1
Vraag
2
Reacties
AlginM

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Instabiele internet/modem

Mijn internet is heel erg onstabiel. Ik krijg hier een daar wat spikes bijvoorbeeld dat pagina's niet laden of problemen met buitenwereld bereiken. Om net wifi uit te sluiten als probleem heb ik de modem (connectbox) direct verbonden aan mijn computer. Na wat tools (ping, tracert etc) ben ik erachter gekomen dat mijn problemen niet volledig aan het verbinding zit, maar ook aan de router kant het niet helemaal 100% zit.

 

Ik zie het volgende grafiek terwijl ik mijn router op directe verbinding ping. Dus ping gaat helemaal niet naar buiten ofzo. En zelfs zo krijg ik bepaalde spikes die tussen de 30-50 ms. Soms zelfs in de ergste gevallen komt die helemaal tot de 800-1200 ms of zelfs timeout.

AlginM_1-1630922788265.png

 

Hier is een voorbeeld van waar het heel slecht is gegaan:

AlginM_0-1630927270233.png

 

 

Hierbij wilde ik vragen of anderen dit ooit hebber ervaren. Het kan ook zijn dat mijn ConnectBox niet 100% is, maar dit leid wel tot een vrij instabiele internet.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Problemen met de internetverbinding veroorzaken dat de Connect Box zelf ook trager reageert op ping.

 

Ik zie een aantal duidelijke problemen in de installatie. De aansluitwijze van het modem is onjuist, deze moet in jouw geval direct op het AOP aangesloten worden in de meterkast, gezien je geen TV/decoder hebt aangesloten (via coax). Nu is het modem via twee overbodige splitters en een verouderde TV/R-einddoos aangesloten. Hierdoor komt het signaal zwak op het modem binnen en is er ruis door instraling van 4G zichtbaar in de DS. Verder zendt het modem op vrijwel maximaal vermogen in de US.

 

Door het direct aansluiten van het modem op het AOP met een F/F-kabel (rode stekkers, mogelijk heb je deze nog liggen uit het installatiepakket, anders kan Ziggo er kosteloos een toesturen) worden de problemen waarschijnlijk opgelost.

Bekijk in context

AlginM
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hi @Marijn- , bedankt voor je warme welkom! Uiteindelijk heeft de monteur modem helpen verplaatsen naar de meterkast. Dus dat heeft zwakke signaal wel verholpen. Wat voor mij ook heeft geholpen is een combinatie van modem in IPv4 mode zetten (met hulp van klantenservice) en hem in bridge mode zetten. Daardoor werd het een stuk stabieler voor mij. En nu werkt het zonder probleem 🎉

Bekijk in context

8 Reacties 8
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

AlginM
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Downstream: 

AlginM_0-1630930484991.pngAlginM_1-1630930504976.png

 

Upstream:

 

AlginM_2-1630930520072.png

 

Connecties:

AlginM_3-1630930787336.pngAlginM_4-1630930798216.png

AlginM_5-1630930838480.png

 

 

Alleen vraag ik me af wat de upstream/downstream te maken hebben met lokaal netwerk. Het probleem wat ik geschetst heb is van een kabel aansluiting naar de modem zelf, en niet zo zeer naar het internet. Hoop dat je wat kan met de foto's.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Problemen met de internetverbinding veroorzaken dat de Connect Box zelf ook trager reageert op ping.

 

Ik zie een aantal duidelijke problemen in de installatie. De aansluitwijze van het modem is onjuist, deze moet in jouw geval direct op het AOP aangesloten worden in de meterkast, gezien je geen TV/decoder hebt aangesloten (via coax). Nu is het modem via twee overbodige splitters en een verouderde TV/R-einddoos aangesloten. Hierdoor komt het signaal zwak op het modem binnen en is er ruis door instraling van 4G zichtbaar in de DS. Verder zendt het modem op vrijwel maximaal vermogen in de US.

 

Door het direct aansluiten van het modem op het AOP met een F/F-kabel (rode stekkers, mogelijk heb je deze nog liggen uit het installatiepakket, anders kan Ziggo er kosteloos een toesturen) worden de problemen waarschijnlijk opgelost.

AlginM
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ahh duidelijk! Bedankt voor de uitleg.

 

Ik had gelukkig al een installatiemonteur ingepland voor morgen, omdat de connect box geen Rood-Rood kabel mee levert, die ik wel nodig heb om aan te sluiten in de meterkast op de AOP. In iedergeval bedankt voor je uitleg! Ik ben hierdoor een beetje wijzer geworden!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Fijn om te lezen dat er al een monteur is gepland. De meest fraaie oplossing zou zijn dat de monteur meteen een nieuw AOP plaatst. Dan kun je het modem aansluiten met de IEC/F-kabel die je nu in de woonkamer gebruikt.

 

Overigens had je het modem al in de meterkast c.q. op de juiste manier kunnen aansluiten: de kabel tussen AOP en splitter is een F/F-kabel. 😉

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

Hi @AlginM en nog een heel warm welkom op de Community! Ik ben benieuwd of je na het monteursbezoek nog instabiliteit hebt opgemerkt of dat het nu een stuk is opgeknapt? 🙂 

AlginM
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hi @Marijn- , bedankt voor je warme welkom! Uiteindelijk heeft de monteur modem helpen verplaatsen naar de meterkast. Dus dat heeft zwakke signaal wel verholpen. Wat voor mij ook heeft geholpen is een combinatie van modem in IPv4 mode zetten (met hulp van klantenservice) en hem in bridge mode zetten. Daardoor werd het een stuk stabieler voor mij. En nu werkt het zonder probleem 🎉

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

Hi @AlginM, wat fijn dat ze het al hebben weten op te lossen! Hopelijk kan je vanaf nu lekker genieten van een stabiele verbinding 🙂 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic