adb1973

Level 5
  • 51Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Instabiel internet na laatste (Smartwifi) update Compal modem (Connectbox)

Sinds de laatste update van mijn Connectbox en in het bijzonder na de mail over SmartWifi (en het downloaden en activeren van de app) is mijn internetverbinding extreem instabiel.

- ander punt is dat het modem via Safari niet meer benaderbaar is.

 

Mijn netwerk is volgens mij prima (er is hiervoor nog een monteur geweest voor optimalisatie) en ik krijg keurig 300/30 oid uit de speedtest.

 

De oorzaak van het instabiele internet is het Compal modem dat steeds over zijn nek gaat en aan en uitgezet moet worden. Ik vermoed problemen met de interne DHCP server (gezien het niet toekennen van IP-adressen)

Zo langzamerhand is het Compalmodem tot een brak #*!@-modem verworden.
Ik ben het eigenlijk wel zat, maar voor de goede orde:

- iemand met een oplossing hiervoor?
- kan Ziggo de firmware verbeteren (wanneer komt er dan een update?)/is een downgrade mogelijk?

 

Mocht deze mail wat ge-irriteert van toon zijn, dat klopt! Ik vind het geen humor om 3x per week mijn modem te resetten en mijn domotica weer op de rails te krijgen, de tijd dat het ging over 'wat surfwerk' is wel voorbij.

16 Reacties 16
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Om je binnenkomend signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Met een instabiele verbinding kom je niet zo ver @adb1973! Kun je de pagina's waar @Bert om vraagt toevoegen? 

adb1973
Topicstarter
Level 5
  • 51Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Dit zijn wel de belangrijkste gegevens geloof ik. En een foto van het AOP. groen komt huis binnen, L-stekker naar versterker (geplaatst door Ziggo paar jaar terug). rechte stekker direct naar ConnectBox in Meterkast, afstand 1 meter.
Het lijkt nu redelijk stabiel in die zin dat DHCP niet meer over zijn nek gaat.
Achter de Compal zit een Airport Extreme als hub.
Na de eerste crash (na de Smart-wifi-update) heb ik het netwerk een tijd in 'noodstand gehad' heel basic/standaard waarbij de Compal heel basic alle IP-adressen uitdeelde en de Wifi regelde.
Dat leidde net zo goed tot instabiliteit.
Het zit m.i. niet in de Airports omdat ook apparaten die direct op de Compal waren aangesloten (met wifi) geen verbinding met internet konden krijgen.

 

Nu werk ik met twee verschillende IP-ranges en heb ik Wifi-uitgezet op de Compal, dat ging sowieso mis met het gastnetwerk van de AEBS-en (een bekend probleem).

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Ik zie wel wat ruis op je modem.

 

Kun je ook de upstream nog plaatsen?

adb1973
Topicstarter
Level 5
  • 51Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

vooralsnog loopt het dus nog, maar helemaal vertrouwen doe ik het nog niet omdat het na de update steeds dagen duurde voordat het netwerk 'vast' zat. Ook hielp aan/uit-zetten/rebooten eerst als oplossing.

adb1973
Topicstarter
Level 5
  • 51Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

done

 

Wally B

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb dus exact hetzelfde. Hierover ook al contact gehad met de klantenservice en na het Resetten van het modem zou het weer moeten werken. Ik weet niet of gemiddelde snelheid van 30 MBPS werken is maar het is te traag voor woorden.

 

Ik heb met dezelfde devices op andere locaties nergens last van. Zelfs als ik mijn laptop, letterlijk, op het modem neerzet is het nog steeds ruk. 

 

Ook bij mij is het vanaf de update mail over "Smart Wifi" zo dat alles traag is. Laden van browser pagina's, openen van Ziggo on Demand op de box, starten van Netflix streams. Het gaat ook op en neer, ene moment schiet hij naar 300 mbps en de andere naar 30. Ik wil geen smart wifi die bepaald wanneer ik meer bandwith nodig heb op een apparaat. Ik wil altijd volledige snelheid in huis...

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Algemene informatie: Je kunt ook de SmartWifi uitzetten als je geen Compal wifibooster of wifibooster via de stroom of SmartWifi pods hebt, dan heeft de SmartWifi app niet altijd voordelen.

 

Bert_0-1631739378139.png

 

adb1973
Topicstarter
Level 5
  • 51Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Omdat ik in de huidige situatie de hele Wifi van de Compal heb uitgezet zou het kunnen verklaren dat de stabiliteit is teruggekeerd. Ik kan niet inschatten of de ruisverhouding op mijn coax dramatisch zijn. De speedtests zijn goed. 300+/30+ Al leek het er in 'full blown' corona tijd (tijdens werkuren) zéér sterk op dat er sprake was van 'overprovisioning' (zo heet dat toch?) waarbij teveel wijkgenoten van dezelfde lijn/wijkbandbreedte gebruik maakten.

 

#off-topic: Ik heb nu het idee dat het verwijderen van het analoge signaal weer lucht heeft gegeven. Maar de download/upload verhouding houdt niet over. Ik was denk ik liever naar 250/50 gegaan ipv 300/30

Wally B

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Kijk daar heb ik wat aan! Net weer meerdere speedtests gedaan en zit weer op de 300mbps. Ik hoop dat het nu gewoon stabiel blijft en het niet weer komt omdat de modem even is gereset.

 

Bedankt Bert!

adb1973
Topicstarter
Level 5
  • 51Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Ik zag dat bovenstaande als oplossing gemarkeerd was. Dat lijkt mee wat voorbarig:

problemen met instabiel moderm: hele Wi-Fi uitzetten.

 

Dat is hoogstens een workzeehond, en een indicatie dat het in de (smart) Wi-Fi hotel gezocht moet worden.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@adb1973  schreef:

Ik zag dat bovenstaande als oplossing gemarkeerd was. Dat lijkt mee wat voorbarig:

problemen met instabiel moderm: hele Wi-Fi uitzetten.

 

Dat is hoogstens een workzeehond, en een indicatie dat het in de (smart) Wi-Fi hotel gezocht moet worden.


@adb1973 Het advies is alleen SmartWifi uitzetten als je geen Compal wifibooster of wifibooster via de stroom of SmartWifi pods hebt, dan heeft de SmartWifi app niet altijd voordelen.

 

Er is nog geen oplossing gemarkeerd, anders zou je die zien onder het eerste bericht met Oplossing erboven.

adb1973
Topicstarter
Level 5
  • 51Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

die heb ik 'ge-demarkeerd' @Bert want dat was wel degelijk zo. De 'oplossing' om 'alle wifi uit te zetten'. Dat lijkt vooralsnog een stabieler modem op te leveren maar is natuurlijk een work-around. Jouw oplossing om kanaal-optimalisatie uit te zetten wijst in dezelfde richting. En is dus meer een 'oplossing' al is het vooral een minder invasieve 'work-around' aangezien hij het hele doel van de update ongedaan maakt.
Ik ben vrij kritisch aan het worden ook omdat met de update het 'Safari en iOS kunnen de GUI niet weergeven' probleem is geïntroduceerd. Ik vind het broddelwerk van @Ziggo zeker omdat het me al 3x een paar uur downtime heeft opgeleverd. Dat is 60 euro/30*3=toch weer 6 euro voor 0,0 service en een hoop ergenis en frustratie.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@adb1973 schreef: "De 'oplossing' om 'alle wifi uit te zetten'."

 

Ik zie niemand dat advies geven, waar zie je dat?

adb1973
Topicstarter
Level 5
  • 51Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Instabiel-internet-na-laatste-Smartwifi-update-Compal-modem/m...

 

Omdat ik in de huidige situatie de hele Wifi van de Compal heb uitgezet zou het kunnen verklaren dat de stabiliteit is teruggekeerd.

 

Die stond als 'oplossing' gemarkeerd, maar wat mij betreft mag dat en de hele discussie erover uit de draad gehaald worden. 
Wat min of meer bevestigd is dat het met 'wifi'/kanaal-optimalisatie te maken heeft.
Wat denk je van de ruiswaarden @Bert zijn die 'normaal' of 'hoger dan normaal' dat zou na bezoekje van monteur enkele maanden geleden toch echt 'uit de wijk' moeten komen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Fouten na RS wil zeggen dat er pakketjes data zijn die niet te repareren zijn door ruis/lastige verbinding ergens in het coax systeem.

Fouten na RS zou vrijwel of geheel 0 moeten zijn.

Uitgelicht topic