1
Vraag
2
Reageer en help mee
leopiet

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Instabiel internet

Het internet in huis is erg instabiel, zie de bijlage. Ik heb op exact dezelfde plek in huis, met nog geen minuut verschil in tijd een speedtest gedaan.

De wifi heeft beide keren een volledig bereik, maar in 1 minuut is het verschil in Mbps erg groot. In dit geval van 44 naar bijna 160 Mbit/s. Wat kan hier de oorzaak van zijn, en hoe op te lossen?

 

NB: Ik heb een Ziggo 250 Mbit/s abbonnement. 

10 Reacties 10
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

Kun je de up en downstream waarden en netwerk historie van het modem hier posten?

Kun je foto's maken hoe je modem aan het AOP aangesloten zit en hier posten?

Hoe lang speelt het probleem al?

leopiet
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving
12/01/2021 12:57:3 notice LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:71:d7:2b;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:4b;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12/01/2021 12:56:54 Let op! LAN login FAILED : Incorrect Username / Password / ConnectionType;CM-MAC=18:35:d1:71:d7:2b;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:4b;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11/01/2021 10:37:0 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:71:d7:2b;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:4b;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11/01/2021 02:40:16 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=18:35:d1:71:d7:2b;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:4b;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/1970 00:01:35 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:71:d7:2b;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:4b;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11/01/2021 02:37:25 notice SW download Successful - Via NMS
11/01/2021 02:35:19 notice SW Download INIT - Via NMS
07/01/2021 12:50:47 notice LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:71:d7:2b;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:4b;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
07/01/2021 12:50:7 Let op! LAN login FAILED : Incorrect Username / Password / ConnectionType;CM-MAC=18:35:d1:71:d7:2b;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:4b;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09/12/2020 07:24:50 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:71:d7:2b;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:4b;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05/12/2020 02:23:52 Fout ToD request sent- No Response received;CM-MAC=18:35:d1:71:d7:2b;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:4b;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/11/2020 16:05:24 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:71:d7:2b;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:4b;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/11/2020 10:30:13 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:71:d7:2b;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:4b;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26/11/2020 05:22:30 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:71:d7:2b;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:4b;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26/11/2020 02:23:59 Fout ToD request sent- No Response received;CM-MAC=18:35:d1:71:d7:2b;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:4b;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 17:31:52 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:71:d7:2b;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:4b;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/11/2020 14:35:33 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:71:d7:2b;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:4b;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/11/2020 16:14:29 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:71:d7:2b;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:4b;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10/11/2020 02:24:6 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=18:35:d1:71:d7:2b;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:4b;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/1970 00:02:10 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:71:d7:2b;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:4b;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
leopiet
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 31799985 47 2560 64 qam 11
2 28600039 47.5 2560 64 qam 12
3 37100043 46.3 5120 64 qam 10
4 44000043 45.5 5120 64 qam 9
5 50900025 45 5120 64 qam 8
6 57799955 44.8 5120 64 qam 7


 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 ATDMA 0 0 2 0
2 ATDMA 0 0 2 0
3 ATDMA 0 0 1 0
4 ATDMA 0 0 0 0
5 ATDMA 0 0 0 0
6 ATDMA 0 0 0 0
leopiet
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 602000000 4.6 38 256 qam 1
2 610000000 5 38 256 qam 2
3 626000000 5.1 38 256 qam 4
4 634000000 5 40 256 qam 5
5 650000000 3.7 38 256 qam 7
6 658000000 3.5 38 256 qam 8
7 666000000 3.7 40 256 qam 9
8 674000000 4 38 256 qam 10
9 682000000 4.4 38 256 qam 11
10 690000000 4.6 40 256 qam 12
11 698000000 4.1 38 256 qam 13
12 706000000 3.7 38 256 qam 14
13 714000000 3.7 38 256 qam 15
14 722000000 3.4 38 256 qam 16
15 730000000 3.4 38 256 qam 17
16 738000000 3.7 38 256 qam 18
17 762000000 3.4 38 256 qam 21
18 770000000 3 38 256 qam 22
19 786000000 2 38 256 qam 24
20 818000000 1.9 38 256 qam 28
21 826000000 1.9 38 256 qam 29
22 834000000 1.7 38 256 qam 30
23 842000000 1.2 38 256 qam 31
24 850000000 0.9 38 256 qam 32


 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1 Locked 38.9 21 0
2 Locked 38.9 10 0
3 Locked 38.9 29 0
4 Locked 40.3 18 0
5 Locked 38.9 23 0
6 Locked 38.9 16 0
7 Locked 40.3 13 0
8 Locked 38.9 16 0
9 Locked 38.9 14 0
10 Locked 40.3 18 0
11 Locked 38.6 15 0
12 Locked 38.9 16 0
13 Locked 38.9 17 0
14 Locked 38.9 22 0
15 Locked 38.9 18 0
16 Locked 38.9 26 0
17 Locked 38.9 19 0
18 Locked 38.6 20 0
19 Locked 38.9 29 0
20 Locked 38.9 24 0
21 Locked 38.9 26 0
22 Locked 38.9 29 0
23 Locked 38.6 46 0
24 Locked 38.6 26 0
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@leopiet 

Kun je foto's maken hoe je modem aan het AOP aangesloten zit en hier posten?

Hoe lang speelt het probleem al?

leopiet
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

» Kun je foto's maken hoe je modem aan het AOP aangesloten zit en hier posten?
yep gedaan.
 

>>Hoe lang speelt het probleem al?

Beetje  onduidelijk. We hadden al langere tijd instabiel wifi, maar daar gaf ik de powerline adapters de schuld van. Nu hebben we sinds vorige week de kabels doorgetrokken door het huis, en op elke verdieping een Tp-link EAP225

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

In de downstream zit wel wat verval met de hogere frequenties met het niveau, maar allemaal in de marge. Die Partial Service meldingen duiden op uitval van een downstream kanaal, maar dat was alweer in november vorig jaar.

Je Internet lijkt ook niet instabiel, alleen je WiFi download gaat van van 44 naar bijna 160 Mbit/s.

Waarmee meet je die afwijking? De sprong naar beneden lijkt een sprong van 5 GHz naar 2.4 GHz wifi.

Heb je ook apparaten in huis die dat niet hebben?

Hoeveel zenders / accesspoints heb je nu aanstaan en op welke kanalen met welke breedte?

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @leopiet . Welkom hier! 

De snelheden die je meet; op welke verbinding meet je die precies? Is dat de wifi van je modem of van (1 van je) TP-link? 

 

Bij je foto's heb ik ook nog wat vraagtekens. 

Waar gaat deze kabel naartoe? 

 

 

En zie ik het nou verkeerd, of zitten hier meerdere kabels tussen verbonden? Wat zijn dit precies en hoe is alles aangesloten? 
 

 

leopiet
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

hoi Lycke,

 

>>De snelheden die je meet; op welke verbinding meet je die precies? Is dat de wifi van je modem of van (1 van je) TP-link? 

Wifi van 1 van mijn TPLinks, maar ook direct bekabeld naar de modem zie ik dezelfde fluctaties in snelheid

 

>>Waar gaat deze kabel naartoe? 

Is de TV-kabel die analoog beeld naar de tv in de slaapkamer stuurt. Is door Ziggo zo aangelegd!

 

>>Wat zijn dit precies en hoe is alles aangesloten? 

Je ziet een PoE switch en een patch panel met cloud control voor de accesspoints. We hebben access points op de begane grond, en op beide verdiepingen. Vandaar dat er twee kabels lopen naar de PoE switch.

 

 

Is het mogelijk om (op afstand) te monitoren hoe stabiel het signaal is dat ons huis binnenkomt?  Daar lijkt mij het probleem zitten.

 

fijne avond verder

 

Leo

 

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

Goedemiddag @leopiet,

Hartelijk dank voor het delen van de extra informatie. Ik heb even een blik geworpen op de verbinding met het modem, en die verbinding ziet er verder prima uit. Zie je de fluctuaties op de snelheid ook terug op het moment dat je een computer of laptop rechtstreeks d.m.v. een netwerkkabel
test op het modem? Vermijd dus tijdens het testen het gebruikt van randapparatuur (switches, hubs, routers et cetera ). zo testen we even zuiver op het modem. 

Deel na het rechtstreeks aansluiten nog eens de speedtestresultaten.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic