1
Vraag
2
Reageer en help mee
Anton-42

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Instabiel internet, hardware nog goed?

Sinds een week of 2 ervaar ik instabiel internet. Ik merk dit bijv tijdens videobellen (haperen, tijdelijk wegvallen beeld), online gaming (variatie in ping, packet loss) en met downloaden (soms niet hoger 20mbit).

 

Ik lees verschillende topics over verouderd splitters, kabels en/of hardware. Kan iemand hierbij ondersteunen op dit forum om de beoordelen of het wellicht dat kan zijn? \

 

Wat informatie:

Ik heb (zo te zien) een POA-01-B splitter icm Arris TG2492LG modem / Mediabox Next (Arris DCX960) die aangesloten is via Coax + WiFi.  

 

 

 

WiFi op het modem staat uitgeschakeld en WiFi loopt via een Ubiquiti UAP-AC-LR (deze geeft overigens ook aan af en toe internet te verliezen). Bereik is geen probleem, maar gaat zoals aangegeven om de stabiliteit van de verbinding. Dit is voornamelijk merkbaar bij online games en soms bij videobellen (Slack / Google Meet). 

 

Schematisch is het alsvolgt:

Muur > (coax) > Modem > cat6 > UAP-AC-LR
Muur > (coax) > Next.

 

IMG_5822.jpeg

Rechte kabel gaat direct naar Modem, haakse kabel naar Mediabox.

 

Downstream waardes:

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

16980000006.540256 qam13
26100000006.840256 qam2
3618000000640256 qam3
46340000005.540256 qam5
56420000005.438256 qam6
66500000005.540256 qam7
76580000006.140256 qam8
86660000006.540256 qam9
96740000006.539256 qam10
10682000000740256 qam11
116900000006.840256 qam12
126020000006.540256 qam1
137060000006.540256 qam14
147140000006.540256 qam15
157220000006.538256 qam16
167300000006.640256 qam17
177380000006.940256 qam18
187460000006.540256 qam19
19754000000740256 qam20
207620000006.840256 qam21
217860000006.538256 qam24
228020000006.540256 qam26
238100000006.338256 qam27
24818000000638256 qam28

 

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked40.92921174
2Locked40.32551198
3Locked40.32921174
4Locked40.32201204
5Locked38.62701182
6Locked40.32211172
7Locked40.31491192
8Locked40.31351147
9Locked39.81391098
10Locked40.3771178
11Locked40.31191192
12Locked40.32541177
13Locked40.3981099
14Locked40.31081185
15Locked38.91341224
16Locked40.9691234
17Locked40.31171139
18Locked40.31091153
19Locked40.9661200
20Locked40.31221237
21Locked38.91171187
22Locked40.31381210
23Locked38.92061190
24Locked38.62641263

 

Upstream:

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

15090000046.3512064 qam8
25780000045.5512064 qam7
33710000047.3512064 qam10
44400000046.3512064 qam9
52860000047.5256064 qam12
63180000047.8256064 qam11

 

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

1ATDMA00410
2ATDMA00340
3ATDMA00370
4ATDMA00460
5ATDMA00440
6ATDMA00440
9 Reacties 9
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

Anton-42
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb de post geupdate. Is dit voldoende?

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Anton-42 van harte welkom op de Ziggo Community. En jazeker, als je kuren ervaart is het goed om even in de lucht te komen. 

 

Als eerste heb ik je signaal even uitgelezen, op je modem, dat is echt prima in orde. Daarom ben ik even benieuwd naar het volgende:

- als je bekabeld internet gebruikt, direct via je modem: hoe is het dan?
- ervaar je uitval wat de wifi aangaat op al je apparaten?
- ik doe de aanname dat je misschien al vanalles met je accespoint hebt getest, maar ik heb toch maar even gezocht. Dit is wat ik vond. Kan je daar iets mee? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik kreeg na de reactie van Jacob pas een notificatie over dit topic, dus zie nu pas de toegevoegde foto's en gegevens.

 

In de downstream is ruis aanwezig, gezien de uncorrectable errors op alle kanalen en T3 timeouts.

 

Het AOP (een GUT 14/15D) is verouderd en de constructie met de buitenkabel is ook zeker niet optimaal.

Anton-42
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Jacob ik heb inderdaad het AP opnieuw ingesteld en het lijkt nu een stuk beter te gaan! 

@tobiastheebe Is dat iets wat door een monteur kosteloos vervangen zou kunnen worden of is dit iets wat niet binnen de service van Ziggo valt? Aan het AOP hebben we zelf niks gedaan, dit was al zo toen we hier zijn komen wonen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Dit is inderdaad monteurswerk. Het AOP valt onder verantwoordelijkheid van Ziggo en vervangen is inderdaad kosteloos. Dan kan de buitenkabel meteen ook beter weggewerkt worden, want dit is m.i. onacceptabel.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Dankjewel voor het meekijken, @tobiastheebe. Ik ben het helemaal met je eens. Ik ga een monteur voor je inplannen, @Anton-42

Het signaal ziet er gelukkig wel stabiel uit, maar je AOP is zeker verouderd. 

 

Ik heb dan ook een afspraak voor zaterdag 12 februari voor je ingepland tussen 12:00 en 18:00 uur. Komt dit je niet uit? Dan kun je in Mijn Ziggo gemakkelijk zelf de afspraak verplaatsen naar een dag of tijd die je beter uitkomt ;-). 

 

Laat je hier nog even weten hoe het is gegaan?

Anton-42
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Marije Dankjewel! Ik zag het mailtje inderdaad verschijnen. Zitten hier kosten aan verbonden of valt dit onder jullie apparatuur?

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Het vervangen van een oud AOP valt onder de garantie van Ziggo, @Anton-42. Er zouden voor jou dus geen kosten aan verbonden mogen worden 😉

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic