mploemen
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Instabiele internetverbinding

Beste allen,

 

Ik zie op dit Forum veel goede posts langskomen, dus probeer mijn geluk maar eens.

 

Sinds een maand of 2/3 heb ik problemen met mijn internetverbinding. De verbinding blijft niet continue stabiel, maar hapert regelmatig. Dit lijkt vooral te gebeuren als een ander device verbinding maakt. Het lukt niet meer om een Teams call van een uur te doorstaan zonder eenmaal te 'bevriezen'. 

 

Gevoelsmatig heb ik dit issue sinds ik een brief/folder van Ziggo gekregen heb, waarin gemeld is dat er wijzigingen gedaan zijn aan het netwerk en om de SMartwifi boosters aan te prijzen. Ik heb al een aantal keer contact gehad met de klantenservice, maar krijg geen concreet antwoord welke aanpassingen er dan gedaan zijn.

 

Ik had een goed Amplify Mesh netwerk dat tot dan probleemloos functioneerde. Het is sindsdien een aantal keer gebeurt dat ik mijn Amplify netwerk opnieuw moest instellen en benoemen. Dat is na een reset vd Amplify nu stabiel.

 

Na overleg met Ziggo klantenservice hebben zij het Ziggo modum in Bridge modus gezet --> geen verbetering.

Na een call vandaag sturen ze Smartwifi boosters om te proberen. Eigenlijk voor mij geen oplossing want dan kan ik de dure Amplify router en mesh points weer weggooien. Ik heb ook mijn abonnement nog ge-upgrade (wat volgens mij eigenlijk niet nodig is), maar dat verbetert de zaak ook niet. 

 

Wat kan ik doen/testen/checken om de oorzaak te vinden? 

Bedankt voor goede tips

1 Geaccepteerde oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4951Posts
  • 266Oplossingen
  • 1639Likes

Je hebt een IEC/F-kabel nodig om de ESX-02 aan te sluiten, zodat je weer TV kunt kijken. De POA 01-UPC zou ik voor de zekerheid (vanwege gebruik onjuiste aansluitkabel) vervangen door ofwel een POA-01-B of een nieuwe POA 01-UPC.

 

Ziggo kan kosteloos een IEC/F-kabel en splitter POA-01-B/POA 01-UPC toesturen. Hiervoor kun je contact opnemen met de klantenservice. Je kunt ook wachten tot een moderator langskomt in dit topic.

Bekijk in context

17 Reacties 17
mploemen
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Edit: heb het witte kapje zojuist vd splitter gehaald, aangezien ik dit als tip ook ergens tegenkwam hier

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4951Posts
  • 266Oplossingen
  • 1639Likes

Het AOP (TRAS-10/1000) is verouderd en kan het beste vervangen worden door een btv 1 IEC-NL, hiervoor is een monteursafspraak nodig.

 

Ik zie op de foto nog net een tweede splitter staan, zou je daarvan ook een foto willen plaatsen? Is het modem op de eerste splitter (POA-085?) aangesloten?


Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

mploemen
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor je snelle reactie

1. bijgevoegd foto van de 2e splitter; deze spiltst het tv signaal

2. downstream

Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1610000000838256qam2
2602000000838256qam1
3618000000738256qam3
4626000000737256qam4
5634000000738256qam5
6642000000737256qam6
7650000000738256qam7
8658000000738256qam8
9666000000738256qam9
10674000000737256qam10
11682000000738256qam11
12690000000737256qam12
13698000000837256qam13
14706000000838256qam14
15714000000737256qam15
16722000000738256qam16
17730000000737256qam17
18738000000738256qam18
19746000000738256qam19
20754000000838256qam20
21762000000837256qam21
22770000000737256qam22
23778000000637256qam23
24786000000637256qam24

Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1Goed (Locked)38.6051001075786
2Goed (Locked)38.605987149310
3Goed (Locked)38.605987177156
4Goed (Locked)37.636987154786
5Goed (Locked)38.605987150834
6Goed (Locked)37.356987199964
7Goed (Locked)38.605987190565
8Goed (Locked)38.983987202785
9Goed (Locked)38.605987165115
10Goed (Locked)37.636987127057
11Goed (Locked)38.605987172860
12Goed (Locked)37.356987209165
13Goed (Locked)37.636987220355
14Goed (Locked)38.605987105525
15Goed (Locked)37.636987230205
16Goed (Locked)38.605987109256
17Goed (Locked)37.636987219775
18Goed (Locked)38.605987231534
19Goed (Locked)38.605987188995
20Goed (Locked)38.605987200755
21Goed (Locked)37.636987253465
22Goed (Locked)37.636987084484
23Goed (Locked)37.636987229465
24Goed (Locked)37.63698724106

4

 

3 upstream

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
136000000445.12064qam4
244500000445.12064qam3
352000000445.12064qam2
458800000445.12064qam1

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
12.00000
22.00000
32.00000
42.00000
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4951Posts
  • 266Oplossingen
  • 1639Likes

Ik zie iets vreemds op de foto. Ik had verwacht dat er een POA-085 onder het kapje zou zitten van de splitter vanwege de kabel met F-stekker (rode ring) die op de splitter aangesloten is, maar het is daadwerkelijk een POA 01-UPC. Dat kan alleen maar betekenen dat die stekker met kracht/geforceerd op de splitter aangesloten is. Op de POA 01-UPC kunnen alleen IEC-stekkers met groene ring aangesloten worden. Hoe zit dit precies?

 

Op welke aansluiting van de POA is het modem aangesloten, links of rechts? Indien rechts, dan zijn de problemen goed verklaarbaar vanwege bovenstaande.

mploemen
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

het modem is aangesloten op de linker aansluiting van de POA.

 

qua "met kracht/geforceerd" kan ik niets zinnigs zeggen. De stekkers gaan er OK op en af. 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4951Posts
  • 266Oplossingen
  • 1639Likes

Feit is dat er nu een type stekker aangesloten is op de POA waarvoor die laatste in het geheel niet geschikt is. De pin in de rode stekker moet nu verbogen zijn. Om splitter 1 op splitter 2 aan te sluiten is een IEC/F-kabel (groen/rood) nodig, zelfde type als de kabel naar het modem.

 

In de signaalgegevens zie ik geen directe bijzonderheden, maar ik zie dat het modem zeer recentelijk opnieuw opgestart is (vermoedelijk door verwijderen kapje van de splitter). Zou je ook de gegevens op het tabblad 'Netwerk historie' willen plaatsen?

mploemen
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Tijd Prioriteit Omschrijving

19-10-2021 20:49:34noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[217.105.82.141];CM-MAC=90:5c:44:b9:bc:61;CMTS-MAC=d4:ad:71:0d:00:ee;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-10-2021 20:37:51noticeMDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=90:5c:44:b9:bc:61;CMTS-MAC=d4:ad:71:0d:00:ee;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-10-2021 20:37:50warningLost MDD Timeout;CM-MAC=90:5c:44:b9:bc:61;CMTS-MAC=d4:ad:71:0d:00:ee;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-10-2021 20:37:46criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=90:5c:44:b9:bc:61;CMTS-MAC=d4:ad:71:0d:00:ee;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-10-2021 20:22:30noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[217.105.82.141];CM-MAC=90:5c:44:b9:bc:61;CMTS-MAC=d4:ad:71:0d:00:ee;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-10-2021 19:38:39warning[90:5C:44:C4:29:A8][DFS] Radar signal detected, DFS sequence applied, channel changed from 116 to 36
19-10-2021 19:34:51noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=90:5c:44:b9:bc:61;CMTS-MAC=d4:ad:71:0d:00:ee;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-10-2021 19:34:39warningMIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=90:5c:44:b9:bc:61;CMTS-MAC=d4:ad:71:0d:00:ee;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:01:25noticeCable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=90:5c:44:b9:bc:61;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-10-2021 19:29:45noticeMDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=90:5c:44:b9:bc:61;CMTS-MAC=d4:ad:71:0d:00:ee;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-10-2021 19:29:31warningLost MDD Timeout;CM-MAC=90:5c:44:b9:bc:61;CMTS-MAC=d4:ad:71:0d:00:ee;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-10-2021 19:29:25criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=90:5c:44:b9:bc:61;CMTS-MAC=d4:ad:71:0d:00:ee;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-10-2021 21:51:24criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:b9:bc:61;CMTS-MAC=d4:ad:71:0d:00:ee;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17-10-2021 14:42:41noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=90:5c:44:b9:bc:61;CMTS-MAC=d4:ad:71:0d:00:ee;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17-10-2021 14:42:29warningMIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=90:5c:44:b9:bc:61;CMTS-MAC=d4:ad:71:0d:00:ee;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:01:23noticeCable Modem Reboot - ;CM-MAC=90:5c:44:b9:bc:61;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17-10-2021 14:39:49noticeSW download Successful - Via Config file
17-10-2021 14:38:50noticeSW Download INIT - Via Config file bac103000106905c44b9bc61
17-10-2021 14:38:42warningMIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=90:5c:44:b9:bc:61;CMTS-MAC=d4:ad:71:0d:00:ee;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:01:25noticeCable Modem Reboot - from SNMP;CM-MAC=90:5c:44:b9:bc:61;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17-10-2021 02:48:25errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=90:5c:44:b9:bc:61;CMTS-MAC=d4:ad:71:0d:00:ee;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4951Posts
  • 266Oplossingen
  • 1639Likes

Ik zie dat er op 17-10 om 14:38 een firmware-upgrade heeft plaatsgevonden, waardoor het modem zichzelf twee keer opnieuw opgestart heeft (eerste keer na opdracht vanuit Ziggo). De meldingen vanaf vandaag, 19:29 kunnen genegeerd worden i.v.m. verwijderen kapje en (opnieuw) aansluiten kabels.

 

Ook aan bovenstaande gegevens zie ik geen directe problemen. Wel zou het onjuiste type aansluitkabel naar de ESX-02 voor storing kunnen zorgen.

 

Zou je het modem tijdelijk direct op het AOP kunnen aansluiten (daarna opnieuw opstarten) om vervolgens te controleren of dit de stabiliteit van de internetverbinding verbetert?

mploemen
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Heb de modemkabel direct aangesloten op de POA. Daarna krijg ik echter geen internetverbinding meer.

Amplify krijgt geen IP adres. Heb een minuut of 10 gewacht

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4951Posts
  • 266Oplossingen
  • 1639Likes

Status-LED modem is wel groen? Router (AmpliFi) ook opnieuw opgestart?

mploemen
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Twee maal Ja

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4951Posts
  • 266Oplossingen
  • 1639Likes

Is er wel een ethernet link tussen modem en router?

 

Deze procedure werkt mogelijk: zowel modem als router uitschakelen, modem opstarten en online laten komen, daarna router opstarten.

mploemen
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dankje Tobias, daarmee is het gelukt. Nu eens kijken of ik vandaag storingsvrij de dag doorkom. Ben benieuwd

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4951Posts
  • 266Oplossingen
  • 1639Likes

Fijn om te lezen dat de router weer online is. Ik ben ook benieuwd hoe het vanaf nu gaat.

mploemen
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

hi, na 2 dagen "Teams" nog geen issues gehad met de verbinding. Geen volledige garantie, maar het lijkt toch wel beter te zijn nu.

 

Ik kan alleen geen tv kijken nu omdat ik het modem direct heb aangesloten zonder POA. Wat is nu de beste oplossing om verder te gaan? Een andere splitter, een andere kabel... 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4951Posts
  • 266Oplossingen
  • 1639Likes

Je hebt een IEC/F-kabel nodig om de ESX-02 aan te sluiten, zodat je weer TV kunt kijken. De POA 01-UPC zou ik voor de zekerheid (vanwege gebruik onjuiste aansluitkabel) vervangen door ofwel een POA-01-B of een nieuwe POA 01-UPC.

 

Ziggo kan kosteloos een IEC/F-kabel en splitter POA-01-B/POA 01-UPC toesturen. Hiervoor kun je contact opnemen met de klantenservice. Je kunt ook wachten tot een moderator langskomt in dit topic.

Bekijk in context

Maud
Community Moderator
Community Moderator
  • 1374Posts
  • 130Oplossingen
  • 200Likes

Hi @mploemen! Wat fijn dat je zo goed geholpen bent 🙂 Ik zie dat je zelf al contact hebt opgenomen en dat de splitter + kabel besteld zijn. 
Laat je ons weten hoe het daarna gaat?

Uitgelicht topic