Onlangs kwam ik er achter dat mijn auto, een DS4, al een tijd de kaarten van de navigatie niet meer automatisch update via de wifi thuis. Het betreft een infotainment systeem met navigatie van TomTom ingebouwd. De auto heb ik ruim een jaar en het heeft in het begin volgens mij wel gewerkt, 100% zeker weten doe ik het niet. Via de telefoon met hotspot werkt het updaten overigens wel.
In de meterkast zit een Compal Connectbox van 5 jaar oud. Het wifisignaal op de oprit is goed en de auto is ook verbonden met het 2,4GHz signaal. Alleen bij het updaten krijg ik de melding dat hij niet verbonden is met wifi.
Verder thuis geen problemen, alles werkt goed via de wifi en bekabeld.
Ik heb al heel wat gezocht en vindt wel soortgelijke problemen met TomTom en wifi. Ik heb alle gevonden tips al uitgeprobeerd zoals:
- SmartWifi uitschakelen
- 5GHz uitschakelen
- IP flood uitschakelen
- SSID's van 2,4GHz en 5GHz verschillend van elkaar maken
Niets heeft echter geholpen. Het enige wat ik nog gevonden heb en zou kunnen helpen is de kwestie van IP4 en IP6 waar TomTom soms moeilijk mee overweg kan, de Connectbox zou dan IP4 only moeten worden, dit kan alleen Ziggo zelf doen heb ik begrepen.
Misschien nog mensen met dezelfde ervaringen? Of andere tips? Dank!
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
IPv6 kan niet meer uitgezet worden op de modem.
Wat je wel kunt doen is kijken hoe de DHCPv6 instelling op de modem is. Als die statefull is, dan zou je hem in stateless kunnen zetten. Stateless is de meest gebruikte instelling.
Kun je de IP instellingen van het entertainmentsysteem uitlezen? dan zou je daar de IPv6 instellingen voor de gateway en DNS server moeten kunnen zien.
Door Citroën wordt Citroën Connected Services (met TomTom) bij een nieuwe auto gedurende een jaar gratis bijgeleverd. Na afloop van dat jaar houdt de gratis service op, en moet je een betaald abonnement nemen als je het wilt continueren. Als je dat niet doet, heb je alleen de basiskaart voor navigatie en geen extra's meer zoals waarschuwingen voor camera's en aanwijzingen voor andere routes in geval van files.
Ik heb zelf een Citroën van december 2023 en heb dit een maand geleden ook aan de hand gehad. Na afsluiting van een abonnement en activering werkt alles weer zoals het eerder was, inclusief instant kaartupdates. Je eigen wifi heb je daarvoor dan niet nodig.
Ik heb zelf ook een Citroën, maar ik heb een hele andere routenavigatie ingebouwd. Ik gebruik die ingebouwde navigatie eigenlijk ook nooit, maar gebruik ik een losse TomTom.
De instelling van Stateless/Statefull had ik inderdaad ook al eens als tip gezien, beide geprobeerd maar maakt geen verschil. Hij staat nu op Stateless.
In het systeem kan ik geen IP instellingen bekijken. Wel zie ik in het modem de auto staan bij Verbonden apparaten, dan staat er alleen het IP4 adres bij. Overigens staat hij er kort in en valt de verbinding snel weg. Ook al zegt de auto Verbonden met wifi.
Jammer dat IP6 niet meer kan worden uitgezet, zou dat de oplossing zijn zoals ik bij sommigen wel lees dan kan dat dus niet meer.
Hier zeg je wat maar volgens mij heb ik deze service langer dan een jaar. Even gechecked in de app en inderdaad is het voor 3 jaar na activering. Het heet Connected Navigation Services en is actief. Ik ontvang ook nog gewoon flitsers en alternatieve routes. Kaartupdates staan er niet specifiek bij maar zou dan ook moeten werken lijkt me. Wel iets om in de gaten te houden.
Een losse TomTom heb ik ook nog steeds maar gebruik ik nu niet meer vanwege de ingebouwde die hetzelfde werkt. De losse kan ik nog gebruiken als het moet maar de ingebouwde zou gewoon moeten werken inclusief updates.
Als de modem alleen maar een IPv4 verbinding laat zien, dan is het heel onwaarschijnlijk dat het probleem bij IPv6 gezocht moet worden. Waarschijnlijker is een te zwakke verbinding, dus de auto ontvangt de modem wel, maar de modem ontvangt de auto niet voldoende. Een WiFi repeater zou de oplossing kunnen zijn.
Het is in rechte lijn een meter of 5 van de meterkast naar de auto, het leek me dat dat niet teveel is. Ontvangst in de auto is ook goed zover ik kan zien.
Hoe het modem de auto ontvangt kan ik niet checken, maar zal dit nog eens onderzoeken. Mogelijk zou dan hierbij een repeater kunnen helpen. Dat zou dan betekenen dat het Wifi signaal uitgestuurd door de auto vrij zwak is. Dank voor de tip.
@Comos in plaats van de autonavigatie te verbinden met wifi, is het niet mogelijk om een verbinding te maken met de hotspot van uw telefoon?
Met hotspot werkt het goed, alleen neemt dat veel te veel data. De wifi van de telefoon wordt uitgeschakeld bij hotspot.
Ik denk dat de verwarring is ontstaan omdat ik in de veronderstelling leef dat Citroën geen TomTom heeft ingebouwd, maar een navigatiesysteem van een ander merk.
💡 Als u vindt dat het updaten teveel data kost via uw telefoon, dan kunt u proberen om een (eventueel tijdelijk) een gastnetwerk aan te maken op uw modem. Een gastnetwerk werkt via de 2.4 GHz band en heeft een wat lagere snelheid, maar wèl een groter bereik.
Het updaten van een TomTom-systeem neemt meestal nogal wat tijd in beslag.
Intussen heb ik nog wat zitten proberen en monitoren, het blijkt dat de auto soms wel een poging doet de kaarten te updaten, wel heel traag en duurt meestal ongeveer een halve minuut waarna het stopt. Na een korte pauze wordt het weer opgepakt, lijkt het goed te gaan maar stopt weer, zo gaat het door. Wel is de auto de hele tijd verbonden met de wifi. Het lijkt dan toch op een te zwakke verbinding zoals hier eerder genoemd.
Blijf het toch vreemd vinden want de sterkte van het signaal is 63%, maar mogelijk dus dat de Connectbox de auto niet goed ontvangt. Een repeater zou hier dus misschien in kunnen helpen of eventueel een gastnetwerk.
Bedankt in ieder geval voor alle tips en adviezen!
@Comos schreef:...
Blijf het toch vreemd vinden want de sterkte van het signaal is 63%, maar mogelijk dus dat de Connectbox de auto niet goed ontvangt. Een repeater zou hier dus misschien in kunnen helpen of eventueel een gastnetwerk.
Bedankt in ieder geval voor alle tips en adviezen!
63% zou inderdaad goed genoeg zijn.
M.b.t. "...wel een poging doet de kaarten te updaten..." is dat werkelijk een poging tot update of een poging om verbinding te krijgen met internet ?
Als u misschien nog ergens een oude router met wifi en een lange netwerkkabel hebt liggen, dan zou u daarmee ( tijdelijk ) een wifi netwerk kunnen maken en zo de router ( en de wifi ! ) dichterbij de auto kunnen brengen. Dan daarmee een wifi netwerk maken die alleen de 2,4GHz wifi gebruikt, daarop eventueel zoveel mogelijke beveiligingen/restricties uitzetten en dan in de auto instellen dat deze daarmee verbinding maakt.
Juist een wat oudere router ( of wifi extender/repeater/pods/... ) met 'oude' wifi, heeft vaak geen moderne zaken zoals MESH e.d. Waardoor ook oudere apparaten ( b.v. zoals de wifi in uw auto ) en/of 'simpele' wifi apparaten ( b.v. zoals de wifi in uw auto ), vaak wel verbinding mee kunnen maken.
Moderne wifi technieken ( in o.a. nieuwe routers extenders/repeaters/pods/ ... ) werken prima en zijn vaak sneller dan oude wifi technieken. Maar dan vaak alleen als de 'ontvangende' kant ook zo modern is. De reden waarom veel 'goedkope' en/of hele kleine IoT apparaten niet goed werken met moderne wifi, want die snappen het aangeboden wifi signaal niet meer, kunnen er niets mee en maken dan dus ook geen wifi verbinding.
Op de website van DS Automobiles lees ik dit:
Uw multimediasysteem werkt alleen optimaal als het is voorzien van actuele kaartgegevens. Daarom adviseren wij u om de kaartgegevens en/of de software van uw systeem regelmatig te updaten.
LET OP: het downloaden van de software op uw computer en het vervolgens installeren van de software in de auto neemt best veel tijd in beslag; totaal minimaal 1 uur en dat kan oplopen tot 2 uur. Houd er ook rekening mee dat het installeren in de auto dient te gebeuren met een draaiende motor. U kunt de auto dus niet “achterlaten” tijdens de update. Het updaten van software in de auto is op eigen risico en kan kosten met zich meebrengen als het systeem vastloopt, maar uw DS Store kan dit proces natuurlijk uit handen nemen door het bijvoorbeeld uit te voeren tijdens een onderhoudsbeurt.
Daar word je niet vrolijk van.
@caesar schreef:...totaal minimaal 1 uur en dat kan oplopen tot 2 uur. Houd er ook rekening mee dat het installeren in de auto dient te gebeuren met een draaiende motor...
"...met een draaiende motor" ? Je kan het toch bijna niet geloven ? Dat kan toch niet waar zijn ? Of is men bang dat tijdens de update e.e.a. fout gaat omdat de accu leeg raakt ?
@Pasi schreef:
@caesar schreef:...totaal minimaal 1 uur en dat kan oplopen tot 2 uur. Houd er ook rekening mee dat het installeren in de auto dient te gebeuren met een draaiende motor...
"...met een draaiende motor" ? Je kan het toch bijna niet geloven ? Dat kan toch niet waar zijn ? Of is men bang dat tijdens de update e.e.a. fout gaat omdat de accu leeg raakt ?
Eerder dat het de accu zover leeg trekt dat er niet genoeg power overblijft om de auto te starten.
Wat mij verbaasd is dat dit updaten niet met een SD kaartje werkt. Dat kan met bijna elk ingebouwd navigatiesysteem die ik ken.
Onder andere Citroën en Peugeot hebben een zogenaamd Eco-systeem ingebouwd; als de motor niet draait en het contact en/of de radio staan aan dan zal dit systeem na enkele minuten het systeem stilleggen. Inmiddels is ook de autotechniek verder ontwikkeld en omdat auto’s vol zitten met sluipende stroomvreters, is dit systeem ingebouwd.
Van een persoonlijke note. In het verleden heb ik ook de navigatie in een Citroën Picasso moeten updaten. Het duurt onduidelijk en onmogelijk lang. Het lijkt alsof er niets gebeurt, heel verwarrend. Goede1,5 uren totaal nodig gehad. Had de motor draaiende, alleen vanwege de kachel want was flink winter toen. De dealer heeft me daar toen niet op gewezen, kwam toevallig zo uit. De aanhouder wint echt bij deze!
@Dennis ik heb zelf een Citroën met eenzelfde systeem en ik heb een update klaarliggen, maar omdat ik dit navigatiesysteem verre van handig vind, gebruik ik mijn TomTom. Die kun je wèl updaten via Bluetooth van je telefoon en geeft ook realtime verkeersinformatie.
Maar dit terzijde.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.