Ik heb sinds vorige week een nieuwe connectbox, aantal onderdelen zijn weg en UTP kabels vervangen. Test resultaat gisteren was top en dus helemaal blij.
Vandaag echter weer enorme drop in internet snelheid (van 270+ mBs naar onder de 40 Mbs). En ook nog eens bijzonder instabiel, valt continue weg. Heel irritant als je thuis werkt en afhankelijk bent van Team meetings.
Wat is er aan de hand?
Opgelost! Ga naar oplossing.
ROPY wrote:De bekabelde versie direct op de connectbox wisselt tussen 170-240mbs.
Ik snap dat alles erna klant verantwoordelijkheid is maar ik las wel dat Ziggo garandeert dat je een top wifi experience hebt en dat de monteur pas weggaat als je wifi door je hele huis goed is.
De ellende met deze "garantie" is dat de afdeling marketing deze doet, en ons zelf gewoon geld kost. De realiteit is toch anders, in een drukke omgeving met veel wifisignalen, kan de beste specialist niks of deze moet ook bij de buren de wifi instellen.
Op basis van de snelheden lijken de instellingen goed, wat nog mee kan spelen is kies het rustigste kanaal en zet deze vast, kies dan 1, 6, of 11 voor 2,4 ghz.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Het zal verband houden met je eerdere topic.
Wat een beetje onhandig is we moeten daar na gaan wat er wel of niet is gedaan anders gaan we dubbele vragen stellen.
Op dit moment durf ik niks zinnigs te zeggen wat er mis gaat, rond welk tijdstip was due drop, was dat lang of kort durend? Mijn vermoeden is je bent niet de enige thuiswerker, er zullen vermoedelijk ook scholieren om je heen wonen, kortom mijn eerste gedachte een dip of piekbelasting in de straat of wijk.
Ik heb idd meerdere topics gehad en ja die hebben zeker een relatie met elkaar maar zijn wel op een ander moment gesteld en met ander uitgangspunt. De ‘dip’ zoals jij die noemt (ik vind hele dag slecht internet wel iets meer dan een dip) was dus maandag de hele dag.
Dus na een week van aanpassingen aan kabels, connectors, poa, aop etc etc door een monteur van Ziggo had ik zondag eindelijk een fatsoenlijke snelheid dus met goede hoop de week in.
Maar gisteren was het dus dramatisch, dat had ik in een jaar tijd met een lagere abo snelheid (50 mbs) nog niet meegemaakt. En er was geen storing.
En ja er zijn natuurlijk gebruikers om mee heen in de wijk en werken door corona meer mensen thuis, maar daarom ben ik ook naar hoger abo gegaan. Maar ik zit nu in feite lager dan ik ooit heb ervaren. Instabiel en erg lage caoaciteit.
Terwijl ik zondag dus nog een aantal hoge test resultaten had, het kan dus wel.
Ik had nog een gerelateerde vraag, vond zelf dat instabiel internet niet perse dezelfde vraag was als deze maar blijkbaar wel dus nog even deze hierbij gezet voor het overzicht.
Ik had al eerder vraag gesteld over snelheid van wifi toen ik net een nieuwe connectbox kreeg incl nieuwe aop en poa en zelfs bekabeling had verandert. Allemaal top adviezen die leiden tot mooie snelheden zowel met UTP direct op de connectbox als op de Orbi en zelfs op wifi. Ik was zondag avond dus helemaal happy.
Echter vandaag viel het hele fijne gevoel alweer helemaal weg toen bleek dat zowel via UTP kabel direct op Orbi als via wifi mijn snelheden dramatisch slecht zijn (abo = 250 en speedtest geeft gem onder de 40 aan). Er is sinds zondag niks verandert (toen was alles rond de 240 mbs) maar nu dus weer dramatisch.
Wat is er aan de hand??
Het verzoek om het in één topic te houden is met de beste bedoelingen, anders krijg je van verschillende mede klanten dezelfde vragen. Dat wordt ook voor jezelf on overzichtelijk.
Uit het start bericht was niet helemaal op te maken, of de 'enorme drop' zoals je hetzelf omschrijft langdurig was vandaar die gerichte vraag.
Het gaat in beide topics om die lagere snelheid. 1 dag een lagere snelheid is niet direct instabiel, als dit de hele dag op die snelheid blijft.
De vraag is wel waarom ineens dat verschil, de daar uit vloeiende tweede vraag, is deze lagere snelheid alleen via wifi geconstateerd of ook via een bekabelde verbinding?
Wat er echt aan de hand is valt heel lastig te beantwoorden, dan zijn de modem waarden weer nodig.
Dat je een hogere snelheid hebt afgenomen, zegt niet veel als elke woning in de straat meer bandbreedte verbruikt dan normaal.
Bedankt voor je geduld en terugkoppeling.
Ik wil de discussie over waar je voor betaald en wat je (niet) krijgt even parkeren, ik ben het daar nl niet met je eens. Ziggo moet als je mensen voor meer laat betalen ook zorgen dat de infrastructuur dat kan leveren, niet perse altijd exact 100% maar toch minimaal wel een behoorlijk hoog %. Zij kennen het aantal aansluitingen en max gebruik dus dat kan je berekenen. Maar goed, dat is een andere discussie.
Internet was (en is overigens nu nog) slecht, ik test meerdere malen per dag meerdere opties:
Resultaten van direct met kabel zijn uiteraard beter (connectbox en orbi min of meer gelijk) dan wifi, maar zondag lag alles heel dicht bij elkaar (dat zegt iets over de opstelling, materialen etc).
Echter sinds gisteren ochtend (maandag) dus dramatisch slecht met alle 4 testen, ja direct met utp beter maar nog steeds laag.
Maar het laagste toch wel op de wifi via de orbi, die zat op 19mbs. Terwijl ik die zondag nog meerdere malen getest heb met snelheden tussen 170-240mbs.
Wat dat eerste deel betreft, mee eens dat moeten we even buiten beschouwing laten. Gezien het gedeelde structuur van een kabel netwerk speelt dat mogelijk wel mee. Grote kans dat buiten nog wat zaken beter moet worden ingeregeld.
De enige test die voor Ziggo relevant is, betreft de eerste dus direct via de Connectbox.
De rest is in het domein van de klant en daarmee niet de verantwoording van de providers.
Wil je nog een keer die modemwaarden posten, en wat haal je bedraad?
De bekabelde versie direct op de connectbox wisselt tussen 170-240mbs.
Ik snap dat alles erna klant verantwoordelijkheid is maar ik las wel dat Ziggo garandeert dat je een top wifi experience hebt en dat de monteur pas weggaat als je wifi door je hele huis goed is.
Dat houdt dus wel in dat je ook na de connectbox mee zal moeten kijken wat er evt fout gaat. Daarom hoop ik ook dat iemand ervaring heeft met Orbi gekoppelt aan Connectbox en evt settings die ik zou kunnen doen om dit beter te krijgen.
ROPY wrote:De bekabelde versie direct op de connectbox wisselt tussen 170-240mbs.
Ik snap dat alles erna klant verantwoordelijkheid is maar ik las wel dat Ziggo garandeert dat je een top wifi experience hebt en dat de monteur pas weggaat als je wifi door je hele huis goed is.
De ellende met deze "garantie" is dat de afdeling marketing deze doet, en ons zelf gewoon geld kost. De realiteit is toch anders, in een drukke omgeving met veel wifisignalen, kan de beste specialist niks of deze moet ook bij de buren de wifi instellen.
Op basis van de snelheden lijken de instellingen goed, wat nog mee kan spelen is kies het rustigste kanaal en zet deze vast, kies dan 1, 6, of 11 voor 2,4 ghz.
Ik zal het er voor nu maar even bij laten, signaal is vandaag wat beter en stabieler. Ik zal zeker nog even naar kanaal instelling op mijn Orbi kijken.
Ik snap hoe het werkt met marketing vs praktijk, maar toch als je als bedrijf mensen op die manier aan een abonnement helpt en dus extra geld uit hun zak haalt dan moet je ook leveren. Dat dat niet altijd 100% is (en dat wordt wel verteld) dat begrijp ik maar een soort van ondergrens moet er toch wel zijn of je moet bij onder performance geld terug geven.
Mbt garantie dat instellingen optimaal zijn kan natuurlijk wel aan voldaan worden, de monteur moet dan gewoon samen met de klant even door de settings lopen en kijken wat er evt beter kan. Dat advies kan ter plekke prima gegeven worden.
Mbt garantie dat instellingen optimaal zijn kan natuurlijk wel aan voldaan worden, de monteur moet dan gewoon samen met de klant even door de settings lopen en kijken wat er evt beter kan. Dat advies kan ter plekke prima gegeven worden.
Klopt, optimaal is per gebruiker verschillend, voor hogere snelheden zijn sommige instellingen niet vriendelijk voor de buren dat is een bijkomend probleem.
Optimaal is voor mijn gevoel bij iedere gebruiker gelijk, als je voor 250 Mbs betaald dan wil je dat optimaal gezien ook krijgen. Hoe je dat vervolgens binnen je huis inzet is voor iedereen anders. En ik snap dat instellingen impact hebben op anderen, maar goed dat is voor de gebruiker eigenlijk niet relevant. Ziggo is de aanbieder en geeft aan je kunt bij mij een abo krijgen voor bv 250Mbs, tja, dan moet je dat ook gewoon leveren. Zij weten ook van die randvoorwaarden en daar kunnen ze rekening mee houden. Dan maar veel meer capaciteit leveren zodat je ondanks de verschillende instellingen toch die capaciteit levert waar men voor betaald.
Ik snap heel goed het verschil tussen techniek en marketing, maar het gaat erom dat je moet leveren waarvoor iemand betaald. Dat verwacht ik net zo goed van bv de Jumbo, als ik daar brood bestel krijg ik ook niet soms een half brood omdat de randvoorwaarden niet optimaal waren en ze dus maar een halfje leveren terwijl ik wel voor een heel brood betaal. Niet helemaal een zuiver vergelijk maar etaleert misschien wat ik bedoel.
Anyways … zolang ik netjes ergens tussen 220-250 geleverd krijg en stabiel dan kan ik er wel mee leven dat het niet altijd 100% is. Echter als het geregeld onder de 40 Mbs valt dan vind ik dat wel bijzonder storend.
Ok,optimaal zou zijn bij 2,4 ghz twee banden combineren 20/40 bij 5 ghz 20/40/80
Daarmee belast je de beschikbare kanalen, om via wifi de snelheid te halen inderdaad voor een individuele klant uiteraard optimaal. Voor je eigen woning en je directe omgeving is het verre van optimaal.
Gaat iedereen massaal over op 5 ghz en drie banden combineert krijgen we hetzelfde gedoe wat nu op 2,4 ghz speelt.
Hogere snelheden via wifi betekent heel eenvoudig meer interferrentie. We (de consument) zijn zelf oorzaak van het probleem, door steeds meer draadloos te doen.
Aha. … nu begrijp ik wat je bedoeld met optimaal voor 1 maar sub optimaal voor anderen.
Bedankt voor je extra toelichting. Vanuit dat perspectief heb je gelijk. Tja, je hebt gelijk we gaan steeds meer draadloos doen en dat gaat een keer niet goed.
Maar ook daar de infra aanbieders kant, daar zit toch ook het verdienmodel. Juist omdat die wens er is en men het ook echt gebruikt kan de infra kant dit als dienst verkopen en als je dan bepaalde dingen aanbiedt en voor laat betalen, dan moet je ook leveren.
Maar goed, bedankt voor het technische perspectief en daar ben ik het met je eens.
Bedraad, moet je minimaal rond de 200Mbps geleverd krijgen daarom die specifieke vraag.
Ziggo vind voor wifi 20Mbps voldoende ik heb daar nu even geen verwijzing voor bij de hand.
Ik had inderdaad het idee dat wat achtergrond noodzakelijk was, de afbeeldingen geven alleen wifi accespunten weer, dat zegt nog niks over clienten. Zoals een huis vol slimme luidsprekers of verlichting, ook dat speelt hierin een rol.
Ik bedoel idd bedraad, dat is me helder. De metingen die ik doe zijn altijd bedraad op de connectbox. Maar bedankt voor de aanvulling.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.