1
Vraag
2
Reageer en help mee
EHuib

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Imac op wifi hotspot werkt niet

Goedenavond,

 

Het lukt me niet om mijn imac verbinding te laten maken met de wifi hotspot. Vanmiddag heb ik telefonisch contact gehad met jullie helpdesk en we zijn er niet uitgekomen. We hebben de modem gereset maar mocht niet baten.

 

Het lijkt er op dat het stappenplan een stap overslaat. Op mijn windows laptop moest ik software installeren om contact te maken en daarop is het gelukt om verbinding met de wifi hotspot te krijgen, klopt het dat deze stap op de mac wordt overgeslagen?

 

De software van de imac is up-to-date met versie 10.13.6, ik heb de macOS High Sierra uit het jaar 2013. De cache is geleegd.

Ik heb firewall aan en uit gehad.

 

Kunnen jullie me helpen?

 

Alvast bedankt!

 

18 Reacties 18
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @EHuib 

Hartelijk welkom op dit klant-helpt-klant forum waar ikzelf trouwens óók klant ben.

Even voor de duidelijkheid en om verwarring te voorkomen: met welke of wat voor wifi-hotspot wilt verbinding maken met uw iMac?

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@EHuib 

En uit welk jaar is de iMac?

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Van vóór 2013

EHuib
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Wim C.

 

Bedankt. 
Ik wil graag met mijn mac verbinding maken met de ziggo wifi hotspot.

EHuib
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Uit 2013

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@EHuib duidelijk. Maar waar precies bevindt zich die Ziggo Wifi Hotspot?

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1067Likes

en als je op het appeltje klikt, links boven in de hoek, en dan kijkt bij wifi zie je de pods dan niet?

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@puppie de topicstarter heeft het over Ziggo Hotspots, niet over (SmartWifi) Pods.

EHuib
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ken je het product van Ziggo? Hier gaat het om https://www.ziggo.nl/internet/wifispots. Ik heb de hotspots van buren waar ik op in zou moeten kunnen loggen. Tussen de wifinetwerken staat ook ‘Ziggo’ alleen kan ik dus geen contact maken. Het klopt denk ik ook dat ik geen contact krijg omdat ik een stukje software (denk ik) moet downloaden. In het stappenplan (https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/wifispots/instellen#/) kom ik deze alleen niet tegen en het aflopen van de stappen levert ook niets op.

EHuib
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het gaat niet om de pods maar de wifi (hot)spots

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1067Likes

Ja ik weet dat jullie gratis willen internetten door bijna geheel Nederland.

Je ziet dus het ziggo netwerk van de buren waar jij mag inloggen wel.

Jij kiest dus niet voor de delta installatie? waar die stap voor het installeren van een certificaat wel inzit.

En je zegt dat je up to date bent met je imac, voor dat jaartal van 2013 klopt dat maar ik zit op mijn mac al op versie 13.0

En je weet zeker dat je het netwerk van de buren goed hebt ingesteld, dus de ziggonaam met nog iets er achter .

bv 732A735

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Beste @EHuib 

In het begin van dit topic heeft u het over Wifi Hotspots en noemt u veel later pas dat het om de wifi-verbinding van de buren gaat. Om uw verhaal te verduidelijken schrijft u ook: “Het gaat niet om de pods maar de wifi (hot)spots” en in een later bericht worden het toch weer pods.

Hopelijk begrijpt u dat ik hierdoor wat van de leg raak.

 

Waarschijnlijk weet u al dat Ziggo Hotspots bedoeld is voor klanten van Ziggo om óók buitenshuis, buiten het thuisnetwerk en zonder extra kosten een wifi-verbinding te maken.

Blijkbaar bent u geen klant van Ziggo maar heeft u wèl een goede verstandhouding met uw buren. Daarom lijkt het mij veel makkelijker als uw buren via het modem een gastnetwerk instellen met een eigen wachtwoord. Zo’n gastnetwerk vrij eenvoudig in te stellen en kunt u zonder problemen inloggen.

EHuib
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mijn excuses als ik iets onduidelijk heb uitgelegd, ik dacht het juist zo zorgvuldig mogelijk te formuleren. Blijft een uitdaging 😅.


Er werd door iemand wel iets gezegd over pods, dit was alleen niet door mij. Ik heb het heel specifiek over de wifi hotspots.

Ik heb een abonnement van Ziggo, ik wil binnen mijn eigen abonnement gebruik maken van de wifi hotspot welke mogelijkheid Ziggo mij geeft binnen mijn abonnement. Ik noemde inderdaad ‘de buren’ hiermee bedoelde ik een willekeurig ziggo netwerk in de buurt. Dit heeft het verwarrend gemaakt. 

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@EHuib 

1 - test eerst eens of het sowieso werkt door via een smartphone (een paar straten verder) verbinding te maken met de wifispots. Als dit werkt, dan zijn alle codes en instellingen goed.

2 - als (1) werkt, test dit dan eens thuis met dezelfde smartphone.

3 - op mijn oude modem/router was de connectie met wifispots op mac-adres geblokkeerd als het betreffende apparaat (PC's, laptops, etc) als connectie kon maken met de reguliere Wifi. Dit was overigens wel tijdelijk uit te zetten.

Op mijn nieuwe modem, de Connectbox Giga, kan ik deze instelling niet meer vinden. Geen idee of het nog zo werkt.

 

Wellicht loop je thuis tegen (3) aan. Ik vrees dat wat je wilt dan nooit gaat werken.

 

NB:

1 - wifispots werken op de 2.4GHZ band

2 - alle iMacs uit 2013 kunnen worden geüpgraded to macOS 10.15 Catalina.

EHuib
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Marinus,

 

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord.

 

1 en 2 doen het, dus die vallen af. De verbinding met wifihotspots doet het met de iphone en ook op de windows laptop. Het probleem is de mac aangesloten krijgen.

Optie 3 begrijp ik deels maar ik ben niet echt technisch. Mijn modem is inmiddels wel weer een paar jaar oud dus dat zou het wel kunnen zijn. Daar kan ik Ziggo nog weleens voor bellen.

 

bij je NB, hoe zie ik op welke ghz band ik zit? Moet ik dan via safari naar die website van 192.xxx.xxx.xxx?

En is het upgraden van een imac uit 2013 nog de moeite?

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@EHuib 

Ik heb zelf nog even getest met ziggospots thuis.

Met een oude laptop kreeg ik na een keer of 10 proberen wel verbinding, maar internetverkeer was vrijwel niet mogelijk. Dus maar weer opgegeven. Wifispots is sowieso veel te traag om iets zinnigs mee te doen.

 

Door in te loggen op 192.168.178.1 op je modem/router kun je zien bij "Verbonden apparaten" of een apparaat via Wifi verbonden is met jouw eigen netwerk (dus niet wifispots) en wel via ethernet, Wifi 2.4GHz of Wifi 5GHz.  Inden dit niet zichtbaar is, dan heb je nog een "oude" modem.

 

Is upgraden van een 2014 iMac nog de moeite? Goede vraag.

1 - hardware aanpassingen voor zover mogelijk [Let op niet altijd mogelijk!] (HD naar SSD of meer RAM). Zou ik niet meer doen. De iMac is 9, bijna 10 jaar oud. Gebruik 'm zolang hij het doet!  En spaar voor een nieuwe.

2 - software = updaten van macOS 10.13 (High Sierra) naar 10.15 (Catalina) moet mogelijk zijn.

Dit is ook zeker zinnig. De iMac blijft dan langer softwarematig functioneren met de standaard software (o.a. Safari). Echter zorg wel voor een goede back-up van alle bestanden voordat je eraan begint. En neem de tijd, dit kan lang duren (niet zolang als bij Windows, maar toch). Eigenlijk zou je dit alleen moeten doen als je een achtervang hebt van iemand die er verstand van heeft en die hands-on kan helpen als iets niet loopt zoals verwacht. (USB stick met macOS dat werkt om eventueel re herinstalleren, weten wat Ctrl-R kan doen etc.) 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@EHuib En is het upgraden van een imac uit 2013 nog de moeite?

Tuurlijk wèl: zolang uw iMac het nog gewoon doet en er een update beschikbaar is, kunt u ’m updaten. Voor de prijs van een Apple koop je met gemak twee andere computers, maar Apple’s gaan wel drie keer zo lang mee.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @EHuib

 

We zijn inmiddels alweer een aantal dagen verder. Heb je nog wat gehad aan de tips die @Marinus heeft gedeeld?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic