Sinds een tijdje merk ik dat de internetverbinding labiel is. Regelmatig blijkt de compal connectbox gereset te moeten worden om mijn (bedrade) verbinding met de Ziggo Next weer goed te laten functioneren. De Next is bedraad aangesloten via een bedraad accespoint van TP link (via Ziggo).
De WiFi was al langer labiel/zwak en heb ca. een half jaar terug een bedraad accespoint via Ziggo besteld. Dit bood eigenlijk niet of nauwelijks verbetering en heb daarom vorige week een TP link Deco 9 plus aangeschaft. Ik las al heel wat verontrustende berichten over de compal CB icm TP link, maar dat leek erg mee te vallen bij ons. Netjes de instructie gevolgd en het werkte eigenlijk direct. TP link op routermodus ingesteld en snelheid was 250/25mb, perfect dus...
De dagen erna merkte ik wel dat de Deco wel eens in storing viel. Het signaal was dan helemaal wel. CB resetten en het werkte weer, maar na een paar dagen hetzelfde. Dit gebeurt nu regelmatig, maar ook de bedrade aansluitingen werkten dan niet meer. Ivm thuis werken heb ik een nieuw bedraad netwerk aangelegd en deze aansluitingen zijn ook niet stabiel. De ene dag werkt het prima, een dag later kan hij geen verbinding maken en ‘ziet’ hij het netwerk niet. Geldt zowel voor de iMac beneden (via het ziggo AP) als de pc boven via een andere netwerkaansluiting. Er komt dat “unknown network” te staan zonder internet toegang. Erg frustrerend.
Uiteindelijk de klantenservice gebeld, maar daar kreeg ik niet de juiste te pakken. Ze moest telkens alles met een collega overleggen en gaf uiteindelijk aan dat ik me maar tot de community moest melden. De monteur kon ivm Corona ook niet langskomen gaf ze aan. Vandaar dat ik hier nu ben
Nu heb ik al behoorlijk wat nuttige berichten gelezen, waaronder deze: https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/instabiele-internetverbinding-met-veel-foutmelding...
Die problemen lijken voor een deel namelijk overeen te komen. Na inloggen op de CB kwam ik wel wat T3 storingen tegen en ook wat errors. T4 storingen waren er niet. Geen idee of dit het probleem is, want ik heb er niet voldoende verstand van. Ik heb me met bovenstaande thread en wat andere threads ingelezen en op basis daarvan informatie verzameld. Maar wellicht hebben jullie wel een idee war het aan kan liggen?
De situatie is alsvolgt:
Aansluitpunt is vrij nieuw, 8-9 jaar geleden nieuw aangelegd in een oud huis. Het is dus geen nieuwbouwsituatie. Zie foto.
Connection Box aansluitingen (bedraad):
Verder heb ik wat gegevens uit de CB gekopieerd en als bijlage toegevoegd. De netwerkhistorie met storingen is langer, maar die wordt in de PDF niet gegenereerd. Kan ik evt. wel copy&pasten als dat zinvol is.
Overigens heb ik vandaag de Deco in AP modus gezet ipv Router Modus. Wellicht dat dit al iets verschil maakt…
Heeft iemand een idee of er vanuit huis nog iets aan te doen valt?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Goedemorgen @Menno v M en welkom op de Community,
Zo te lezen ben je al goed op weg geholpen door de hier aanwezige experts en komt er dinsdag een monteur langs. Laat onder dit topic maar weten wat je bevindingen zijn sinds het
monteursbezoek. We zijn erg benieuwd.
Groeten,
Paul
Nou de monteur is geweest en hem heb ik eerst door dit topic geleid, zodat ik niets zou vergeten en hij op de hoogte van het probleem was met de uitgevoerde testen. Daarna heeft hij eerst het modem uitgelezen en vond (te) veel T3 storingen. Vervolgens heeft hij een meting vanaf het AOP gedaan naar de kast in de wijk, daarbij zag hij wel een ‘hikje’ op een bepaalde afstand. Dat was tpv de verlenging van de groene kabel naar het AOP. Dat hikje viel overigens nog mee gaf hij aan. Hij had erger verwacht leek het.
Die verbinding tpv de verlenging van de groene kabel heeft hij geïnspecteerd en was niet zo best. Er was een koppeling toegepast die niet specifiek voor een verlenging bedoeld was en één connector zat wat los. Die horen met een bepaalde kracht vastgezet te worden en dat was hier dus niet het geval. Hij kon hem met de hand losdraaien. Dat zou wel een verklaring kunnen zijn voor de labiele verbinding. De kabels waren te kort voor de ideale oplossing, dus heeft hij een nieuwe connector erop gezet een de boel opnieuw aangesloten.
Nu monitoren of het een verbetering laat zien. Als dat niet het geval is zal er grover ingegrepen moeten worden.
Nadat de Connectbox weer online is moet ik wel telkens het extra ziggo accespoint/wifi booster resetten. Doe ik dat niet, dan blokkeren alle ethernet aansluitingen die aangesloten zijn op de Connectbox. Dat viel me al een tijdje op en blijkt echt aan elkaar gerelateerd te zijn. Heeft iemand hier ook ervaring mee? Dat is wel irritant overigens. Maar goed, als alles stabiel is wil ik het extra accespoint van Ziggo uit het systeem halen en wifi via de Deco laten lopen. Dan is dat probleem ook getackeld.
Voor nu dus afwachten of het stabiel blijft en met name monitoren hoeveel T3 storingen er optreden.
Na anderhalve dag helaas weer een uitval van internet gehad. De T3 storingen leken mee te vallen, voor zover ik daar zicht op heb. Maar helaas toch uitval. Dit keer heb ik het extra (bedrade) accespoint van Ziggo direct gereset en alles was weer in de lucht. Hiermee werd wel bevestigd dat dit bij het wegvallen van de internetverbinding dit accespoint in ieder geval wel de heleboel blokkeert om weer op gang te komen. Die moet dus sowieso weg…
De vervolgvraag zou dan wel zijn of dit accespoint ook de storing kan veroorzaken? Als ik jullie en de monteur hoorde leek dat niet voor de hand liggend. Iemand hier nog een specifieke mening over? Ik ga het accespoint in ieder geval verwijderen en alleen nog wifi via de Deco laten lopen…. Wellicht blijft het dan beter, alhoewel dat ijdele hoop lijkt.
De historie heb ik hieronder geplakt en ook een PDF van de upstream en downstream gemaakt. Als iemand nog suggesties heeft over het probleem / oplossing houd ik me uiteraard aanbevolen…
Tijd | Prioriteit | Omschrijving |
---|
21-01-2021 18:51:50 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=151.101.38.133 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
21-01-2021 18:50:42 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.164];CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
21-01-2021 18:50:34 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=103.136.221.119 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
21-01-2021 15:40:34 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
21-01-2021 15:40:15 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=84.116.45.116 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
21-01-2021 10:03:48 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
21-01-2021 10:03:28 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=172.217.19.195 MAC=00:17:10:91:D3:0A;CM-MAC=ac:22:05:ff:09:21;CMTS-MAC=00:17:10:91:d3:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
21-01-2021 09:14:36 | critical |
Wat ontzettend jammer dat er toch weer uitval is geweest na het bezoek @Menno v M! Bijzonder dat het accesspoint de boosdoener lijkt te zijn. Dit komt mij ook niet bekend voor. Ik ben erg benieuwd hoe het nu gaat sinds je die uit de aansluiting hebt gehaald. Laat je het weten?
Na de vorige post heb ik het accesspoint uit het netwerk gehaald en daarna is het netwerk niet meer (langdurig) offline geweest. De instabiliteit in het netwerk lijkt dus echt aan het accesspoint te liggen, wat mijn vermoeden ook was. Voor mijn gevoel zijn er wel wat dipjes in het netwerk geweest of zelfs heel kort offline, maar daar heb ik eigenlijk weinig last van gehad. Toch zie ik aan de data uit de connection box dat het er nog niet heel goed uitziet. Ik heb er niet veel verstand van, alleen wat topics gelezen op dit forum maar wellicht kunnen jullie dit bevestigen? De 'score' van de afgelopen anderhalve week:
- Downstream tot 292K Post RS errors op één band (zie bijlage)
- Upstream 20-40 T3 storingen op elk kanaal (zie bijlage)
Volgens mij is dit nog niet heel best, maar het netwerk blijft goed online dus daar ben ik al blij mee.
Dank voor je terugkoppeling hier en fijn dat de instabiliteit verdwenen is na het verwijderen van het accesspoint uit je netwerk. Dat is goed nieuws! 😀
De Post RS errors op die ene band zijn inderdaad vrij hoog in vergelijking met de rest maar dit hoeft niet voor problemen te zorgen. Net als de T3 Timeouts. T4 Timeouts zijn wel zorgelijk (zorgen voor uitval), maar die zijn er gelukkig niet. Hopelijk blijft het naar behoren functioneren nu zo zonder het accesspoint maar met de Deco's!
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.