Alles over het nieuwe zwarte SmartWifi modem
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Sinds een week of 2 ervaar ik instabiel internet. Ik merk dit bijv tijdens videobellen (haperen, tijdelijk wegvallen beeld), online gaming (variatie in ping, packet loss) en met downloaden (soms niet hoger 20mbit).
Ik lees verschillende topics over verouderd splitters, kabels en/of hardware. Kan iemand hierbij ondersteunen op dit forum om de beoordelen of het wellicht dat kan zijn? \
Wat informatie:
Ik heb (zo te zien) een POA-01-B splitter icm Arris TG2492LG modem / Mediabox Next (Arris DCX960) die aangesloten is via Coax + WiFi.
WiFi op het modem staat uitgeschakeld en WiFi loopt via een Ubiquiti UAP-AC-LR (deze geeft overigens ook aan af en toe internet te verliezen). Bereik is geen probleem, maar gaat zoals aangegeven om de stabiliteit van de verbinding. Dit is voornamelijk merkbaar bij online games en soms bij videobellen (Slack / Google Meet).
Schematisch is het alsvolgt:
Muur > (coax) > Modem > cat6 > UAP-AC-LR
Muur > (coax) > Next.
Rechte kabel gaat direct naar Modem, haakse kabel naar Mediabox.
Downstream waardes:
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 | 698000000 | 6.5 | 40 | 256 qam | 13 |
2 | 610000000 | 6.8 | 40 | 256 qam | 2 |
3 | 618000000 | 6 | 40 | 256 qam | 3 |
4 | 634000000 | 5.5 | 40 | 256 qam | 5 |
5 | 642000000 | 5.4 | 38 | 256 qam | 6 |
6 | 650000000 | 5.5 | 40 | 256 qam | 7 |
7 | 658000000 | 6.1 | 40 | 256 qam | 8 |
8 | 666000000 | 6.5 | 40 | 256 qam | 9 |
9 | 674000000 | 6.5 | 39 | 256 qam | 10 |
10 | 682000000 | 7 | 40 | 256 qam | 11 |
11 | 690000000 | 6.8 | 40 | 256 qam | 12 |
12 | 602000000 | 6.5 | 40 | 256 qam | 1 |
13 | 706000000 | 6.5 | 40 | 256 qam | 14 |
14 | 714000000 | 6.5 | 40 | 256 qam | 15 |
15 | 722000000 | 6.5 | 38 | 256 qam | 16 |
16 | 730000000 | 6.6 | 40 | 256 qam | 17 |
17 | 738000000 | 6.9 | 40 | 256 qam | 18 |
18 | 746000000 | 6.5 | 40 | 256 qam | 19 |
19 | 754000000 | 7 | 40 | 256 qam | 20 |
20 | 762000000 | 6.8 | 40 | 256 qam | 21 |
21 | 786000000 | 6.5 | 38 | 256 qam | 24 |
22 | 802000000 | 6.5 | 40 | 256 qam | 26 |
23 | 810000000 | 6.3 | 38 | 256 qam | 27 |
24 | 818000000 | 6 | 38 | 256 qam | 28 |
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1 | Locked | 40.9 | 292 | 1174 |
2 | Locked | 40.3 | 255 | 1198 |
3 | Locked | 40.3 | 292 | 1174 |
4 | Locked | 40.3 | 220 | 1204 |
5 | Locked | 38.6 | 270 | 1182 |
6 | Locked | 40.3 | 221 | 1172 |
7 | Locked | 40.3 | 149 | 1192 |
8 | Locked | 40.3 | 135 | 1147 |
9 | Locked | 39.8 | 139 | 1098 |
10 | Locked | 40.3 | 77 | 1178 |
11 | Locked | 40.3 | 119 | 1192 |
12 | Locked | 40.3 | 254 | 1177 |
13 | Locked | 40.3 | 98 | 1099 |
14 | Locked | 40.3 | 108 | 1185 |
15 | Locked | 38.9 | 134 | 1224 |
16 | Locked | 40.9 | 69 | 1234 |
17 | Locked | 40.3 | 117 | 1139 |
18 | Locked | 40.3 | 109 | 1153 |
19 | Locked | 40.9 | 66 | 1200 |
20 | Locked | 40.3 | 122 | 1237 |
21 | Locked | 38.9 | 117 | 1187 |
22 | Locked | 40.3 | 138 | 1210 |
23 | Locked | 38.9 | 206 | 1190 |
24 | Locked | 38.6 | 264 | 1263 |
Upstream:
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 | 50900000 | 46.3 | 5120 | 64 qam | 8 |
2 | 57800000 | 45.5 | 5120 | 64 qam | 7 |
3 | 37100000 | 47.3 | 5120 | 64 qam | 10 |
4 | 44000000 | 46.3 | 5120 | 64 qam | 9 |
5 | 28600000 | 47.5 | 2560 | 64 qam | 12 |
6 | 31800000 | 47.8 | 2560 | 64 qam | 11 |
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 | ATDMA | 0 | 0 | 41 | 0 |
2 | ATDMA | 0 | 0 | 34 | 0 |
3 | ATDMA | 0 | 0 | 37 | 0 |
4 | ATDMA | 0 | 0 | 46 | 0 |
5 | ATDMA | 0 | 0 | 44 | 0 |
6 | ATDMA | 0 | 0 | 44 | 0 |
Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.
Ik heb de post geupdate. Is dit voldoende?
@Anton-42 van harte welkom op de Ziggo Community. En jazeker, als je kuren ervaart is het goed om even in de lucht te komen.
Als eerste heb ik je signaal even uitgelezen, op je modem, dat is echt prima in orde. Daarom ben ik even benieuwd naar het volgende:
- als je bekabeld internet gebruikt, direct via je modem: hoe is het dan?
- ervaar je uitval wat de wifi aangaat op al je apparaten?
- ik doe de aanname dat je misschien al vanalles met je accespoint hebt getest, maar ik heb toch maar even gezocht. Dit is wat ik vond. Kan je daar iets mee?
Ik kreeg na de reactie van Jacob pas een notificatie over dit topic, dus zie nu pas de toegevoegde foto's en gegevens.
In de downstream is ruis aanwezig, gezien de uncorrectable errors op alle kanalen en T3 timeouts.
Het AOP (een GUT 14/15D) is verouderd en de constructie met de buitenkabel is ook zeker niet optimaal.
@Jacob ik heb inderdaad het AP opnieuw ingesteld en het lijkt nu een stuk beter te gaan!
@tobiastheebe Is dat iets wat door een monteur kosteloos vervangen zou kunnen worden of is dit iets wat niet binnen de service van Ziggo valt? Aan het AOP hebben we zelf niks gedaan, dit was al zo toen we hier zijn komen wonen.
Dit is inderdaad monteurswerk. Het AOP valt onder verantwoordelijkheid van Ziggo en vervangen is inderdaad kosteloos. Dan kan de buitenkabel meteen ook beter weggewerkt worden, want dit is m.i. onacceptabel.
Dankjewel voor het meekijken, @tobiastheebe. Ik ben het helemaal met je eens. Ik ga een monteur voor je inplannen, @Anton-42.
Het signaal ziet er gelukkig wel stabiel uit, maar je AOP is zeker verouderd.
Ik heb dan ook een afspraak voor zaterdag 12 februari voor je ingepland tussen 12:00 en 18:00 uur. Komt dit je niet uit? Dan kun je in Mijn Ziggo gemakkelijk zelf de afspraak verplaatsen naar een dag of tijd die je beter uitkomt ;-).
Laat je hier nog even weten hoe het is gegaan?
@Marije Dankjewel! Ik zag het mailtje inderdaad verschijnen. Zitten hier kosten aan verbonden of valt dit onder jullie apparatuur?
Het vervangen van een oud AOP valt onder de garantie van Ziggo, @Anton-42. Er zouden voor jou dus geen kosten aan verbonden mogen worden 😉
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...