alexvdk75
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Instabiel internet

Al geruime tijd heb ik een Connect Box. De wifi hiervan stond altijd uitgeschakeld en met mijn google wifi kastjes heb ik altijd een goede wifi in het hele huis gehad. Met twee online lerende dochters en zelf thuiswerkend met veel Teams vergaderingen ben ik heel goed de coronatijd doorgekomen.

Tot ineens, vanaf begin augustus meen ik, de wifi instabiel werd. Van alles geprobeerd, op een gegeven moment de google wifi eraf gehaald, Ziggo WifiPods besteld en de Connect Box wifi opnieuw ingesteld, allemaal zonder succes.

Afgelopen week gebeld met Ziggo, men heeft toen een nog hardere reset gegeven van de Connect Box dan dat ik zelf al vele malen heb geprobeerd. Er zijn ook nog nieuwe kabels gestuurd, conclusie: het heeft allemaal niets geholpen. Mijn puberende dochters en mopperende vrouw zijn het zat en "dan stappen we maar over" valt meerdere malen per dag in huis. Iets wat ik (nog) niet wil. Bijgevoegd de foto's van de aansluitingen en down- en streamdata (ik heb vanavond nog wel de boel een keer opnieuw gereset, de T3 time-outs stond toen op 975)

2 Geaccepteerde oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4292Posts
  • 226Oplossingen
  • 1430Likes

De monteur had toch echt beter moeten weten want dit is al jaren niet meer de aanbevolen aansluitwijze. Correcte werking van het modem wordt alleen gegarandeerd wanneer dit vlakbij het AOP geplaatst wordt met een kabel van 1,5 meter. Nu komt het signaal te zwak op het modem binnen en moet het modem enorm hard zenden om Ziggo te bereiken, daardoor kan het modem ook maar één kanaal koppelen i.p.v. 6 voor voormalig UPC-gebied. De monteur heeft duidelijk geen signaalcontrole gedaan na afloop van de werkzaamheden.

 

De versterker mag in de meterkast blijven hangen, wel raad ik aan om deze i.v.m. leeftijd te vervangen door een FRA-752X of gelijkwaardig. Het modem moet naar de meterkast verplaatst worden. De einddoos vervangen is niet heel noodzakelijk maar wel aanbevolen (open R-aansluiting is gevoelig voor ruis door instraling). De decoder moet direct op de einddoos aangesloten worden, met een nieuwe kabel.

Bekijk in context

alexvdk75
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo Maud,

 

ik heb de bestelde spullen geretourneerd. De einddoos kabelaansluiting was net anders als wat er zat. Ik had hiervoor de kabel moeten aanpassen, de koperen binnenkabel moest iets langer worden om goed te passen. Gezien ik geen ruimte meer aan de kabel durfde ik dit niet aan, je trekt hem ook zomaar niet even verder.

Overigens ben ik nog altijd zeer tevreden met het inetrnet en wifi. Ook heb ik verder helemaal geen problemen met de tv, hij lijkt met de nieuwe opstelling zelfs wat scherper. Aan de signaalversterker hangt maar 1 TV (dit werd gevraagd ergens).

Oftewel een tevreden klant!

Bekijk in context

24 Reacties 24
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47613Posts
  • 2879Oplossingen
  • 10488Likes

OK, heel erg duidelijk te zien in het signaal dat het helemaal niet goed gaat.

Een heel veel te laag binnenkomend signaal en het modem heeft upstream maar 1 kanaal in plaats van 4 of 6 en dat ene kanaal moet maximaal blazen om de Ziggo servers te bereiken.

Dat je nog verbinding hebt, verbaast me zeer.

 

Het modem moet binnen 3 meter van de eerste plaats als onderstaand aangesloten worden, op een andere wijze wordt er geen goede verbinding gegarandeerd door Ziggo.

(Dat wil niet zeggen dat het niet kan werken, maar geen garantie.)

 

Standaard aansluiting: Wandcontactdoos met een POA-01 B splitter erop met 1 kabel naar je modem en 1 kabel naar je versterker voor de verdere TV verbindingen.

 

Ziggo kan je gratis een splitter toesturen met een passende korte kabel naar je modem, op de andere uitgang van de splitter kan de stekker naar je versterker.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Mogelijk morgen al in dit geval.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4292Posts
  • 226Oplossingen
  • 1430Likes

Er gaat van alles mis met de installatie, aansluitwijze en het signaal:

 

  • Aansluitwijze modem op versterker is onjuist, er moet een splitter (POA-01-B of ESX-02, laatste is handiger in jouw geval) geplaatst worden tussen AOP en versterker om modem op aan te sluiten.
  • Modem is op verkeerde locatie geplaatst, moet verplaatst worden naar meterkast.
  • Versterker (FDU-44) is verouderd.
  • Einddoos woonkamer is verouderd.
  • TV-kabel woonkamer is verouderd, kabel moet direct op einddoos aangesloten worden.
  • Signaal is zwak in downstream en modem zendt met maximaal/kritiek vermogen in upstream. Eén kanaal gekoppeld i.p.v. 6.

 

@Bert Je was mij weer net voor. 😉

alexvdk75
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dat is wel vreemd, want toen ik dat abonnement nam bij Ziggo, heeft de monteur dit zo aangesloten... Hij heeft ook de versterker geadviseerd in de meterkast te plaatsen.

De versterker zit in de meterkast op de bgg, direct waar het signaal binnenkomt. De woonkamer, op de eerste verdieping, heeft de wandcontactdoos, waar het signaal naar de mediabox Next gaat en de witte kabel dus naar de Connect Box.

Als ik het goed begrijpt is het dus het beste om de de sterker te vervangen en te verplaatsen naar de eerste verdieping, de modem in de meterkast te plaatsen en ook nog de wandcontactdoos te vervangen?

 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4292Posts
  • 226Oplossingen
  • 1430Likes

De monteur had toch echt beter moeten weten want dit is al jaren niet meer de aanbevolen aansluitwijze. Correcte werking van het modem wordt alleen gegarandeerd wanneer dit vlakbij het AOP geplaatst wordt met een kabel van 1,5 meter. Nu komt het signaal te zwak op het modem binnen en moet het modem enorm hard zenden om Ziggo te bereiken, daardoor kan het modem ook maar één kanaal koppelen i.p.v. 6 voor voormalig UPC-gebied. De monteur heeft duidelijk geen signaalcontrole gedaan na afloop van de werkzaamheden.

 

De versterker mag in de meterkast blijven hangen, wel raad ik aan om deze i.v.m. leeftijd te vervangen door een FRA-752X of gelijkwaardig. Het modem moet naar de meterkast verplaatst worden. De einddoos vervangen is niet heel noodzakelijk maar wel aanbevolen (open R-aansluiting is gevoelig voor ruis door instraling). De decoder moet direct op de einddoos aangesloten worden, met een nieuwe kabel.

Bekijk in context

alexvdk75
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik ga eens aan de slag. Ik laat weten of het gelukt is, bedankt voor de snelle reactie!

 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4292Posts
  • 226Oplossingen
  • 1430Likes

Graag gedaan. Laat het gerust weten als je later nog vragen hebt of ergens tegenaan loopt.

 

Nog vergeten te zeggen: de POA-01-B die je nu in de woonkamer gebruikt, kun je dus verplaatsen naar het AOP in de meterkast. Op de POA sluit je vervolgens het modem en de versterker aan. Voor een nieuwe einddoos in de woonkamer kun je de btv 01-SET (ook verkocht onder type btv 01-UPC) gebruiken.

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47613Posts
  • 2879Oplossingen
  • 10488Likes

@alexvdk75 Een kabel tussen de splitter en modem kan Ziggo je gratis toesturen.

 

Hier kun je allerlei aansluitmaterialen tegen kostprijs kopen: Ziggo Randapparatuur | Ziggo

 

De eerste wandcontactdoos in je huis is voor de kosten van Ziggo en kan een monteur komen doen, mocht dit nog problemen opleveren.

Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 10494Posts
  • 748Oplossingen
  • 3174Likes

Goedemorgen @alexvdk75 

Welkom op de Ziggo Community.
Ik heb het e.e.a. bekeken en ik zie dat je sinds 2019 (opnieuw) klant bent geworden van Ziggo. Er is na 2019 geen monteur bij je langsgekomen zoals ik het zie. 

In 2017 kwam de monteur erachter dat er een kabel uit de meterkast 'naar boven' ging, maar nergens te zien was. Hij heeft destijds het advies gegeven om zelf nog een kabel te trekken, en daarna zijn wij niet meer langsgekomen.

 

Ik zie dat je gisteren het e.e.a. hebt gewijzigd en je modem is 'iets beter' online, maar nog niet goed genoeg.
Je modem heeft nog steeds een Upstream TX van 56.8dB en dat is veel te hoog. Het modem heeft moeite met het retoursignaal, en daardoor moeite om online te blijven.

 

Je hebt het modem op een (4dB) versterkte poort van de versterker aangesloten en nog steeds is het signaal op locatie veel te zwak. Het lijkt er dan ook op dat je het signaal nogmaals ergens anders in de woning splitst. Kun je dat bevestigen?

 

@tobiastheebe De versterker is niet meer de nieuwste, maar moet nog probleemloos functioneren. Pas wanneer @alexvdk75 voor Gigabit internet kiest, zullen de hogere frequenties van toepassing worden.

 

@alexvdk75 

Het modem hoort in dit geval in de meterkast aangesloten te worden. Als het signaal vlakbij het AOP (meterkast) niet goed is, dan is dat onze (Ziggo) verantwoordelijkheid. 

Je kunt het beste 1 kabel direct uit de versterker (op poort 1) van de versterker aansluiten. Daarna kan ik opnieuw je signaal nakijken of het goed is.

 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4292Posts
  • 226Oplossingen
  • 1430Likes

@Serkan Was meer uit voorzorg dat ik aangaf dat de versterker verouderd is. Als de versterker alleen voor TV wordt gebruikt dan is dit minder belangrijk en TV blijft vooralsnog ver onder 862 MHz. Nu is (was?) het modem echter onjuist aangesloten via deze verouderde versterker.

 

Het is nog verstandig om de DS/US te controleren wanneer het modem direct op het AOP aangesloten is.

alexvdk75
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

De monteur was toch echt degene die dit zo heeft aangesloten toen ik opnieuw klant werd, maar dit terzijde.

Zojuist zoals voorgesteld de boel aangesloten. Zie bijlages. Ziet er, zover ik met mijn beperkte kennis kan inschatten, nu veel beter uit.

Ik heb wel zoals aanbevolen een nieuwe wcd en versterker besteld, die komen nog. Kan ik deze nog retourneren en mijn geld terugkrijgen, als ik ik tevreden ben en blijf?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4292Posts
  • 226Oplossingen
  • 1430Likes

Signaal is sterk verbeterd, downstream en upstream zijn nu beide op goed niveau.

 

Versterker en einddoos woonkamer zou ik alsnog preventief vervangen om instraling van 4G/5G/Digitenne op het modem te voorkomen. Dat geldt ook voor de TV-kabel in de woonkamer.

alexvdk75
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

De kabel is nu een coagkabel van Ziggo, zwart met blauw en groene sticker.

 

Bedankt allemaal voor jullie hulp!

Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 10494Posts
  • 748Oplossingen
  • 3174Likes

@alexvdk75 Bedankt voor je reactie.

De monteur was toch echt degene die dit zo heeft aangesloten toen ik opnieuw klant werd, maar dit terzijde.

 

De monteursafspraak in 2019 (toen je opnieuw klant werd) is nergens terug te vinden in m'n systeem. 

Ik neem waar dat vlak nadat je het abonnement hebt afgesloten er contact is geweest vanwege internetproblemen en hebben we je een los modem gestuurd. Je had namelijk eerst een Mediabox XL (ook als modem) en was een modem in de meterkast niet van toepassing.

 

Maar goed, dat maakt nu niet meer uit want het modem is perfect online :-)! 

 

Ik heb wel zoals aanbevolen een nieuwe wcd en versterker besteld, die komen nog. Kan ik deze nog retourneren en mijn geld terugkrijgen, als ik ik tevreden ben en blijf?

Ziggo is verantwoordelijk t/m het eerste aansluitpunt en voor de apparatuur die we leveren. Ik kan je kabels/splitters kosteloos versturen, maar een WCD (in bijv een woonkamer) of versterker is voor eigen rekening omdat dit een onderdeel is van je binnenhuis installatie.

De vraag is eigenlijk of je een versterker nodig hebt, of dat je het kunt verhelpen met een splitter. En dat is afhankelijk van het aantal tv's in gebruik. Heb je 1 of 2 tv's, dan kun je het signaal proberen te splitsen met een splitter. Is het signaal dan toch te laag, dan heb je mogelijk de versterker nodig.

 

Je neemt ook 2 SmartWifi pods van ons af en deze heb ik zojuist ook nagekeken. Ze zijn na jouw handelingen nu weer goed online gekomen en staan er keurig bij!

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4292Posts
  • 226Oplossingen
  • 1430Likes

Als ik kijk naar de downstream toen het modem nog in de woonkamer aangesloten was (tussen -8 en -11 dBmV bij 4 dB versterking) dan verwacht ik dat de versterker wel nodig blijft voor de decoder.

 

Als de contactdoos in de woonkamer een rijgdoos is i.p.v. een einddoos dan verklaart dat waarom er zoveel demping optreedt. Misschien kan @alexvdk75 nog een foto plaatsen van de contactdoos met de behuizing verwijderd zodat wij kunnen zien of het om een eind- of rijgdoos gaat?

Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 10494Posts
  • 748Oplossingen
  • 3174Likes

@tobiastheebe Ik denk ook hetzelfde. Zoveel signaalverlies op het vorige punt kan bijna alleen maar omdat er een rijgdoos of (meerdere/grotere) splitters tussen zitten.

 

Het is daarom ook wel goed om te weten hoe het signaal richting de Mediabox (evt andere tv's) verdeeld word om een volledig en zo goed mogelijk advies te kunnen geven.

@alexvdk75 is in ieder geval al heel goed op weg, met dank aan jullie! 🙂

 

alexvdk75
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hierbij

alexvdk75
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Geen extra splitters, wel ongeveer 17m coaxkabel aangelegd....(eerst naar de 2e verdieping, daarna door naar de bgg, vraag me niet waarom, zo is het huis gebouwd)

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 4292Posts
  • 226Oplossingen
  • 1430Likes

Dit is zoals verwacht een rijgdoos, met bijbehorende hoge demping en verklaart waarom het signaal zo zwak binnenkwam op het modem toen het nog op deze doos aangesloten was, zelfs met de 4 dB versterking.

 

Het is absoluut aanbevolen om deze rijgdoos door een nieuwe einddoos te vervangen. Je gaf aan dat je er al een gekocht had, is het een btv 01-SET/UPC?

alexvdk75
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Klopt, via de ziggo/randapparatuur shop

 

Uitgelicht topic