1
Vraag
2
Reacties
Robindj1

Level 3
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Instabiel internet sinds onderhoud netwerk, wat nu?

Goedemiddag allemaal. 

 

Afgelopen 3 juni was er wijkonderhoud. Sindsdien had ik internetuitval en een zwak signaal. Een ziggo collega heeft toen een aantal dingen voor mij geprobeerd. Ik had een witte connectbox. Deze heeft hij gereset. van het stroom gehaald en ook tot fabrieksinstellingen teruggezet. Niks hielp dus toen is 8 juni 2024 de connectbox vervangen door een zwarte smartwifi box. Echter is de latency hoger dan voor het wijkonderhoud en valt nog steeds bijna elke dag het internet weg. (niet elke maar het wisselt). Kan iemand mij ondersteunen of moet een monteur hier naar kijken. Ik heb hoppelijk alle informatie die jullie nodig zijn toegevoegd.

 

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving
12-06-2024 13:20:35 notice GUI Login Status - Login Success from LAN interface
12-06-2024 13:06:00 notice REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status
12-06-2024 13:05:54 warning RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:05:48 notice DS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Profile: ; New Profile: 1 2 3.;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:05:46 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:05:34 warning DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:05:32 notice Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
12-06-2024 13:04:42 critical Cable Modem Reboot because of - unknown
12-06-2024 13:04:42 critical SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:02:58 critical Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:02:57 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:02:57 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:02:55 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:02:55 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:02:55 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:02:41 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:02:41 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:02:40 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:02:40 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:02:39 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:02:39 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:02:38 critical Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:02:38 critical Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries exhausted;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:02:38 critical 16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream channel 8;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:02:38 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:02:19 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:02:16 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:02:16 critical Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:02:02 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:01:50 critical Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:01:50 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:01:49 critical Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-06-2024 13:01:49 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=30:67:a1:e7:71:db;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:76:60;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

 

 

SmartWifi modem status voor monteurs

Onderdeel Status TypeKanaal overzicht Downstream Upstream

status voor monteurs Verbonden DOCSIS 3.0
Primary Downstream kanaal Goed (Locked) SC-QAM
EuroDOCSIS 3.0 kanalen 31 4
DOCSIS 3.1 kanalen 1 1

 

D3.1 Upstream kanalen
Kanaal Kanaal breedte (MHz) Vermogen (dBmV) FFT Type Modulatie
25 15 37.0 2K QAM 64

D3.1 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort Aantal Actieve Subcarriers Eerste Actieve Subcarrier (Hz) T3 Timeouts T4 Timeouts
25 OFDMA 300 74000000 0 0
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 77398Posts
  • 5255Oplossingen
  • 22983Likes

Wat zijn je huidige upstream waarden?

Als die boven de 48 zijn, dan is de oorzaak mogelijk al gevonden.

 

Haal als 1e de demper ertussenuit, dan heb je al een sterker signaal, zowel heen als retour.

En haal het kapje van deze UPC splitter, hierin kan een splitter te diep in het kapje komen, waardoor het contact minder wordt en de verbinding gaat haperen.

 

Bekijk in context

53 Reacties 53
Robindj1
Topicstarter
Level 3
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
15780000003.840QAM 2561
25860000003.540QAM 2562
35940000003.540QAM 2563
46020000003.640QAM 2564
5610000000440QAM 2565
66180000003.840QAM 2566
76260000003.640QAM 2567
86420000003.439QAM 2569
96500000003.639QAM 25610
106580000004.140QAM 25611
116660000004.240QAM 25612
126740000003.939QAM 25613
136820000003.540QAM 25614
146900000003.840QAM 25615
156980000004.340QAM 25616
167060000004.440QAM 25617
177140000004.240QAM 25618
187220000004.240QAM 25619
197300000004.340QAM 25620
207380000004.240QAM 25621
217460000004.340QAM 25622
227540000004.640QAM 25623
237620000004.340QAM 25624
247700000003.540QAM 25625
257780000003.339QAM 25626
267860000003.640QAM 25627
27794000000440QAM 25628
288020000003.939QAM 25629
298100000003.539QAM 25630
308180000003.639QAM 25631
318260000003.840QAM 25632

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1Goed (Locked)4000
2Goed (Locked)4000
3Goed (Locked)4010
4Goed (Locked)4010
5Goed (Locked)4000
6Goed (Locked)4000
7Goed (Locked)4020
8Goed (Locked)3900
9Goed (Locked)3910
10Goed (Locked)4000
11Goed (Locked)4000
12Goed (Locked)3900
13Goed (Locked)4020
14Goed (Locked)4000
15Goed (Locked)4010
16Goed (Locked)4000
17Goed (Locked)4000
18Goed (Locked)4000
19Goed (Locked)4000
20Goed (Locked)4000
21Goed (Locked)4000
22Goed (Locked)4000
23Goed (Locked)4000
24Goed (Locked)4010
25Goed (Locked)3910
26Goed (Locked)4010
27Goed (Locked)4010
28Goed (Locked)3920
29Goed (Locked)3900
30Goed (Locked)3900
31Goed (Locked)4010

D3.1 Downstream kanalen

Kanaal Kanaal breedte (MHz) FFT Type Aantal Actieve Subcarriers Modulatie (Actief Profiel) Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
331684K3301QAM 4096368

D3.1 Downstream kanalen

Kanaalnummer Locked Status RxMER Data (dB) PLC Power (dBmV) Correcteds (Active Profile) Uncorrectables (Active Profile)
33Goed (Locked)401.899219900
Robindj1
Topicstarter
Level 3
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ow en software versie is 

 
LG-RDK_7.6.20-2306.5
Robindj1
Topicstarter
Level 3
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Excuus voor de vele posts maar ik was nog wat vergeten. Wifi en bedraad internet vallen tegelijkertijd weg.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 77398Posts
  • 5255Oplossingen
  • 22983Likes

Wat zijn je huidige upstream waarden?

Als die boven de 48 zijn, dan is de oorzaak mogelijk al gevonden.

 

Haal als 1e de demper ertussenuit, dan heb je al een sterker signaal, zowel heen als retour.

En haal het kapje van deze UPC splitter, hierin kan een splitter te diep in het kapje komen, waardoor het contact minder wordt en de verbinding gaat haperen.

 

Robindj1
Topicstarter
Level 3
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Excuus maar was is de demper?

 

Robindj1
Topicstarter
Level 3
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
05880000041.55120QAM 641
152000000425120QAM 642
24520000041.85120QAM 643
33840000041.85120QAM 644

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
0ATDMA0000
1ATDMA0000
2ATDMA0000
3ATDMA0000

D3.1 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal breedte (MHz) Vermogen (dBmV) FFT Type Modulatie
251536.72KQAM 64

D3.1 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort Aantal Actieve Subcarriers Eerste Actieve Subcarrier (Hz) T3 Timeouts T4 Timeouts
25OFDMA3007400000000
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33396Posts
  • 2406Oplossingen
  • 16909Likes

De historie laat signaalonderbrekingen en uitval van het OFDMA-kanaal zien. De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed tot zeer goed.

 

Met de demper bedoelt Bert de forward path attenuator op de F connector van het modem, deze is niet (meer) strikt noodzakelijk en eigenlijk ook niet geschikt voor DOCSIS 3.1 waar het huidige modem van gebruik maakt. @Bert Een FPA dempt overigens alleen de downstream, niet de upstream.

 

Verwijderen van het kapje en opnieuw plaatsen van de splitter (POA 01-UPC) kan de uitval oplossen. De TV-kabel is verouderd en dient te worden vervangen, je kunt via Ziggo Randapparatuur een nieuwe kabel (1,5/3/5/10 meter) bestellen.

Robindj1
Topicstarter
Level 3
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb de demper verwijderd en de splitter uit het kapje gehaald. Ik kijk nauwelijks tv dus daar zal ik binnenkort vervanging voor halen. Dit Modem is na het verwijderen van de demper en splitter 5 minuten van het stroom geweest en nu weer gestart. Dit zijn de nieuwe waarden

 

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
15780000009.740QAM 2561
25860000009.440QAM 2562
36020000009.640QAM 2564
46100000009.940QAM 2565
56180000009.740QAM 2566
66260000009.440QAM 2567
76340000009.239QAM 2568
86420000009.139QAM 2569
96500000009.439QAM 25610
106580000001040QAM 25611
1166600000010.240QAM 25612
126740000009.839QAM 25613
136820000009.440QAM 25614
146900000009.640QAM 25615
156980000001037QAM 25616
1670600000010.140QAM 25617
177140000009.940QAM 25618
1872200000010.140QAM 25619
1973000000010.340QAM 25620
2073800000010.340QAM 25621
2174600000010.540QAM 25622
2275400000010.740QAM 25623
2376200000010.240QAM 25624
247700000009.339QAM 25625
257780000009.139QAM 25626
267860000009.540QAM 25627
277940000001040QAM 25628
288020000001039QAM 25629
298100000009.839QAM 25630
308180000009.939QAM 25631
318260000009.939QAM 25632

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1Goed (Locked)4000
2Goed (Locked)4000
3Goed (Locked)4000
4Goed (Locked)4000
5Goed (Locked)4000
6Goed (Locked)4000
7Goed (Locked)3900
8Goed (Locked)3910
9Goed (Locked)3900
10Goed (Locked)4000
11Goed (Locked)4000
12Goed (Locked)3900
13Goed (Locked)4000
14Goed (Locked)4000
15Goed (Locked)3700
16Goed (Locked)4000
17Goed (Locked)4000
18Goed (Locked)4000
19Goed (Locked)4000
20Goed (Locked)4010
21Goed (Locked)4000
22Goed (Locked)4000
23Goed (Locked)4000
24Goed (Locked)3900
25Goed (Locked)3910
26Goed (Locked)4000
27Goed (Locked)4000
28Goed (Locked)3900
29Goed (Locked)3900
30Goed (Locked)3900
31Goed (Locked)3900

D3.1 Downstream kanalen

Kanaal Kanaal breedte (MHz) FFT Type Aantal Actieve Subcarriers Modulatie (Actief Profiel) Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
331684K3301QAM 4096368

D3.1 Downstream kanalen

Kanaalnummer Locked Status RxMER Data (dB) PLC Power (dBmV) Correcteds (Active Profile) Uncorrectables (Active Profile)
33Goed (Locked)407.770426140

 

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
05880000041.35120QAM 641
15200000041.55120QAM 642
24520000041.55120QAM 643
33840000041.55120QAM 644

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
0ATDMA0000
1ATDMA0000
2ATDMA0000
3ATDMA0000

D3.1 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal breedte (MHz) Vermogen (dBmV) FFT Type Modulatie
251536.52KQAM 64

D3.1 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort Aantal Actieve Subcarriers Eerste Actieve Subcarrier (Hz) T3 Timeouts T4 Timeouts
25OFDMA3007400000000
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33396Posts
  • 2406Oplossingen
  • 16909Likes

Geheel zoals verwacht is het enige verschil dat de DS Rx power ~6 dBmV is toegenomen (gelijk aan de 6 dB demping van de FPA), deze is nu aan de hoge kant, maar nog acceptabel (< 11 dBmV).

Robindj1
Topicstarter
Level 3
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Okay. Moet die demper dan weer terug? En wat moet ik verder doen? Even tijdje aanzien?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33396Posts
  • 2406Oplossingen
  • 16909Likes

Op dit moment hoef je verder niets aan te passen en kun je de stabiliteit voorlopig in de gaten houden.

Robindj1
Topicstarter
Level 3
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Okay dan houd ik het in de gaten en als het weer uitvalt horen jullie van mij. Nog nooit last gehad in de 10 jaar dat ik bij ziggo zit dus dit is heel nieuw voor mij 😂

Robindj1
Topicstarter
Level 3
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Voorlopig geen uitval maar ik merk wel het volgende. Normaal gesproken wanneer ik een speedtest doe haal ik altijd 12 ms maar tegenwoordig is het vaak hoger. 1e screenshot is wat ik in het verleden haalde. Latere screenshots haal ik nu. Ik heb altijd een ping van rond de 12 ms met speedtest ookla en speedtest ziggo gehad.  Nu echter is het vaak tussen de 15 - 22 ms. Nu weet ik dat dat geen groot verschil is maar het viel mij toevallig op. Die hogere latency was er pas na het onderhoud in de wijk. Kan het zijn dat de routing ofzo veranderd is? Ik weet ook niet hoe betrouwbaar de ms bij speedtesten zijn.  Google pingen lijkt ook gewoon redelijke latency te hebben. Snelheid is wel top voor mijn gevoel trouwens.

 

**Moderator: bijlage verwijderd**

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33396Posts
  • 2406Oplossingen
  • 16909Likes

Ik zou voor latency niet direct op Speedtest.net vertrouwen, behalve voor een indicatie, gezien tegen meerdere willekeurige servers wordt getest. De latency van 14~15 ms welke je bij ping ziet is goed.

 

Je kunt een ping laten lopen naar het CMTS waarmee jouw modem is verbonden: 80.112.41.1. Ik zie zelf 7~8 ms naar het CMTS waarmee mijn modem is verbonden, ~9 ms naar google.com [2a00:1450:400e:80e::200e], tevens ~9 ms naar een CMTS enkele tientallen km's verderop en ~12 ms naar 'jouw' CMTS, wat wel iets hoger is dan ik zou verwachten.

 

Je kunt het beste jouw (externe) IPv4-adres niet openbaar delen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 77398Posts
  • 5255Oplossingen
  • 22983Likes
Robindj1
Topicstarter
Level 3
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb mijn post hierboven gerapporteerd om te laten verwijderen vanwege het ip. Ik zag geen optie dit zelf te doen.

 

Bijgevoegd waarom jullie vroegen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33396Posts
  • 2406Oplossingen
  • 16909Likes

De latency naar het CMTS is prima. Wat zie je op ipv4.google.com en ipv6.google.com?

Robindj1
Topicstarter
Level 3
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Bijgevoegd de ipv4 en ipv6. ook even voor bert de samknows want de vorige was midden in de nacht. Deze is overdag. Weet niet of dat uitmaakt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33396Posts
  • 2406Oplossingen
  • 16909Likes

Het tijdstip van testen kan inderdaad van invloed zijn, maar hier is dat niet meer dan ~1 ms. Het lijkt met de belasting van het CMTS of de routing vanaf het CMTS naar internet te maken te hebben dat de latency naar Google bij jou ~5 ms hoger is dan naar het CMTS, terwijl ik zelf 1~2 ms zie. Dit valt echter nog allemaal binnen de normen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic