Alles over het nieuwe zwarte SmartWifi modem
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Beste community leden,
Bij mij is glasvezel beschikbaar en ik ben van plan, glasvezel iig een jaar redundant te proberen naast de ziggo lijn. Kost de eerste 8 maanden 30 per maand.
Het plan: beide providers ervaren en dan een keuze maken voor de langere termijn.
Er zijn een aantal dingen die ik eerst zeker wil weten:
- Mijn deco set is ingesteld als access points, de routing gebeurt dus op het modem van een van de twee providers. Zijn daar DHCP problemen te verwachten op de devices op het netwerk? Of is het steeds plug and play wisselen van provider? DHCP staat op alle apparaten verder op automatisch en die zouden zich moeten aanpassen aan wat de routers geven.
- Kan ik VPN problemen verwachten? De glasvezel provider heeft alleen IPV4 en Ziggo dual stack (IPV6 en IPV4). Mijn werk heeft ipv4 nodig en bij Ziggo werkt het nu goed. Kan het constant wisselen tussen provider netwerk problemen geven?
Na 10 maanden kies ik voor een lange termijn een van beide providers
Opgelost! Ga naar oplossing.
Als de randapparatuur op automatisch staat is het plug en play. Mogelijk de Deco set even uitzetten bij het omprikken.
De VPN zal er ook weinig problemen mee hebben.
Voor de netwerkbeheerder van het werk is het niet fijn, de twee providers hebben verschillende publieke IP adressen daar kan het fout gaan.
Ik ben er niet helemaal in thuis er zal maar 1 IP adres mogen inloggen op het werk. Dus zal daar al een keus gemaakt moeten worden vermoed ik.
Als de randapparatuur op automatisch staat is het plug en play. Mogelijk de Deco set even uitzetten bij het omprikken.
De VPN zal er ook weinig problemen mee hebben.
Voor de netwerkbeheerder van het werk is het niet fijn, de twee providers hebben verschillende publieke IP adressen daar kan het fout gaan.
Ik ben er niet helemaal in thuis er zal maar 1 IP adres mogen inloggen op het werk. Dus zal daar al een keus gemaakt moeten worden vermoed ik.
@RoWi. Dank je wel voor het meedenken, dan kies ik voor behouden van huidige situatie zonder glasvezel.
Ondertussen zal ik met niet veel haast het uitzoeken met IT van m’n werk; het stuk over twee up adressen.
Dank je wel, geen haast, alles werkt prima nu zo met Ziggo, alleen kan wel iets van 25-30 euro besparen met glas 😊
Aanvullend als u van buitenaf slimme apparaten wil benaderen zoals camera's zijn de twee publieke IP adressen ook een uitdaging en zult u per router Port forward regels moeten in stellen.
Het idee is prima als met de genoemde punten rekening wordt gehouden.
Tevens is het voor bepaalde apps van belang welk netwerk wordt gebruikt.
Heeft u een AppleTV met de Ziggo Go TV app die werkt alleen via de Ziggo verbinding.
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...