1
Vraag
2
Reageer en help mee
Dvhamond

Level 5
  • 71Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Instabiel internet / latency issues

Goedendag Alle,

 

Sinds 2016 heb ik geregeld last van latency problemen, hoge ping, wegvallende verbinding. Elke keer werd het opgelost met een nieuw modem maar het bleef terug komen. Bleek dat er een kabelschade was geconstateerd in 2016 al maar niets mee gedaan. Onderstaand is allemaal BEDRAAD. Hier komt geen wifi aan tepas.

 

Laatste 2 maanden heb ik echt super veel problemen. Kan lastig thuis werken en game is al helemaal een no-go. Constant hoge en dan weer lage ping wat voor veel latency zorgt. Toen ben ik weer gaan bellen en bleek het signaal niet door te komen. Hieronder wat er allemaal is gedaan:

 

Ikzelf:

> Alles ontkoppeld behalve mijn kabel naar boven. Hielp niet.

> Domme switch ertussenuit gehaald op zolder, hielp niet.

> Alles ontkoppeld en kabel direct aan het modem, hielp niet

> Andere domme switch, hielp niet

> Resets + herstarts + andere coax kabel, hielp niet

> Cat 6 ipv 5e, hielp niet.

 

> Eerste bezoek Monteur heeft aansluitingen vervangen

> Tweede bezoek Monteur heeft aansluiting aan de muur vervangen

> Derde bezoek Kabel opgelast buiten. Hierna nog steeds slecht signaal

> vierde bezoek Monteur heeft IPv6 uitgeschakeld

> vijfde en 6de bezoek (inventarisatie en werkzaamheden) heel de kabel buiten tot aan de ziggo kast (20m) vervangen omdat er nog een andere schade inzat. Dit is gedaan door de aannemer van Ziggo.

> 7de bezoek nieuw modem gekregen. (vandaag) maar merk nu alweer latency problemen.

 

Helaas met al dit is het nog steeds niet verholpen. De monteur gaf aan dat het ook in de software van het modem kan zitten, het signaal wat nu binnen komt is goed maar de latency blijft. Ik ben vrijwel ten einde raad en weet niet meer wat ik moet doen. Kan vrijwel niet game en thuis werken is ook lastig daar de verbinding geregeld verbreekt.

 

Iemand nog ideeën ? Ik wil hier echt vanaf en gewoon weer alles normaal kunnen doen.

124 Reacties 124
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Om het signaal uit te sluiten:

 

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

 

 

Ziggo moderators kunnen diep in de systemen kijken en mogelijk iets zien.

Daarnaast hebben zij nog andere mogelijkheden bij dit soort issues.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info 

Dvhamond
Topicstarter
Level 5
  • 71Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Beste Bert,

 

Bedankt voor je reactie, ik zal dit maandag even allemaal uploaden. Het modem is nieuw dus die logging moet opnieuw worden gemaakt. De monteur die is geweest, support en de aannemer die de kabel legde heeft gezegd dat het signaal nu helemaal goed is. 

 

Verder zal ik de foto's maandag ook even maken. Postcode e.d. staat ingevuld!

 

 

Dvhamond
Topicstarter
Level 5
  • 71Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Goedemorgen Bertm

 

Zoals gezegd hierbij alle informatie.

 

Ik heb bij binnenkomst een aansluiting, die gaat naar mijn versterker en modem. Verder zijn alle LANs in gebruikt. 1 voor de NEXT box, 2 voor Xbox beneden 3, switch boven(domme switch) en 4. AP unifi.(kan zeker niet routeren puur AP).

 

Zie bijgevoegde foto's van up and downstream. Toch veel POST RS errors. Ik heb het idee dat die connectbox software o.d. niet goed is. Alles in huis is uitgesloten en getest, dit modem heb ik afgelopen vrijdag nieuw gekregen van de monteur die hier was.

 

Hoop dat dit opgelost kan worden, ik ben vanaf mijn Ziggo kast de eerste (20m kabel tot mijn huis) ook die is helemaal vervangen buiten daar er storingen in zaten. Volgens de monteurs zijn die nu weg!

 

Bedankt voor je assistentie!

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

In de bijlage van de upstream staat vermeld kanaalsoort 2.0 in plaats van de gebruikelijke frequentievermeldingen. Ook het vermogen dBmV ontbreekt.

Dit ben ik nog niet eerder tegengekomen.

Het lijkt me goed mogelijk dat het modem op te hoog vermogen aan het zenden is (upstream dus) waardoor het automatisch het modulatietype naar beneden bijstelt, met als mogelijk gevolg onder andere trage internetsnelheid, packet loss en wegvallende verbinding.

Dvhamond
Topicstarter
Level 5
  • 71Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Maar aan wat? Niets wat ik doe heeft een hoge upstream nodig. Het enige wat wij doen is netflix en videoland. Ik he bde latency en packetloss ook als er niemand thuis is en alleen mijn xbox boven aanstaat bijvoorbeeld.

 

Hierbij ook de frequenties van de upstream

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Dit heeft waarschijnlijk zijn oorzaak in het coaxsegment van je AOP naar CMTS. 

Indien mogelijk, plaats hier dan een schermprint van de volledige netwerkhistorie uit het modem. Mogelijk geeft dat meer informatie.

Dvhamond
Topicstarter
Level 5
  • 71Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Zekers, zie screenshots. 1 is oudste, 3 is de meest recente. Zoals gezegd dit modem is van vrijdag.

Als ik een ping uitvoer vanaf het modem zelf(via de connectbox) met 20 regels krijg ik al 5% loss.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ik zie een melding IP flood. Dat is niet mijn ding, maar daar kan @Bert meer over zeggen.

Ook is er een TRO69 melding op 21-5-2021 om 14.55.35 uur ten teken dat er iets niet goed loopt in de configuratie tussen modem en CMTS. 

Kortom, ondanks de verrichte werkzaamheden, moet het modem op steeds hoger vermogen gaan zenden om verbinding te maken met de CMTS, met in mijn eerdere reactie genoemde gevolgen.  Er lijkt me dat men iets over het hoofd heeft gezien.

Dvhamond
Topicstarter
Level 5
  • 71Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Oke bedankt! ik ben zelf echt niet goed in netwerken dus het zegt mij niet gek veel. Ik hoop echt dat er iets "simpels" over het hoofd is gezien en we dit kunnen oplossen want het duurt nu al super lang en ik baal dat ik niet fatsoenlijk vooruit kan.

 

Ik wacht de reactie van Bert even af! Bedankt @hakbak 

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

De gevraagde downstreamgegevens (24 kanalen) zie ik nog steeds niet. Verder is mij niet duidelijk of de modem via de versterker is aangesloten of niet.

Dvhamond
Topicstarter
Level 5
  • 71Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Goedemiddag Jan,

 

Het vanaf de aansluiting gaat er 1 coax naar de versterker en de ander naar het modem. Op het blokje van de aansluiting staat TV/Radio die gaat naar de versterker en Data die gaat naar het modem. Bijgevoegd de volledige 24 downstream kanalen.

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Ik mis dit deel:

Schermafbeelding 2021-05-24 om 13.27.34.png

Dvhamond
Topicstarter
Level 5
  • 71Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Hey Jan,

 

Bij deze!

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Het enige wat ik zie is wat ruis op de downstreamkanalen. @Bert heeft de hulp van onze deskundige moderatoren al ingeroepen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Wat Flood betreft, die stopt de verbinding, zet je firewall op deze instellingen:

(Het is een oud beveiligingssysteem wat al vanaf begin deze eeuw eeuw, met veel streams, vals getriggerd wordt.)

 

Firewall.png

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @Dvhamond

Wat ontzettend irritant dat je al lange tijd zoveel problemen ervaart met jouw bekabelde verbinding! De laatste periode is er zeker niet stil gezeten en zijn er veel monteurs bij je langs geweest. De kabelschade is inmiddels opgelost, maar de latency is jammer genoeg nog wel aan de orde van de dag. Om die reden is op 21 mei nog een monteur bij je geweest. De monteur heeft het binnenkomende signaal gecontroleerd, het signaal op de EV gemeten en uiteindelijk een nieuw modem (Compal Connectbox) geplaatst. 

Als ik het signaal op je modem controleer en ook de netwerkmonitoring bekijk, dan ziet ik daarin geen bijzonderheden. Dit komt dus overeen met de constatering van de monteur, die ook geen bijzonderheden zag in de metingen die hij op locatie heeft uitgevoerd. In de metingen kunnen we dus geen afwijkingen vinden in het signaal richting de CMTS. Dat is bijzonder, want de log van je modem laat wel een aantal Post RS Errors zien. Deze zien we het liefste op 0 staan, want dat betekent dat alle pakketjes om de verbinding tot stand te kunnen brengen gecorrigeerd konden worden. 

De scherpe ogen van @KBX458 wezen mij op het feit dat er een POA-13A in de aansluiting zit. Nu is de binnenhuisinstallatie natuurlijk al wel meermaals onder de loep genomen door diverse monteurs, maar voor de zekerheid heb ik je wel een POA-01 splitter toegestuurd. Puur om uit te sluiten of dit een mogelijke oorzaak kan zijn.

Het volgende wat we kunnen overwegen is om een ander type modem toe te sturen. Dit betreft de Ubee UBC1318ZG. Veel klanten zijn erg te spreken over dit type modem. Officieel is dit modem voor zakelijke aansluitingen, maar in bepaalde situaties sturen we deze ook toe aan particuliere klanten. Dit gaat dan om situaties zoals deze, waarbij wij (en de monteurs op locatie) geen afwijkingen in het netwerk kunnen ontdekken, maar waarbij jij als klant nog wel latency of een hoge ping ervaart. Het betreft een docsis 3.1 modem waarbij ook de capaciteit beter wordt gereguleerd en hierdoor merken veel klanten verbetering op dit gebied. Waar wel rekening mee gehouden moet worden is dat dit modem een non-wifi modem is. Mocht je hier voor open staan, laat het dan vooral weten. 
 


 

Dvhamond
Topicstarter
Level 5
  • 71Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Goedemiddag @Cecilia heel erg bedankt voor je berichtje! De aansluiting die er nu op zit heeft de monteur vrijdag geplaatst inderdaad, Maar een andere proberen vind ik uiteraard geen enkel probleem.

 

Ook wil ik graag het ander modem proberen als dit vaker goed resultaat geeft! ik gebruik het wifi van de Ziggo modem sowieso niet dus dit is geen enkel probleem voor mij! Dus ja ik sta hier zeker voor open.

 

Kan deze bij opsturing door mij gewoon worden aangesloten zoals het huidige modem of moet ik iets anders doen?

 

@BertIk heb nu de IP-Flood detectie uitgezet in de firewall maar ik heb ook een ICMP flood detectie. Moet deze ook uit? Zie foto.

 

Iedereen erg bedankt voor het mee denken en de hulp!

 

 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Wauw! Bedankt voor je snelle reactie @Dvhamond! Bij deze heb ik ook gelijk het andere type modem voor je op de post gedaan. Deze ontvang je binnen enkele dagen via Post NL thuisbezorgd. Je kunt deze inderdaad op dezelfde wijze aansluiten als het huidige modem. Laat je ons jouw bevindingen weten met het nieuwe modem en de POA-01 splitter? 🙂

Dvhamond
Topicstarter
Level 5
  • 71Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Helemaal top @Cecilia ! Ga ik zeker doen. Hoop goed nieuws te kunnen brengen als alles binnen is. Het advies vanaf jou is zowel splitter als modem beide aansluiten?

 

Verder iedereen heel erg bedankt nogmaals voor alle hulp en snelle reacties! 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic