akathys

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Instabiel internet via UBEE EVW320B

In het verleden kwam het geregeld voor dat Ziggo informatie gaf (mail) dat er aan het netwerk gewerkt werd, en soms een restart van het modem noodzakelijk was.  Het netwerk werd "verbeterd"!

De frequentie waarmee ik tegenwoordig het modem moet resetten lijkt me niet overeen te komen met onderhouds-werkzaamheden (ook geen voor-aankondigingen meer). Regelmatig (bijna dagelijks) valt internet voor enkele minuten uit, snelheid varieerd van lage snelheid (bv. 20Mbps) tot hoger als 100Mbps (112Mbps half uurtje geleden) tot momenteel 50Mbps. E.e.a. via WiFi. met speedtest gemeten.

Zeer variabel - en in deze tijd niet meer acceptabel.

Wat voor oplossing kunt u hierin bieden?

Vriendelijke groet

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@akathys Op een instabiele verbinding kun je natuurlijk niet rekenen! Laten we daar heel snel verandering in gaan brengen. 

 

Ik zie dat @tobiastheebe al een volledige analyse met je heeft doorlopen en sluit mij volledig aan bij zijn antwoord. Om die reden heb ik een monteur ingepland voor vrijdag  19-11-2021 tussen 8:00-13:00 uur. Komt dit niet uit of zie je een bezoek niet zitten? Wijzig of annuleer de afspraak dan simpel via mijn Ziggo. De bevestiging van de afspraak ontvang je per e-mail. 

 

Laat je ons na het bezoek weten of het probleem opgelost is? We blijven graag op de hoogte. 

Bekijk in context

17 Reacties 17
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

De EVW3200 is een verouderde modemrouter, Ziggo levert kosteloos een nieuwe modemrouter (Connect Box, thans SmartWifi modem).

 

Ter controle van installatie en signaal:

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

akathys
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

In de meterkast zit aan de groene kabel een splitter, waarvan de linkse kabel naar de signaalverdeler gaat, de rechtse gaat rechtsreeks naar het dubbele aansluitpunt in de woonkamer (waarvan tegenwoordig alleen de tv-aansluiting gebruikt wordt). ziggo-mk1.jpgZiggo-docsis.jpgziggo-mk2.jpgDe signaalverdeler gaat naar het modem en de coax naar een aansluitpunt op de verdieping.

Hoe bestel ik de vervangende ConnectBox?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

Op het signaal is vrij veel ruis aanwezig.

 

De huidige aansluitwijze is onjuist. Er mogen geen splitters e.d. aanwezig zijn vóór het AOP. In feite moeten het AOP en de splitter waarop nu de groene kabel is aangesloten, omgedraaid worden. Verder zijn beide splitters verouderd.

 

Een monteursafspraak is nodig voor het veranderen van de aansluitwijze en het vervangen van het AOP en beide splitters.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic en kan dan zowel een monteursafspraak inplannen als een nieuwe modemrouter toesturen.

Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze gegevens zijn alleen voor moderators zichtbaar.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@akathys Op een instabiele verbinding kun je natuurlijk niet rekenen! Laten we daar heel snel verandering in gaan brengen. 

 

Ik zie dat @tobiastheebe al een volledige analyse met je heeft doorlopen en sluit mij volledig aan bij zijn antwoord. Om die reden heb ik een monteur ingepland voor vrijdag  19-11-2021 tussen 8:00-13:00 uur. Komt dit niet uit of zie je een bezoek niet zitten? Wijzig of annuleer de afspraak dan simpel via mijn Ziggo. De bevestiging van de afspraak ontvang je per e-mail. 

 

Laat je ons na het bezoek weten of het probleem opgelost is? We blijven graag op de hoogte. 

akathys
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Intussen is al een week geleden de UBEE vervangen door een Connectbox en ik heb geen wegvallende verbinding meer gehad.

De splitter is na de AOP verplaatst (AOP als enige op de groene kabel).  De versterker die tusen de AOP en de kabel naar de verdieping zat kon vervallen volgens de monteur. De TV getest en werkte, maar bij controle van alle kanalen waren er toch enkele in blokjesformaat. De versterker weer teruggeplaatst. Op de begane grond had ik al enkele jaren (met UTP kabel) een AC1750 (Ziggo C7) vanwege de 5Ghz. Die blijft iets sterker dan de Connectbox. Op zolder ga ik mijn TP-Link AV500 powerline weer testen (Connectbox levert rond de 5Mhz) - eigenlijk alleen gebruikt om Dropbox/OneDrive te synchroniseren.

 

Kortom alles werkt weer.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

Fijn om te lezen. Had de monteur de UMU-01 vervangen door een POA-01-B? Misschien kun je een nieuwe foto plaatsen van de meterkast? Ben wel benieuwd.

 

Ook zou ik graag nog eens naar de actuele downstream/upstream-gegevens kijken om te zien of er nog ruis o.i.d. aanwezig is.

akathys
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Heb de aansluitigen wat gefatsoeneerd opnieuw bevestigd.

Er is een POA085 geplaatst. De coax gaat naar de splitter, de linker uitgang gaat naar een versterker (via de zolder naar slaapkamer - werkt nu zonder blokjes). De rechter uitgang naar de woonkamer.

 

Connectbox Download/Upload:

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 602000000 7 38 256qam 1
2 610000000 7 38 256qam 2
3 618000000 7 38 256qam 3
4 626000000 7 38 256qam 4
5 642000000 6 38 256qam 6
6 650000000 6 38 256qam 7
7 658000000 6 38 256qam 8
8 666000000 7 38 256qam 9
9 674000000 7 38 256qam 10
10 682000000 7 38 256qam 11
11 690000000 6 38 256qam 12
12 698000000 6 38 256qam 13
13 706000000 6 38 256qam 14
14 714000000 6 38 256qam 15
15 778000000 6 38 256qam 23
16 786000000 6 37 256qam 24
17 794000000 6 38 256qam 32
18 802000000 5 38 256qam 25
19 810000000 5 38 256qam 26
20 818000000 5 38 256qam 27
21 826000000 5 37 256qam 28
22 834000000 5 37 256qam 29
23 842000000 5 37 256qam 30
24 850000000 5 37 256qam 31

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 38.983 21137702738 5612
2 Goed (Locked) 38.983 21085265271 5912
3 Goed (Locked) 38.983 21085265739 7729
4 Goed (Locked) 38.983 21085215717 955
5 Goed (Locked) 38.983 21085245381 1372
6 Goed (Locked) 38.983 21085263763 10932
7 Goed (Locked) 38.983 21085245562 1337
8 Goed (Locked) 38.983 21085242310 1248
9 Goed (Locked) 38.605 21085214652 1195
10 Goed (Locked) 38.983 21085233768 1362
11 Goed (Locked) 38.983 21085231230 14368
12 Goed (Locked) 38.983 21085272342 12836
13 Goed (Locked) 38.605 21085251873 1419
14 Goed (Locked) 38.605 21085235647 8927
15 Goed (Locked) 38.605 21059080407 39979
16 Goed (Locked) 37.636 21085217118 13069
17 Goed (Locked) 38.605 21085187660 23347
18 Goed (Locked) 38.605 21085246697 3810
19 Goed (Locked) 38.605 21085231695 18286
20 Goed (Locked) 38.605 21061072034 559660
21 Goed (Locked) 37.636 21085245750 3490
22 Goed (Locked) 37.636 21085199578 3534
23 Goed (Locked) 37.636 21085221404 3794
24 Goed (Locked) 37.636 21085202291 3840

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 58800000 42 5.120 64qam 8
2 36000000 42 5.120 64qam 7
3 44500000 42 5.120 64qam 6
4 52000000 43 5.120 64qam 5

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 0 0
2 2.0 0 0 2 0
3 2.0 0 0 0 0
4 2.0 0 0 4 0

20211126_204522[1].jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

De installatie ziet er nu prima uit, al is de versterker een oud type dat meer voor analoge TV is bedoeld. Persoonlijk zou ik de versterker een upgrade geven naar een hedendaags type, de tweede splitter (na de POA-085) kan dan komen te vervallen.

 

Verder is er vrij veel ruis aanwezig op het signaal door instraling van 4G en 5G. Dit kan aan de versterker liggen (onvoldoende afscherming) maar ook aan verouderd aansluitmateriaal elders in huis.

akathys
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Toen Ziggo stopte met analoge TV heb ik van Ziggo zo'n kastje (te leen) gekregen om TV te kijken op een oudere TV. Aangezien er toen de nodige blokjes-stations waren heb ik die antenneversterker gekocht. Is nog steeds te koop, en volgens toolstation is die: " Retour geschikt om van alle digitale mogelijkheden van de kabelmaatschappij gebruik te kunnen maken".

Zou dus toch goed moeten zijn?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

De versterker is alleen retourgeschikt voor DOCSIS 3.0, dit is de Amerikaanse standaard waarbij de upstream tot 42 MHz loopt. In het verleden werd dit ook in Europa gebruikt. Ziggo gebruikt EuroDOCSIS 3.0 met upstream tot 65 MHz, daarmee is deze versterker niet compatibel. Vermoedelijk gebruik je in de slaapkamer een type decoder dat alleen de downstream gebruikt.

 

Mijn advies blijft om de versterker op termijn te vervangen door bijvoorbeeld een FRA-752X, daarmee maak je de meterkast volledig up-to-date en kun je de installatie versimpelen (van POA-085 direct naar versterker en zowel woonkamer als slaapkamer direct op versterker aangesloten).

akathys
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

In de slaapkamer is de TV via Scart (dus oud) verbonden met een Humax 5500C (in bruikleen van Ziggo na stoppen analoge doorgifte). Oude technologie dus, wordt weinig gebruikt, maar werkt nog steeds (en door de versterker zonder blokjes-beeld).

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Fijn dat alles weer werkt @akathys Dat is dan ook het belangrijkste! 
Dankjewel voor jouw terugkoppeling.
@tobiastheebe heeft wel een punt voor wat betreft de installatie. Mocht je in de toekomst wel weer problemen ervaren, dan zou dit vervangen ook het eerste advies zijn 🙂

akathys
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Vervolg. De coax-kabel die niet achter de antenne-versterker zat ging naar het wandcontact in de woonkamer, daaraan zat een antenneversterker (witte op de foto) die de woonkamer TV (via HUMAX 5200C) en een andere TV op de slaapkamer erboven (met Samsung DCB-B270R) van signaal voorzag.
Het lukte niet meer om de DCB-B270R aan de praat te krijgen. Op marktplaats een HUMAX 5300C (prijzen van €15 tot €120(!)) en een antenneversterker (Teleste OV-8420) aangeschaft.
De Teleste in de meterkast aangesloten, de coax die eerder op de zwarte versterker zat aangesloten op Port3 (4dB versterking - 2dB gaf blokjes), de andere coax naar de woonkamer op Port2 (niet getest of Port1 ook goed werkte).
Ik had een selectie splitters (meest uit het pre-internet tijdperk), maar gelukkig zat in het doosje van de OV-8420 ook als extra een technetix ESX-02, die nu via de woonkamer 2 TV's signaal geeft. Alles lijkt weer up-to-date!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

Er waren dus zelfs twee versterkers in gebruik. De installatie zoals je deze nu hebt ingericht is prima en helemaal up-to-date. Zowel de OV-8420 en ESX-02 zijn modern en van zeer goede kwaliteit. Enige wat je nog kunt doen is de modemkabel vervangen door een nieuwer type (F/F rood/rood), deze kan Ziggo kosteloos toesturen.

 

De DCB-B270R is een verouderde decoder zonder ondersteuning voor HD en wordt niet meer door Ziggo ondersteund.

akathys
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

De monteur heeft vorige maand het UBEE modem en AOP vervangen, had dus eigenlijk ook direct een recente modemkabel kunnen aansluiten. Maar als die opgestuurd wordt is omwisselen geen probleem.

Toen het bijwerken/activeren van de smartcard in de DCB-B270R niet lukte, maar het wel op de HUMAX5200C te activeren was, via dit forum gevonden dat er geen ondersteuning meer is op de Samsung!

akathys
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Leest de moderator hier mee, en gaat die de nieuwere modemkabel (type F/F rood/rood) toesturen, of moet ik die ergens op de ziggo site zelf gaan aanvragen?

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Sorry @akathys , jouw bericht is ons volledig ontschoten. Uiteraard kun je een andere coaxkabel van ons krijgen. 
Deze is bij deze voor je besteld. Per mail volgt nog even een bevestiging.

Uitgelicht topic