom verstandig dat ik een nauwkeurige meting laat lopen voor een periode van 3 dagen om het signaal beter te kunnen monitoren. Zie jij kans vanaf nu eventuele storingsmomenten te noteren (datum+ tijd) dan kan ik dit naast onze meting leggen en zodoende bepalen welke vervolgactie hier nu wenselijk is.  Als uit de meting toch een signaalverstoring aan het licht komt, dan wordt het ook makkelijker om doelgericht een netwerkmonteur aan te sturen om het probleem te verhelpen.

127001
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Dat is prima @Paul . Zal proberen bewust te zijn wanneer het even wegvalt.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19160Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@127001 Top, super dat je het wilt gaan bijhouden. We houden dan even contact via dit topic zodat we aan de hand van de bevindingen naar de vervolgstappen kunnen kijken. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19160Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@127001 In de meting zie ik alleen een signaaldip terug op de downstream op 14 mei 2022. Daarna zie er prima uit qua verbnding. lWe zijn erg benieuwd wat jouw bevindingen zijn m.b.t. de verbinding v.d. afgelopen dagen. Heb je nog problemen geconstateerd? 

127001
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Ja, ik heb nog wel problemen ondervonden. Maar het is erg onregelmatig, kan er ook niet echt de vinger op leggen. Volgens mij is het momenteel niet lonend om op dit moment verder naar een oorzaak te zoeken. Wat mij betreft sluiten we deze vraag.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5179Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Dat is ook lastig als het onregelmatig is. Dan laten we het hier eerst bij. Mocht je in de toekomst opnieuw onze hulp nodig hebben, wees welkom hier 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic