peter.t

Level 5
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Instabiel internet

Goedemiddag,

 

Het internet is hier helaas niet altijd even stabiel, zowel bekabeld als draadloos via wifi. De maximale snelheid is wel goed (944 down, 52 up). Ik ervaar dit in de volgende gevallen:

- Videobellen, soms valt het kortstondig weg of is er een vertraging 

- Bij het gamen is er soms een lag spike

- Webpagina's blijven soms hangen bij het laden (Niet specifiek 1 site of met 1 PC)

- Ik maak ook gebruik van VPN voor onder andere werk, ik heb het gevoel dat met het gebruik van de VPN de maximale snelheid niet haal en de verbinding instabieler is. Met mobiele verbinding + VPN haal ik stabiel hogere snelheden.

 

Omdat de wifi van de connectbox niet denderend is en ik ook op een extra punt een wifi-router/access point wil plaatsen heb ik in overweging om de connectbox in bridge modes te plaatsen en dus een eigen router te gaan aanschaffen. Ik betwijfel alleen of dat de genoemde problemen gaat oplossen. De basisverbinding moet eerst wel goed zijn natuurlijk. Ik heb een gigabit aansluiting met als modem een Connectbox Giga.

 

Even geleden maakte ik ook melding van instabiel internet, maar ben hier toen niet verder op terug gekomen. Ik merk dat ik het nu toch wel hinderlijk vind. De AOP + splitter ziet er goed uit werd er gezegd en heb ook geprobeerd om de modem rechtstreeks aan de AOP aan te sluiten zonder splitter. Wat daarnaast veranderd is dat ik nu een Connectbox Giga als modem heb.

Wat voor stappen kan ik nog verder nemen? Is het bijvoorbeeld verstandig om een (netwerk)monteur langs te laten komen? Of zal misschien een Ubee UBC1318ZG in bridge soelaas bieden?

 

Mijn observaties van wat ik zie in de log en downstream/upstream waardes:

- Regelmatig komt een T4 melding voorbij, zo goed als dagelijks en soms meerdere keren op een dag

- Veel uncorrectables in het D3.1 downstream kanaal (ruis?).

- Bij de vorige connectbox waren er regelmatig wat fouten voor RS op de overige downstream kanalen, hier zie ik alles op 0 staan. 

- Veel log entries verdwijnen en er komen geen nieuwe entries bij als de Connectbox giga even aanstaat, na een herstart komen deze weer terug. Is dit een bekende euvel van de Connectbox giga en kan het ook zijn dat de fouten voor RS simpelweg niet juist getoond worden? Ik zag dit wel eens eerder voorbij komen op dit forum volgens mij.

 

Bijgevoegd:

- Foto van AOP (Groene rechtstreeks aangesloten op modem).

- Log, downstream en upstream waardes en configuratie van vandaag en anderhalf maand geleden

- Speedtest

61 Reacties 61
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik zie in de log regelmatig T4 timeouts vermeld worden. Dit type timeout geeft aan dat de communicatie tussen modem en CMTS mislukt en zorgt voor een volledige reset van het modem en tijdelijke uitval van de internetverbinding. Verder is er ruis te zien op het OFDM-kanaal in de downstream.

 

Het lijkt mij verstandig om een moderator een meerdaagse, uitgebreide meting naar jouw modem te laten opstarten. Hierdoor kunnen signaalproblemen beter onderzocht worden.

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1329Posts
  • 203Oplossingen
  • 665Likes

@peter.t Dat is een mooie uiteenzetting van jouw gedachten over de instabiliteit en problemen die je ervaart met de verbinding via de Connectbox Giga. 
Ik zie dat je nog geen adresgegevens hebt geplaatst in je profiel, kun je die voor me aanvullen? Dan ga ik voor je op onderzoek uit hoe het met je verbinding gaat. Daar neem ik natuurlijk de checks van @tobiastheebe bij mee. 
 

peter.t
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

@Jos Bedankt voor de reactie. Het postcode en huisnummer (prive) heb ik al wel eerder ingevuld in zie ik nog steeds wel staan in het profiel. Moet dit inmiddels op een andere plek ingevuld worden?

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1329Posts
  • 203Oplossingen
  • 665Likes

Mijn fout, die krijg ik alleen te zien wanneer ik ingelogd ben als moderator. 

Met de informatie ben ik gelijk aan de slag gegaan en zie geen opvallende zaken in het signaal terugkomen. De ruis op de ODFM kanalen is gelukkig niet het probleem. 
De T4 meldingen zijn niet goed, het is er telkens 1. Over periode van 7 dagen 5 stuks en hiervan 2 stuks rond 1-2 uur in de nacht. Dat kan natuurlijk ook een foutje in het netwerk buiten zijn. 

Een monteur plannen is een goede stap, het is alleen niet uitgesloten dat de problemen 100% te verwijten is aan het netwerk of de hoofdaansluiting. 

Wat voor draadloze/bekabelde netwerkapparatuur heb je verder naast het modem in gebruik? 
Overgaan op een modem zonder wifi is natuurlijk een optie, die test kun je natuurlijk nu ook al doen door het modem in bridge modus te plaatsen. Als je dat wil testen, laat het me weten dan zet ik het direct voor je om. 

peter.t
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

@Jos 

Op dit moment heb ik helaas niet direct een router klaarliggen om de bridge modes uit te proberen. 

 

Puur uit nieuwsgierigheid hoor, is het bekend wat de mogelijke gevolgen zijn van ruis op de OFDMA kanalen? 

 

Gebruikte netwerkapparatuur op dit moment:

- Wifi access point TP-Link RE650 (In wifi access point mode geconfigureerd bekabeld, deze heb ik echter niet altijd aan. 's avonds staat deze in principe uit)

- Switch TP-Link TL-SG105E 

- 2 Dell XPS 15 laptops (meestal wifi)

- 1 Macbook Pro (variërend wifi of bekabeld direct met Connectbox)

- Chromecast met Google TV (Bekabeld via switch)

- Playstation 5 (Bekabeld via switch)

- LG TV met WebOS (Bekabeld via switch)

- Honeywell Lyric T6R smart thermostaat (wifi)

- Apple Watch 6 (wifi)

- iPhone 12 Pro (wifi)

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

@peter.t Geen probleem hoor. Het was een aanbod voor het geval je hiermee aan de slag wilde 😉 Dit aanbod blijft dan ook gewoon staan voor het geval je toch voor een eigen router gaat.

De gevolgen van ruis zijn zeker bekend. Een beetje ruis is niet erg maar wanneer de ruis te sterk wordt, kan dit voor problemen zorgen. Dit kan leiden tot vertraging en/of uitval van internet. 
In jouw geval spreken we gelukkig over een beetje en kan dit geen kwaad. 

De T4 meldingen daarentegen zijn in geen enkel geval goed en hiervoor heb ik dan ook een monteur ingepland. Deze staat nu ingepland voor 21-07 tussen 8.00 & 13.00. Mocht dit moment niet gelegen komen, dan mag je de afspraak verplaatsen in Mijn Ziggo. 

Aan zo'n afspraak zitten altijd voorwaarden. Neem deze goed door. Mocht je niet akkoord zijn met de voorwaarden, mag je de afspraak annuleren in Mijn Ziggo. 

Laat je even weten hoe het gegaan is?

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5791Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemiddag @peter.t

 

Onze monteur is gisteren bij je langs geweest las ik. Hoe is het gegaan? Heb je een update voor ons?

peter.t
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Goedemiddag Jamyla en Jiri, 

 

Bedankt nog voor het plannen van de monteur!

Afgelopen week was ik niet aanwezig, daarom het ik de afspraak verplaatst naar maandag. Ik zal daarna een update sturen.

peter.t
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

@Jiri @Jamyla De monteur is vanochtend langs geweest en was al snel klaar.

- Signaal is gemeten en daar was geen afwijking geconstateerd.

- Om de mogelijkheid uit te sluiten dat er ruis binnenkomt vanaf de coax kabel naar de tv is een andere splitter geplaatst. De bestaande POA-01-B splitter is vervangen en daarvoor in de plaats is nu een POA-13-A splitter geplaatst. Overigens is de POA-01-B weer meegenomen door de monteur.

- De monteur gaf ook aan de hij langs de straatkast zou gaan om de aansluiting te bekijken.

 

Ik zal de verbinding weer in de gaten houden en hopelijk zijn er geen uitvallers meer. De nieuwe waardes van het modem heb ik als bijlage in dit bericht toegevoegd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dat ziet er prima uit zo. De POA-13-A heeft een retourbandfilter op de TV-aansluiting. Dit maakt de splitter incompatibel met de Mediabox XL (die gebruik jij dus niet?) maar zorgt ervoor dat een TV of versterker de upstream niet kan verstoren.

peter.t
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

@tobiastheebe fijn dat de waardes er prima uit zien! Ik gebruik inderdaad geen Mediabox XL, dus dat zal geen probleem moeten zijn.

Wat ik wel opmerkte in 2 andere topics is dat Dell XPS laptops met een killer wifi chip mogelijk ook de problemen kunnen verklaren? Deze laptops gebruik ik namelijk ook als werk laptops icm VPN verbinding vaak, geen idee of er een verband is maar sinds het thuiswerken met deze laptops ervaar ik inderdaad de genoemde problemen. Oplossing in de genoemde topic was om een andere modem te gaan gebruiken, de Ubee UBC1318ZG vanwege de killer wifi chip. 
Nu gebruik ik deze laptops nu niet echt vanwege vakantie, dus een goede observatie kan ik zo niet direct maken. Mochten de problemen toch weer terugkomen met het gebruik van de XPS laptops, zou dit een mogelijke vervolg actie kunnen zijn? 

 

Gaat over dit topic:Opgelost: ConnectBox herstart regelmatig sinds enkele dagen - Ziggo Community

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Er is een incompatibiliteit tussen PC's met Intel Killer WiFi (waaronder de Dell XPS 13/15/17) en de Connect Box. De UBC1318ZG is hierbij inderdaad aangedragen als alternatieve modemrouter, deze heeft echter geen WiFi AP. Je hebt hiervoor dus een los AP nodig.

peter.t
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Misschien was die relatie met thuiswerken en werklaptop dan niet zo gek. Een access point heb ik in ieder geval al in huis. Bedankt voor je reactie!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik verwacht binnen afzienbare tijd nieuwe firmware-upgrades voor de CB's, gezien het bovenstaande probleem met Intel Killer WiFi alsook de interfaceproblemen op macOS en iOS. Ik stel voor om voorlopig de stabiliteit van de internetverbinding aan te kijken.

 

Mocht je alsnog interesse hebben in een UBC1318ZG, dan kan ik dit bij een moderator neerleggen. Dit type modem wordt overigens alleen bij hoge uitzondering toegestuurd bij niet-zakelijke abonnementen.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23613Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

@tobiastheebe  schreef:

Ik verwacht binnen afzienbare tijd nieuwe firmware-upgrades voor de CB's, gezien het bovenstaande probleem met Intel Killer WiFi alsook de interfaceproblemen op macOS en iOS. Ik stel voor om voorlopig de stabiliteit van de internetverbinding aan te kijken.

 

Mocht je alsnog interesse hebben in een UBC1318ZG, dan kan ik dit bij een moderator neerleggen. Dit type modem wordt overigens alleen bij hoge uitzondering toegestuurd bij niet-zakelijke abonnementen.


De Connect Box Giga die ik zelf ook gebruik is een goed modem voor GigaNet en bied zeker betere ondersteuning. De Ubee1318ZG is een zakelijk modem en wordt alleen zakelijk verstrekt. dus het zal in de instellingen moeten worden gezocht. Omdat je VPN gebruikt kan daar al een probleem ontstaan en voor je werk is dat dan wel goed maar voor privé kan je die beste uitzetten of de site's en instellingen toestaan.

peter.t
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

@tobiastheebe Ik ga zeker nog de stabiliteit van de verbinding aan kijken en mocht ik wat bevinden dan zal ik het hier posten. Het is ook zeker niet zo dat ik opzoek ben naar een probleem om een Ubee1318ZG te bemachtigen. De issues die ik heb ervaren en opgesomd heb in mijn openingspost zijn wel erg storend. Mochten er inderdaad comptabiliteit issues zijn door het gebruik van VPN in combinatie / het gebruik van de XPS laptops met killer wifi chips en de Connectbox Giga dan is het natuurlijk wel fijn dat er een alternatief beschikbaar is dat heeft gewerkt bij andere Ziggo gebruikers in dezelfde situatie.

 

@Dave! De zakelijke VPN is zo geconfigureerd dat alleen bepaalde domeinen routeren naar een interne server, de rest gaat gewoon over het open net. Deze VPN heb ik uit als ik daar geen gebruik van maak. Het frappante is dat als de internet verbinding wegvalt het ook wegvalt bij andere apparaten. Het heeft dus niet alleen effect op de laptop die ik op dat moment gebruik. Wat bedoel je trouwens met dat de Connectbox Giga betere ondersteuning biedt, in de vorm van support en updates van Ziggo? en is dat in vergelijking met de Ubee1318ZG?

 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23613Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

@peter.t  voor de Ubee1318ZG dien je een wifi Mesh te hebben omdat deze alleen over 4 Lan Poorten beschikt en het is geen wifi modem.

Kom je al op deze uit:

TP-Link Deco M4 deze kan je kopen voor € 99,95 of huren voor € 2,50 per maand (heb ik zelf ook gedaan)

Schermafbeelding 2021-07-26 om 14.20.24.png

 

Omdat de Ubee1318ZG zakelijke opties heeft is het wel aantrekkelijk om daar alles op over te zetten en je wifi mesh te laten nemen, maar als je al een wifi modem hebt, is de dekking in je huis dan goed of niet, modem kan je dat op vast kanaal zetten of automatisch. Daar lees je hier meer over Connect Box Giga 

 

Ik heb zelf 2 weken een Ubee1318 gebruikt maar ik had problemen met andere apparaten zoals de Next en interface er van, ik ben weer terug op de Connect Box Giga, maar is per regio verschillend.

 

Als ik eerlijk moet zijn, vind ik de AOP er niet zo lekker uitzien, want je ziet een kabel uit de muur komen, witte, is dit de enige aansluiting of heb je er nog 1.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

AOP is inderdaad niet helemaal top gemonteerd maar kon misschien niet anders? Kabel is overigens wel groen:

 

20210726-02.JPG

peter.t
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

@Dave! Bedankt voor de tips! Ik ben bekend met het inrichten van lokale netwerken, inclusief het kiezen van de juiste apparatuur. Ik wil niet ondankbaar overkomen over je tips over de deco's en Mesh hoor! De WiFi access point die ik nu bezit heeft voldoende dekking, maar dat kan uiteraard beter. Als ik voor een upgrade ga dan wel direct een mesh setje bekabeld verbonden en met WiFi 6/AX.

 

Ik gebruik niet veel kabel tv en heb daarom geen Mediabox XL of een Next, maar alleen een CI+ module.

 

De kabel naar de AOP is inderdaad groen, dit is de kabel dat rechtstreeks vanaf buiten binnenkomt in de kamer. Niet vermeld, maar de monteur heeft de AOP ook even open geschroefd om de aansluiting te controleren en dat was prima gaf die aan. @tobiastheebe 

Uitgelicht topic